Господин Йовчев: Фокусът на групата bTV е видеосъдържанието и дигиталните платформи

Главният оперативен директор на "БТВ медиа груп" пред "Капитал"

Планираме два нови сайта - за бизнес и икономически новини и със спортно съдържание, казва Йовчев
Планираме два нови сайта - за бизнес и икономически новини и със спортно съдържание, казва Йовчев
Планираме два нови сайта - за бизнес и икономически новини и със спортно съдържание, казва Йовчев    ©  Надежда Чипева
Планираме два нови сайта - за бизнес и икономически новини и със спортно съдържание, казва Йовчев    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Визитка

Господин Йовчев заема позицията главен оперативен директор на "БТВ медиа груп" от началото на май 2021 г. Той отговаря пряко за областите, свързани с корпоративните отношения, правните въпроси, дистрибуцията на съдържание и редица други бизнес дейности от стратегическа важност за медийната група. Йовчев се присъединява към компанията през април 2014 г. като директор "Правен отдел", става член на борда на директорите и изпълнителен директор през 2017 г. Управител е и на "Радиокомпания Си Джей", дъщерно дружество на "БТВ медиа груп".

Господин Йовчев има магистърска степен по "Бизнес администрация" от УНСС и магистър по "Право" от СУ "Св. Климент Охридски".

Компанията

В портфолиото на медийната група влизат каналите bTV, bTV Cinema, bTV Action, bTV Lady, bTV Comedy и Ring. Сред дигиталните активи на дружеството са осем сайта, както и дигиталната платформа VOYO.BG. "Радиокомпания Си Джей" е дъщерно дружество на "БТВ медиа груп", под чиято шапка са радиостанциите Z-Rock, bTV Radio, N Joy, Jazz FM и Classic FM.

В края на 2020 г. "БТВ медиа груп" беше купена в пакетна сделка от чешкия холдинг PPF, който придоби за 2.1 млрд. долара тогавашния собственик на групата Central European Media Enterprises (CME) с телевизии в още четири държави - Румъния, Чехия, Словакия и Словения. Телевизионните компании бяха оглавени от бившия главен изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел, но bTV не попадна под неговото управление. Единствено медийната група беше отделена в отделно дружество - CME Bulgaria, което се ръководи от чешкия мениджър Любош Йетмар. В края на 2020 г. беше сменен и изпълнителният директор на bTV Флориан Скала. Неговото място зае чехът Мартин Швехлак с над 25 години опит на медийния пазар в Чехия. В България PPF притежава и телекома "Йеттел България" (допреди седмици "Теленор България").

Приходите на "БТВ медиа груп" за 2020 г. са 132.3 млн. лв.q или с 9.3% по-малко в сравнение с година по-рано. Печалбата е 23.8 млн. лв. В момента медийната група има общо 514 служители, а радиогрупата общо 29 души.

Приходите на групата на "БТВ медиа груп" за 2020 г. намаляват с 9.3%, което е приблизително колкото спада на целия пазар на тв реклама за годината. Каква беше стратегията на групата за излизане от кризата?

Фокус беше опазването на здравето на служителите ни. Глобалната пандемия наложи да променим организацията на работа и да преосмислим начина на заснемане на продукции. Въведохме програмни промени с цел да осигурят защита за хората, но и да отговорят на зрителския интерес, който се пренасочи основно към новинарско съдържание. И, разбира се, с мисъл за устойчивост на бизнес операциите ни в дългосрочен план. Комбинацията от тези фактори и спадът на рекламния пазар доведе до спад в приходите, но стабилност в присъствието ни на пазара. Гордея се, че не съкратихме хора. Каквато и да е стратегията, тя няма как да се реализира без силен и мотивиран екип. Кадрите на bTV са талантливи и всеотдайни професионалисти. Нашите журналисти бяха на първа линия, за да предоставим навременна, точна и обективна информация на обществото. Екипът е в основата на всичко, което отличава bTV на медийния пазар. За нас хората са капитал, а не ресурс.

Какво променихте от гледна точка на програмното съдържание?

Част от развлекателните ни продукции бяха спрени, други бяха отложени за сметка на извънредните новини, специални студия, засилен фокус върху новините около пандемията. На следващата година вече фокусът ни след това се премести върху създаване на повече развлекателно съдържание, което беше отчетено като потребност на зрителите след първата година на COVID кризата и принудителната социална изолация.

Как приключихте финансовата 2021 г. и какви са прогнозите ви за тази година?

Финансовата година приключва в края на март. Данните ни показват, че сме постигнали целите за 2021 г. Това се дължи на по-бързото от очаквано възстановяване на всички икономически сектори, същевременно увеличихме инвестициите в съдържание, за да предложим подходящ контекст за марките. Ръстовете на електронната търговия и direct-to-consumer секторите, както и увеличените маркетинг инвестиции на малките и средните бизнеси, доведоха до ръст в приходите ни.

Очакванията ни за тази година са да продължим тенденцията за ръст в рекламните приходи както в телевизия, така и в дигиталната реклама.

Бизнес моделът на медиите да се финансират основно от приходи от реклами ги прави уязвими при кризи, когато компаниите съкращават маркетинг бюджетите си. Смятате ли, че моделът на финансиране може да се промени и в каква посока?

Всъщност бизнесите, които не спряха напълно рекламните си активности и не загубиха връзката със своите потребители, преминаха с по-малко сътресения през кризата. За традиционните медии рекламите ще останат един от основните източници на приходи, а за рекламодателите - един от най-предпочитаните начини за комуникация с потребителите.

Световните тенденции като предлагането на персонализирана реклама спрямо таргет аудиторията в рамките на една линейна тв услуга ще дойдат рано или късно и на нашия пазар. На този етап обаче е рано да говорим за това, но е нещо, което ще даде възможност за още по-близък контакт със зрителя.

Приходите от дистрибуция също заемат съществено място, което е в пряка връзка с инвестициите ни в качествено съдържание.

Доколко рейтингът и приходите определят съдържанието на телевизиите и доколко информираността и изграждането на култура и вкус в хората са движещи за бизнес стратегията?

Популярният израз, че "Съдържанието е кралят" за мен означава, че аудиторията е кралят. Съдържанието се създава, продуцира и предлага, така че да удовлетвори очакванията и желанията на зрителя.

Пандемията създаде нови потребителски нагласи. Хората търсят повече дигитални преживявания и повече развлекателно съдържание. Нашата телевизионна стратегия се основава на правилен баланс между забавление и сериозна информация. Когато говорим за комерсиални телевизии, това е успешната формула. За обществените медии е по-различно, те имат законови и програмни изисквания и функция, която предполага повече образователно и социално съдържане.

От миналата година насам увеличихме инвестициите в развлекателно съдържание, като стратегията ни се базира на постигането на правилен микс между традиция и обновление. Пример за такива продукти са "Стани богат" и Survivor. "Ергенът" е нов реалити формат и за много кратък период се превърна в разпознаваем продукт. В праймтайм лансираме нов български сериал - "Мен не ме мислете", който продължава традицията на bTV да инвестира в локално съдържание. Развиваме активно и радиостанциите, които са част от групата.

Къде е мястото на публицистиката при толкова много развлекателно съдържание?

Качествената журналистика и публицистика продължава да бъде основен фокус на bTV Media Group. Гордеем се, че по време на пандемия, по време на война и вече поредна година сложна политическа обстановка в страната новините и актуалните предавания на bTV продължават да бъдат предпочитан източник на информация за обществото ни.

Ако рекламодателите търсят повече развлекателно съдържание, това означава ли по-малко приходи от публицистично такова?

Не правим такова разделение. Разглеждаме телевизията като цялостен продукт, като генератор на съдържание, насочено към зрителите. Техните потребности определят съдържанието. Когато казваме, че редакционната политика на телевизиите е независима, всъщност имаме предвид, че е зависима от зрителите. Правилният баланс на съдържанието трябва да удовлетворява както потребността от информираност, критичност и знание, така и потребността от забавление.

Какви са плановете ви за медийното ви портфолио? От него липсват печатни медии, мислили ли сте в тази посока?

Фокусът и стратегията ни за бъдещето е върху висококачественото видеосъдържание. Инвестираме в дигитално присъствие и развитие на онлайн платформи. Плановете ни включват създаване на два нови сайта. Единият ще бъде с бизнес, икономически новини и с експертни коментари от сферата на финанси, кредитиране, фондови и стокови борси. Другият ще бъде сайт със спортно съдържание. Видео подкастите са формат, който привлича аудиторията и носи отличен резултат. Инвестираме в продукти, които носят преживяване на потребителите като дигитални епизоди, 360° студия и интеграция на виртуална реалност (AR).

От началото на месец април групата добавя към рекламното си портфолио и два нови тематични канала - Wness TV и Salt & Pepper. Инвестираме сериозен ресурс в технологичното обновление на платформата VOYO. И през следващите две години срещите от УЕФА Шампионска лига, Лига Европа, Суперкупата на УЕФА и Лига на конференциите ще се излъчват по bTV Action, RING и на VOYO.BG.

В края на 2020 г. bTV Media Group стана част от групата на PPF. На мениджърско ниво какви бяха предизвикателствата при изграждането на синергия с новия собственик?

От чисто мениджърска гледна точка моето послание към хората е, че всяка промяна е потенциална възможност. Повишените инвестиции на групата в съдържание и въвеждането на нови формати е доказателство за тази възможност.

Доверието е в основата, а това е процес, който не започва, когато промяната се осъществи, а още в началната фаза на създаване на екипа. Екипът, доверявайки се както на своя лидер, така и помежду си, намира своята мотивация и правилния път да се адаптира към промяната и да я превърнe в актив.

Не дълго след като дойде новият собственик, стана мениджърска промяна на най-високо ниво. Ладислав Бартоничек пое управлението на холдинга PPF след трагичната смърт на собственика Петр Келнер. Имаше ли отражение върху модела на управление на bTV Media Group?

PPF е стабилна група с изградена структура и присъствие на 25 пазара и въпреки огромната тъга групата доста бързо успя да се адаптира, така че да не се отрази върху продължаването на нормалните бизнес операции. Това е дълъг процес на работа, на изграждане на структури, формиране на лидери, които да са в състояние във всеки един момент да покрият празнина, ако такава възникне.

На какъв принцип групата на bTV работи с медиите от останалите пазари, собственост на PPF? Имате ли общи проекти, споделяте ли съдържание, журналисти?

Има обмяна на опит, идеи, концепции и практики. Аудиториите са различни, в някои от териториите развлекателното съдържание е водещо, а тук новинарското съдържание е много търсено. Понякога експериментираме с успешно наложили се модели в други държави.

Обменяме новинарско съдържание. Сега например имаме постоянен кореспондент в Брюксел за предстоящото чешко председателство на Европейския съюз и екипите на всички пазари могат да разчитат на източник на терен. Екип на bTV Новините беше в Киев в първите дни на войната и подаваше информация до всички медии в групата.

Като какъв мениджър бихте се определили, вярвате повече в хоризонталното или във вертикалното управление на екипи?

Подходът ми е насочен към хората. Каквато и стратегия да има една организация, тя не може да се реализира без силен екип. Медийната среда е специфична и не всеки може да вирее добре в условията на такава динамика. За мен като мениджър винаги екипът е в основата на всичко. Приемам себе си като член на екипа независимо от ролята, която изпълнявам в него.

Кое е предизвикателството, с което сте се сблъскали в кариерата си и сте преодолели?

Най-голямото предизвикателство в моя кариерен път беше решението от телеком бизнеса да премина към медийната индустрия. Трябваше да се предизвикам професионално, да натрупам експертиза, да надградя в нова сфера и да променя част от подходите си и разбиранията си за бизнес средата. Това беше вълнуващ процес, който ми даде много уроци.

Помогна ли ви образованието в кариерния път, или практическият опит е най-добрият учител?

Образованието, съчетано с много усилия и трупане на опит, е специфичният микс, който ми е помогнал да се развивам. Не е възможно едното без другото. Всяка кариера представлява едно непрестанно учене. На различните работни места съм попадал на много мениджъри, които са имали желание да ме развиват, да инвестират в мен и да ме учат.

Q&A

Трябва ли компаниите да заемат позиции по обществено важни или политически въпроси?

Компаниите са поставени в контекста на съвремието си. Не може да се отделиш и да се разграничиш от случващото се около теб. Както от гледна точна на медиите, така и за всеки друг бизнес, потребителят е този, който задава дневния ред. Невъзможно е която и да било компания да се разграничи от дневния ред на потребителите, за които създава своите продукти или услуги.

Имате ли пример, който следвате на мениджърско ниво?

Има много хора, на които се възхищавам и са ми дали ноу-хау. Голяма част от тях не са световноизвестни мениджъри, но са такива, които са ми дали ценни уроци - професионални и лични. Искам да мога да уча, да вземам най-доброто от тези хора и да го съчетавам с това, което аз представлявам като личност, за да мога да нося своята индивидуалност.

Как разпускате извън работата си? Имате ли хобита?

Трудно намирам баланса между работа и свободно време. Докато телефонът е до мен, е почти невъзможно да се отделя от работата, но това, което правя, ми носи удовлетворение. Въпреки това се опитвам да намирам време за лични занимания и време за близките си хора. Опитвам се да спортувам, което помага освен за физическото, но и за психическото здраве. Обичам и да пътувам.

Коя беше последната книга, която прочетохте?

Сега чета "Дюн". Наскоро препрочетох The Five Dysfunctions of a Team на Патрик Ленчони.

Интервюто взе Сирма Пенкова