Холивуд в Бояна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Холивуд в Бояна

Холивуд в Бояна

Ярив Лернер, изпълнителен директор на "Ню Бояна филм"

Константин Николов
5727 прочитания

Профил

Ярив Лернер е изпълнителен директор на "Ню Бояна филм". Бил е продуцент и копродуцент на десетки филми. Роден в Израел, прекарва детството си в Южна Африка, а след време се пренася в Калифорния, където започва работа в киното като каскадьор. Баща му Ави Лернер е създател на филмовите компании Nu Image и Millenium Films, стоящи зад десетки филми. Ярив Лернер прекарва времето си между Калифорния и България.

Компанията

"Ню Бояна филм" е българското дружество на Nu Image, създадена от Ави Лернер преди 28 години. Под шапката на "Ню Бояна филм" работят няколко свързани компании - от продуциране и снимане на собствени филми, през услуги за външни кино- и телевизионни и рекламни продукции и предоставяне на сцени и техника, видео- и компютърни ефекти, до обучение и академия за млади професионалисти, които искат да се занимават с кино. В студиото са снимани (отчасти или изцяло) блокбъстъри като поредицата "Непобедимите", "Пътят обратно", "Код: Олимп", "Конан Варварина", "Черната далия", "Бодигард на убиеца", "Рамбо" и др., но и много европейски продукции като "Диригентът", "Да обичаш Пабло", сериали като "Плебс" и др.

Приходите на "Ню Бояна филм" за последната досега отчетена година - 2018 г., са 21.4 млн. лв., но с всички свързани компании и дейности оборотът надхвърля 50 млн. лв. В дружествата от групата тук работят около 400 души на постоянен договор, но в един филм като "Непобедимите 3" (изцяло сниман в България) са работили 2000 души.

След пандемията компанията поднови работа при строги мерки за безопасност и вече снима първите си филми.

Какво беше отражението от COVID-19 върху "Ню Бояна филм"? Как трансформирахте бизнеса си през този период?

Тръгнах към Щатите на 11 март, като намерението ми беше да се завърна в България на 27 март. На 13 март разбрахме, че светът е затворен, и останах в САЩ до средата на юни. Всеки ден говорих по телефона с нашия финансов директор Калина Котас и студио мениджъра ни Шимон Сабах, за да се консултираме с делегираните ни продуценти как и дали можем да се върнем на работа. Използвахме този период, за да почистим, поправим и обновим голяма част от инфраструктурата в студиото с надеждата, че скоро ще се върнем на работа. Беше труден период, тъй като имахме много разходи и никакви приходи.

През последните години "Ню Бояна филм" започна активна работа в снимането на български и световни реклами. Колко голям е този сегмент от бизнеса на компанията и какви са очакванията ви за развитието му?

С всяка година расте все повече и сега сме един от най-силните играчи на пазара. Голяма част от успеха се дължи на усърдието и ентусиазма на Алекс Кенанов, който управлява B2Y (българското дружество "Би 2 Уай", което се занимава с тази дейност - бел. ред.). Той е учил маркетинг в САЩ с футболна стипендия, но решава да се завърне в България, за да работи тук. Смятам, че страната се нуждае от повече хора като него, които имат възможности зад граница, но вместо това избират да останат тук и да подобрят България.

Ако "продавате" филм в Холивуд, който да бъде сниман тук, кой бихте посочил като най-големия плюс на снимането в България?

Смятам, че снимачните екипи са най-големият актив, който имаме в България. Те са работили в продължение на години в някои от най-големите филми и всички продуценти, които идват тук, ги хвалят много. Да разполагаш със студио с най-доброто оборудване и хора, които знаят как да го използват, прави среда, в която създателите на филми могат да постигнат мечтите си.

Искали ли сте съдействие от българското правителство по време на кризата? Преговаряте ли за субсидии за снимането на чужди продукции тук?

В момента законът за субсидиите е подготвен и е на обществено обсъждане. За индустрията е много важно той да мине в парламента, защото това ще ни постави на равна нога със съседните държави. Неотдавна чух за местен изпълнителен продуцент, който казва, че се надява стимулите да не минат, защото това ще направи намирането на снимачни екипи по-трудно. Разочаровах се да чуя подобно нещо, защото това е краткосрочно мислене. Ще бъде трудно, защото работата ще се увеличи, но в дългосрочен план това е добро за целия бизнес. Мисля, че прекалено много хора мислят краткосрочно за собствения си джоб вместо за доброто на цялата индустрия.

Очаквате ли големи проекти в следващите месеци?

В момента бюджетираме няколко проекта, конкуриращи се с Румъния и Гърция, които предлагат стимули. В някакъв момент аритметиката ще реши дали ще дойдат при нас. Трудно е да се каже кои проекти са сигурни.

Четиринадесет години след придобиването от Nu Image какво е мнението ви за сделката и за цялостния проект, който компанията ви стартира тук?

Получихме много критики, когато първо получихме земята. Имаше слухове за злоупотреби и бяхме обвинявани, че я купуваме, за да я продадем или да правим порно филми. Днес съм горд да кажа, че не сме продали нито един парцел и не сме направили и един порно филм.

Има много луди конспиративни теории и широко разпространени слухове. Много хора критикуват, без да им се търси сметка за думите. Пристигнах тук през 2011 г., години след сключването на сделката, и не мога да говоря много за първоначалното придобиване на студиото. Но фокусът ми веднага след пристигането беше въвеждането на по-открита философия и по-добра комуникация с местните изпълнителни продуценти.

Може ли да споделите за трудно решение в кариерата си?

През 2013 г. бяхме клиенти на Credit Agricole, която тогава беше купена от КТБ. Сметките ни бяха замразени, когато затвориха банката, и ни беше предложено дългът ни да бъде изкупен на 30% от номинала. Знаех, че имахме пари в банката и за нас щеше да бъде добре да продадем дълга, за да получим някакви пари, но имах доверие във финансовите институции и затова не приех. Беше голям риск, но всичко завърши добре.

Всеки ден съм изправен пред трудни решения. Не е лесно да ръководиш организация, защото в крайна сметка си отговорен и за успеха, и за провалите. Често се шегувам, че откакто станах изпълнителен директор, спя като бебе - събуждам се на всеки час и плача. Чувствам се персонално отговорен за успеха на цялата индустрия и мои решения могат да се отразят върху сектора за години напред. Правя най-доброто, на което съм способен, за да помогна на клиентите си. Често трябва да потиснеш личните си желания за доброто на други. Такива решения изглеждат трудни, но всъщност са лесни. Ако клиентът е доволен, и аз съм доволен.

Филмовата индустрия понесе един от най-големите удари заради пандемията. Виждате ли дългосрочен ефект и промени в начина, по който ще правим и гледаме филми?

Абсолютно. Начините, по които хората гледат съдържание, се промени и сега бъдещето е в ръцете на стрийминг услугите. Вярвам, че все още има място за киноизживяване, но не съм сигурен, че кината ще успеят да оцелеят. И преди пандемията нещата се движеха в тази посока, но тя ускори целия процес. В края на краищата всичко опира само до едно: дали можеш да разкажеш завладяваща история, която хората да искат да гледат? Ако можеш, тази история ще намери пътя си до зрителите, независимо как те ще изберат да я гледат.

Колко трудно логистично и финансово за вас като мениджър и продуцент е да правите големи блокбъстъри?

Финансирането на филм включва много различни компоненти. Започва с филмовите права и завършва с актьора, когото можеш да привлечеш. Хиляди отделни стъпки са нужни от достигането на сценария до екрана и всяка от тях трябва да бъде изпълнена по правилния начин, за да се постигне крайният резултат. Ако можете, гледайте финалните надписи на даден филм и ще бъдете изумен от броя на хората, нужни за направата на един филм. Всяко име на екрана е осигурило услуги за филма, за които му е било заплатено. Чичо ми казваше "всеки може да направи филм, но не всеки може да го продаде".

Къде виждате "Ню Бояна филм" след една, три, пет години, вие изберете срока?

Крайната ми цел за "Ню Бояна филм" е да стане площадка за правене на филми. Нещо като платно, на което разказвачите на истории може да дойдат и да комуникират визията си съм света. Искам хората да се чувстват добре дошли, подкрепени и сигурни тук. Очевидно е, че сме бизнес и трябва да взимаме пари за услугите си, но в основата си целта ни е да обслужваме създателите на филми.
Q&A

Кой е любимият ви филм, сниман в Nu Boyana?


Bullethead - в него срещнах кучето си.

Какви устройства ползвате основно в работата и ежедневието си?

Компютър.

Профил

Ярив Лернер е изпълнителен директор на "Ню Бояна филм". Бил е продуцент и копродуцент на десетки филми. Роден в Израел, прекарва детството си в Южна Африка, а след време се пренася в Калифорния, където започва работа в киното като каскадьор. Баща му Ави Лернер е създател на филмовите компании Nu Image и Millenium Films, стоящи зад десетки филми. Ярив Лернер прекарва времето си между Калифорния и България.

Компанията

"Ню Бояна филм" е българското дружество на Nu Image, създадена от Ави Лернер преди 28 години. Под шапката на "Ню Бояна филм" работят няколко свързани компании - от продуциране и снимане на собствени филми, през услуги за външни кино- и телевизионни и рекламни продукции и предоставяне на сцени и техника, видео- и компютърни ефекти, до обучение и академия за млади професионалисти, които искат да се занимават с кино. В студиото са снимани (отчасти или изцяло) блокбъстъри като поредицата "Непобедимите", "Пътят обратно", "Код: Олимп", "Конан Варварина", "Черната далия", "Бодигард на убиеца", "Рамбо" и др., но и много европейски продукции като "Диригентът", "Да обичаш Пабло", сериали като "Плебс" и др.

Приходите на "Ню Бояна филм" за последната досега отчетена година - 2018 г., са 21.4 млн. лв., но с всички свързани компании и дейности оборотът надхвърля 50 млн. лв. В дружествата от групата тук работят около 400 души на постоянен договор, но в един филм като "Непобедимите 3" (изцяло сниман в България) са работили 2000 души.

След пандемията компанията поднови работа при строги мерки за безопасност и вече снима първите си филми.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK