Михай Болдижар: През 2020 г. имаме двуцифрен ръст на екипа в България

Михай Болдижар

Михай Болдижар: През 2020 г. имаме двуцифрен ръст на екипа в България

Представител на групата Bosch в България пред "Капитал"

4630 прочитания

Михай Болдижар

© Bosch


Профил

Михай Болдижар е представител на групата Bosch в България и Румъния и управител на едно от местните дружества - "Роберт Бош", от 2014 г. Преди това е бил регионален директор на направление "Автомобилно оборудване" в Югоизточна Азия за периода 2009-2013 г. Преди присъединяването му към екипа на Bosch през 1995 г. е работил в областта на инженерните технологии и производството. Болдижар е машинен инженер и е завършил Политехническия институт в Букурещ.

Компанията

Германската група Bosch има няколко компании в България. "Роберт Бош" е 100% дъщерно дружество на Robert Bosch и предлага услуги и продукти в пет направления - Автомобилно оборудване, Електроинструменти, Термотехника, Сградни технологии и домакински уреди чрез "БСХ Домакински уреди България". От 2019 г. групата има инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия. През 2015 г. групата придоби ProSyst Software и българското му дружество "Просист лабс", които по-късно бяха слети в "Бош софтуер иновейшънс", която вече се казва "Бош.ИО". За 2020 г. групата отчита оборот от 152 млн. евро (296.7 млн. лв.) в България. За Bosch в страната работят 620 души по данни от АПИС към края на март 2021 г.

Как се отрази пандемията на продажбите на Bosch в България миналата година?

- Уверено мога да кажа, че през 2020 г. се справихме много добре, въпреки че годината беше изключително трудна, както всички знаем. Първите два месеца от нея започнаха стабилно и тогава изведнъж бяхме ударени от може би най-сериозното сътресение за последните 100 години в световен мащаб. Никой не беше подготвен за тази ситуация и трябваше в движение да се справяме с турбуленциите. Месеците март, април, май, в известна степен и юни бяха време на адаптиране, на търсене на решение как да продължим напред и на стабилизиране на екипа. Трябваше да вдъхнем увереност на служителите си, че ще преодолеем ситуацията и, разбира се, че ще гарантираме здравето и безопасността на хората.

Прекъсването на веригите на доставки ли беше основният проблем, с който се сблъскахте?

- Всъщност не, не бяхме толкова засегнати от прекъсването. Напротив, бих казал, че веригите на доставки работеха добре и това ни помогна да преминем през трудните месеци на пролетта, както и да започнем да се връщаме към нормалността през юни, юли и август и да консолидираме бизнеса. Това ни позволи да приключим годината с близо 300 млн. лв. консолидирани продажби, което е впечатляващ резултат, като се имат предвид трудностите, които преодоляхме.

"Целият регион - България и Румъния, се справи много добре. На практика постигнахме същите и дори малко по-високи резултати от предходната година."

Същото важи за представянето ни и на регионално ниво. Целият регион - България и Румъния, се справи много добре. На практика постигнахме същите и дори малко по-високи резултати от предходната година, което според мен е забележително постижение. Това стана възможно, защото имахме много добро синхронизиране на мерките, които предприехме, и много високо ниво на гъвкавост и ангажираност на нашите служители. Оказахме много силна подкрепа и на нашите клиенти, защото те също имаха нужда от нея.

Нещо повече, което е много окуражаващо, през изминалата година успяхме да създадем нови работни места. Постигнахме двуцифрен ръст на екипа в България и към края на 2020 г. той наброяваше близо 600 души (430 души към края на 2019 г. - бел. ред.), което е доста голямо нарастване. В значителна степен това се дължи на факта, че "Бош инженеринг център София" получи множество интересни проекти и успя да привлече още служители.

Компанията предлагаше дистанционната форма на работа още преди пандемията, така че за нас беше много лесно бързо да се адаптираме към новата реалност. Всеки от служителите ни беше оборудван с необходимата техника, за да осъществява дейността си от вкъщи. В допълнение интернет връзката както в България, така и в Румъния е на високо ниво и ни позволи много лесно да преминем в дистанционен режим.

Кои сегменти се представиха по-добре, и кои - по-слабо?

- На практика всички звена на компанията постигнаха добри резултати. За "БСХ Домакински уреди България" например 2020 г. беше успешна, защото хората прекарваха повече време вкъщи и много от тях искаха да сменят или да закупят нов уред. Добрите резултати на колегите бяха подкрепени и от добро снабдяване.

Автомобилното оборудване също постигнаха положителни резултати. Куриерските компании започнаха да работят много интензивно от май нататък, а хората имаха нужда от ремонт и поддръжка. Това доведе до силно представяне, особено при акумулаторите.

"Бош електроинструменти" имаха една много добра година. Както всички знаем, през 2020 г. прекарвахме голяма част от времето си у дома. Именно когато си стоите вкъщи, искате около вас всичко да изглежда добре, евентуално да поправите или промените нещо и за целта са ви необходими електроинструменти.

"Термотехника" отбеляза впечатляваща година. Дивизията постигна двуцифрен ръст, разбира се, заради нашите продукти за климатизация, но също така и заради проекта ни в Пловдив. Там доставихме водогрейни котли с обща мощност 100 мегавата за новите отоплителни централи на EVN, които на практика осигуряват топлинната енергия в града. Това беше първият такъв проект в България и един от най-големите в Европа.

"Бош инженеринг център София" работи основно за бъдещето на мобилността, електрификацията, проекти с изкуствен интелект, както и за електрически велосипеди. Всички те имат нужда от софтуер, който се разработва основно в София. За автомобилната индустрия имахме проект за Daimler за вътрешното осветление на новата S класа на Mercedes, което на практика е дело на българските специалисти.

В другото ни софтуерно звено - Bosch.IO, работим по най-различни проекти. Това показва, че за нас България е важна локация, тъй като виждаме изключително голям потенциал за изпълнение на цялостни проекти от местните специалисти. Забелязахме, че хората истински се вдъхновяват, когато стане дума за проекти, свързани с бъдещето, било то за мобилност, умни домове, свързаност или изкуствен интелект.

"Забелязахме, че хората истински се вдъхновяват, когато стане дума за проекти, свързани с бъдещето, било то за мобилност, умни домове, свързаност или изкуствен интелект."

Работят ли двете софтуерни звена -"Бошинженерингцентър София"иBosch.IO, по общи проекти и планирате ли в някакъв момент да ги слеете?

- Те имат обща основа. Изкуственият интелект е една от общите им теми, по които и двете звена работят, както може би и свързаността. Те си сътрудничат по съвместни проекти, но смятам, че в бъдеще ще останат отделни компании. Вероятно ще засилят колаборациите си като част от една група, но всяка от тях има собствена идентичност. От една страна, за Bosch.IO това е свързаността и те работят по определени проекти като умни домове, селско стопанство, умни градове. От друга страна, "Бош инженеринг център София" е ориентиран основно към автомобилната индустрия. Гордеем се и с двете компании, които ще продължат да следват своя път отделно.

На базата на вашите резултати през тази година може ли да се каже, че пазарите вече се възстановяват, какви са очакванията ви за 2021 г.?

- Както споменах, при нас възстановяването се случи още през третото тримесечие на миналата година, а през следващото постигнахме консолидация. За първите четири месеца на тази година забелязваме, че запазваме същото темпо. Благодарение на доброто начало, което имаме, сме уверени, че ще постигнем положителни резултати и тази година, макар че работим в много нестабилна рамка и във все още несигурно време с ниска предвидимост, в което никой всъщност не знае какво ще стане утре. Надяваме се, че през следващите месеци ще запазим темпото от началото на годината. Като цяло сме положително настроени в прогнозите си за 2021 г. Надявам се, че ще запазим добрите резултати, които имаме досега, до края на годината. Може би ще увеличим броя на софтуерните специалисти и вероятно ще наемем и хардуерни, защото имаме и такива разработки в "Бош инженеринг център София". Практически работим в международен хъб, сътрудничим си в рамките на региона, а не сме на изолирани острови. Имаме много силни инженеринг центрове в Будапеща (Унгария), в Клуж (Румъния) и в София. Целта и стремежът ни е да покрием Близкия изток и Европа и да станем един от най-важните хъбове за разработка на софтуер и хардуер в рамките на групата Bosch. Когато погледна назад към последните няколко години, сигурен съм, че ще успеем, защото всичко, което сме направили досега в България, е с много високо качество, изпълнено е навреме и удовлетвореността на клиентите е на високо ниво, което е изключително важно.

