Може ли един от архитектите на проблемите в AT&T да възстанови компанията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Може ли един от архитектите на проблемите в AT&T да възстанови компанията

С над 35-годишен опит в телекомуникациите Джон Станки е считан за традиционалист от времето на гиганта Bell

Може ли един от архитектите на проблемите в AT&T да възстанови компанията

Да слезеш от пътечката на дивидентите

The Economist
3110 прочитания

С над 35-годишен опит в телекомуникациите Джон Станки е считан за традиционалист от времето на гиганта Bell

© Reuters


Джон Станки е американски изпълнителен директор, сякаш излязъл от кастинг за филм. На 58-годишна възраст, мъжът има квадратна челюст, широкоплещеста фигура и, както казва негов приятел, "най-дълбокия глас в света". През своите 35 години като телекомуникационен мениджър той се е доказал като ненаситен търсач на нови и нови сделки. Спомогна за създаването на Southwestern Bell Corp, една от тъй наречените компании Baby Bells, родена от разпадането през 1984 г. на American Telephone & Telegraph (АТ&Т), след лавина от сливания, довели в крайна сметка до поглъщането на оригиналния гигант Ma Bell. След това Станки спомогна за наливането от компанията на 176 млрд. долара в развлекателен бизнес чрез придобиването на DirecTV, най-големият доставчик на кабелни услуги в Америка през 2015 г., и на медийния колос Time Warner три години по-късно. През юли той оглави АТ&Т. Самоизповядващ се като "традиционалист от времето на Bell", той не трепва, когато се изправя пред медийни магнати. И все пак има една определена група, пред която директно се свива от страх: вдовици, сираци и други инвеститори, които зависят от АТ&Т като компанията с вторите най-големи дивиденти в света след Microsoft.

Което е проблем, и то не защото АТ&Т не може да си позволи да раздаде очакваните за тази година дивиденти в размер на 15 млрд. долара. Въпреки трудностите заради COVID-19 за компанията не представлява трудност да се раздели с такава сума. Истинският проблем по-скоро е, че групата се е превърнала в нещо като пътечка за бягане. Тази година е 36-а от разделянето на АТ&Т, в която тя увеличава дивидента си. Подобно наследство може и да не изглежда странно, когато говорим за флегматична телекомуникационна компания. Но е глупаво обещание при нестабилния страничен медиен бизнес. Освен това поредицата придобивания на АТ&Т натовариха компанията с почти 150 млрд. долара нетен дълг, макар двата ѝ основни бизнеса - мобилните телекомуникации и развлекателната дейност, да се намират в период на всякакви сътресения, изискващи огромна финансова гъвкавост. Вместо да съживи всеки от тях, досега АТ&Т залагаше на примера на "дивидентните аристократи", които се опитват да разпродадат семейните бижута, за да свържат двата края.

Поредицата придобивания на АТ&Т натовариха компанията с почти 150 млрд. долара нетен дълг, макар двата й основни бизнеса - мобилните телекомуникации и развлекателната дейност, да се намират в период на различни сътресения.

Въпреки това вече има сигнали, че Станки може би е готов да се опълчи на старото мислене. А и трябва да го стори - дори само заради тези вдовици и сираци.

Той пое поста в момент, когато всички залози бяха срещу него. Пандемията не само разпердушини WarnerMedia (преименуваната Time Warner), като се отрази на премиерите на филмите на компанията, ускори спада на кабелната телевизия и намали рекламните разходи. Станки също така трябваше да преодолее съмненията за лидерските му способности, изказани за първи път през миналата година от Elliott Management, хедж фонд акционер активист, който тогава купи дял в АТ&Т. Когато бившият му шеф Рандъл Стивънсън обяви пенсионирането си в разгара на пандемията, беше трудно да си представим, че външен човек може да управлява компания с пазарна стойност 200 млрд. долара и цял телефонен указател проблеми заради Zoom. Така че Станки спечели надпреварата за поста въпреки ролята си на дясна ръка на Стивънсън в годините на унищожаване на пазарната стойност на компанията. Оттогава той успокои някои хора в компанията, като анулира допълнителните придобивания, обеща да оправи баланса и да удължи падежите на дълга. И все пак цената на акциите отслабва, тъй като инвеститорите се чудят дали той може да поддържа дивидентите, докато се конкурира с два ожесточени съперника - Т-Mobile в телекомуникациите и Disney в развлеченията.

Голямо изпитание за уменията му ще бъде търгът за безжични честоти през следващия месец. В крайна сметка мобилните услуги са в основата на бизнеса на АТ&T, които само за седмица през третото тримесечие генерираха толкова оперативна печалба, колкото WarnerMedia за цял месец. А и Т-Mobile, която някога беше на далечното трето място по мобилни абонати, настигна АТ&Т и вече диша във врата на лидера Verizon. След сливането си със Sprint Т-Mobile също изпревари и двата си конкурента по покритие и скорост на своята 5G мрежа, което още повече увеличи привлекателността на компанията. За да наваксат изоставането, AТ&Т и Verizon ще участват в търг за средночестотния 5G спектър, който ще започне на 8 декември. Счетоводният баланс на Verizon е достатъчно стабилен, за да даде оферта от поне 15 млрд. долара, както очакват някои наблюдатели. АТ&Т може да е по-ограничена в амбициите си. И все пак онези, които следят внимателно кредитния рейтинг на компанията, смятат, че тя трябва да се развихри с харченето както по отношение на спектъра, така и при оптичните мрежи, които поставя из цяла Америка. Дейвис Хебърт от анализаторската компания CreditSights ги нарича "основните принципи" на бизнеса на гиганта. (Друг въпрос е колко бързо може да продаде дългогодишни активи като DirecTV, за да облекчи финансовия натиск.)

На 18 ноември Станки може би показа обещаващи признаци на дързост, когато WarnerMedia обяви неочакван ход в подкрепа на стрийминг платформата на AT&T HBO Max, която се конкурира с Disney+, да не говорим за Netflix. Той заяви, че ще пусне потенциалния коледен блокбъстър "Жената чудо 1984" едновременно в НВО Max и в американските кина на 25 декември (филмът ще излезе по-рано по кината в други страни). Така ще бъде нарушена дългогодишната традиция да се пускат филми първо на големия екран, за да се възстановят производствените разходи чрез приходите от тях и да се подпомогне кинобизнесът. Това показва, че компанията може да бъде готова да канибализира приходите в една част от групата - филмовото студио Warner Bros, в името на по-голямата цел: да привлече абонатите към своята стрийминг услуга, която е потенциален по-голям дългосрочен източник на стойност. Ако пълната вяра в стрийминга привлече орди нови абонати, това ще възнагради упоритата вяра на Станки в брака между телефона и филма.

От Жената чудо до Супермен

Време е и за други също толкова трудни избори. Рискът се крие и в усещането на Станки, че времето е на негова страна. Сега вече изглежда, че се радва на подкрепата на Elliott Management (съобщенията, че компанията за управление на активи е продала дела си, не означават, че тя се отказва от AT&T, тъй като все още може да има голяма деривативна позиция). Рейтинговите агенции са търпеливи. Нийл Бегли от Moody's казва, че заради коронавируса и други причини големи компании като АТ&Т се радват на "по-дълъг повод". Мнозина остават убедени, че дивидентът е свещена крава.

Това обаче поражда самодоволство. Изплащането на дивиденти влияе на финансовата гъвкавост на АТ&Т точно в момент, когато групата се нуждае от цялата свобода, която може да си позволи. Тя насърчава кръговата отбрана, когато Т-Mobile и Disney са я "заобиколили като вълци", както казва телекомуникационният анализатор Роджър Ентнър. Независимо какво ще стане, един ден компанията ще трябва да намали дивидента - за предпочитане е да бъде допълнен с по-гъвкави схеми за обратно изкупуване на акции. Ако Станки постигне всичко това, за да направи компанията по-пъргава, той може да се превърне в корпоративен супергерой. Ако обаче това се случи заради слаби печалби, ще е криптонит, който може да му коства поста.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Джон Станки е американски изпълнителен директор, сякаш излязъл от кастинг за филм. На 58-годишна възраст, мъжът има квадратна челюст, широкоплещеста фигура и, както казва негов приятел, "най-дълбокия глас в света". През своите 35 години като телекомуникационен мениджър той се е доказал като ненаситен търсач на нови и нови сделки. Спомогна за създаването на Southwestern Bell Corp, една от тъй наречените компании Baby Bells, родена от разпадането през 1984 г. на American Telephone & Telegraph (АТ&Т), след лавина от сливания, довели в крайна сметка до поглъщането на оригиналния гигант Ma Bell. След това Станки спомогна за наливането от компанията на 176 млрд. долара в развлекателен бизнес чрез придобиването на DirecTV, най-големият доставчик на кабелни услуги в Америка през 2015 г., и на медийния колос Time Warner три години по-късно. През юли той оглави АТ&Т. Самоизповядващ се като "традиционалист от времето на Bell", той не трепва, когато се изправя пред медийни магнати. И все пак има една определена група, пред която директно се свива от страх: вдовици, сираци и други инвеститори, които зависят от АТ&Т като компанията с вторите най-големи дивиденти в света след Microsoft.

Което е проблем, и то не защото АТ&Т не може да си позволи да раздаде очакваните за тази година дивиденти в размер на 15 млрд. долара. Въпреки трудностите заради COVID-19 за компанията не представлява трудност да се раздели с такава сума. Истинският проблем по-скоро е, че групата се е превърнала в нещо като пътечка за бягане. Тази година е 36-а от разделянето на АТ&Т, в която тя увеличава дивидента си. Подобно наследство може и да не изглежда странно, когато говорим за флегматична телекомуникационна компания. Но е глупаво обещание при нестабилния страничен медиен бизнес. Освен това поредицата придобивания на АТ&Т натовариха компанията с почти 150 млрд. долара нетен дълг, макар двата ѝ основни бизнеса - мобилните телекомуникации и развлекателната дейност, да се намират в период на всякакви сътресения, изискващи огромна финансова гъвкавост. Вместо да съживи всеки от тях, досега АТ&Т залагаше на примера на "дивидентните аристократи", които се опитват да разпродадат семейните бижута, за да свържат двата края.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.