Вицепрезидентът на VMware Кит Колбърт: Офисът ни в България ще продължи да расте

Главният технологичен директор на най-големия чужд тех инвеститор в България говори за растежа на бизнеса, облачните услуги и придобиването от Broadcom

"Както знаете, говори се за рецесия, бюджетите се затягат и по тази причина сме фокусирани и продължаваме да инвестираме в локации като софийската," казва Колбърт
"Както знаете, говори се за рецесия, бюджетите се затягат и по тази причина сме фокусирани и продължаваме да инвестираме в локации като софийската," казва Колбърт
"Както знаете, говори се за рецесия, бюджетите се затягат и по тази причина сме фокусирани и продължаваме да инвестираме в локации като софийската," казва Колбърт    ©  VMware
"Както знаете, говори се за рецесия, бюджетите се затягат и по тази причина сме фокусирани и продължаваме да инвестираме в локации като софийската," казва Колбърт    ©  VMware

Компанията

VMware e американска софтуерна компания за облачни услуги и виртуализация, създадена преди 24 години в Пало Алто, Калифорния. В момента за компанията работят над 37 000 души в цял свят, а приходите ѝ за 2021 г. достигнаха 12.85 млрд. долара. От 15 години VMware има развоен център в София, който е най-големият на компанията в регион ЕМЕА и в който в момента работят над 1800 души основно разработчици.

Компанията е един от водещите инвеститори в IT индустрията в региона. Българското дружество "ВиЕмУеър България" е най-голямата софтуерна компания в България по приходи и служители, като оборотът ѝ за миналата година достигна 259 млн. лв. През май 2022 г. компанията - производител на чипове, Broadcom Inc. обяви, че ще придобие VMware в сделка за 61 млрд. долара.
Темата накратко
  • "Много сме доволни, че в България има широк избор от специалисти, който може да отговори на търсенето във всички различни роли, които са ни нужни," обобщава мениджърът.
  • "Очевидно след сделката с Broadcom ще има промени в цялата компания, но не съм сигурен, че те ще засегнат София."
  • "Като мениджър трябва да си наясно къде са ти слабостите, за да можеш да ги поправиш."


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Компанията

VMware e американска софтуерна компания за облачни услуги и виртуализация, създадена преди 24 години в Пало Алто, Калифорния. В момента за компанията работят над 37 000 души в цял свят, а приходите ѝ за 2021 г. достигнаха 12.85 млрд. долара. От 15 години VMware има развоен център в София, който е най-големият на компанията в регион ЕМЕА и в който в момента работят над 1800 души основно разработчици.

Компанията е един от водещите инвеститори в IT индустрията в региона. Българското дружество "ВиЕмУеър България" е най-голямата софтуерна компания в България по приходи и служители, като оборотът ѝ за миналата година достигна 259 млн. лв. През май 2022 г. компанията - производител на чипове, Broadcom Inc. обяви, че ще придобие VMware в сделка за 61 млрд. долара.
Темата накратко
  • "Много сме доволни, че в България има широк избор от специалисти, който може да отговори на търсенето във всички различни роли, които са ни нужни," обобщава мениджърът.
  • "Очевидно след сделката с Broadcom ще има промени в цялата компания, но не съм сигурен, че те ще засегнат София."
  • "Като мениджър трябва да си наясно къде са ти слабостите, за да можеш да ги поправиш."

"Много сме доволни, че в България има широк избор от специалисти, който може да отговори на търсенето във всички различни роли, които са ни нужни," обобщава мениджърът.
"Очевидно след сделката с Broadcom ще има промени в цялата компания, но не съм сигурен, че те ще засегнат София."
"Като мениджър трябва да си наясно къде са ти слабостите, за да можеш да ги поправиш."

Как се промени VMware по време на пандемията?

Бяхме подготвени за дистанционен и хибриден модел на работа още преди пандемията. Всъщност използваме много от нашите технологии за този модел, което пък прави работата от където и да е лесна и сигурна.

Така че за нас преходът беше лесен. А и вече имахме отдалечени офиси, тъй като преди бяхме много фокусирани върху Пало Алто и идеята беше за по-голяма децентрализация. Така че организационната структура се промени, както и начините, по които си взаимодействаме. И мисля, че се промениха към по-добро. Хората ни имат право на избор като част от програмата ни около тъй наречения Future of work.

Значи смятате, че някои от промените ще останат за по-дълго време?

Мисля, че да. По-голяма част от времето прекарвам в разговори в Zoom. Така че мога да правя това и от дома си. Защо да шофирам дълго до офиса?

Вместо това аз и екипът ни искаме да ходим в офиса с определена цел, примерно в определени дни. По този начин правим срещите ни на живо по-ценни. Но в крайна сметка даваме право на избор. Някои хора предпочитат да работят от дома си, други - от офиса. И така ще бъде и занапред.

През последните месеци компании в Силициевата долина карат все повече от служителите си да се завръщат в офисите. Как това ще се отрази върху сектора и къде е VMware в тази насока?

Не знам дали някои хора ще напуснат тези компании заради налаганите им условия, досега не съм виждал подобни данни. Но смятам, че хибридната работа е приемана много добре от повечето кандидати за позиции при нас. За нас със сигурност е положително, че можем да избираме и привличаме хора от различни части на света, което пък ни дава достъп до по-голям набор от специалисти.

Вие сте прекарали цялата си кариера в компанията, а в продължение на години VMware беше известна като една от компаниите с иновативен предприемачески дух в Силициевата долина. Как придобиването от Broadcom ще се отрази върху този дух?

Да, 19 години работя във VMware. Не мога да кажа какво ще е бъдещето след сливането с Broadcom. Преди време изпълнителният директор на Broadcom Хок Тан обяви в свой блог, че разпознава всички иновации, които правим, и те са голяма част от причината да купят VMware. И то не само в областта на виртуализацията, но и в нови пазари като multicloud и т.н. Междупрочем Broadcom също залагат много на иновациите. Това ще продължи и в бъдеще.

Как сделката ще се отрази върху центъра ви в София?

Не знам дали ще се отрази по някакъв конкретен начин. Очевидно ще има промени в цялата компания, но не съм сигурен, че те ще засегнат София.

А какви са плановете ви за София?

Да продължаваме да инвестираме. Имаме още много разработки в областта на multi-cloud. Има огромен брой отлични специалисти. Срещнах се с екипите и видях много енергия и желание. Така че ще продължим да черпим от тази енергия. Както знаете, говори се за рецесия, бюджетите се затягат и по тази причина сме фокусирани и продължаваме да инвестираме в такива локации. Това е от полза за всички. Така че офисът ни в България ще расте.

Може ли да кажете конкретни данни с колко хора и инвестиции?

Не, защото още не знаем точните числа, все още изготвяме плановете си за следващата фискална година. Така че може би след няколко месеца.

Как виждате развитието на облачния ви бизнес, особено в multi-cloud средата?

Много компании преминават в облака и възприемат тъй нареченото мислене "облак на първо място". И в повечето случаи избират един доставчик. Но това, което в крайна сметка се случва, е, че имат повече от един облак, защото или са придобили друга компания, която е използвала различен облак, или пък едно от бизнес направленията е работило в друга клауд среда. И така започват да имат множество облаци - обикновено два-три и повече, и достигат до фаза, която ние наричаме "облачен хаос" - имат неща навсякъде, нямат добра последователност, внедрили са много неща около сигурността и управлението на разходите и т.н. Във всеки от тези облаци те имат много приложения, различни екипи, множество инструменти. Така че ние се опитваме да помогнем на компаниите да се измъкнат от този хаос в облака и да достигнат до фаза, която ние наричаме cloud smart, т.е. технологията да не ви пречи, а да ви помага при избора къде да инсталирате дадено приложение или къде да сложите вашите данни. Няма да навлизам в прекалено много технически подробности, но става дума за вид нова технологична архитектура и еволюция. Компаниите имат тези единични облачни услуги, които просто се намират в един облак или са създадени за този облак. И във VMware им предлагаме тъй наречените кръстосани облачни услуги, при които имате една услуга, но тя да работи във всеки облак, локално или където и да е. Клиентите могат да се възползват от тези технологии и да ги комбинират по такъв начин, че след това да могат да управляват определени нива на съгласуваност в облаците. И не става дума само за използването на нашите продукти. Но това, което искаме да направим, е да предоставим тази платформа или основа, която им позволява да имат такъв избор в облака и да допълват другите технологии, които използват.

Центърът ви в София работи ли върху тези облачни технологии?

О, да. В София работят върху всичките ни големи продуктови линии. Много сме доволни, че в България има широк избор от специалисти, който може да отговори на търсенето във всички тези различни роли, които са ни нужни.

Стартирали сте кариерата си във VMware като инженер, а сега вече сте главен технологичен директор. Каква е ролята на модерния СТО?

В интерес на истината самата роля на CTO е една от най-зле дефинираните в технологичната индустрия, защото можете да правите най-различни неща. Някои технологични директори са по-фокусирани да бъдат лице на компанията, други са нещо като вицепрезиденти по инженерните въпроси. Трети са по-скоро тех евангелисти.

VMware преминава през доста масивна трансформация, за да се превърне в нещо като модерна компания за мултиоблачни приложения. Корените ни пък са в центровете за данни. В същото време

преминаваме към абонаментен SaaS модел и облачни услуги. Така че гледам на ролята си на технологичен директор като на катализатор за промяна в компанията.

И другото нещо е еволюцията на ESG в компанията. ESG служителите са всъщност част от моя екип, което е сравнително невиждано нещо. При повечето компании обикновено ESG екипите са към финансовия или главния оперативен директор. Докато при нас искаме ESG да е вътре в инженерните дейности. Работим много и върху трите букви Е (Environmental), S (social) и G (governance), като най-големият ни фокус вероятно е върху устойчивостта на всичките ни технологии. Не знам колко дълго ще продължи престоят ми като СТО, но след време успехът за мен ще е да съм помогнал компанията да премине към този нов модел.

Колко трудно беше да преминете от инженер към мениджър?

Най-голямата трансформация за мен беше не да премина от ролята на тъй наречения индивидуален контрибутор (IC) към мениджър, което се случи през 2012-2013 г. Като старши инженер управлявах малки екипи от 4-5 души, които бяха някак си самодостатъчни. Не пишех отчети, всичко беше относително лесно. Но към 2014 г. поех управлението на облачните ни приложения и за няколко седмици преминах от управлението на 4-5 души до екип от 150 души, а впоследствие и организация от 2000 души. Тогава екипите под мен преминаха и през реорганизация на дейността си и всичко беше доста голямо предизвикателство. Сега, като гледам назад, не бях подготвен за подобна роля. Защото като инженер ти имаш отговорността да решиш даден проблем. А като мениджър ти си отговорен да направиш така, че отчетите и докладите ти да решат проблема.

Отговорностите ти като мениджър включват и взимането на решения. До този момент с работата си по-скоро помагах на други да взимат решения. Изведнъж трябваше аз да взимам тези решения. И хората очакваха от мен тези решения, а аз не ги взимах достатъчно бързо или ясно. Беше трудно, но един от позитивите на този период беше, че научих много как да управлявам големи организации. Първо се научих как да решавам проблеми и това се превърна в част от моята идентичност. Но впоследствие растежът при мен беше и как да създам пространството пред други да решават проблеми. Така че този процес продължава.

По-трудно ли е да управлявате хора в различни географски локации и култури?

Не мисля. Основният въпрос не е дали са в различна географска локация, а дали разполагаш с нужното време да се виждаш с тях. Добрата новина за мен е, че съм в компанията от дълго време и познавам много от хората и това прави задачата ми по-лесна. Но по време на пандемията дойдоха много нови специалисти, които не виждах лично в продължение на месеци и дори години, поне до скоро. Защото работните отношения са различни, ако се развиват лице в лице или просто по Zoom. Имам късмета да имам много силен екип около мен, който е много умен и самодостатъчен. И не мога да кажа дали ги управлявам, или просто им помагам да взимат решения сами.

Според вас има ли нужда един мениджър от професионално мениджърско образование като МВА?

Не мисля. Смятам, че като технологичен човек, който преминава към мениджмънт, трябва да имаш определени бизнес умения. И, да, те могат да бъдат получени и през някакво бизнес образование. Така че това е добра опция за много хора, но не е задължителна. Например в моя случай, докато се издигах през различните нива във VMware, виждах най-различни бизнес случаи и концепции, които се опитвах да науча и разбера.

В същото време по отношение на управлението на хора мисля, че трябва да имаш някакво обучение, но то може и да не е професионално образование. Защото нещата, които те правят добър инженер, не са същите, които те правят добър мениджър. Например във VMware имаме много вътрешни обучителни програми, които да ти помогнат в този преход към управляващ на хора. В моя случай те ми помогнаха. В същото време чета много, говоря с много хора с опит. Трябва да си наясно къде са ти слабостите, за да можеш да ги поправиш. Така че ученето приема най-различни форми.

Интервюто взе Константин Николов