Споменахте, че средата е несигурна. Кои са основните рискове, които идентифицирате?

- Знаете, че има недостиг на полупроводници и чипове. Това засяга не само автомобилната индустрия, това засяга всеки продукт, който има микрочип и използва полупроводници. В това число лаптопи, телевизори, електроинструменти, дори и бойлери, всичко, защото всеки използва чип. Там все още има затруднения и несигурност. От тази гледна точка, това е проблем и може би настоящата година ще е трудна. Вторият риск е високата волатилност на суровините и на доставките им, било то метали, неметали, пластмаса, каучук и т.н. Това може да се окаже сериозен проблем не само за Bosch, но за икономиката като цяло. Вече се наблюдава негативно влияние и на ниво обслужване и ако преди време за доставка са били необходими 3 дни, сега вече са 3 седмици.

Като се има предвид през какво преминахме последните 14-15 месеца, това не е истински проблем. Имало е подобни ситуации и в миналото. Преди няколко години имаше недостиг на картон, а той се използва навсякъде. Имаше и голям ръст в цените на оловото, а то се употребява в батериите. Имало е проблеми и с пластмасовите компоненти и всякакви други неща. Това е цикъл и затруднения, с които естествено се сблъскваме и без да има пандемия. Ще го преодолеем. Важното е да имаме много ясна цел и да я преследваме.

Големият проблем сега е свързан с въглеродната неутралност. Всички индустрии, не само автомобилната, ще бъдат задължени да намалят въглеродните си емисии и да постигнат неутралност до края на 2030 г. Това, което Bosch направи, е, че се заехме с решаването на този проблем преди 10 години. Още тогава започнахме последователно да намаляваме въглеродния си отпечатък по целия свят и на групово ниво постигнахме въглеродна неутралност в края на миналата година. Тази беше една от основните цели, които си бяхме поставили. Общо 400 локации на Bosch отчетоха, че са въглеродно неутрални, като това беше постигнато по различни начини. Например може да произвеждате електричество на място за собствено потребление, може да купувате зелени сертификати за енергия, произведена от възобновяеми източници, или да оптимизирате потреблението си на електроенергия. Ние вероятно сме единствената голяма международна компания, която е постигнала тази цел. Така или иначе всички компании ще трябва да отговорят на изискванията. В същото време, правителствата трябва да подкрепят тези усилия, като разработят ясни изисквания и мерки. Това е една от основните задачи, с които икономиката ще трябва да се справи в следващите години.

Срещате ли затруднения с намирането на квалифицирани кадри, пандемията облекчи ли донякъде недостига на работна ръка?

- Ще бъда откровен. Все още имаме проблеми в целия регион с намирането на добри специалисти, на високо квалифицирана работна ръка. В същото време сме в една от най-добрите позиции в региона, включително в България, за привличане на кадри като предпочитан работодател. Предлагаме отлични работни условия в инженеринга, администрацията, както и в производството. Ако влезете в някоя от фабриките ни, няма да разберете, че тя е такава. Имаме много гъвкав работен пакет, много привлекателни придобивки и, което е много важно, начело на нашата организация е ръководство, което подкрепя и приобщава. Всичко това гарантира, че присъединяването към "Бош" е като застраховка до живот, защото компанията е стабилна, расте, ориентирана е към бъдещето, има специален фокус върху електрификацията, свързаността, изкуствения интелект и интернет на нещата, които вече комбинираме в AIoT. В нашата компания можете да намерите всичко, което е свързано с бъдещето. Разбира се, продължаваме да работим и по традиционните ни продукти като електроинструменти, домакински уреди и т.н., но те могат да бъдат свързани, много по-лесни за употреба и по-достъпни в бъдеще. Всичко това се осъществява чрез изкуствен интелект, свързаност и т.н., които можем да разработваме и в София.

Q&A

Сега, когато не пътувате толкова често, как успявате да следите бизнеса в България? Давате ли свобода на местния екип или държите да контролирате всичко?

- Целта на един лидер е да служи на организацията. Аз съм просто служител на една по-голяма организация, която в региона включва повече от 8000 души. Дори не мога да си помисля да контролирам всичко. Това е старият начин на мениджмънт, това не е лидерство. Трябва да давате свобода на действие на хората, да вярвате в тях, да измервате работата в проекти, а не в работно време, да отчитате успехите и да бъдете опора. Трябва да следвате много прозрачен лидерски стил и да ангажирате всички хора, да ги изслушвате и да се учите от тях. Ако един лидер не прави така, той принадлежи на съвсем друга епоха. По отношение на България, да, необходима ни е много добра комуникация, да обменяме идеи, да търсим компромиси, да се подкрепяме, но аз вярвам 100% на екипа в София и знам, че те го оценяват. Не е необходимо да си на място, за да имаш успешен екип. Никога не съм харесвал микромениджмънта, свръхконтрола. Толерантен съм към грешките, защото самият аз правя грешки, но хората така се учат, от грешките си. Винаги търсим обратна връзка от служителите към мениджърите и обратно, за да можем да се допълваме по-добре.

Налагало ли ви се е да взимате трудни мениджърски решения?

- Трудните решения са част от лидерството. Важно е как ги комуникирате и как хората ги разбират. Преди да вземете трудно решение, е много важно да проведете широка дискусия с колегите си. Не мога да кажа, че ми се е налагало да взимам трудни решения, бих казал, че съм търсел правилните решения. Важното е едно решение да е справедливо, прозрачно и разбираемо. Това, което хората искат да чуят, е причината за дадено решение, обяснението зад него.

Имате ли някакви хобита, какво правите в свободното си време?

- Да, имам. Хобитата са това, което ви позволява да възстановите баланса между работа и личен живот. Аз играя голф, за щастие със съпругата ми, ходя също на походи и откривам нови места, карам колело. Опитвам се да прекарвам колкото се може повече време в занимания навън. По време на пандемията ремонтирах първия автомобил на семейството ми, който е от 1970 г., една от първите коли, произведени в Румъния - Dacia 1100. Сега я карам с удоволствие и хората ми се радват, махат ми с ръка. Използвах това време и за да открия невероятни нови места в собствената си страна. С нетърпение очаквам времето, когато ще мога да пътувам и из България.

Какво ви вдъхновява и ви дава сили?

- Семейството ми. Синът ми и съпругата ми дават силата да продължа напред. В същото време аз трябва да съм много добър пример за сина си.

Интервюто взе Иглика Филипова

Профил

Михай Болдижар е представител на групата Bosch в България и Румъния и управител на едно от местните дружества - "Роберт Бош", от 2014 г. Преди това е бил регионален директор на направление "Автомобилно оборудване" в Югоизточна Азия за периода 2009-2013 г. Преди присъединяването му към екипа на Bosch през 1995 г. е работил в областта на инженерните технологии и производството. Болдижар е машинен инженер и е завършил Политехническия институт в Букурещ.

Компанията

Германската група Bosch има няколко компании в България. "Роберт Бош" е 100% дъщерно дружество на Robert Bosch и предлага услуги и продукти в пет направления - Автомобилно оборудване, Електроинструменти, Термотехника, Сградни технологии и домакински уреди чрез "БСХ Домакински уреди България". От 2019 г. групата има инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия. През 2015 г. групата придоби ProSyst Software и българското му дружество "Просист лабс", които по-късно бяха слети в "Бош софтуер иновейшънс", която вече се казва "Бош.ИО". За 2020 г. групата отчита оборот от 152 млн. евро (296.7 млн. лв.) в България. За Bosch в страната работят 620 души по данни от АПИС към края на март 2021 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход