Цветомир Павлов: Офисът ще се превърне в място за срещи и пряка интеракция на служителите

Цветомир Павлов: Офисът ще се превърне в място за срещи и пряка интеракция на служителите

И това ще са преобладаващите функции на пространствата, казва съоснователят на студио Cache Atelier пред "Капитал"

Силвия Радославова
5821 прочитания

Визитка

Арх. Цветомир Павлов завършва магистърска степен по "Обществени сгради" в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София през 2011 г. Веднага след дипломирането си заедно с арх. Мила Иванова основават своя собствена практика - Cache Atelier. През първите години студиото се занимаваше с различни дейности, свързани с обществената среда. От 2015 г. основният фокус на Cache Atelier е създаването на вдъхновяващ и здравословен дизайн на работното място. За последните 6 години то изпълнило 45 проекта за офис среда в България, Австрия, Испания, Дубай. Сред клиентите му са компании от ранга на Paysafe, Progress, Financial Times, Novartis, Stars Group, GVC.

Арх. Павлов ще участва в дискусионен панел на уебинара The Changed Concept of the Office на "Капитал" и "Кариери". Събитието ще се проведе на 23 април и е втората дигитална среща от серията The Future of Work. Форматът е наследник на утвърдилия се във времето HR&Leadership Forum и включва няколко мастъркласове и дигитални дискусии, предхождащи голямата хибридна конференция на 28. октомври.

Cache Atelierе сравнително младо архитектурно бюро в офис сегмента, но се наложи изключително бързо, привличайки водещи компании катоProgress, Siteground, Paysafe, Campus Xи "Еконт".Какво ви отличава най-силно от останалите студиа в България и какво е различното във вашия подход и разбиране за дизайн?

На първо място бихме посочили осигуряването на цялостна услуга, която покрива всички аспекти от изграждането на ново работно пространство за клиента. Предпроектното проучване е толкова важно, колкото и изграждането на самия проект. В повечето случаи помагаме на компаниите с консултации още с избора на нова локация (сграда), не само в смисъла на пространство и неговите физически и технически параметри, но и в аспекта на разположението и отношенията с останалите градски елементи - транспорт, достъпност, зелени площи, близост на услуги и зони за спорт и рекреация. За служителите вече офисът напуска физическото пространство и е важно как той се съотнася с останалите елементи от живота им. След като сме се спрели на нова локация с помощта на наши партньори - специалисти в областта на Design Thinking и психологията изучаваме в детайли бизнеса на клиента и навиците на служителите.

Tака можем да предложим точното решение, което ще отговаря на функционалните изисквания на отношенията между отделите и работещите в самия офис и в същото време да отговаря на нуждите на самите хора като динамика на работно ежедневие. Готови решения нямаме - за всеки проект подхождаме с отворено съзнание, за да намерим точния вариант за всяка компания. Интересно е, че те никога не са еднакви и във всеки проект има нещо уникално, което е произлязло именно от специфичните предпоставки, тъй като всяка компания е различна. От чисто архитектурна гледна точка и управление на проекта контролираме и държим ние да определяме и да следим за изпълнението на всеки детайл, материал и система, който се влага - така можем да сме сигурни, че оправдаваме доверието на клиента и крайният резултат ще е такъв, какъвто очакват компаниите, избирайки ни за партньор.

На второ място бихме посочили опита, който натрупахме през последните години. Cache atelier съществува вече 10 години, като през последните 6 от тях фокусът ни е насочен именно към изграждането на офис пространства. За тези 6 години работихме по 45 проекта за работна среда за 24 компании от различни сфери - IT, фармация, финанси, реклама и медии, медицински услуги, строителни и инвестиционни компании. Именно работата с различен тип бизнес ни изправя пред нови предизвикателства във всеки проект и нови проблеми, на които търсим решения. Познаваме вече процеса и пазара изключително добре и можем да предложим гъвкави решения за всеки проект в зависимост от нуждите му, бюджета и изискванията.

И на трето, но не последно място за нас е важно да има единство на функционалност и визия във всеки проект. Като тук даваме превес на функционалността. С нея никога не правим компромиси - на първо място за нас е да предложим добре работещо пространство, което посреща нуждите на компанията, предлага здравословна работна среда - от страна на акустика, баланс на естествено и изкуствено осветление, ергономичност. Това е базата, на която стъпваме. От визуална гледна точка винаги залагаме на обща концепция, която да се усеща във всеки детайл - от рецепцията до ориентационната система в пространството, чиито елементи се обмислят и създават изцяло inhouse в студиото ни. Смятаме, че всяко пространство трябва да разказва история, която го прави уникално и отличаващо се.

Кои са най-големите предизвикателства в изграждането на работна среда в пост-COVID ерата? Промениха ли се според вас нуждите на бизнеса?

Последната година, година и половина беше и все още е нова ситуация за всички ни. Компаниите все още търсят правилните инструменти, за да може бизнеса им да продължи да функционира без сериозно изоставане като ефективност. Ясно е, че за последните месеци физическата среда на офисите отсъстваше и се пренесе в домовете ни. Изключително странно ни беше да виждаме празни офис сгради, в които вече работим години наред и сме свикнали да са пълни с живот. Определено нуждите се промениха, но и като че ли не до такава голяма степен. Наблюдаваме свиване на физическото пространство, но и активното му преосмисляне, за да отговори на очакванията на служителите и "новото нормално". Активно следим какви са настроенията в самите компании и какви са вътрешните им методи за организация на работния процес, тъй като това има пряко влияние върху физическите пространства.

Кои са трите водещи тенденции, които ще определят бъдещето на офиса?

През последните години пространства бяха започнали своята трансформация - пандемията просто подейства като много силен катализатор. Тук със сигурност слонът в стаята е home office елементът. Тази политика на компаниите съществуваше и преди и се разрастваше. В момента това е доминиращата политика, но смятаме , че ситуацията ще се промени - офисът няма да изчезне като физическо пространство. Хората имат нужда от взаимодействие, общуване и обмяна на идеи. За да функционира една компания има нужда от споделяне на общи ценности и създаване на сплотен екип - това е възможно в прякото физическо общуване. Home office беше нещо ново за голяма част от хората. Нещо интересно.

То идва със своите позитиви и негативи - размиването на границата между лично и работно пространство и ежедневие уморява хората. И това вече се усеща в настроенията - все повече чуваме оплаквания от проточващи се online срещи, индикации за намаляване на ефективността при функционирането на бизнеса. Виждаме и стартиране на процеса на завръщане на хората в офисите. В началото сме, но е започнал. Тук подпомагаме клиентите ни с помощта на психолози и специалисти да обясним на хората кои са позитивите от завръщането към работното място. Ясно е, че това няма да се случи по начина, както беше преди. В момента повечето компании обмислят политики за възможност на служителите да работят 3 дни в офиса, 2 дни от вкъщи. Така че работният процес е трайно променен. Тук трябва да направим уточнението, че това е валидно за една част от компаниите, чийто бизнес може да функционира и с дистанционна работа. Имаме и много клиенти, за които това е сериозно предизвикателство. При тях търсим решения, които да подсигурят здравословна среда, така че служителите да се чувстват спокойни, когато са на работното си място.

А смятате ли, че новата работна среда ще взаимодейства по различен начин с хората, които я обитават? Кои ще са най-видимите промени в интеракцията?

Определено физическото пространство се променя. Липсата на фиксирани работни места, които да се ползват на ротационен принцип (Hot desking) е най-първосигналната реакция. Това е концепция, която сме влагали в проекти още преди 3 години, но сега е изискване в 90% от проектите. Смятаме, че офисът ще се превърне в място за срещи и пряка интеракция на служителите и това ще са преобладаващите функционални зони в офисните пространства. Класическата офис конфигурация - бюро и стол ще продължи да съществува, тъй като има хора и функции във всеки бизнес, които не могат да съществуват под друга форма, а и има много хора, за които това е предпочитания метод на работа. Но тази част ще отстъпва все повече място на другите споменати зони.

Каква е ролята на технологиите за бъдещия офис? Можете ли дадете пример за решения, които вече са/ще бъдат стратегически за бизнеса, без оглед неговата сфера на дейност?

В последните години технологиите са били неизменна част от проектите ни за офис пространства. Повечето ни клиенти са именно технологични компании, които общуват с екипи и свои клиенти от цял свят и изискванията за влагане на високи технологии са били винаги налице. Тук бихме обърнали внимание в по-голяма степен на социалния елемент и подход в новите пространства - самата организация на работния процес вътре в компаниите. Важно е да се намери точният баланс между "в офиса" и "в къщи" , за да може той да работи достатъчно добре за компаниите (бизнесът да продължи да се развива) и за служителите, което може да стане единствено, когато те се чувстват спокойни и е отговорено на нуждите им.

Ако трябва да посочим дадена технология бихме по-скоро насочили вниманието към влагането на гъвкави архитектурни решения, които ще позволят работните пространства да се трансформират лесно и бързо към моментните нужди на ползвателите им. Преосмислянето и балансът между отделните зони, за да отговорят в най-голяма степен на нуждите на компаниите е ключа към бъдещето на офис пространствата. Правим уточнението, че отговорите ще дойдат не само от собствения ни опит на архитекти, но и от последните ни колаборации със специалисти в областта на психологията, дизайн мисленето и подбора на кадри. Всички ние, заедно с компаниите, с които работим имаме една обща цел - служителят да се чувства добре на работното си място - независимо къде е то.

Интервюто взе Силвия Радославова

Визитка

Арх. Цветомир Павлов завършва магистърска степен по "Обществени сгради" в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София през 2011 г. Веднага след дипломирането си заедно с арх. Мила Иванова основават своя собствена практика - Cache Atelier. През първите години студиото се занимаваше с различни дейности, свързани с обществената среда. От 2015 г. основният фокус на Cache Atelier е създаването на вдъхновяващ и здравословен дизайн на работното място. За последните 6 години то изпълнило 45 проекта за офис среда в България, Австрия, Испания, Дубай. Сред клиентите му са компании от ранга на Paysafe, Progress, Financial Times, Novartis, Stars Group, GVC.

Арх. Павлов ще участва в дискусионен панел на уебинара The Changed Concept of the Office на "Капитал" и "Кариери". Събитието ще се проведе на 23 април и е втората дигитална среща от серията The Future of Work. Форматът е наследник на утвърдилия се във времето HR&Leadership Forum и включва няколко мастъркласове и дигитални дискусии, предхождащи голямата хибридна конференция на 28. октомври.

Cache Atelierе сравнително младо архитектурно бюро в офис сегмента, но се наложи изключително бързо, привличайки водещи компании катоProgress, Siteground, Paysafe, Campus Xи "Еконт".Какво ви отличава най-силно от останалите студиа в България и какво е различното във вашия подход и разбиране за дизайн?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход