Полският господар на обувките

Полският господар на обувките

Венцислав Огнянов - генерален мениджър на полската верига за обувки и чанти CCC за България и Сърбия, пред "Капитал"

Мара Георгиева
8608 прочитания

© Цветелина Белутова


Визитка

Венцислав Огнянов е генерален мениджър на полската верига за обувки и чанти CCC за България и Сърбия. До присъединяването си към CCC Венцислав Огнянов е търговски директор и прокурист на австрийската верига за обувки и чанти HUMANIC, където работи в продължение на шест години от стъпването на компанията в България. В годините е заемал различни управленски постове в текстилната фирма за облекла Freshtex, Германия, и търговското представителство на Neckermann в страната. Работил е и в "КМБ България" като директор "Нехранителни стоки" в "Карфур". Възпитаник е на Техническия университет в София със специалност "Индустриален мениджмънт" и има магистърска степен "Финанси, банково дело и недвижими имоти" от Университет Бокони - Милано.

Компанията

Мултибранд компанията ССС е един от най-големите производители и лидер в търговията на дребно с обувки в Полша. Групата има 1242 магазина, разположени в търговски центрове в 29 страни, както и собствена фабрика за кожени обувки. CCC продава над 52 милиона чифта обувки годишно.

В България групата оперира от 2015 г. чрез подразделението си "CCC България" и притежава 17 магазина в 10 града. За 2020 г. българското дружество отчита 15 млн. лв. оборот. Заетите в него са 170.

ССС откри собствен онлайн магазин - www.ccc.eu. В същото време полската компания майка ССС е мажоритарен собственик и на сайта obuvki.bg, през който се извършват онлайн продажби. Каква е целта на новия онлайн магазин ccc.eu и какво го отличава от obuvki.bg? Партньори или конкуренти са двата сайта?

- Откриването на ccc.eu е новина за България. За нашата група не е новост, тъй като вече имаме онлайн магазини ccc.eu във всички страни, в които ССС присъства. Нашата група притежава над 50 онлайн сайта в сферата на облеклата и обувките, сред които е и obuvki.bg. Във всяка държава този сайт се нарича както е думата за обувки на съответния език и се управлява от полското ни дружество, което притежава и сайта eobuwie.pl. Този сайт - obuvki.bg, продава над 400 марки. От тях около 70 бранда са собствено производство и собствени марки на ССС. Останалите са чужди световни марки, които ние предлагаме като търговец. В онлайн магазините ccc.eu продаваме само собствените марки на ССС. Популярността на obuvki.bg е много голяма, а ccc.eu тепърва трябва да набира клиенти. Трябва да накараме някои клиенти да се прехвърлят от obuvki.bg към ccc.eu магазина, което няма да е много лесно, тъй като няма разлика в цените на тези 70 бранда, продавани и в двата сайта. Няма изкуствено създадена ценова конкуренция. Няма да е лесно от един разработен сайт obuvki.bg, който е най-успешният във всички страни в Европа, в които присъства, да се пренасочат клиенти към новия ccc.eu. На този етап обувките на ССС се продават и в двата сайта. Obuvki.bg работи през полското дружество, а ccc.eu е част от дружеството, което управлява и магазините ССС. Ще видим как ще протече процесът. След което групата ще взема решение в бъдеще дали obuvki.bg ще продължи да продава и всички марки на ССС или само чуждите световноизвестни марки, които не са на групата. На този етап не се съревноваваме с obuvki.bg, тъй като сме една група и приходите са добре дошли. Обувките са едни и същи, марките са едни и същи, цените са едни и същи.

Новият сайт ccc.eu чия складова база ще ползва?

- Ние нямаме складова база в България за магазините ССС. Всичките ни обувки пристигат директно от Полша и се доставят до търговските обекти. Същото ще бъде и с онлайн магазина. Поръчките се обработват в Полша, обувките пристигат в складове на партньора ни "Спиди" и се доставят от куриер директно до адреса. По това се различаваме от други онлайн магазини, които купуват стоката от физическите си обекти и я доставят на клиента. Това обаче е голям проблем за тях в отношенията им с търговските центрове, защото този оборот не винаги може да се отрази счетоводно и не винаги е доказуем. В същото време във всички договори с търговските центрове се изисква да се представи направеният пълен оборот и върху него се изчисляват наемите и таксите. При нас няма такъв проблем. Нашият онлайн магазин няма нищо общо с физическите магазини. Поръчаното идва от Полша. Оборотът от онлайн магазина, който е регистриран в НАП, ще се прибавя към оборота на физическите магазини.

Каква част от продажбите бихте искали да минават онлайн през ccc.eu?

- Преди пандемията от COVID-19 онлайн продажбите бяха около 25-30% от продажбите на групата. Ние се стремим към същата цел. По наши данни онлайн продажбите на H&M и Inditex (Zara) преди ковид кризата бяха 14-15% , а сега са около 18-20% от общите приходи.

Как се отрази пандемията на бизнеса на компанията? Освободихте ли служители? Ползвахте ли помощ от държавата?

- Не сме освободили нито един човек и в България, и в Сърбия. Не сме закрили нито един магазин и сме получили максимално разрешената помощ от държавата по всички програми, по които бяхме допустими кандидати. Това са програмите за средни данъкоплатци, към които спадаме и ние. Заради извънредното положение обаче от 17 магазина в България, 16 бяха затворени, тъй като всички са в молове. Работеше само един обект - в ритейл парка "Джъмбо плаза". Това е доста неприятно съотношение. Имаме нула приходи за тези месеци, в които магазините бяха затворени, а аз прекарах цялото това време в непрекъснати преговори с търговските центрове, за да искам редуциране на наемите и таксите.

Успяхте ли?

- Успяхме до определено ниво, но това не е благодарение само на мен, а благодарение на това, че сме част от много голяма група. ССС има над 1200 магазина в цяла Европа и договаря на глобално ниво условията директно със собствениците на търговски центрове. Ясно е, че малките фирми пострадаха повече, тъй като нямат много силна позиция в търговските центрове.

Какви са финансовите резултати на магазините ССС в България за пандемичната 2020 г.?

- През 2020 г. приходите са около 30% по-ниски в сравнение с 2019 г. През 2019 г. имахме 21 млн. лв. приходи, през 2020 г. - приблизително 15 млн. лв. Като се има предвид, че около 4 месеца бяхме изцяло затворени, тези 30% не са драстичен спад за условията, в които бяхме принудени да работим. През всичките години ние сме на печалба. Печалбата е около 75 хил. лева за 2020 г., а през 2019 г. беше около 340 хил. лв. Така че си покриваме разходите и оставаме на плюс. Същото е и в Сърбия, където имаме 14 магазина.

Коя беше най-голямата трудност пред мениджмънта по време на пандемията?

- Най-голямата трудност по време на кризата беше в това да успеем да постигнем отстъпки в наемите и таксите с моловете. Друга трудност бе да успеем да попълним документите за кандидатстване по програмите за подпомагане от държавата, които не бяха лесно направени, за да получим средствата и да можем да си позволим да задържим служителите.

От стъпването на веригата в България през 2014 г. (регистрацията) какъв е размерът на инвестициите, направени в страната?

- Размерът на инвестициите за този период е грубо около 10 млн. лева в дълготрайни материални активи - строителни подобрения на магазините, които наемаме в търговските центрове, мебели, обзавеждане, техника, няколко служебни автомобила.

Правят се инвестиции и в хора, но не може да се изчисли точно размерът им, тъй като нашите обучения за служители обикновено са електронни. Ние не организираме тиймбилдинги по морето и по планините, които са предимно партита и купони. Електронните ни обучения са свързани с информация за устройството и производството на обувки, както и с начина на предлагане и комуникация с клиентите.

Предвиждате ли откриване на нови магазини в страната през тази и през следващата година?

- За тази година не планираме да отваряме нови магазини ССС в България и в Сърбия, тъй като изчакваме да видим дали през есента ще има нова вълна на коронавирус и колко силна ще е тя. Всичките ни инвестиции са планирани за догодина и са доста големи. През 2022 г. нашата група открива две нови вериги магазини. Едната верига се казва Half Price, магазините са големи - около 2000 квадратни метра, и луксозни. В Полша има вече открити няколко, с които тестваме модела. Те продават дрехи, обувки, аксесоари на големи модни брандове от миналогодишни колекции. Конкурент е съществуващата верига TK Maxx - подразделение на американската TJ Maxx, които са много развити в Западна и в Централна Европа. Half Price е собствена верига на ССС. Ние притежаваме сайтове, на които продаваме продукти от висок клас марки - Modivo - за дрехи, eobuwie. В тях ние продаваме новите колекции, така че имаме достатъчно връзки и опит, за да си направим верига физически магазини, в която ще продаваме стари колекции на известни марки.

Втората верига, която ще открием догодина, се казва Shock Рrice и тя ще продава на много добри цени небрандирани артикули - дрехи, обувки, предмети за дома. В България има две фирми, които вече правят това - Pepco и KiK.

Планираме да започнем с един магазин от веригата Half Price и няколко магазина от Shock Рrice.

Какъв е оптималният брой магазини на веригата ССС за българския пазар?

- Потенциалът на българския пазар е около 30 магазина ССС. Започнахме с големите търговски центрове в големите градове. Присъстваме във всички молове. Ако отваряме нови магазини, по-скоро ще се насочим към ритейл парковете. Те са по-пощадени от пандемията и освен това достигат до друг кръг клиенти. Градовете с жители над 50 хил. души са потенциално интересни за нас.

Магазините ССС работят на принципа на мултибранд концепцията - продажбата на много марки в един обект. Какви са предимствата на този модел?

- Мултибранд концепцията е много добра, тъй като предлагаме множество марки на различни цени за максимално широк кръг клиенти. Ако сме бутик на една марка, стесняваме продажбите до потребителската група, която харесва точно тази марка. А нашата цел е максимален брой хора да влизат в магазините.

Има ли недостатъци този модел?

- Всички марки са наша собственост. Би имало недостатъци, ако марките на са наша собственост. При външните марки ти зависиш от доставката на фирмите и политическата обстановка, но най-важното е, че фирмите ти определят продажната цена и ти си задължен да я спазваш, за да се избегне конкуренцията между многото търговци, които продават техните артикули. И второ, те ти определят маржа на печалбата. Докато при собствените марки - ако успееш да го произведеш качествено, толкова по-голям марж ще имаш.

През ноември 2020г. отворихте първия Outlet магазин за обувки в страната - в "Мол Пловдив". Какъв е интересът към него, ще развивате ли тази концепция?

- Това беше краткосрочен, тримесечен проект за изчистване на стари колекции. Беше успешен, но засега не планираме нов, тъй като няма изостанали бройки. По същия начин процедирахме и с аутлет магазина в Сърбия.

Компанията майка затвори магазини в Германия, където местният клон влезе и в процедура по несъстоятелност, търси инвеститори за част от онлайн бизнеса си. Как промените в развитието на ССС в международен мащаб се отразяват на бизнеса в България?

- Това, което се случва на глобално ниво, няма отражение върху бизнеса в България. През последните години в управителния съвет на ССС групата има доста нови членове. Те идват от огромни корпорации и са с голям опит във финансовите операции. Преди няколко години ССС не правеше финансови операции, правеше ритейл операции - откриваше магазини, а приходите бяха от продажба на обувки. Сега обаче имаме големи специалисти, част от тях са дошли от Volkswagen групата, други от Beiersdorf (NIVEA). Тези хора са с друго мислене, те умеят да продават компании, акции, да участват в сливания и придобивания. Тази финансова линия се разви страшно много в нашата фирма. При придобиването на eobuwie например за 75% от акциите ние сме платили 170 млн. злоти (38 млн. евро), а скоро продадохме два пакета от по 10% от акциите за 500 млн. злоти (111 млн. евро) всеки. Също така успешно продадохме закупената от нас втора по големина верига за обувки в Швейцария с 250 магазина - Voеgele Shoes. Бяхме я купили, но после се взе решение да се продаде - на германската фирма cm.shoes GmbH.

Колко голям е пазарът на обувки в България? Кои са в топ 3 на веригите за обувки в страната? Какъв дял държи ССС?

- Според нас пазарът на обувки в България се оценява на около 250 млн. лева. ССС има грубо около 9% пазарен дял. Подобен процент държат и някои от нашите конкуренти, макар че не мога да говоря с точност. Това са Paolo Botticelli и Mat Star. С по-голям дял - 12-13%, са Deichmann - нашият основен конкурент в цяла Европа. Deichmann е единствената фирма, която е с повече магазини от нас в Европа с над 4000 обекта. В топ 5 са Deichmann, Mat Star, Paolo Botticelli, ССС и TendenZ, които имат силно развит сайт и продават доста по интернет. Deichmann и ССС са част от международни групи, останалите в топ 5 са български компании.

Магазините за спортни обувки не са наши конкуренти, защото са специализирани в тази ниша, а тя не е водеща за нас. Основната ни цел е да продаваме нашите марки, но държим и базови модели спортни обувки. Имаме и собствена спортна марка - Sprandi, които се продават на по-ниски цени, но са много здрави.

Каква е средната цена на закупуваните при вас обувки и как се движи тя по години? Кои са най-често купуваните марки?

- Средната цена се движи горе-долу на едни и същи нива с 5-10% разлика и варира между 45-50 лв. И това не се променя в годините. Имаме марка фаворит, тя е най-силната марка не само в България, а в цялата група - Lasocki. Това е една традиционно силна полска марка, която нашата група е закупила преди години. Характерно при нея е, че е брандът с най-добро съотношение качество - цена. Обувките са само от естествена кожа, по-голямата част са произведени в полската ни фабрика, която произвежда над 10 хил. чифта дневно. Lasocki е семеен бранд и обува три поколения - от бебетата до бабите и дядовците.

Имаме и по-луксозни марки, които са с по-лимитиран кръг от клиенти - Gino Rossi е марката, която при нас в магазините е от най-високо ценово ниво.

Отговаряте и за пазара в Сърбия. Как се развиват продажбите там и по какво се различава от пазара в България?

- Пазарът в Сърбия е горе-долу идентичен с този в България. Сърбия беше много по-назад от България в откриването на търговски центрове. Бумът на строежа им там е през последните две години, а преди това се инвестираше само в ритейл паркове, което при нас сега се прави. В Сърбия първо направиха ритейл паркове в по-малките градове, а сега правят молове в големите. Това е огромна разлика в структурата на пазара. Имайки тези ритейл паркове преди нас, те бяха закупени от международни оператори - например австрийската фирма Immofinanz, израелската BIG CEE и белгийският инвеститор в ритейл паркове Mitiska Reim. Над 50% от нашите магазини в Сърбия са в ритейл паркове и те бяха отворени по време на пандемията. Локдаун за тях нямаше, но посещението на клиенти намаля изключително много в тези месеци. Това не се отрази добре на бизнеса, тъй като работейки, нямахме тази сила да искаме по-големи отстъпки от наемодателите, а в същото време нямахме сериозни приходи. Като цяло пазарът, заплати, обороти, клиенти в Сърбия върви между 10-15% под този в България.

Какви са предпочитанията на клиентите в Сърбия?

- Подобни на тези като в България. В страни, които не са много добре финансово, се харесват обувки с неутрални цветове - черно и кафяво. В богатите страни се продават много по-цветни модели, тъй като хората имат обувки за всеки тоалет.

Колко голям е вашият мениджърски екип, как са разпределени отговорностите?

- Мениджърският екип е много малък - двата офиса в София и Белград са с по пет човека. Имаме отговорници по продажбите, по инвестициите и строителството, човешки ресурси, маркетинг. Служителите на ръководни позиции съм ги наел аз и те са същите през последните пет години. Стремя се да работя с едни и същи хора, които познавам дългогодишно и знам какво да очаквам от тях. Регионалните мениджъри по продажби отговарят за кадрите в магазините. Имаме двама регионални мениджъри по продажби в България и двама в Сърбия - те следят пряко дейността на магазините и са преки началници на управителите на магазините.

До каква степен имате свобода на действие, кои решения зависят от компанията майка?

- На местно ниво всекидневните операции зависят от мен. От компанията майка зависят решенията, свързани с нови инвестиции, с маркетингови годишни бюджети, със закупуване на ДМА.

Как си представяте бизнеса с обувки след 10 години - в България, а и глобално?

- България изостава в онлайн продажбите, така че те ще се развиват все повече и повече. В същото време обаче има огромна разлика в манталитета на хората от балканските страни и тези от страните в Западна Европа и САЩ. На Балканите, в Румъния, в Турция и в страните от бивша Югославия хората обичат и искат да показват това, което са си купили, да се разходят по централната улица, да пазаруват от там. Затова според мен делът на физическите магазини няма да намалява толкова бързо както в САЩ. На Запад хората обичат да пазаруват онлайн, прагматици са, гледат само цената, ценят си времето и не обичат да се бъркат в живота на околните.

Все повече ще се налагат и екотенденциите - вече сменихме пластмасовите торбички с хартиени. Разработваме обувки и части от обувки от рециклирани материали. Някои брандове вече са пуснали такива модели, но засега ги продават ексклузивно на по-високи цени и на ограничен брой хора.

Q&A

Колко често си купувате обувки. Имате ли любима марка?

- Всеки месец си купувам обувки. Любимата ми марка от нашите магазини е Gino Rossi, както и Lasocki. Тъмните цветове обувки са ми любими - черни и кафяви.

Как си почивате, имате ли хоби?

- Опитвам се да си поддържам тренировките по бокс. Сега ходя два пъти седмично, иска ми се 3-4 пъти да тренирам, но не се случва засега. Много обичам екскурзии и почивка на море и планина в България.

Откъде се информирате за новостите в сектора?

- Имаме вътрешна система с централизиран отдел в Полша за информация за инвестиции, продуктова информация, новости, линии, модели. Следим конкуренцията - къде инвестират, къде продават, кои модели, на каква цена, договори с търговски центрове, обороти.

Интервюто взе Мара Георгиева

Визитка

Венцислав Огнянов е генерален мениджър на полската верига за обувки и чанти CCC за България и Сърбия. До присъединяването си към CCC Венцислав Огнянов е търговски директор и прокурист на австрийската верига за обувки и чанти HUMANIC, където работи в продължение на шест години от стъпването на компанията в България. В годините е заемал различни управленски постове в текстилната фирма за облекла Freshtex, Германия, и търговското представителство на Neckermann в страната. Работил е и в "КМБ България" като директор "Нехранителни стоки" в "Карфур". Възпитаник е на Техническия университет в София със специалност "Индустриален мениджмънт" и има магистърска степен "Финанси, банково дело и недвижими имоти" от Университет Бокони - Милано.

Компанията

Мултибранд компанията ССС е един от най-големите производители и лидер в търговията на дребно с обувки в Полша. Групата има 1242 магазина, разположени в търговски центрове в 29 страни, както и собствена фабрика за кожени обувки. CCC продава над 52 милиона чифта обувки годишно.

В България групата оперира от 2015 г. чрез подразделението си "CCC България" и притежава 17 магазина в 10 града. За 2020 г. българското дружество отчита 15 млн. лв. оборот. Заетите в него са 170.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


1 коментар
  • 1
    rdb41527334 avatar :-|
    rdb41527334

    Помислих че ще е интервю с основателя или поне главен акционер....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход