Кино на клик разстояние
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино на клик разстояние

Кино на клик разстояние

Мениджърът на НBO за България Димитър Нойков пред "Капитал"

Константин Николов
5004 прочитания

© Надежда Чипева


Визитка

Димитър Нойков е мениджър за България на платената телевизионна платформа HBO. Той оглави бизнеса на групата тук през 2011 г., а е в компанията от 2007 г. В "HBO България" отговаря за развитието на бизнеса и платформата HBO GO и връзките с местните партньори.

Компанията

"HBO България" е част от платената телевизионна платформа НВО, която пък е част от групата Warner Media, собственост на AT&T. В България под шапката на HBO са филмовите канали HBO 1, 2 и 3, Cinemax и Cinemax 2, както и онлайн платформата HBO GO. През последните години тя значително разшири присъствието си в България, след като първоначално беше предлагана като част от платения телевизионен пакет за НВО, впоследствие през операторите, а от известно време и самостоятелно през HBO. В България компанията не дава данни за потребителите си, но приходите на българското дружество "Ейч Би Оу България" за последната отчетена досега година - 2019 г., са достигнали 19.9 млн. лв.

Каква беше годината за HBO България?

Годината беше интересна. Ние сме един от секторите, свързани с онлайн бизнеса, и по подразбиране се очаква, че естествено нещата при нас са били положителни, но това не е нещо, което ни радва заради трудната ситуация в цял свят. По отношение на бизнеса по-скоро се случиха процеси, които очаквахме да се развият в следващите няколко години, които се катализираха заради обстановката, в която бяхме, сме и ще продължаваме да бъдем. За нас не е по-различно от предишни години - продължихме да предоставяме възможно най-доброто качество на филми и сериали и платформата ни се справи отлично в увеличения трафик, който се наблюдаваше в цял свят, не само в България.

Има ли разлика в потребление и навици между телевизионните канали HBO и платформата HBO GO?

За мен лично е много по-лесно да говоря за HBO GO, защото там нещата се виждат реално, каквито са. При телевизионния бизнес е доста различно, защото нашите телевизионни канали не се следят от пипълметрията, с данни за потребление също не разполагаме, защото са при нашите партньори - операторите. Ето защо, когато говорим за резултати, гледаемост и т.н., имаме предвид директни абонати на HBO GO.

И какви тенденции наблюдавате в онлайн платформата?

В началото на годината всичко си беше според очакванията. При първия шок март-април си мислехме, че всичко е временно. Там някъде се усети първият проблем, с който се сблъскахме в компанията HBO - невъзможността да се завършат продукции, да се снимат планираните филми и сериали. От гледна точка на съдържанието тогава то не пострада, защото вече планираните неща бяха осъществени, и до ден днешен продължава да е така. Така че сме горди, че през цялото време хората имаха забавление вкъщи.

Забелязахте ли рязък скок в потреблението на HBO GO?

То не касае само нашия сектор - всичко, свързано с онлайн, където се забелязва неистов ръст в потреблението. Така че не сме встрани от тренда при всеки бизнес, свързан с онлайн. За мен онлайн е думата на 2020 г., като изключим COVID, естествено.

Предвиждате ли промени в HBO GO през тази година - преди време беше съобщено, че американската платформа HBO MAX ще получи глобално разпространение? Как това ще засегне България?

По начина, по който ще засегне промяната на бизнеса на НВО в цял свят. От средата на годината започваме така наречения ъпгрейд от HBO GO към HBO MAX - самото име MAX подсказва за много повече съдържание, съвсем друг интерфейс и потребителско изживяване, тотално различно приложение и платформа, която ще е обединяваща в цял свят. Така че всичко, което се случва в САЩ, ще се случва и в Европа и в частност България.

Това ще включва ли и Pay-per-View - потребителят да гледа последните филми като Wonder Woman 1984, като си плати отделна такса извън месечната?

На този етап не съм запознат за планове за отделно заплащане за гледане на заглавия, в момента този тип филми с паралелни премиери в Max и киноразпространение в премиерния си месец, са част от съдържанието и месечния абонаментен план. Очаква се, когато услугата бъде налична след ъпгрейда от HBO GO в HBO Max, това да важи и за Европа, но в случай че здравната обстановка не се подобри и киносалоните в световен мащаб не работят с пълния си капацитет.

Как се промениха навиците на българските зрители през последната година и различни ли са от тези в други държави в региона?

Обикновено ми задават този въпрос като какъв тип съдържание гледат българите. В този аспект ще кажа, че няма съществена разлика - локалните продукции в съответната държава се гледат доста спрямо блокбъстъри. И тук е така - българско заглавие в България се представя достатъчно добре, както и румънско заглавие в Румъния.

Но при нас има една уникална разлика - промяната в навиците е, че българинът свикна, научи се и видя, че е смислено да заплащаш за ползването на съдържание. Това е страхотна новина за всички по веригата - от хората, които създават съдържание, през тези, които го дистрибутират, та до крайния потребител. Така се гарантира качество и количество.

А какво отличава много българския пазар?

Ако трябва да взема едно нещо, това е пиратството, което вече не е толкова голям фактор. И тук благодарности на такива като нас и хора, които влагат упорство и труд в това да предоставят решения, които са адекватни на нуждите на хората. Почти всичко останало е доста еднакво със съседни държави. Всички обичат качествено съдържание и, разбира се, търсят разумна цена за него.

Забелязвате ли увеличение на потребителите на HBO GO, откакто пуснахте абонамент за платформата и самостоятелно през вашия сайт, а не само през оператори и като част от телевизионен пакет?

HBO като компания и HBO GO като бранд вече бяха добре позиционирани, тоест ние по никакъв начин не сме очаквали някакъв бум в продажбите. По-скоро опитахме да таргетираме различна аудитория от хора, които не ползват традиционна телевизия вкъщи или поне хора, които са склонни да заплащат малко за кабелна телевизия, но за сметка на това искат да имат пълна свобода на избора си - кога и какво да гледат, докога да заплащат за дадено съдържание, на коя платформа да заложат този или следващия месец. Този тип потребители са малцинство в България, но са изключително важни. Директният достъп до HBO GO таргетира и младото поколение, което предпочита да е господар на времето, да не се обвързва с дългосрочни абонаменти, да не е 100% посветено на конкретна апликация или услуга. Така че не беше целта да постигнем някакъв резултат в края на годината, а да предоставим още един начин за достъп до услугата.

Тогава очаквате ли тъй нареченият cord-cutting (отказ от кабелни или сателитни тв пакети и минаване към интернет съдържание) да навлезе по-масово в България?

Говорим по тази тема от 6-7 години и все още не забелязваме такова нещо. Има една съществена разлика между т.нар. cord-cutting, който се появи като феномен в САЩ спрямо България - там цените за тези услуги са много високи. Един приличен пакет, който в България струва 30-40 лв. там е над 100 долара. От тази гледна точка, колкото и да е чувствителен на цени българският пазар, всеки си дава сметка, че при парите, които плаща, няма нужда да се отказва. Така че все още сме далеч от cord-cutting.

Как се промени общо бизнесът на HBO в България?

Когато постъпвах на работа в HBO преди 14 години, основната тема беше дигитализация - говорехме още за аналогови филтри, сигурно много няма да си спомнят за какво става въпрос. След това минахме към цифрова телевизия, нахлуването на DTH на пазара, имаше еуфория около 3D, което така и не се случи. Промени се много пазарът заедно с технологиите - те бяха катализатор на всичко, което се случва около нас. И то в толкова кратко време, каквото историята не познава. Не мисля, че нашият бизнес в HBO се промени толкова много, защото ние продължаваме и ще продължаваме да правим качествено съдържание. Разликата дойде от начините, по които то е достъпно.

Промени ли вашият бизнес навлизането и на други стрийминг платформи като Netflix и Prime Video?

Да, нещата в Европа се промениха доста. Определено битката за съдържание е много по-сериозна, дори на ниво сценарии. От друга страна, всичко се случва много по-бързо - темповете, с които работеха големите студия в Холивуд, са много по-различни. Трябва да си бърз, качествен и адекватен на пазарната реалност. Преди години никой не си е представял, че основното потребление на даден сериал ще се случва през мобилен телефон.

Какво е потреблението през смартфон в България?

Около 30% от потребителите ползват мобилен телефон за гледане на съдържание. Което не означава, че е предпочитано средство, просто в определени моменти е единственото възможно.

Очаквате ли връщане на стария модел на разпространение на филми: премиера, кина, после дигитално съдържание със заплащане и накрая стрийминг платформите и телевизия?

Факт е, че веднъж тръгнали в посока с едновременна премиера на голям екран и на стрийминг платформата ни (какъвто е случаят с Warner Bros., студиото свързано с HBO) може би ще се продължи в тази посока. Важното е да се видят и резултатите от тази стратегия. Но и преди пандемията прозорците между различните ексклузивитети - кино, DVD, премиум тв канал и след това другите канали, се промениха, защото имаме един фактор - пиратство. Единствените, които могат да се справят с това, са стрийминг платформите.

Преди няколко години HBO започна да предлага и българско съдържание. Трудно ли се преговаря за българско съдържание?

Това отдавна беше една от идеите на българския офис, които бяха уникални за света на НВО. Трудното не е толкова в преговорите, защото става дума за търговски преговори. Трудното беше да убедим НВО Европа, че си струва, да убедим нас си, че сме прави да го направим и да видим по-дългосрочната перспектива - да дадем възможност на българското съдържание да излезе извън границите на България. Имаме "Доза щастие" през миналата година, който не беше разпространен само в България и бивша Югославия, но беше проявен интерес от НВО да бъде закупен и за територията на Централна и Източна Европа - става дума за милиони домакинства. Филмът е гледан извън границите на България от количество чуждестранна аудитория, която никой друг български филм до момента не е получавал.

Има ли възможност някога да продуцирате български сериал?

Винаги има такава възможност, но за съжаление винаги проблемът е един и същ. Когато говорим за единен бюджет за продукциите на НВО в Европа, възвращаемостта на инвестициите в България не е най-силното ни предимство. От тази гледна точка критериите са много по-високи, защото трябва да представим проект, който до този момент не е виждан. Но съм сигурен, че и това време ще дойде.

Може ли да споделите за едно трудно решение в кариерата си в НВО?

Трудните ми решения и в живота, и в работата ми винаги са били свързани с хора, така че няма да изненадам никого. Всички останали решения са част от работата - преговорен процес, преустановяване на бизнес отношения с даден партньор и т.н. са били на база анализи, на взаимни общи решения в компанията и са били далеч по-лесни - там имаш всички необходими мотиви да ги направиш. Докато при раздялата с хора нещата са много по-емоционални, много по-лични, защото работиш с тези хора с години и изграждаш взаимоотношения. Взимаш решенията, като вярваш, че е за добро - и в интерес на истината почти винаги така се е случвало - и за хората, и за компанията.

Бихте ли променили нещо, ако можехте да се върнете назад в кариерата си?

Опитвам се да избегна клиширания отговор, че нищо не бих променил. Но е факт, че съм имал късмета, амбицията и желанието и съм изключително доволен от всичко, което ми се е случило до момента. Сигурно е можело нещо да променя, но не гледам назад. Така че бих променил не толкова решението, колкото извода от дадено решение.

Q&A

Промениха ли се вашите навици като потребител на съдържание?

О, да, категорично. Освен ако не е спортно събитие и новини, много рядко гледам телевизия, но това не означава, че не заплащам за такава. Много повече ползвам устройства с интернет, за да прекарвам смислено времето си.

Какви са устройствата, без които не можете в работата и свободното си време?

На смартфона преглеждам кое е спешно и ако е нещо наистина важно, отварям лаптопа - правя си нещо като превю. Не обичам да седя постоянно на компютъра, особено в ситуация, при която целият ни офис работи от вкъщи от март насам. И се опитвам да създам друг тип навици, които да ми заместят личния контакт с колегите и партньорите.

Кои са любимите ви сериали и филми на НВО?

За миналата година е "Отгледани от вълци", но ако трябва да избирам само един, винаги казвам "Силициевата долина". Като филми, налични в платформата ни, завинаги си остава номер едно "Форест гъмп" и Том Ханкс като актьор.

А четете ли бизнес литература?

Имаше един период, през който четях. Една от любимите ми такива книги е биографията на Стийв Джобс, опитвам се да проникна в начина на мислене на един гений, който определено промени света. Да се опитам да си обясня процеси и начина, по който се зараждат тези процеси, откъде идва разликата един човек да има такъв размах, какво му коства и т.н. Сега бизнес книгите ми са мейлите, които чета по цял ден.

Интервюто взе Константин Николов

Визитка

Димитър Нойков е мениджър за България на платената телевизионна платформа HBO. Той оглави бизнеса на групата тук през 2011 г., а е в компанията от 2007 г. В "HBO България" отговаря за развитието на бизнеса и платформата HBO GO и връзките с местните партньори.

Компанията

"HBO България" е част от платената телевизионна платформа НВО, която пък е част от групата Warner Media, собственост на AT&T. В България под шапката на HBO са филмовите канали HBO 1, 2 и 3, Cinemax и Cinemax 2, както и онлайн платформата HBO GO. През последните години тя значително разшири присъствието си в България, след като първоначално беше предлагана като част от платения телевизионен пакет за НВО, впоследствие през операторите, а от известно време и самостоятелно през HBO. В България компанията не дава данни за потребителите си, но приходите на българското дружество "Ейч Би Оу България" за последната отчетена досега година - 2019 г., са достигнали 19.9 млн. лв.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    vadrigar avatar :-|
    vadrigar

    По-безинтересно интервю не бях чел. Човекът има обаянието на объл камък.

  • 2
    sulio_parvi avatar :-P
    sulio_parvi

    Абе за тази изсмукано-от-пръстите
    -елейна статия поне дадоха ли 2-3 безплатни абонамента на журналята?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK