Борислава Налбантова, "Девин": Нито една инвестиция не е била замразена, нито един лев не е бил съкратен

Лидери сме на пазара на минерална и изворна вода и в стойност, и в обем, казва изпълнителният директор на компанията и член на изпълнителното бюро на Spadel

"Нашите цели за устойчиво развитие са част от бизнес стратегията ни", казва Борислава Налбантова
"Нашите цели за устойчиво развитие са част от бизнес стратегията ни", казва Борислава Налбантова
"Нашите цели за устойчиво развитие са част от бизнес стратегията ни", казва Борислава Налбантова
"Нашите цели за устойчиво развитие са част от бизнес стратегията ни", казва Борислава Налбантова

Визитка

Борислава Налбантова е изпълнителен директор на "Девин" и член на изпълнителното бюро на Spadel (компанията собственик на "Девин") от април 2020 г. Тя се присъединява към бутилиращата компания през 2010 г. на позицията главен финансов директор и участва в много ключови проекти, включително и продажбата на дружеството от американския инвестиционен фонд Advent на белгийската група Spadel през 2017 г.

Преди да се присъедини към екипа на "Девин", Борислава Налбантова е заемала мениджърска позиция в консултантското звено на "PwC България" за региона на Югоизточна Европа.

Компанията

"Девин" предлага натурална минерална и изворна вода с марка Devin. Освен това фирмата е ексклузивен дистрибутор на енергийните напитки Red Bull и плодовите сокове Granini за България. През април 2021 г. компанията пусна на пазара нов продукт - Devin Mineral & Vitamins.

От 10 март 2017 г. "Девин" е собственост на белгийската Spadel в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на бутилиращата компания над 11 пъти брутната печалба.

Spadel е семейна компания, която предлага натурална минерална и изворна вода, както и напитки с минерална вода под различни марки: Spa и Bru в Бенелюкс, Devin в България и Wattwiller и Carola във Франция.

За 2021 г. "Девин" отчита близо 108 млн. лв. приходи от продажби. Заетите в компанията към края на 2021 г. са над 520.

На колко се оценява пазарът на бутилирана вода в страната - в обем и в стойност, какъв е трендът - повече или по-малко бутилирана вода пие българинът?

- Натуралната минерална и изворна вода е най-бързорастящата категория на пазара на безалкохолните напитки след този на енергийните напитки и този на готовите за консумация кафе напитки, чийто дял е много малък процент от общия обем на този пазар. И това е факт за първи път през 2021 г. Потреблението за миналата година по различни прогнозни данни бележи между 3-3.5% ръст в обем и между 6-8% ръст в стойност. Ръстът в стойност е по-голям, защото през 2020 г. поради ковид ограниченията консумацията на натурална минерална и изворна вода извън дома намаля, но през 2021 това беше компенсирано. Много важна характеристика за този пазар е също, че през 2021 за първи път категорията на натурална минерална и изворна вода изпревари тази на газираните напитки. За първи път консумацията на бутилирана вода на човек от населението достига 107-108 литра годишно според различните източници и тя е по-висока от тази на газираните напитки.

В абсолютни числа на колко се оценява пазарът на бутилирани води?

- Не бих могла да отговоря, защото източниците са много различни и всеки от тях мери по различна методология. Пазарът падна през 2020 г., но в момента стигаме нивото, достигнато през 2019 (Бележка на автора - по данни на агенции за проучвания този пазар през 2019 г. е общо над 660 милиона литра). При предишната криза през 2008-2009 г. на пазара му трябваха между 5 и 7 години да се възстанови. Сега се възстанови и си върна обема само за една година и изпревари пазара на газирани напитки. Това са данни, базирани на различни източници, включително и на вътрешна информация.

Кои са основните причини за бързото възстановяване на пазара?

- Без съмнение световната тенденция за по-здравословен начин на живот е една от причините. Факт е, че българският потребител непрекъснато повишава нивото си на разбиране на ползите не просто от хидратация на организма, а от хидратация с натурална минерална и изворна вода. Важна причина за възстановяването на пазара е и стремежът на компаниите да предлагат не само нови продукти, но и нови разфасовки. Това осигурява на потребителите достъп и удобство във всеки един момент от тяхното ежедневие. "Девин" е естествен двигател на този пазар с иновации в продукти и разфасовки точно за българския потребител. Характерно за Spadel е, че всеки пазар развива продуктите си специфично за нуждите на потребителите от този пазар.

Какво е съотношението между отделните сегменти при бутилираната вода, какъв е делът им, каква е динамиката?

- България е пазар на негазираната вода, т.е. потребителите предпочитат предимно т. нар. тихи води. Газираната натурална минерална или изворна вода е само около 5% от пазара в обем и около 7% в стойност. В Чехия например това съотношение е 50 на 50. "Девин" е една от малкото компании в страната, които предлагат минерална газирана вода с естествена газировка.

Какъв е пазарният дял на "Девин" и как се променя той в годините?

- "Девин" е лидер на пазара на минерална и изворна вода и в стойност, и в обем. Не мога да посоча конкретни числа, тъй като различните източници мерят по различен начин пазарните дялове. Компанията не спря да инвестира и да доставя продукция дори във време на здравна криза и икономически предизвикателства. През 2021 г. имаме най-голям ръст в продадените литри спрямо всички участници на пазара на натурална минерална и изворна вода в страната, които са над 45. "Девин" е на челно място като предпочитание сред потребителите и е единственият български бранд сред топ 15 в класацията на най-разпознаваемите марки на "Прогресив" за 2021. Доверието в компании и марки става изключително важно по време на кризи.

През април 2021 г. компанията пусна на пазара нов продукт - Devin Mineral & Vitamins, и се позиционира в нова категория - "обогатени води". На колко се оценява тази категория, как се развиват фирмените продажби в нея и какви цели си поставяте с новите продукти?

- Само за една година от съществуването си овкусените води, или т.нар. "води с добавена стойност", успяха да достигнат близо 5% от пазара в стойност. Това е много окуражаващо, защото показва, че все още има незадоволени нужди на потребителите и е наша задача и отговорност да отговорим на тези търсения. Хората се довериха бързо на нашия продукт с минерална вода, но преди това ние си бяхме свършили работа, защото бяхме тествали какво иска българският потребител. За 2021 г. "Девин" достигна над 45% пазарен дял в стойност в категорията на овкусените води. Така българският потребител ни каза, че сме на прав път. През 2022 добавяме два нови вкуса към Devin Mineral & Vitamins. Много хора казват, че "Девин" е "вкусната вода" заради изключителната комбинация на минералите.

Как се отразява инфлацията на текущите цени на продуктите на дружеството, повишихте ли цените, планирате ли повишение?

- Увеличението на цените на материалите, които използваме, е над два пъти. Електроенергията се покачи 3-4 пъти, транспорт и логистика - с един-два пъти, но ние като компания положихме много усилия да минимализираме ефекта върху крайния потребител. Не пренесохме автоматично тези огромни увеличения в цената на крайния продукт. Предприехме инициативи за намаляване потреблението на енергия, за намиране на алтернативни източници. В крайна сметка и гледайки дългосрочно, ние не прехвърлихме тази тежест върху потребителите си, те не би трябвало да са усетили почти нищо като тенденция.

Тоест не сте увеличавали цените?

- Ние сме увеличавали цените, но не сме прехвърлили върху тях цялото увеличение, което се стовари върху нашия бизнес. От началото на тази година имаме едноцифрен ръст, като за някои от разфасовките не пипнахме цените. Потребителите за нас са заинтересована страна и ние се отнасяме към тях много отговорно. Не спряхме доставките в тези драматични времена, не освободихме нито един човек заради ковид кризата. Чувствам лична отговорност към 530 семейства, членове от които са част от екипа на "Девин". Всяка компания съществува заради печалба, но "Девин" съществува и поради много други причини.

Какви инвестиции направихте по време на пандемията. Какви инвестиции планирате за 2022?

- Имахме много сериозни дискусии на ниво Spadel - собственик на "Девин", и в крайна сметка взехме нетрадиционно и трудно решение да не спираме капиталовите си инвестиции. Така че нито една инвестиция не е била замразена, нито един лев не е бил съкратен. През 2020 г. ние увеличихме два пъти капацитета на фабриката в град Девин с две нови енергоефективни инсталации от последно поколение. За последните две години - 2020-2021 - общите ни инвестиции са за над 15 млн. евро. Друг важен аспект на нашите инвестиции като икономически средства, време и енергия е в посока устойчиво развитие. Нашите цели за устойчиво развитие са част от бизнес стратегията ни. Имаме конкретна програма - "Извор на промяна 2025", която се опира на четири стълба: зелено, чисто, локално и заедно. От 2021 г. "Девин" е сертифицирана въглеродно неутрална компания. "Девин" е първата българска компания за минерална и изворна вода, която постига въглероден неутралитет както на ниво компания, така и на ниво продукт.

Компанията притежава и престижния сертификат Great Place to Work - най-високото отличие за работодателска марка и отлично работно място в международен план. Тази година, когато отбелязваме 30 години на пазара, получихме и признанието B Corp, за което трябваше да изпълним определени критерии. B Corp са компании, които създават блага не само за акционерите си, а работят и в полза на обществото и средата. Аз имам мисията, лично, това движение да стане популярно в България, за да може да се създадат общности от хора, които осъзнават, че всички сме зависими един от друг и всички трябва да се грижим един за друг, че сме отговорни към бъдещите поколения.

Аз съм българка, която е избрала да остане в България. Имала съм много възможности да направя други избори, включително и в момента. Но вярвам, че това място е читаво и има читава бизнес среда. Вярвам, че ще дойде момент, в който потребителят освен по качество на продукта и добавената стойност ще избира и по това коя е компанията, която стои зад това, и какво друго прави тази компания освен страхотния продукт.

Как ще се развива средносрочно компанията "Девин"?

- Нашата цел е ясна - да свързваме човека и природата за по-здравословен начин на живот днес и в бъдеще и да сме референция, когато хората търсят природосъобразен продукт във всеки един момент от живота си. Да реновираме непрекъснато, за да се подобрява качеството на живот и средата, в която живеем.

Дългосрочно какво ще замести пластмасата при бутилираните води?

- Нашата бутилка е 100% рециклируема - пластмасата плюс етикетът плюс капачката. Това е ресурс и този ресурс трябва да се използва. Призоваваме хората да събират разделно, за да може този ресурс да се използва повторно. Бутилката може да се използва за производство на нови бутилки, а капачката и етикетът - за градинска мебел, за огради и др. Отделихме драгоценно място на нашите етикети, за да промотираме не продукта, а начина на поведение. "Събирай разделно" е първата стъпка. Няма категоричен отговор кое е следващото поколение опаковки, но докато работата по тази тема продължи, е важно да се събира и да се рециклира.

Какъв е вашият мениджърски стил?

- Това е по-скоро лидерски подход и той е комбинация от три стила - трансформационен, коучинг, автократичен. Защо "трансформационен" - ако има нещо сигурно, това е, че винаги всичко се променя. Затова е важно ние да се променяме, преди да ни се е наложило да го правим. "Коучинг" - защото искам хората, с които работим, заедно да разгръщат потенциала си. Не става въпрос само за професионално развитие, дори една емоционална интелигентност или комуникационна интелигентност за мен са много важни. "Автократичен" идва ясно кога. Имаме ситуации, в които работим под голямо напрежение, гоним срокове и проекти. Опитвам се да взема това напрежение на моето ниво и екипът да не изпитва този стрес. Иначе напълно вярвам в правилото на Патрик Ленсион за петте начина един екип да бъде успешен. В основата е доверието, което създава среда за смислени и открити дискусии без политиканстване. Това води до поемане на ангажимент и отговорност и резултатите са налични.

Колко голям е вашият мениджърски екип, на какви качества държите?

- Екипът е от девет-десет човека. Качествата, които задължително търся у хората още по време на интервюто, са любопитство, устойчивост, страст към това, което правят. Смятам, че това са компетенции на бъдещето. Всичко друго за мен е въпрос да се полагат системни усилия и да се работи с постоянство.

Лично ли подбирате хората в екипа си?

- Лично подбирам хората в екипа и дори ходя на интервюта за позиции, които са под това ниво. Ако ще прекарваме живота си заедно в компанията, трябва да споделяме общи ценности - честност, стремеж да се надгражда, гъвкавост, да ти пука за другите, емпатия. Ние сме един екип, който е най-силен, колкото е най-слабото му звено.

Как се управлява бизнес от разстояние, тъй като производството е в град Девин, колко често пътувате до Девин?

- Отговарям за екип от над 530 души в цялата страна, за стотици партньори и за достигане на продуктите ни в над 44 хил. обекта. Имаме невероятни екипи навсякъде, т.е. ясно е, че аз съм из цялата страна. Не искам да съм виртуален ръководител. Искам да съм на събитието, да имам лична комуникация и впечатления. Пътувам много, включително и по други пазари. Основното, на което залагам, е да имаме ясна стратегия, комуникация и страхотен екип, който да я внедри.

Кои от решенията зависят от българския мениджърски екип и кои - от компанията майка?

- Аз съм член на изпълнителното бюро на Spadel - компанията майка. Всичко, което е свързано с цели, стратегия, визия, ценности, решаваме заедно. Аз съм съществена част от това решение. В това изпълнително бюро сме 9, т.е. от нас зависи какво ще се случва. След което местното ръководство е напълно оторизирано в контекста на целите и принципите на ниво Spadel да вземаме независимо решение. В Spadel ние имаме центрове на експертиза, която се споделя.

Q&A

Как си почивате, имате ли хоби?

- Когато се говори за баланс между работа и личен живот, това предполага, че ти трябва да направиш някакви компромиси. А всъщност аз се стремя да интегрирам работата си в останалия живот. Почивам си като пътувам и чета. Но дори и при пътуването имам много конкретни цели. Заедно с приятелски семейства и с нашите деца за 4-5 години успяхме да достигнем до 100-те национални туристически обекта в страната. На 6 септември например ще отидем в Чирпан, където ще слушаме стихове на Яворов. За да мога да почивам, се научих да чета на руски. Аз съм от поколението, за което този език беше задължителен, но не го практикувам. Има страхотни руски автори на различни теми. Ако чета на български или на английски, мисълта ми не е напълно съсредоточена, но когато чета на руски, изключвам и успявам по този начин да си почина.

Кой е любимият ви продукт на "Девин"?

- Винаги съм пила само вода "Девин", дори и преди да дойда в компанията преди 12 години. Имам предпочитания към минералната вода. Доставя ми удоволствие и е изключително полезен продукт.

Откъде се информирате за новостите в бизнеса?

- Получавам много анализи и изследвания. Освен това имам множество лични абонаменти, сред които по-нетрадиционен е абонаментът за MasterClass. Това е един ап, който е изключително добре развит, с над 150 инструктори по много различни теми - от бизнес стратегия, умения във воденето на преговори, надграждане на взаимоотношения до кулинария и ползите от съня. Сред инструкторите са изпълнителният директор на "Дисни", Даниъл Пинк - който пишеше речите на Ал Гор и сега преподава търговски преговори, бивш американски преговарящ при заложници, бившият шеф на "Старбъкс". Баскетболният треньор Джено Ауриема например има много интересен подход как избира състезателките си. Той казва: "На моя въпрос: "Какво те мотивира", ако отговорът е: "Мразя да губя", това не е моят човек. Ако отговорът е: "Обичам да печеля", това е съвсем различно". В Spotify има страхотни подкастове - следя Адам Грант, един от най-добрите организационни психолози.

Интервюто взе Мара Георгиева

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ang16541753951124510 avatar :-|
    Anna Bush

    Името ми е Анна
    Сърцето ми беше разбито. Никога не съм вярвал, че ще си върна любовника отново, до миналата седмица, когато видях данните за контакт на д-р Огунделе и той върна любовника ми за мен в рамките на 24 часа със своите правомощия. Той е надежден за честен човек, свържете се с заклинателя чрез WhatsApp или Viber Chat: +27638836445. Толкова съм щастлив, че си върна любовника.

    Нередност?
Нов коментар