Един от начините Европа да прилича повече на Силициевата долина

Reuters

Един от начините Европа да прилича повече на Силициевата долина

По-трудното намиране на информация за фалит дава втори шанс на френските предприемачи

The Economist
2338 прочитания

Reuters

© Reuters


В Силициевата долина фалитът на един или два стартъпа е съществена стъпка от житейския път на предприемача. За европейските им колеги един фалит може да е провал на кариерата. Ако бъдат белязани като провалени веднъж, това е достатъчно всички банки и други инвеститори да се държат на една ръка разстояние завинаги. Ново проучване показва степента на стигмата, която миналият провал може да има върху потенциалните предприемачи - и как тя може да бъде отстранена.

В миналото френските власти често "сигнализираха" за топ мениджърите на фирми, които бяха фалирали, за да бъдат видени от всички. Неуспехът се появи на видно място в документите им в продължение на три години и беше лесно достъпен за банките, които ги използваха, за да избегнат фалиралите мениджъри. През 2013 г. политиката беше променена - системата за сигнализиране беше премахната и 143 хил. предишни предприемачи бяха информирани за своите "чисти" документации.

Ефектът от промяната

Изненадващата промяна даде възможност на анализаторите да видят какво влияние е оказала системата за маркиране. Кристоф Кан и Матия Жироти от Banque de France, която ръководеше базата данни за фалити, заедно с Августин Ландиер от бизнес училището HEC Paris проследиха богатството на фалиралите. В статия в Journal of Financial Economics те пишат, че премахването на петното от обявяване в несъстоятелност увеличава вероятността веднъж фалирали мениджъри да започнат нов бизнес с поне 19%. Банките предоставят повече кредити и намалят лихвите по някои заеми с близо 0.5%.

Въздействието е най-голямо за младите основатели на компании с кратки досиета. По-изненадващото е, че банкерите сякаш вземат решения въз основа на информацията, която им е предоставена от регулаторите. Все още е възможно - макар и да е по-трудно, кредиторите да извличат подробности за миналите начинания на кредитополучателя. След като информацията изчезна веднага, на малцина, изглежда, им пукаше.

Резултатът е оправдание за френските политици, които изрично искаха да насърчат неуспешните предприемачи да опитат отново. Един на всеки 40 мениджъри беше "маркиран" по едно и също време, много от тях изчакваха трите години, докато стигмата премине, за да предприемат нов опит за бизнес. В същото време банкерите може да искат да се задълбочат в историята на своите кредитополучатели - проучването установява, че фирма, създадена от мениджър, който преди това е обявил фалит, е почти два пъти по-вероятно да изпадне в несъстоятелност. Късмет от третия път?

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

В Силициевата долина фалитът на един или два стартъпа е съществена стъпка от житейския път на предприемача. За европейските им колеги един фалит може да е провал на кариерата. Ако бъдат белязани като провалени веднъж, това е достатъчно всички банки и други инвеститори да се държат на една ръка разстояние завинаги. Ново проучване показва степента на стигмата, която миналият провал може да има върху потенциалните предприемачи - и как тя може да бъде отстранена.

В миналото френските власти често "сигнализираха" за топ мениджърите на фирми, които бяха фалирали, за да бъдат видени от всички. Неуспехът се появи на видно място в документите им в продължение на три години и беше лесно достъпен за банките, които ги използваха, за да избегнат фалиралите мениджъри. През 2013 г. политиката беше променена - системата за сигнализиране беше премахната и 143 хил. предишни предприемачи бяха информирани за своите "чисти" документации.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал