Добрият разказвач на каузи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добрият разказвач на каузи

Добрият разказвач на каузи

Джефри Скол е един от създателите на днешното социално предприемачество, а последната му цел е COVID-19

5334 прочитания

© Skoll Foundation


Джефри Скол силно вярва в силата на добре разказаната история. Преди почти десет години той копродуцира през компанията си Participant Media филма "Заразяване", в който вирус от прилеп причинява глобална пандемия. Целта на Скол не е просто да направи пари от холивудската продукция, а да предизвика по-силно обсъждане в обществото на опасността от епидемия, като по този начин подкрепи и дейността на американските центрове за контрол и превенция на заболяванията. През 2020 г. филмът въобще не изглежда като научна фантастика (и е най-гледаното съдържание през тази година на Warner Bros.), а в последните месеци самият Скол добави още 100 млн. долара към фондацията си за борба с COVID-19. Всъщност канадският филантроп финансира мерки за подготовка и предотвратяване на пандемии още от 2009 г., години преди Бил Гейтс да предупреди за опасността от подобни бедствия, коментира Forbes.

Последното му дарение е само една малка част от подкрепата му за социални каузи. А Скол наистина може да си позволи всичко на този свят от финансова гледна точка. Като първия служител на пълен работен ден и бивш президент на eBay днешното му състояние е оценено от Forbes на 5.6 млрд. долара. С помощта на добрата история и създаването на общност по различни казуси предприемачът иска да използва голяма част от богатството си, за да се опита да реши поне част от днешните глобални проблеми.

Вместо писател предприемач Като дете в Монреал Скол не си представя живота като бъдещ филантроп. Семейството му прекарва летните месеци на палатка в северната част на щата Ню Йорк и Джефри взима от местната библиотека кашони с книги. И страховете му са възбудени от прочетеното в тях за "нарастващо глобално население, постоянно търсене на природни ресурси, ужасяващи нови оръжия, потенциални войни и бедствия". Така Скол решава, че може да ангажира света по някои от тези глобални трудности основно като разказвач. Но пък и бързо разбира, че трудно може да се прехранва с подобна дейност.

"Исках да намеря начин да съм достатъчно финансово независим, за да привлека вниманието на хората по даден казус. И така станах предприемач", казва той преди години пред изданието Fast Company.

Тогава финансира следването си, като работи на бензиностанция в Северен Йорк, Онтарио. След като завършва инженерни науки в Университета на Торонто, обикаля света "по студентски" в продължение на месеци, преди да се върне в Торонто и да основе два малки бизнеса. Skoll Engineering е консултантска компания за IT услуги, а Micros on the Move e фирма за отдаване на компютри под наем. Напуска Канада през 1993 г., за да получи МВА от "Станфорд".

И тогава съдбата му се усмихва. През 1996 г. Скол среща основателя на eBay Пиер Омидияр, който е впечатлен от младежа и го наема като първия служител на пълен работен ден и първи президент на платформата. eBay вече е печеливш стартъп, но Скол създава бизнес плана и стратегията за следващите години, която довежда компанията до глобален успех. През 1998 г. мениджърът отстъпва поста си на Мег Уитман, а самият той лобира за създаването на eBay Foundation, която дава и начало на интересите му към благотворителност и социални теми.

Когато eBay излиза на борсата през 1998 г., Скол изведнъж се превръща от човек, живеещ на кредит в къща с петима съквартиранти, в милиардер на 33 години като втория най-голям акционер след Омидияр. Постепенно той се оттегля от компанията и продава част от акциите, за да се занимава със страстта си. Вече вярва, че наистина може да изпълни детската си места като писател.

"И тогава ми присветна лампичка и се сетих, че може и не аз да пиша тези истории, а да откривам автори, които да го правят. И още по-добре - може да ги превръщаме във филми и телевизия и всякакви други медийни форми, чрез които да достигаме лесно до хората", казва той пред Fast Company.

Така създава Participant Media, чиято основна цел е да привлича вниманието върху отделни социални каузи. Компанията стои зад игрални и документални филми като "Лека нощ и късмет", "Неудобна истина", "Линкълн", "Нация на бързото хранене", Food, Inc., "В очакване на супермен", "Заразяване" и др. "В очакване на супермен" например е придружен от тригодишна кампания за реформиране на държавното образование в САЩ. "Спотлайт" пък получава "Оскар" за най-добър филм.

С фондацията напред

Първата самостоятелна филантропична инициатива на Скол е Skoll Foundation, на която е отпуснал над 1 млрд. долара от 1999 г. насам. Тя се занимава със социално предприемачество, чрез което подкрепя проекти в цял свят.

"Има хора, които се нуждаят от неограничено финансиране и дългосрочна помощ, за да са сигурни като предприемачи, че могат да променят посоката на развитие на проектите си", казва Скол. Именно Skoll Foundation е сочена като една от основните причини за облекчаване на достъпа до финансиране на социалните предприемачи в последните 20 години. Преди това те трябваше да попълват сложни и дълги документи, а получаваха само краткосрочно финансиране. Като уеб предприемач Скол е наясно, че парите за огромни социални промени трябва да са "търпеливи", коментира Fast Company.

Skoll Foundation може да се похвали с немалко успехи. Например чрез финансиране от фондацията преди години всеки жител на Гамбия получава достъп до здравеопазване. Сложен е край на гениталното осакатяване на жените в над 6000 общности в различни африкански държави, отпуска се помощ за хиляди HIV заразени в селски райони на Хаити, както и много други примери.

"В мой интерес е, в общ интерес е да имаме безопасни улици, образовани деца, намалена употреба на наркотици и престъпност, която не ни въздейства. Ако си затворим очите, накрая всички тези неща ще ни засегнат. Ако вярвате, че хората са изначално добри, и премахнете пречките преди тях, тогава те ще сторят добро", казва Скол преди години.

За филантропа най-важното е желанието да се даде надежда на други. Когато след университета обикалял Пакистан, той казва, че срещнал много отчаяни хора. "Казах си: ако не можем да помогнем на страни като Пакистан, тогава целият свят ще потъне в подобно отчаяние."

Срещу вируса

Отпуснатите от Скол през тази година 100 млн. долара за борба с коронавируса ще бъдат използвани основно в няколко насоки: инструменти като тестове и проследяване на заразените, респиратори и медицинско оборудване за бедни и средно бедни държави. От януари досега фондацията му финансира с грантове организации като Partners in Health и African Field Epidemiology Network, както и биотехнологичната компания Mirimus, която се занимава с генно инженерство и тестове за антитела в Ню Йорк. Отделно от това на около 64 сегашни и бивши получатели на грантове са отпуснати по 50 000 долара под формата на спешно финансиране. Изследването на пандемии и други бедствия през последните години прерасна в отделна организация през 2018 г. - Ending Pandemics, която се занимава с проследяване и бърза реакция и в момента работи с 36 държави.

Всяка година Skoll Foundation е домакин на Skoll World Forum в University of Oxford, където събира социални предприемачи, инвеститори и организации с идеална цел - нещо като Давос на неправителствения свят. Заради коронавируса тазгодишната среща на живо беше отменена и се проведе дигитално. Но Скол е сигурен, че догодина форумът ще е още по-силен. И е оптимист, че вирусът ще бъде овладян с откриването на нови лечения, а след време и ваксина.

Джефри Скол силно вярва в силата на добре разказаната история. Преди почти десет години той копродуцира през компанията си Participant Media филма "Заразяване", в който вирус от прилеп причинява глобална пандемия. Целта на Скол не е просто да направи пари от холивудската продукция, а да предизвика по-силно обсъждане в обществото на опасността от епидемия, като по този начин подкрепи и дейността на американските центрове за контрол и превенция на заболяванията. През 2020 г. филмът въобще не изглежда като научна фантастика (и е най-гледаното съдържание през тази година на Warner Bros.), а в последните месеци самият Скол добави още 100 млн. долара към фондацията си за борба с COVID-19. Всъщност канадският филантроп финансира мерки за подготовка и предотвратяване на пандемии още от 2009 г., години преди Бил Гейтс да предупреди за опасността от подобни бедствия, коментира Forbes.

Последното му дарение е само една малка част от подкрепата му за социални каузи. А Скол наистина може да си позволи всичко на този свят от финансова гледна точка. Като първия служител на пълен работен ден и бивш президент на eBay днешното му състояние е оценено от Forbes на 5.6 млрд. долара. С помощта на добрата история и създаването на общност по различни казуси предприемачът иска да използва голяма част от богатството си, за да се опита да реши поне част от днешните глобални проблеми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK