Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 май 2020, 12:30, 12350 прочитания

Rollmann от Гоце Делчев

Бертрам Ролман, собственик на групата "Пирин-текс" - гр. Гоце Делчев, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Бертрам Ролман управлява групата "Пирин-текс" - гр. Гоце Делчев. Той е завършил гимназия по музика и изкуства в Ашафенбург, Западна Германия (1966 - 1971), и курс по технология на производството в текстилната индустрия (1977 - 1979). Професионалният му опит е свързан с работа в машиностроителен завод в Германия и в семейната фирма Rollman. Създава и управлява бизнес в три държави - Германия, Гърция и България. Бил е вицепрезидент на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил, президент на Германо-българската индустриално-търговска камара, член на УС на Европейската конфедерация за текстил и облекло.
Компанията

Групата "Пирин-текс" се състои от четири дружества: "Пирин-текс", "Пирин-текс продакшън", "Пирин-текс трейдинг" и "Пирин-текс сървиз", и е сред най-големите производители на текстил и облекло на българския пазар. Първата фирма - "Пирин-текс", е основана през 1993 г. и е дъщерна на германската Rollmann & Partner Fashion Management, която има 100-годишна история в производството на облекло. Компанията майка започва работа през 1922 г. като малка шивашка работилница, управлявана от семейството на Георг и Регина Ролман. През 1965 г. в Клеещад е отворена първата фабрика на фамилията. Фабриката в гр. Гоце Делчев е модернизирана и разширявана два пъти - през 2002 и през 2014 г. Годишното й производство е около 1 милион бройки мъжки и дамски облекла - сака, панталони, палта, якета, поли, рокли, елеци, ризи, блузи. Освен собствената марка Rollmann, която е на пазара повече от 20 години, в "Пирин-текс" се шият и костюми за Hugo Boss, Joop, Kenzo и др. В компанията се произвеждат и малки серии, включително и облекла по индивидуален размер (т.нар. Made-to-Measure).

През 2018 г. сумарните приходи на четирите дружества са близо 75 млн. лв. Заетите в групата са около 1500 души.
Как се отрази извънредното положение заради пандемията на групата от компании "Пирин-текс", какво променихте? Тествате ли служители и как ще реагирате, ако се окажете в ситуация като в плевенската "Мизия" със заразени работещи?

- Извънредното положение и пандемията неизбежно се отразиха негативно върху дейността ни. Още в началото се откроиха индикации за голям спад в търсенето, съответно в поръчките от страна на клиентите ни. Към момента обаче все още нямаме яснота в какъв размер ще бъде спадът в следващите месеци и планирането ни е силно затруднено. Частично компенсираме намалените капацитети с производство на предпазни изделия, за които има голямо търсене в някои от страните, където традиционно изнасяме продукцията си.


Още в първите дни на извънредното положение предприехме активно превантивно мерки, за да намалим риска. Имахме чести посещения от контролиращите органи, чиито препоръки успяхме да изпълним в рамките на няколко дни. Допълнително работниците, които имат членове от домакинството, прибиращи се от чужбина, ползваха платен отпуск в рамките на карантинния период. Направихме опит и с монтиране на термокамери, но резултатите от работата им бяха незадоволителни, тъй като не отчитаха точни данни в условия на открито на входа на предприятието. Цялостно се стараем да поддържаме високо ниво на хигиена и предпазни мерки, така че да минимализираме, доколкото е възможно, риска от негативни сценарии.

Наложи ли ви се да свивате персонал и какви решения взехте за служителите? Ще кандидатствате ли за някоя от държавните мерки?

- Към момента не сме предприели свиване на персонала, защото все още изпълняваме производствени поръчки от преди няколко месеца. Поради това не сме и кандидатствали за държавна помощ с изключение на магазините ни, които затворихме за около месец в разгара на кризата.



В следващите седмици очакваме повече яснота до каква степен ще можем да запазим капацитетите и персонала си на фона на постепенното отваряне на икономиките, където са базирани нашите основни клиенти.

Какво от натрупания опит ви помага в тези извънредни обстоятелства?

- В последните години успяхме да дигитализираме голяма част от процесите в компанията и да направим производството ни много по-гъвкаво. Разширихме и портфолиото си от продукти и услуги, съответно и от клиенти, което ни помага да намалим неблагоприятните последици от кризата чрез диверсификация на риска.

Плюс за нас е и фактът, че голяма част от персонала ни е с дългогодишен стаж във фирмата и тази висока квалификация на нашите колеги ни помага в прилагането на навременни реорганизационни мерки в периода на извънредните обстоятелства.

Почти цялата ви продукция е предназначена за експорт - за Германия, Италия, Франция, Швеция, Гърция. Имате ли проблеми с логистиката, как COVID кризата в тези държави се отразява на работата ви, какви загуби търпите?

- Определено веригите за доставка са затруднени, но не мога да кажа, че има големи забавяния в доставките ни към клиентите. Основният проблем се крие във факта, че италианската икономика беше блокирана до съвсем скоро, а Италия е ключов доставчик на суровини за нашето производство. Това съответно предизвика сериозни забавяния при започване изпълнението на предстоящи поръчки за някои от клиентите ни и съответно доведе до допълнителни проблеми в планирането на производството.

Друг голям проблем представляват увеличените цени за международните куриерски пратки. Куриерските фирми обясняват това със свиването на операциите на авиоиндустрията, както и с необходимостта от дезинфекциране на всяка пратка.

Персоналът в "Пирин-текс продакшън" се свива от около 3500 души през 2015 на 1400 в началото на тази година. Каква е причината?

- Причината се корени основно в масовата трудова миграция към по-богатите европейски страни, най-вече към Великобритания. Това е един естествен процес, с който по-бедните източноевропейски страни като България трудно се борят. За съжаление за това допринасят и някои точки в законодателството, позволяващи на недобросъвестни работници да се възползват от вратички в българската социална система, получавайки твърде високи обезщетения за безработица след няколко месеца работа в чужбина. Т.нар. английска безработица отдавна не е тайна за никого в България вече, но все още държавата не е предприела мерки срещу това мащабно източване на социалната система.

Какви са очакванията ви за 2020 г. по отношение на оборотите и печалбата?

- Подготвени сме за спад в оборотите, но към момента е трудно да се дават по-точни прогнози предвид липсата на конкретни индикации от основните ни пазари, където ситуацията все още е твърде неясна.

Какви са консолидираните финансови резултати на четирите дружества - "Пирин-текс", "Пирин-текс продакшън", "Пирин-текс трейдинг", "Пирин-текс сървиз" за 2019 г.?

- Консолидираният резултат на 4-те компании от групата "Пирин-текс" представлява една скромна печалба от 370 000 евро.

Какви са инвестиционните планове на групата за 2020 г. и ще попречи ли кризата с коровируса на осъществяването им?

- Ежегодно правим инвестиции в подобряване условията на труд и в осъвременяване на технологичния ни парк. Това стои на дневен ред и за настоящата година, но за момента сме отложили по-мащабни инвестиции в изчакване бурята да отмине.

Освен тези инвестиции, които са необходими за оптимизацията и дигитализацията на техническите процеси, ще инвестираме в една фотоволтаична централа за около 640 kWh с цел сами да произвеждаме около 18-20% от електрическата енергия, необходима за завода ни в гр. Гоце Делчев. По този начин ще увеличим нашите показатели по отношение на устойчиво производство на облекло.

Каква е прогнозата ви за сектора на облеклата тази година глобално и в Европа и за шивашкия бизнес в България?

- Очакваме значителен спад повсеместно в модния сектор в Европа, съответно в нивото на поръчки за шивашкия сектор у нас, но е рано да се дават по-точни прогнози. Клиентите ни също са доста предпазливи в своите оценки и на практика е почти невъзможно да се направи една по-глобална прогноза. Коментарите за спад, общо взето, се движат между 20% и 50%, но към настоящия момент никой не се наема с по-конкретни предвиждания. Тепърва предстои да разберем как COVID кризата ще се отрази на потребителските нагласи на хората. Ще се засили търсенето на по-устойчиви продукти и като цяло концепцията за устойчивост ще има все по-голямо влияние върху индустрията.

Но една такава криза отваря и нови възможности. Нови сътрудничества с фирми, които искат да върнат обратно в Европа производството си от Далечния изток или от Турция, а също и с нови клиенти за продукция на защитни и медицински продукти. Ако покажем гъвкавост, няма да се загубим.Кризата също показа и други положителни факти. Например ползването на болнични сред нашите работници и служители падна на ниво от 3.5% от персонала - това е половината от процента в предкризисните месеци. В това отношение вече сме на едно ниво, което може да определим като нормално. Вероятната причина е, че хората започват да се грижат малко повече за работните си места.

Какви са възможните сценарии за развитие на компанията в следващите 1, 3, 5 години? Ще промените ли нещо - да навлезете в друга ниша например?

- В средносрочен план очакваме застой в модния сектор и значителна промяна в потребителските нагласи на населението. Но все пак оставаме концентрирани върху досегашния ни бизнес, като ще продължаваме да работим върху повишаване на производителността и разширяване на услугите, които предлагаме.

Във вашата компания има три синдиката, което е прецедент за частна фирма в България. Срещате ли подкрепа от синдикатите в този период на извънредно положение?

- Да, в този тежък за всички ни период се радвам, че срещаме разбиране от всички наши колеги, така че компанията да може да излезе от кризата с колкото се може по-малко негативни последици. Надявам се и занапред да се засили конструктивният тон в отношенията със синдикатите, което би било в общ интерес за всички.

Интервюто взе Мара Георгиева

Капитал #19

Текстът е част от брой 19 на седмичния Капитал (15-21 май). В броя ще прочетете още:

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Време за уроци Време за уроци

Пандемията увеличава трудностите пред бизнес училищата

22 май 2020, 1834 прочитания

Мениджърската библия на "Аванти" 4 Мениджърската библия на "Аванти"

Татяна Попова, управител на веригата за хранителни стоки "Аванти" пред "Капитал"

8 май 2020, 19517 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10