Интервю | Избрахме да купим "Мелън" измежду 75 компании в три държави

Дейвид Тък, главен изпълнителен директор Kin + Carta за Европа, и Линдзи Ратклиф, главен продуктов директор, пред "Капитал"

"В момента глобално сме около 2000 души, от които около 320 в Югоизточна Европа. Напълно реалистично е да кажем, че ще удвоим екипа през следващите три години", казват Дейвид Тък и Линдзи Ратклиф
"В момента глобално сме около 2000 души, от които около 320 в Югоизточна Европа. Напълно реалистично е да кажем, че ще удвоим екипа през следващите три години", казват Дейвид Тък и Линдзи Ратклиф
"В момента глобално сме около 2000 души, от които около 320 в Югоизточна Европа. Напълно реалистично е да кажем, че ще удвоим екипа през следващите три години", казват Дейвид Тък и Линдзи Ратклиф    ©  Цветелина Белутова
"В момента глобално сме около 2000 души, от които около 320 в Югоизточна Европа. Напълно реалистично е да кажем, че ще удвоим екипа през следващите три години", казват Дейвид Тък и Линдзи Ратклиф    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компанията

Дейвид Тък е главен изпълнителен директор на британската група Kin + Carta за Европа, а Линдзи Ратклиф е главен продуктов директор. Британската борсова група Kin + Carta е консултантска компания, която предоставя целия набор от дигитални услуги - от софтуерна разработка до маркетинг. Тя е наследник на групата St Ives, която има дълга история с печатарския си бизнес, преди да започне преход към маркетинговите услуги. През 2018 г. St Ives обединява различните дейности под шапката си, продава принт дейността и се преименува на сегашния си бранд.

В началото на 2022 г. Kin + Carta обяви, че придобива създадения в София софтуерен разработчик "Мелън", който има екип над 320 души и офиси освен в България и в Скопие и Прищина. Тогава от Kin + Carta обявиха в съобщение до Лондонската фондова борса, че цената на сделката е 17.7 млн. паунда (21.3 млн. евро), като 40% от сумата ще бъде платена в обикновени акции на Kin + Carta, а останалата - кеш. Отделно от това продажбата съдържа и допълнителен елемент от 5.8 млн. паунда (близо 7 млн. евро), които може да бъдат платени на сегашните акционери на "Мелън" за период от три години при изпълнение на определени условия.

"Мелън" е създадена през 2003 г. от специалисти, завършили Американския университет в България, които и до ден днешен са в мениджмънта. Компанията предлага софтуерни услуги на външни клиенти от най-различни индустрии в областта на уеб и мобилните технологии (.NET, PHP, Python, SharePoint, HTML/JS, Angular, React, Node.js, iOS, Android, UX/UI, QA, DevOps, Big Data/AI и др.). Главният изпълнителен директор Крум Хаджигеоргиев и екипът му ще продължат да управляват бизнеса. Приходите й за 2021 г. достигнаха 17.6 млн. лв. при печалба 3 млн. лв. От общо 320 служители и офиси в София и Велико Търново работят около 150 души.

Защо избрахте "Мелън" за инвестицията си?

Дейвид Тък: Да се върнем в началото - беше пролетта на 2021 г., когато започнахме да търсим правилната компания и партньор за придобиване. И още преди пандемията бяхме наясно, че трябва да увеличим бизнеса и екипа си в Европа с квалифицирани хора. Защото фийдбекът от клиентите ни беше, че искат да работят повече с Kin + Carta и извън британския екип. Започнахме да използваме служителите си в Аржентина и Латинска Америка, но те бяха прекалено далеч. Така че в един момент стана ясно, че трябва да имаме екип, който да е близо. Така че през пролетта на 2021 г. направихме шортлист от три държави - Полша, Испания и България. Много бързо избрахме България от този списък, защото бяхме впечатлени от региона и специално страната заради бумтящия технологичен сектор и общност, както и организации като БАСКОМ, на която "Мелън" е член. Така че качеството беше налице и направихме списък от около 75 компании, докато накрая стигнем до "Мелън". Към декември 2021 г. пътувахме за първи път до София, за да се срещнем лично с хората тук. Всичко това се случи след избор от три държави и 75 компании.

Компанията

Дейвид Тък е главен изпълнителен директор на британската група Kin + Carta за Европа, а Линдзи Ратклиф е главен продуктов директор. Британската борсова група Kin + Carta е консултантска компания, която предоставя целия набор от дигитални услуги - от софтуерна разработка до маркетинг. Тя е наследник на групата St Ives, която има дълга история с печатарския си бизнес, преди да започне преход към маркетинговите услуги. През 2018 г. St Ives обединява различните дейности под шапката си, продава принт дейността и се преименува на сегашния си бранд.

В началото на 2022 г. Kin + Carta обяви, че придобива създадения в София софтуерен разработчик "Мелън", който има екип над 320 души и офиси освен в България и в Скопие и Прищина. Тогава от Kin + Carta обявиха в съобщение до Лондонската фондова борса, че цената на сделката е 17.7 млн. паунда (21.3 млн. евро), като 40% от сумата ще бъде платена в обикновени акции на Kin + Carta, а останалата - кеш. Отделно от това продажбата съдържа и допълнителен елемент от 5.8 млн. паунда (близо 7 млн. евро), които може да бъдат платени на сегашните акционери на "Мелън" за период от три години при изпълнение на определени условия.

"Мелън" е създадена през 2003 г. от специалисти, завършили Американския университет в България, които и до ден днешен са в мениджмънта. Компанията предлага софтуерни услуги на външни клиенти от най-различни индустрии в областта на уеб и мобилните технологии (.NET, PHP, Python, SharePoint, HTML/JS, Angular, React, Node.js, iOS, Android, UX/UI, QA, DevOps, Big Data/AI и др.). Главният изпълнителен директор Крум Хаджигеоргиев и екипът му ще продължат да управляват бизнеса. Приходите й за 2021 г. достигнаха 17.6 млн. лв. при печалба 3 млн. лв. От общо 320 служители и офиси в София и Велико Търново работят около 150 души.

Защо избрахте "Мелън" за инвестицията си?

Дейвид Тък: Да се върнем в началото - беше пролетта на 2021 г., когато започнахме да търсим правилната компания и партньор за придобиване. И още преди пандемията бяхме наясно, че трябва да увеличим бизнеса и екипа си в Европа с квалифицирани хора. Защото фийдбекът от клиентите ни беше, че искат да работят повече с Kin + Carta и извън британския екип. Започнахме да използваме служителите си в Аржентина и Латинска Америка, но те бяха прекалено далеч. Така че в един момент стана ясно, че трябва да имаме екип, който да е близо. Така че през пролетта на 2021 г. направихме шортлист от три държави - Полша, Испания и България. Много бързо избрахме България от този списък, защото бяхме впечатлени от региона и специално страната заради бумтящия технологичен сектор и общност, както и организации като БАСКОМ, на която "Мелън" е член. Така че качеството беше налице и направихме списък от около 75 компании, докато накрая стигнем до "Мелън". Към декември 2021 г. пътувахме за първи път до София, за да се срещнем лично с хората тук. Всичко това се случи след избор от три държави и 75 компании.

А защо Мелън? Дори преди да се срещнем с тях, бяхме наясно за техни основни качества - най-вече уменията в България и Северна Македония. Тогава още не знаехме, че те ще придобият мажоритарен дял във Frakton в Косово, което се случи по-късно. Харесаха ни уменията в областта на мобилните технологии, облака, уеб, DevOps - точно такива, които нашите партньори и клиенти търсят. Впечатли ни и културата в компанията, която отговаря на нашите ценности. Така че през декември 2021 г. се видяхме с тях лично и обявихме сделката през февруари 2022 г.

Тоест преговорите са били бързи?

Д.Т.: Много бързи. Което пък говори за хората, които вече са наши колеги и приятели - изградихме много бързо доверие помежду си. Естествено имаше много разговори по нощите в петък или събота.

Споменахте Полша и Испания, бяхте ли чували преди нещо за българския софтуерен сектор?

Линдзи Ратклиф: Оглеждахме се за възможности в Европа от дълго време, както в нововъзникващите тех сектори в отделни държави, но също гледахме и какво правят конкурентите ни. Така че България попадна на радара ни отрано.

Д.Т.: Мисля, че някъде около 2015 или 2016 г. във Великобритания България беше обявена за най-добрата аутсорсинг дестинация. Така че знаехме този факт, а също и някои от нашите клиенти, както и компании, с които работим, имаха екипи тук. Така че много фактори ни дадоха ясна картина, за да поставим България сред трите държави в нашия шортлист. Помогна и членството в ЕС, както и лесното пътуване между Великобритания и България.

Една година по-късно какви са впечатленията ви за бизнеса тук?

Д.Т.: Много добри. Основната цел на сделката беше да разширим екипа си с квалифицирани хора, които да обслужват клиентите ни във Великобритания. И хората ни в отделните държави вече работят заедно по различни проекти, като целта е да им предлагаме най-различни кариерни възможности, независимо в коя държава се намират. В момента към 50 души от Мелън и Fracton работят по проекти за британски клиенти. Фийдбекът от тях е много добър. Разширяването ни помогна да спечелим и нови клиенти, които преди беше невъзможно да привлечем. Например един такъв нов клиент искаше екип, който да може да расте спрямо проектите. И ние успяхме да му дадем такъв, който е базиран и във Великобритания, и в Югоизточна Европа, на добра стойност за него и нас. Много хора от нашата компания пътуват постоянно между Манчестър, Лондон, София, Скопие и т.н.

Л.Р.: За мен най-впечатляващото след тъй наречения меден месец е отвореността на българските специалисти и желанието им постоянно да учат. Друг скорошен пример е как хората в София създадоха нова изключително иновативна концепция за продукт, и то само за дни, който демонстрираха на потенциален нов клиент. И той е впечатлен.

С кои клиенти работите?

Д.Т.: Един от големите ни клиенти е банковата група Santander UK, която обслужвахме от британския ни офис, и успяхме да разширим бизнеса си в още области като мобилни технологии, уеб и облака с екипите ни в Югоизточна Европа. Така че работим с този клиент от три или четири държави. Друг e веригата "направи си сам" Toolstation, който също си партнира с българския екип. Освен тях има и други също от сектори като финансови услуги и ритейл, които са основните ни вертикали, в които работим. Сред тях има много известни брандове, така че екипите ни в България работят върху продукти, използвани от милиони потребители в различни държави.

Л.Р.: Преходът към съвместната работа между екипите в отделните държави беше безпроблемен.

Имаше ли културни предизвикателства при обединяване на екипите от различни държави?

Д.Т.: Не, нищо значително. Имаше някои малки особености, които научихме. Например различният начин на комуникация - в България ми казаха да бъда по-директен и не толкова любезен, за да съм ясен. Но екипите се запознаха и сближиха лесно. Имаме и тъй наречения IDEA екип (от inclusion, diversity, equity и awareness), който работи за приобщаване, многообразие и равнопоставеност на работното място сред четири различни националности.

Ще разширите ли екипа си в България и като брой, и като умения?

Л.Р.: И двете. Вече разширяваме екипа си в цялата Kin + Carta, както и в региона. По отношение на уменията, инвестираме все повече в анализ на данни, изкуствен интелект и машинно самообучение. Това искат клиентите ни от всички индустрии. Имаме много добър екип в България в областта на работата с данни, както и такива във Великобритания. И обединяването им ще ни позволи да растем в мащаб по-лесно и да предлагаме повече услуги, както и да експериментираме в областта на нови технологииq като ChatGPT например. Така че има много области, в които да растем.

Д.Т.: И определено ще наемаме нови хора в трите държави от региона, а по всяка вероятност и в градове, където още не присъстваме, независимо дали в България, Северна Македония или Косово, но не изключваме и в съседни държави. Екипът в София може да ръководи този процес на разширяване.

Тоест не изключвате бъдещи нови сделки?

Д.Т.: Да, залагаме както на органичен растеж, например чрез отварянето на малък офис в друг град, който да развием. Но се оглеждаме и за бъдещи придобивания. Брандът Kin + Carta може и да е едва на три години, но бизнесът ни е изграден през последните 20 години чрез придобивания. Повечето от нас на лидерските позиции са дошли от компании, които са били изкупени. И знаем какво трябва да направим при подобни сделки.

Къде искате да видите Kin + Carta в бъдеще?

Д.Т.: Да бъдем разпознати като най-добрия работодател в сектора. Знаем, че трудовият пазар, особено в София, е пренаселен, но искаме да изпъкваме сред всички.

Споменахте конкурентния трудов пазар тук. През последната година много от големите тех компании направиха съкращения в САЩ и Европа заради икономическото забавяне. В България такива поне на този етап не се забелязват. Как Kin + Carta ще расте в тази среда?

Д.Т.: Да, за някои от големите технологични компании в момента е трудно, защото те пораснаха значително по време на пандемията. Услугите, които предлагаме, са много търсени и организациите, които обслужваме, имат свои амбиции за растеж. Така че ние се фокусираме върху правилните клиенти, вертикали и пазари и работим с глобални стратегически партньори като Microsoft и Google. Ще продължим да растем и наемаме нови хора. Да, ще трябва да изпъкваме пред другите, но смятаме, че възможността да работят за глобална марка, с клиенти, признати за лидери в своите индустрии, ще е привлекателна за хората.

Къде ще е Kin + Carta след няколко години като хора и екип?

Д.Т.: В момента глобално сме около 2000 души, от които около 320 в Югоизточна Европа. Напълно реалистично е да кажем, че ще удвоим екипа през следващите три години. Амбициозен план е, но вече сме правили подобно нещо. Преди седем години се присъединих към компанията с ясно поставена цел - да удвоим размера на бизнеса до 2-3 години. И го изпълнихме, през 2016 г. бяхме 120 души в бизнес, изцяло базиран в Лондон. Сега имаме мащаб, работим с по-големи клиенти, имаме повече локации и офиси.

Q&A

Може ли да споменете проект, който изисква работа между всичките екипи в отделните държави?

Д.Т.: Такъв е проектът ни за Santander, който е един от Топ 3 наши клиенти в Европа. По него работят екипи в четири държави - Великобритания, България, Северна Македония и Косово.

Колко трудно е да се управлява подобен проект?

Л.Р.: Не е трудно. Винаги сме имали стабилен модел на работа и комуникацията винаги е ключът към това екипите да са добре свързани и разбрани, независимо дали са в една стая, или работят дистанционно. Клиентите също трябва да са постоянно наясно с това, което правим. Правим наричаните от нас церемонии, на които всеки от екипа може да каже открито дали има някакви предизвикателства или спирачки пред проекта, така че много бързо можем да ги изчистим и да продължим напред.

Д.Т.: Някои от хората от Югоизточна Европа пътуват до клиентите във Великобритания, както и самите клиенти идват в региона, за да прекарат време и да се срещат с екипа. Изграждането на страхотни дигитални продукти и платформи по своята същност е социална дейност. Хората трябва да работят добре заедно, за да създадат доверие помежду си. И макар да можем да работим много добре дистанционно, нищо не може да замести събирането на хора на едно място в офиса, когато се налага.