Как се управляват 8000 души по време на война

Алесандро Занели - главен изпълнителен директор на Nestlé за Югоизточна Европа, пред "Капитал"

Алесандро Занели - главен изпълнителен директор на Nestlé за Югоизточна Европа
Алесандро Занели - главен изпълнителен директор на Nestlé за Югоизточна Европа
Алесандро Занели - главен изпълнителен директор на Nestlé за Югоизточна Европа
Алесандро Занели - главен изпълнителен директор на Nestlé за Югоизточна Европа
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Алесандро Занели има над 24 години международен опит на търговски позиции в Nestle. Роден е във Венеция, Италия, и освен там е работил и във Франция, Великобритания, Унгария, Холандия и Русия. Бил е главен изпълнителен директор на Nestle Purina за Източен регион, управляващ бизнеса Petcare за Nestle Русия, Украйна, ОНД, Турция и Израел. Той е главен изпълнителен директор на Nestlé в Украйна и Молдова, а от 1 януари 2022 г. е и главен изпълнителен директор на компанията за пазара на Югоизточна Европа, обединяващ Украйна, Молдова, Румъния, България, Хърватия, Словения, Сърбия, Северна Македония, Черна гора, Босна и Херцеговина.

Завършил е бизнес мениджмънт в Университета в Триест и финанси във Франция. Владее италиански, френски, английски и испански език.

Пазар

Обединеният пазар на Nestlé за Югоизточна Европа включва Украйна, Молдова, Румъния, България, Хърватия, Словения, Сърбия, Северна Македония, Черна гора, Босна и Херцеговина. Той има оборот от почти 900 милиона швейцарски франка и над 8000 служители на различни места, включително в Центъра за бизнес услуги в Лвов, Украйна, и пет фабрики.

Обединението на тези европейски страни на един пазар от 1 януари т.г. помага на Nestle да увеличи мащаба на бизнеса, да обедини продуктови категории, да оптимизира производствените процеси и покупките на суровини, да разработи и прилага най-добри практики във възобновяемото земеделие, за да постигне нулеви емисии до 2050 г.

Каква е съдбата на трите фабрики на Nestle в Украйна, в кои градове са те, какво произвеждат, работят ли или затвориха?

Няма как в 21 век в Европа някой да бъде подготвен за нещо толкова немислимо като война, но в тези форсмажорни обстоятелства се вижда най-ясно силата на компаниите и доколко техните ценности са думи или действия. Само за четири дни от началото на войната успяхме да пренастроим режима на работа, така че да продължим да произвеждаме в Украйна, защото това е от ключово значение за хората там. В първите дни фабриките работеха със забавени темпове, но вече възобновихме режима на смени 24/7. Успяхме да преодолеем трудности, с които се сблъскваме за първи път, като например как да управляваме смените и да организираме пристигането на работниците при наложен полицейски час с дадените прозорци за придвижване, които постоянно се променят.

Изключително съм благодарен на хората на място, които продължиха да си вършат работата, а това в условия на война, повярвайте ми, е истински героизъм. В момента в Украйна работят шоколадовата ни фабрика в Лвов, фабриката за майонеза и студени сосове в региона на Волин и дистрибуционните ни центрове в страната. В Лвов е шоколадовата ни фабрика, където произвеждаме вафли, бонбони, барчета Lion, шоколади и всички видове Nescafe продукти - Classic, Gold и Nescafe 3in1, а във Волин продължаваме с производството на храни, сосове и майонеза. Единствено фабриката за нудъли в Харков е временно затворена поради ситуацията там, но планираме да възобновим дейността й в момента, когато условията за безопасност се подобрят и можем да го направим, без да компрометираме сигурността на хората ни там.

Какво се промени в дневния режим на работещите фабрики, същото ли е работното време, как преминава един работен ден там?

- В първите дни произвеждахме технически това, което можем, но вече сме на етап да произвеждаме спрямо предварителното бизнес планиране и спрямо търсенето, което е голямо постижение на екипа ни в Украйна. Горд съм, че въпреки очевидните ограничения ние имаме възможност да доставяме на украинците количествата продукти, от които се нуждаят, при спазване на всички рестрикции, които войната налага. Естествено, направихме промени и въведохме много допълнителни мерки за сигурност, за да може на първо място хората да се чувстват максимално защитени и да имат желание да работят.

Изключихме асансьорите, подготвихме бомбоубежища вътре във фабриките, които да могат да поберат всички работещи на смяна, и пренаредихме производствените планове, така че да работим на смени 24/7 в съответствие с всички изисквания за сигурност. Основното ни притеснение на дневна база е да осигурим достатъчно количество суровини и опаковки, както и надеждността на енергийните ресурси, необходими за производството. Но правим всичко по силите ни, така че с реални действия да помогнем в рамките на възможното на народа на Украйна да премине през това огромно изпитание за всички.

Откъде фабриките в Украйна се снабдяват със суровини, какви са трудностите пред логистиката, как организирате транспорта в Украйна, предвид дефицита на гориво, застраховките?

- Мащабът на компанията на глобално ниво ни позволява да продължим да оперираме в тази ситуация - благодарение на достатъчните количества суровини на склад "Нестле Украйна" може да произвежда и да доставя храна на украинците. Не сме спирали дори за ден работа и производство заради компрометирани доставки на суровини, въпреки че ежедневно се сблъскваме с проблеми. Затова инвестирахме и увеличихме екипа, който се занимава с търсене на суровини.

Вече работим и с алтернативни източници, които успяхме да намерим да отговарят на нашите стандарти за качество, защото независимо от войната ние не можем да правим никакви компромиси с качеството на суровините и опаковките. Адаптирахме и транспорта, и пакетирането с гофрирани кутии, които са по-устойчиви. Казано с други думи - успяваме да поддържаме капацитета на производство в условията на война с цената на големи усилия, гъвкави решения, оперативност, постоянно търсене на алтернативи и най-вече решимост. Вярвам, че тези допълнителни усилия са оправдани, защото успяваме да произвеждаме и да доставяме до украинците навреме храна, което е много важно в тази ситуация.

За къде е предназначена продукцията на украинските фабрики, как и къде продават, изнасят ли продукция за други пазари извън Украйна в дните на война. Как организирате логистиката от Украйна към чужбина?

- Когато войната започна, решихме да не изнасяме никаква храна, защото всеки един продукт трябваше да бъде или дарен, или продаден в Украйна заради големия дефицит и търсене в страната. Това продължи през целия март и април. През месец май видяхме, че има възможност за износ, защото търсенето на местния пазар беше задоволено. Възобновихме износа на шоколадови изделия през последната седмица на май, както и на някои други хранителни продукти за Европа, но 95% от всичко, което произвеждаме в Украйна, продължава да остава за вътрешна консумация.

Каква е съдбата на служителите в украинските фабрики, получават ли заплащане тези, които не ходят на работа заради войната, как се информирате за живота им, какви са перспективите пред тях?

- За нас като компания с ясно заявени ценности и над 150-годишна бизнес традиция е от огромно значение да докажем на практика, че хората са основна ценност в Nestle. Затова по време на войната запазихме всички служители в Украйна и им плащаме авансово пълните заплати, бонусите и предвидените годишни увеличения на възнагражденията. Поддържаме постоянна връзка с всеки един служител на ежедневна база през нашите мениджъри. Що се отнася за перспективите - стараем се да запазим оптимизъм и да действаме, защото да се правят дългосрочни планове в момента не е релевантно.

В Украйна Nestle има и бизнес център, как работи той, каква е съдбата на хората, работещи в него?

- За момента положението е овладяно, защото бизнес центърът на Nestle е в западната част на Украйна, където няма активни военни действия и продължава да работи както преди войната, като доставя услуги на Nestle компаниите в 70 страни по света. И там екипът ни работи при засилени мерки за сигурност, разбира се. Повечето хора работят дистанционно, а над 400 души бяха преместени в Полша, за да подсигурим продължаването на бизнеса в случай на негативно развитие на ситуацията в тази част на Украйна. Компанията поема всички разходи по преместването и живота на тези наши служители в Полша и им оказваме постоянна подкрепа.

Имате ли проблеми с банковите услуги в Украйна?

- Едно от опасенията преди войната беше колко е устойчива банковата система и интернет връзката, за да осигури интернет банкиране. Преди войната в Украйна се състоя банкова реформа и сега се вижда, че е била успешна, защото в момента въпреки ситуацията банковата система в Украйна е стабилна. Благодарение на реформата Националната банка на Украйна е поддържала стабилен резерв, затова и днес украинската гривна е стабилна и банката може да осъществи контрол върху загубите на местната валута. Банкоматите бяха останали без пари само за първите няколко дни след началото на войната, но после веднага бяха "заредени". Интернет банкирането продължи да бъде достъпно. Всъщност една от причините Украйна да продължи процесите по производство е защото компаниите могат да продължат да изплащат заплати, включително и "Нестле", благодарение на стабилната банкова система и реформата й в Украйна.

Предвид окупираните територии в Украйна и големия брой бежанци, какъв дял от украинския пазар мислите, че е загубила Nestle?

- В ситуация на война не мисля, че пазарният дял е това, което ни интересува, и ви го казвам съвсем отговорно с цялата тежест на човек от бизнеса, който следи и мери успеха на компанията по тези показатели. В момента нашият успех се измерва единствено с възможността да доставяме качествена храна до украинския народ. И Nestle е една от малкото компании, които продължиха да зареждат магазините в Украйна от ден първи, без да спираме доставките и без да правим какъвто и да било компромис с качеството. В ситуация на война няма и как да направим задълбочено пазарно проучване и да имаме реални показатели, затова променихме параметрите на нашето представяне - сега за нас е важна способността да доставяме качествена храна на украинския народ - това е не само нашата бизнес цел, но и наша мисия.

Как войната се отрази на другите пазари, за които отговаряте, кои са най-уязвимите, какво се промени на тези пазари в резултат на войната, какви проблеми възникнаха и как ги решавате?

- Живеем в много, много сложен период. Никога не съм виждал подобен тип поляризация и различни по вид, отклоняващи нормалното функциониране на бизнеса процеси. Преди да сме излезли от постковид периода, влязохме във война и това няма как да не се отрази. През пандемията се научихме да работим дистанционно, което в момента ни помага, но не е лесно да управляваме процесите, без да се виждаме на място, където се води война. Ситуацията допълнително се усложнява от повишаващите се цени на суровините и нарастващото им търсене, защото войната се отрази пряко върху суровини като зърно, метал, желязо, които се добиват в Украйна в големи количества. Повишаващите се цени и ценовите скокове естествено водят до реакция на потребителите, които са притеснени за бюджета си и също оказват голям натиск върху компаниите. Всичко това влияе на пазарите, като най-голям е ефектът върху Балканите, но инфлацията и ценовият натиск са заплаха за всички пазари.

Споменахте инфлацията - как се отразява тя върху продуктите на Nestle на пазарите, за които отговаряте. Има ли корекция на цени, с колко и на кои пазари?

- Ние категорично сме засегнати. Инфлацията се отразява на три нива - на производството като повишаващи се цени на суровините, на енергийните ресурси и върху потребителите като намаляваща покупателна способност. Ние, производителите, сме притиснати в този сандвич и трябва да сме много гъвкави и прецизни в управлението на доходите на компанията, за да можем да останем конкурентоспособни.

Не сме финализирали още предложението за финансовите резултати за цялата година, защото вече видяхме, че това, което правим в настоящата ценова криза и с инфлацията в различните държави, не може да бъде обобщено. Най-вероятно ще се наложи да жертваме част от печалбата за отделни държави, но важното е, че продължаваме да работим и да растем като пазарен дял в условията на инфлация, което не е обезателно свързано навсякъде с увеличаване на печалбите, но допринася за устойчивостта на компанията, което е най-важното, особено в тази кризисна ситуация.

Вие се преместихте от Киев в Кишинев заради войната, какви са последиците от това решение за бизнеса, какво се промени в мениджмънта и бизнес модела.

- Решението да напусна Украйна беше изключително болезнено и в същото време наложително. Болезнено, защото исках да съм физически близо до моите колеги, а наложително, защото беше почти невъзможно да се работи в Украйна и да се гарантира ефективността на работния процес, постоянно прекъсван от воя на сирените. Кишинев е оптималната локация, която ми позволява да съм близо до пазара в Украйна, но и да съм на линия за другите пазари, да мога да пътувам, да посещавам на място хората и заедно да бъдем съпричастни към украинските ни колеги.

Войната още по-ясно показа колко е важно да не прекъсва комуникацията, за да успеем да изразяваме емпатията си и в тези сложни времена да покажем, че сме един екип, че се разбираме и заедно устояваме на предизвикателствата. Общуваме активно, бих казал ежечасно, през всякакви канали - служебни чатове, Whatsapp, на живо. Хората имат нужда да останат свързани, да общуват човешки, а не корпоративно. И вярвам, че като мениджър успявам да им предложа такова общуване.

Какъв е вашият мениджърски стил, колко голям е екипът, с който работите, къде е базиран, как вземате решения?

- Ситуацията, в която се налага да работя и взимам решения в момента, е като мощно увеличително стъкло, през което по-ясно виждам как успявам да се държа с хората си във форсмажорни обстоятелства. Вярвам, че въпреки напрежението успявам да дам сигурност на хората около мен, да им покажа, че имам визия къде искам да отидем заедно и да ги поведа натам. Доброто лидерство изисква според мен смелост - смели идеи, даже мечти - и решимост, и стабилна организация, за да ги реализираш. Последните месеци още по-ясно видях колко е важна комуникацията, съчетана с емпатия, за да може хората да се чувстват сигурни, спокойни и разбрани.

Мисля, че съм подчертано комуникативен, за което сигурно има значение и фактът, че съм италианец, а ние сме открити и общителни по природа. Също така съм любопитен и много обичам да научавам нови неща, да обменям идеи и да се вслушвам в друго мнение - това ме зарежда и ми дава нови хоризонти за размисъл. Мисля, че съм посвоему скромен, не се опивам особено от постиженията и успявам да си призная грешките. Достъпен съм за всички хора в екипа, те са ме виждали в различни ситуации - и на триумф, и на трудности, знаят как реагирам, което ме прави автентичен в техните очи, а това за мен е може би най-важното - да бъдеш себе си, а не някой, който си представяш, че трябва да си.

Какво ви мотивира в работата?

- От всичко в моята работа най-много ме мотивират хората. Имам щастието да ръководя голям международен екип от 8000 души в различни региони на Югоизточна Европа. Може да прозвучи като клише, но тези 8000 души наистина ме вдъхновяват, ние сме задружен екип и работим с желание, неуморно, независимо от трудностите, за да спечелим сърцата и умовете на нашите клиенти. Когато интервюирам хора, които да се присъединят към вече немалкото ни семейство, винаги се съобразявам с това как всеки отделен нов човек ще допринесе със своята уникална идентичност за разнообразието и баланса в екипа.

Вярвам, че успешните екипи са екипи, зачитащи различностите, защото различието е в основата на креативността и развитието. Да приемаш различията и да ги накараш да заработят заедно в полза на общата цел - това за мен е рецептата за успешно лидерство. И отношенията - между хората вътре в екипа, към клиентите и към работата. Това отношение не се учи в университета, то се гради всеки ден, ден след ден и изисква да имаш пред себе си добър лидерски пример. Надявам се да съм такъв за моите хора и да виждат на практика от мен това can-do отношение.

Какви са прогнозите за развитие на пазара в Украйна за една година напред?

- Избягвам да давам такъв отговор, защото сме във война и никой не се наема да направи прогнози кога и как ще приключи. Това, което мога отговорно да кажа, е, че "Нестле" ще изпълни ангажимента си да остане в Украйна и да продължи да инвестира дотогава, докато Украйна е демократична страна.
Q&A

Какво се промени за вас в личен план заради войната?

- За първи път кризата в сигурността в Украйна започна още миналата година и в този смисъл от бизнес гледна точка до някаква степен бяхме подготвени за война. Но от лична гледна точка няма как да си подготвен за нещо толкова драматично и болезнено. Персоналното измерение на войната е чудовищно, ужас и невъобразима болка, която се случва на хора, които лично познаваш - това не може да се опише с думи. Едно е да гледаш войната отстрани, съвсем различно е, когато тя стигне до теб. Войната руши всичко и по много болезнен начин разбираш какви са хората около теб, как наистина разсъждават, на кого можеш да разчиташ. Украинците имат огромна сила на духа и характера. Говоря за хората, които са във войната, но също и за колегите, които работят във фабриките, и тези, които напуснаха, за да спасят децата си, но оставиха мъжете на фронта. Войната ме научи да оценявам и голямата подкрепа и всеки малък жест, който придобива огромно значение.

Как преминава един ваш работен ден в тази ситуация?

- В първите дни на войната аз лично загубих представа за времето и реалността - не знаех кое време е, кой ден е. Имаше толкова много неща, за които трябва да се грижиш и постоянно усещаш огромна отговорност за хората около теб. Най-трудният момент беше в 5:31 на 24 февруари, когато аз трябваше да разпространя съобщението, което знаех, че ще преобърне живота на почти 6000 служители, които имаме в Украйна. С пускането на съобщението "Войната започна, трябва да активираме нашия военновременен план, останете вкъщи, пазете се, не мърдайте, затваряме фабриките, затваряме бизнеса", знаех, че вече никога няма да се върнем там, където сме били. Сега, 100 дни след началото, ужасът е все така огромен, но изградихме рутина за ежедневните неща, разбрахме как да реагираме и да се адаптираме към тази нова реалност, как да спим, въпреки че сънят трудно идва по време на война, но трябваше да се научим да заспиваме, за да презареждаме.

Кое е най-трудното мениджърско решение, което сте взели?

- Това, което споменах преди малко - 24 февруари промени живота на всички, не само моя, когато пуснах съобщението, че сме във война. Трудно беше да отида до ръководството на компанията и да поискам подкрепа за Украйна в размер на милиони швейцарски франка дарение. Трудно беше да съобщя, че в случая с Украйна компанията не може да си позволи неутралитет, който за швейцарците е свещена ценност, но ние като Nestle трябваше да назовем нещата с истинските имена - тук не става дума за агресия или нещо, което се случва от Марс, а за война на украинска територия, водена от руската армия и Руската федерация. Сила да се изправя с това послание пред генералния мениджмънт на компанията ми дадоха хората от моя екип и отношението им. Те са моят източник на смелост, когато видях, че са готови и настояват да рестартираме производството, за да помогнем на Украйна с това, което можем най-добре - да доставяме храна, нямаше как да не добия кураж. Това отношение ми даде огромна сила и трябва да кажа, че получих пълна подкрепа за всичко от ръководството на Nestle от ден първи.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
Все още няма коментари
Нов коментар