Какво иска да направи Леонардо дел Векио в края на 80-те си години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво иска да направи Леонардо дел Векио в края на 80-те си години

Какво иска да направи Леонардо дел Векио в края на 80-те си години

Отговорът: да вкара гиганта за очила EssilorLuxottica в дигиталната ера и да разклати италианските "висши" финанси

The Economist
4720 прочитания

© Luxottica Group


Повечето хора на възраст между 80 и 89 години при възможност веднага биха се втурнали към шезлонгите в Монако. Предполагаше се, че Леонардо дел Векио, най-богатият човек в Италия, ще направи точно това. През май той навършва 86 и преди няколко години премести основното си жителство в княжеството. Четирите му брака и шестте му потомци създадоха куп внуци, с които да си играе. На 12 март корпоративното му дете, EssilorLuxottica, отчете силен скок в продажбите през втората половина на 2020 г. на шикозните очила, които произвежда. Пазарната капитализация на компанията отново надхвърля 60 млрд. евро и е близо до рекорда за всички времена от началото на 2020 г. преди пандемичния спад в търсенето на скъпи аксесоари. Има ли по-добро време да си сложите чифт Ray-Ban очила (които фирмата произвежда) и да се препичате край басейна?

Изглежда, че идеята на Дел Векио за la dolce vita е не толкова пасивна. Освен това е амбициозна - и не само по отношение на неговата компания, над която той държи желязна хватка и която иска да вкара в дигиталната ера. Като допълнителна дейност, подходяща за възрастни граждани, магнатът също се опитва да разклати италианските финанси.

На Дел Векио със сигурност не му липсват дързостта и упоритостта, необходими за осъществяването на двете начинания. Той прекарва част от детството си в сиропиталище, защото овдовялата му майка не може да си позволи да го храни, и превръща Luxottica от барака в италианските Доломити в глобален титан. Въпреки че не говори английски, той избра да листва компанията си в Ню Йорк, за да получи достъп до дълбоките капиталови пазари в Америка, до марки като Ray-Ban и Oakley, както и място за тяхната продажба (веригата Sunglass Hut, която Luxottica купи през 2001 г.). Вместо да разпусне на 80 години, той се завърна в компанията през 2014 г. след десетилетие прекъсване, за да организира сливането ѝ с Essilor, гигантски френски производител на лещи, и преместването ѝ от борсите на Ню Йорк и Милано в Париж.

Сега, след определените от него пред италианската преса през март като три "интензивни години" на опознаване на ръководството на Essilor, хватката на милиардера върху компанията стана по-силна от всякога. През февруари той представи списък на номинираните за борда на компанията. Списъкът ще назначи близкия помощник Франческо Милери като главен изпълнителен директор и редица известни италианци, избрани от Дел Векио, за независими директори. Самият магнат ще остане като председател. Заместникът му Юбер Саниер, който преди беше председател на борда на Essilor, ще се оттегли и така ще сложи края на битката, която французинът водеше срещу Дел Векио. Планът все още трябва да бъде одобрен от акционерите на годишното събрание на компанията през май. При условие че холдинговото дружество на фамилията Дел Векио Delfin притежава 32% от акциите, резултатът изглежда предопределен.

Така изглеждат и удвоените усилия на Дел Векио в областта на технологиите. По време на пандемията от ковид-19 EssilorLuxottica започна изграждането на нов разпределителен център за електронна търговия в Седико, град в подножието на Доломитите, до фабрика, която произвежда рамките и лещите за компанията. Преките онлайн продажби към крайни потребители, които бивш ръководител на компания за очила нарича "последния голям марж", нараснаха с 40% през 2020 г., до 1.2 млрд. евро.

Тази година компанията планира да пусне смарт Ray-Ban очила, разработени съвместно с Facebook. Тези свързани с мрежата стъкла, които показват информация за външния свят на носителя си, обещават да бъдат едновременно по-интелигентни и по-стилни от Google Glass - по-ранна колаборация със Силициевата долина, от която Luxottica се оттегли, след като Дел Векио заяви: "Ще ме е срам да се разхождам с това на лицето си."

Въпреки че номинацията на Милери за главен изпълнителен директор беше изненадваща, предвид липсата му на опит в сферата на потребителските стоки, предишната му работа на ръководител в собствена консултантска фирма за управление и информационни технологии го прави разумен избор да управлява компанията. Благодарение на близостта му с Дел Векио се смята, че познава компанията отвътре. Най-важното е, че той има пълното доверие на основателя. Което е критично важно, като се има предвид, че възрастният магнат не смята да се оттегля. Спретнат и изправен, той може да мине за някой с 20 години по-млад. Мениджърите припомнят, че първият въпрос, който г-н Дел Векио задава при редовните си посещения във фабриката, е: "Какво ново можете да ми покажете?"

И сякаш хвърлянето на империята му в дигиталната епоха не е достатъчно предизвикателно, страничното занимание на Дел Векио може да е още по-амбициозно. През последните няколко години той подготвя почвата за разклащане на италианските финанси. Чрез Delfin той отдавна притежава дял от около 4.8% в Generali, най-голямата застрахователна компания в Италия, и близо 2% в UniCredit, най-голямата банка в страната. През изминалата година холдинговата му компания също натрупа 13% дял в Mediobanca и стана най-големия акционер в италианската инвестиционна банка (която от своя страна притежава 13% от акциите на Generali). Европейският банков регулатор одобри желанието на Дел Векио да увеличи собствеността си върху Mediobanca до близо 20%.

Интересът на Дел Векио към Generali може отчасти да се обясни с нарастващата роля, която застрахователите ще играят при покриването на изплащането на очила, тъй като зрението на застаряващото население се влошава. "Мелницата" за финансови слухове в Милано се изпълва с бърборене за акционерската стойност, която може да се генерира, ако Mediobanca отдели своя дял от Generali или ако инвестиционната банка или UniCredit се обединят със застрахователя. Самият Дел Векио заяви, че делът на Delfin в Mediobanca е дългосрочна инвестиция и че не възнамерява да получи контрол над групата или да повлияе на управлението ѝ. Близък до него човек твърди, че плановете му ще станат по-ясни, когато делът му се повиши до близо 20%. Други запознати с мисленето му казват, че той е искрено загрижен за съдбата на корпоративна Италия и би искал наследството му да се простира отвъд EssilorLuxottica.

Фокус върху бъдещето

А каква ще е съдбата на компанията му, след като той си отиде? С шестте му деца и настоящата му съпруга е договорен план за наследяване в случай на смърт или загуба на работоспособност. Той гарантира, че всяко дете ще наследи 12.5% дял в семейното холдингово дружество, а г-жа Дел Векио ще получи 25%. Всички трябва да са съгласни и да одобрят всякакви бъдещи стратегически промени в Delfin, а също и в EssilorLuxottica. Необходимостта от консенсус може да направи трансформационните сделки, които Дел Векио преследва, по-трудни за изпълнение. Нищо чудно, че магнатът се опитва да прави повече такива, докато все още може.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Повечето хора на възраст между 80 и 89 години при възможност веднага биха се втурнали към шезлонгите в Монако. Предполагаше се, че Леонардо дел Векио, най-богатият човек в Италия, ще направи точно това. През май той навършва 86 и преди няколко години премести основното си жителство в княжеството. Четирите му брака и шестте му потомци създадоха куп внуци, с които да си играе. На 12 март корпоративното му дете, EssilorLuxottica, отчете силен скок в продажбите през втората половина на 2020 г. на шикозните очила, които произвежда. Пазарната капитализация на компанията отново надхвърля 60 млрд. евро и е близо до рекорда за всички времена от началото на 2020 г. преди пандемичния спад в търсенето на скъпи аксесоари. Има ли по-добро време да си сложите чифт Ray-Ban очила (които фирмата произвежда) и да се препичате край басейна?

Изглежда, че идеята на Дел Векио за la dolce vita е не толкова пасивна. Освен това е амбициозна - и не само по отношение на неговата компания, над която той държи желязна хватка и която иска да вкара в дигиталната ера. Като допълнителна дейност, подходяща за възрастни граждани, магнатът също се опитва да разклати италианските финанси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.