От личен асистент на основателя до изпълнителен директор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От личен асистент на основателя до изпълнителен директор

От личен асистент на основателя до изпълнителен директор

Новият шеф на бранда IKEA ще ръководи най-голямата трансформация в 77-годишната история на компанията

Константин Николов
3648 прочитания

© IKEA


Йон Абрахамсон Ринг описва работата си като "най-забавната в света". Но задачата му през следващите години всъщност ще е най-трудната досега в кариерата му, а и въобще в сектора: да промени дългогодишния успешен модел на шведския мебелен гигант IKEA и да ръководи най-голямата трансформация в 77-годишната му история. Поне по резюме новият изпълнителен директор на групата разполага с нужния опит: постъпва в нея още преди 22 години, а е бил и личен асистент на легендарния основател Ингвар Кампрад.

Абрахамсон Ринг оглави Inter IKEA - групата, която държи правата за марката и ги предоставя на франчайз принцип (виж структурата в карето), в началото на септември, след като предишните няколко месеца беше заместник на досегашния изпълнителен директор Торбьорн Люф, за да се осигури плавното предаване на властта.

"IKEA е в сърцето ми и истински вярвам във визията ни да подобряваме ежедневието на много хора", заяви при назначването си новият изпълнителен директор. Думите му може и да звучат като пиар съобщение, но всъщност IKEA наистина му предоставя първите възможности за кариера. Абрахамсон Ринг започва работа в шведския гигант през 1998 г. като стажант в Оребрьо, след като получава магистърска степен по бизнес администрация от Umeå University. Постепенно започва да се издига в йерархията и година по-късно се мести в IKEA Canada, където прекарва четири години като мениджър логистика, продажби и директор магазини. След като се завръща в Швеция, става личен асистент на Ингвар Кампрад и тогавашния изпълнителен директор Андерс Далвиг. В този период буквално е близо до взимането на важни решения и разширяването на бизнеса на веригата в много нови държави. През 2006 г се мести в Китай, където е заместник търговски директор. Следва период извън групата, когато през 2008 г. оглавява веригата за магазини за дрехи Filippa K и компанията за градински стоки Plantagen. През 2017 г. се завръща в IKEA, където оглавява подразделението за отдаване на франчайз права в компанията.

Малко след като в началото на годината беше обявено назначението му, настъпи и корона кризата, която удари продажбите в 440-те физически магазина в цял свят, много от които бяха затворени в пика на пандемията. Така Абрахамсон Ринг без никакво преувеличение се оказа в окото на бурята. За финансовата година до август 2020 г. приходите на IKEA спаднаха с 4% до 39.6 млрд. евро, първото им понижение в историята.

Още по-достъпни цени

Първоначално новият CEO обяви, че не планира някакви особени промени спрямо стратегията на предшественика си. "Най-важни остават ценовата достъпност, достъпът до магазините и устойчивостта", заяви мениджърът пред Reuters. Именно цените са основен фокус на Абрахамсон Ринг. "Смятам, че можем да разширим продуктовите предложения в по-ниския ценови сегмент, като чрез новите материали, производствени технологии и дистрибуторски методи ще направим IKEА още по-привлекателна", коментира тогава изпълнителният директор. Изявленията му съвпаднаха с настъпването на пандемията в цял свят, когато притиснатите потребители започнаха да търсят както по-лесни начини на пазаруване, така и по-достъпни стоки.

"Ниската цена е по-важна от всякога, а най-ниският ни ценови сегмент е донесъл повече от половината продажби на дребно на IKEA", обяви тази седмица Абрахамсон Ринг.

Онлайн бизнесът на фокус

Друг негов фокус е е-бизнесът. При спада на покупките в традиционните магазини онлайн продажбите започнаха да растат бурно и според компанията са се повишили с 45% през последната финансова година до края на август, като така отчасти са компенсирали спада при физическите магазини. "Сайтът на IKEA беше посетен 4 млрд. пъти, а разширихме е-търговията си и на три нови пазара, в това число и Китай, което е важен момент", допълни мениджърът през тази седмица. Азиатската страна, където IKEA има 30 магазина, е важен пазар за гиганта. Китай беше ударен първи от пандемията и затварянето на физическите обекти буквално спря бизнеса на шведския гигант. В този момент Торбьорн Люф и Абрахамсон Ринг стигнаха до благоприятно решение, което се оказа и жизненоважно. Те сключиха договор с онлайн групата Alibaba, за да могат да продават стоките на IKEA през платформата й Tmall. Решението беше невиждано за IKEA, която никога дотогава не беше продавала продуктите си през трета страна.

Нови, по-други магазини

Въпреки очакванията, особено в период на епидемия, че важността на магазините ще намалява все повече, в началото на октомври от IKEA обявиха, че смятат да отворят 50 нови обекта през новата си финансова година (до август 2021 г.). Всъщност, макар и да става дума за физически локации, решението бележи една от най-големите трансформации в историята на групата. Групата иска да сложи край на фокуса си върху огромните магазини извън града, където повечето клиенти сами взимат и впоследствие сглобяват мебелите си.

Ето защо компанията започва да експериментира с по-малки магазини, студия за проектиране на кухни и обекти в градските центрове, които да предлагат почти всичко на потребителите: от доставка, сглобяване дори до наем на мебели.

"Така искаме да станем по-достъпни. Няма как да се завърнем към отварянето само на големи магазини. Ще имам смесица от формати, включително малки магазини, които да са близо до домовете и работното място на клиентите", коментира Абрахамсон Ринг.

Йон Абрахамсон Ринг е наясно, че под негово ръководство IKEA се намира в нова пазарна ситуация и множество предизвикателства. Въпреки това той не смята, че клиентите ще спрат да посещават големите магазини на веригата, които са над 440 в цял свят. "Повечето искат да пипнат канапето или кухнята, преди да я поръчат", казва новият изпълнителен директор на Inter IKEA.

Сложната структура

IKEA се състои от две основни паралелни и отделени юридически групи. Едната е Inter IKEA, която е собственик на бранда и концепцията и издава франчайз лицензите. Йон Абрахамсон Ринг е изпълнителен директор именно на нея. Другата е Ingka Group, която управлява 374 от магазините на IKEA в 52 държави и държи 90% от магазините на франчайз. Inter IKEA и Ingka Group са собственост и са контролирани от фондации, създадени от основателя Ингвар Кампрад.

Йон Абрахамсон Ринг описва работата си като "най-забавната в света". Но задачата му през следващите години всъщност ще е най-трудната досега в кариерата му, а и въобще в сектора: да промени дългогодишния успешен модел на шведския мебелен гигант IKEA и да ръководи най-голямата трансформация в 77-годишната му история. Поне по резюме новият изпълнителен директор на групата разполага с нужния опит: постъпва в нея още преди 22 години, а е бил и личен асистент на легендарния основател Ингвар Кампрад.

Абрахамсон Ринг оглави Inter IKEA - групата, която държи правата за марката и ги предоставя на франчайз принцип (виж структурата в карето), в началото на септември, след като предишните няколко месеца беше заместник на досегашния изпълнителен директор Торбьорн Люф, за да се осигури плавното предаване на властта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK