Един швейцарец на Балканите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един швейцарец на Балканите

"Това, което бих направил отново, е да избера същата компания, но може би да се занимавам с продажби на по-ранен етап от кариерата си, след като натрупах ценен опит в маркетинга, и да работя повече извън родината си", казва Юрг Буркхалтер

Един швейцарец на Балканите

Юрг Буркхалтер, изпълнителен директор на "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България"

Константин Николов
3309 прочитания

"Това, което бих направил отново, е да избера същата компания, но може би да се занимавам с продажби на по-ранен етап от кариерата си, след като натрупах ценен опит в маркетинга, и да работя повече извън родината си", казва Юрг Буркхалтер

© Капитал


Визитка

Юрг Буркхалтер е изпълнителен директор на "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" от 2018 г. Той се присъединява към екипа на Coca-Cola HBC Switzerland през 2005 г., където заема различни търговски позиции, преди да поеме ролята на търговски директор през 2013 г. Преди България за две години е директор "Продажби" в Coca-Cola HBC Serbia/Montenegro, където успява да трансформира организационната структура. Има магистърска степен по бизнес администрация от Университета в Сейнт Гален, Швейцария.

Компанията

"Кока-Кола ХБК България" е част от Coca-Cola HBC, една от водещите бутилиращи компании на търговските марки на The Coca‑Cola Company. Тя започва дейност в страната през 1992 г. България пък е първата държава в социалистическия лагер, която започва да произвежда напитката. Компанията избра да разположи в България и своите центрове за споделени услуги за всички страни в групата. Тук са центровете за финансови услуги, човешки ресурси и ИТ услуги. "Кока-Кола ХБК България" има 2 производствени и 6 дистрибуционни центъра в страната. Приходите за компанията за 2019 г. достигнаха 458 млн. лв., с над 5% спрямо предишната година, а служителите на дружеството са над 1000 души.

Имаше ли много трудни решения за вас като мениджър при настъпването на епидемията от COVID-19?

Вземането на трудни решения е на практика ежедневната работа на един мениджър, а в последните няколко месеца това е по-вярно от всякога. Това, което надделява над трудните решения, е добрият резултат, който идва след тях. Например трябваше да реагираме бързо, когато епидемията се случи и извънредното положение беше обявено в България, на първо място трябваше да осигурим безопасността и здравето на всички колеги и, разбира се, стабилността на бизнеса. Наложи се да направим трудни избори, но заедно като екип постигнахме страхотни неща и останахме близо до нашите потребители и клиенти - каквото впрочем сме правили през всичките 55 години откакто Coca-Cоla е в България. Всичко това ни направи по-силни и още по-сплотени и затвърди лидерската ни позиция. Част от тези усилия е, разбира се, и подкрепата, която оказахме на нашите общности - дарихме почти 160 000 литра вода и безалкохолни напитки на 26 болници и много социални организации на първа линия.

Coca-Cola е на българския пазар вече 55 години. Какво прави България популярен пазар за компанията?

Coca-Cola има дългогодишна и богата история в България, което ни прави много горди и благодарни. Производството тук започва през 1965 г., а страната е първата в бившия социалистически блок, която бутилира Coca-Cola. Това, което прави България още по-специална, е фактът, че тук логото Coca-Cola е преведено за първи път на кирилица и включено в различни промоционални кампании. Оттогава бизнесът ни се е разширил и трансформирал значително - в момента в системата на Coca-Cola в България има близо 3000 служители, два производствени центъра - в Костинброд и Банкя, и милиони лоялни клиенти и потребители. Силно вярвам, че Coca-Cola има специално място в сърцата на българите - впечатляващ резултат от усилената работа на всички, които са били част от системата на Coca-Cola и "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" конкретно през последните над пет десетилетия. Всичко това ме прави много горд да бъда изпълнителен директор на "Кока-Кола ХБК България" именно в годината, в която празнуваме нашата 55-годишнина в страната.

Можете ли да сравните България с други регионални пазари на Coca-Cola HBC? Потребителските вкусове и предпочитания различни ли са, или си приличат?

Вкусовете и тенденциите си приличат с тези в съседните държави като Сърбия и Румъния. Заради сходството в националните характеристики цялостното поведение на потребителите много си прилича - хората харесват да излизат, да се социализират и да споделят заедно с приятелите и семействата си качествени продукти. Честото пазаруване също е тенденция - за по-малки и по-големи покупки както от квартални магазини, така и от големи супермаркети. За разлика от тук в Гърция например е разпространена културата на големите опаковки, т.нар. мултипакове - кенове или бутилки, за консумация вкъщи, което в България не е толкова популярно. Не само потребителските вкусове, но и социо-демографските фактори също оформят различните потребителски тенденции в различните пазари. Когато говорим за модели на пазаруване, не може да не споменем, че България е шампион по честота на купуване на газирани безалкохолни напитки, но все още извървява своя път по отношение на навлизане в нови домакинства в сравнение с други страни от Централна и Източна Европа.

Кои са най-продаваните продукти на Coca-Cola HBC в България?

Пазарен лидер сме при безалкохолните напитки в почти всички категории. Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, FuzeTea и "Банкя" са добре познати и обичани брандове, което ни дава най-високите дялове в стойност на пазара. Иновациите и търговските активности зад останалите брандове в портфолиото ни ги прави силни конкуренти за първите места сред най-продаваните продукти.

Как построявате портфолиото си за различните държави - например някои пазари имат Coca-Cola Cherry, а други не?

Архитектурата на портфолиото ни е построена на база проучвания на поведението на потребителите и купувачите, защото именно те определят правилата и движат пазара напред. Това е първият ни приоритет, когато правим плановете си. За нас като компания и пазарен лидер е много важно продуктите, които произвеждаме и продаваме, да отговарят на нуждите на нашите клиенти и съответно - на потребителите. Всяка година провеждаме десетки проучвания, които заедно с пазарните данни ни помагат да направляваме бизнеса в правилната посока. Отдаденият ни екип непрекъснато търси нови възможности и ги превръща в действия. Управлението на портфолиото е фино изкуство, което трябва да отразява не само потребителските вкусове, но и бизнес целите. Ключовите индикатори като складова наличност, срок на годност и, разбира се, печалба и загуба в комбинация с ограничения пазар са част от уравнението. България е малка страна и нишовите продукти са наистина нишови и трудни за управление.

Какви са целите ви за бранда Costa Coffee, който скоро стана част от портфолиото ви? Защо България е първата държава в тази стратегия?

Нашата цел е винаги една - да бъдем най-добрите и да сме близо до нашите клиенти и потребители по всяко време, осигурявайки им най-доброто преживяване. Кафето е много популярна напитка в момента - с изпити над 2 млрд. чаши всеки ден, а Европа е най-големият кафе пазар. Costa Coffee е наистина страхотен и добре познат бранд с много интересна история, а само 5% от най-доброто кафе в света е достатъчно добро за него. Това наистина е crème de la crème на кафето. Сигурен съм, че ще се приеме чудесно в България, където кафе традициите са добре установени. Екипът ни има изключителна експертиза в областта, натрупана през последните години, и заради впечатляващите резултати, които постигнахме, ни беше дадена отговорната задача и оказана честта да бъдем първият европейски пазар, който лансира Costa Coffee.

Coca-Cola HBC има голям център за споделени услуги в България. Какви са плановете за този бизнес и колко важен е той за бизнес операциите?

Ще се върна на един от първите ви въпроси - България е наистина специална за системата на Coca-Cola и за Coca-Cola HBC конкретно. Освен българската операция в страната са и два от центровете за споделени услуги на групата Coca-Cola HBC - с около 800 служители общо. Това дава страхотни възможности за развитие на хората в компанията в много различни области - от продажби и маркетинг до финанси, човешки ресурси, техническа функция, информационни технологии и т.н. Центровете за споделени услуги имат ключова роля в подкрепата на бизнеса и операциите във всички 28 HBC пазара по света и са важни партньори в ускоряването на плановете ни.

Работите за Coca-Cola HBC вече 15 години, основно в Швейцария. Беше ли културен шок за вас като мениджър преместването в толкова различен регион като Югоизточна Европа?

Един спомен, който никога няма да напусне съзнанието и сърцето ми, е първият ми ден в Coca-Cola HBC - влизането ми в сградата през вратата в специфичния червен цвят и всички тези иконични брандове около мен. Връщайки се назад сега, съм щастлив да кажа, че решението да се присъединя към компанията е едно от най-добрите и удовлетворяващи, които съм вземал в живота си. Последните 15 години са изключително интересно, обогатяващо и вдъхновяващо преживяване, което ми даде колкото знания и бизнес експертиза, толкова и страхотни приятели и колеги.

Преместването от Швейцария в Югоизточна Европа беше наистина много интересно, но не бих го нарекъл шок - по-скоро възможност, тъй като трябваше да се науча да разбирам по-добре тази нова за мен култура и да съм ефективен в нея. Разбира се, швейцарците и балканските народи са различни, но всички имат своите силни страни, от които можеш да научиш много. Швейцарците са много добре организирани и планират всичко, изразът "Точен като швейцарски часовник" не е случаен. Харесва им да бъдат част от всички процеси и да намират решения, като дискутират и обсъждат проблема. Хората на Балканите пък са наистина много бързи, изумително креативни и много позитивни. Работата с толкова страхотни хора от целия свят е много обогатяваща по начини, които не съм си представял, когато дойдох тук.

Бихте ли променили нещо в кариерата си, ако имахте тази възможност?

Не харесвам хората, които казват, че не биха променили нищо - човек взема определени решения в определен момент от живота си, които са валидни и разумни в този конкретен момент и обстоятелства. С времето идва опитът и ако, гледайки назад към изборите си от дистанцията на времето, не би променил нищо, значи не си научил нищо. Това, което бих направил отново, е да избера същата компания, но може би да се занимавам с продажби на по-ранен етап от кариерата си, след като натрупах ценен опит в маркетинга, и да работя повече извън родината си. Връщайки се назад сега, със сигурност бих бил търговски представител за известно време - за мен в това е същината на нашия бизнес - да сме с нашите клиенти всеки ден е безценно преживяване. Извън това предпочитам да гледам напред и работя за бъдещето - не можеш да промениш миналото, но можеш да създадеш бъдеще.

Q&A

Какви умни устройства и приложения използвате в работата и ежедневието си?


Харесвам всичко да е добре организирано и просто и затова не използвам много устройства - разбира се, лаптоп, имам и таблет, който е много полезен, особено когато съм в движение и в предимно виртуалния контекст, в който живеем напоследък.

Бихте ли препоръчали бизнес книга, която ви е впечатлила?

В момента чета книгата Winning from Within на Ерика Ариел Фокс - чудесно четиво, което бих препоръчал на всеки, който иска да обогати и развие личностните и професионалните си умения.

Интервюто взе Константин Николов

Визитка

Юрг Буркхалтер е изпълнителен директор на "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" от 2018 г. Той се присъединява към екипа на Coca-Cola HBC Switzerland през 2005 г., където заема различни търговски позиции, преди да поеме ролята на търговски директор през 2013 г. Преди България за две години е директор "Продажби" в Coca-Cola HBC Serbia/Montenegro, където успява да трансформира организационната структура. Има магистърска степен по бизнес администрация от Университета в Сейнт Гален, Швейцария.

Компанията

"Кока-Кола ХБК България" е част от Coca-Cola HBC, една от водещите бутилиращи компании на търговските марки на The Coca‑Cola Company. Тя започва дейност в страната през 1992 г. България пък е първата държава в социалистическия лагер, която започва да произвежда напитката. Компанията избра да разположи в България и своите центрове за споделени услуги за всички страни в групата. Тук са центровете за финансови услуги, човешки ресурси и ИТ услуги. "Кока-Кола ХБК България" има 2 производствени и 6 дистрибуционни центъра в страната. Приходите за компанията за 2019 г. достигнаха 458 млн. лв., с над 5% спрямо предишната година, а служителите на дружеството са над 1000 души.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK