Новите рекламни условия на БНТ ще са ясни наесен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите рекламни условия на БНТ ще са ясни наесен

Новите рекламни условия на БНТ ще са ясни наесен

Медиашоповете отново изпадат в немилост пред тв-ръководството

923 прочитания

Новите правила на БНТ за продажба на рекламно време ще бъдат изработени още през есента, съобщи миналата седмица главният мениджър на държавната медиа Петър Курумбашев. Подписаните тази година договори ще продължат да се изпълняват и новите рекламни условия ще влязат в сила след тяхното изтичане в края на тази година.

"Рекламните правила, които ние изработваме, ще се различават коренно от действащите в момента", смята г-н Курумбашев. Според него новите условия ще бъдат много по-либерални. Новото телевизионно ръководство предвижда от следващата година обемната отстъпка да се дава на рекламодателите, а не, както сега, на рекламните агенции. Вероятно ще отпаднат и всички действащи в момента бариери по пътя на една агенция към БНТ. Валидните сега условия за продажба на рекламно време спират всички кандидати за търговия с рекламно време, които имат оборот за предходната година под един милион долара, съществуват на пазара от по-малко от една година и пр. Главният мениджър на БНТ застъпва тезата, че и комисионата на рекламните агенции трябва да бъде фиксирана, а не, както сега, да зависи от количеството на рекламите, които агенцията е донесла в телевизията.

"Ще развалим далаверата на много хора"

е амбициозното обещание на Петър Курумбашев. В тази връзка ръководството на БНТ е започнало преговори за развалянето на тристранния договор между "Крес", CNN и държавната телевизия. Националната медиа в никакъв случай няма да развали едностранно договора, въпреки че той е крещящо неизгоден за нея, е мнението на управляващите я в момента. "Преговаряме с Красимир Гергов (собственик на "Крес" и фирмите около него) и той досега е показал, че е склонен на отстъпки", заяви Курумбашев.

Договорът със CNN

На 27.06.1994 г. между БНТ и Turner International Network Sales Ltd (ТINS) се сключва международно споразумение, според което държавната ни телевизия получава правото да използва части от програмата на CNN, както е записано в договора, "при определени ограничителни условия". Едно от тях е, че БНТ е известена за обстоятелството, че TINS е упълномощил българската фирма "Триада комюникейшънс" да препродава части от услугата в България. Срокът на договора е пет години и той изтича на 1 януари 2000 г. Възможно най-неизгодното за БНТ условие на договора се намира в 6-а точка на договора, наречена "Съображения". В буква А на т.6 е записано, че в замяна на правата, дадени на БНТ, TINS има право всяка седмица да използва пет минути ефирно време за реклама, или 260 минути на година. По цените на рекламното време тогава това прави 1 787 760 долара на година. С нов договор (в деловодството на БНТ той е заведен под номер БР4/03.12.1994) държавната телевизия предоставя рекламното време на фирмата на Красимир Гергов "Триада комюникейшънс". Тя пък от своя страна отстъпва "безплатното" рекламно време първо на "Медиа маркет", след това на "Балкан медиа", а през тази година на "Медиа транс" (това е и един от индикаторите коя фирма е близка на "Крес").

Тристранният договор е неизгоден за БНТ по ред причини, една от които е, че на година се излъчват по телевизията по 260 минути реклама, без от това БНТ да печели каквото и да било. Освен на държавата договорът вреди и на рекламния пазар като цяло. Наличието на играч, който подбива цената на рекламното време на телевизията, дебалансира пазара и поставя в неравностойно положение останалите. Развалянето му обаче е деликатна процедура, въпреки че той е изгоден единствено за фирмите около "Крес". При евентуален съдебен спор около договора според една от клаузите в него проблемите се разрешават в Лондон. Според източници ръководството на БНТ смята да заплаши централата на CNN с предизвикването на международен скандал. Стратезите на този ход смятат, че е достатъчно да се изпратят материали до пресата в Германия и Франция например (това са страни, където не се гледа с добро око на прекалената американска инвазия в Европа). По този начин, ако в местните вестници се публикуват материали за това как "бедната БНТ се ограбва от хищната CNN" например, имиджът на телевизионната компания на Тед Търнър ще пострада сериозно.

Рекламният пазар винаги очаква с напрежение всяка промяна на рекламната политика на БНТ. Като

Монополист в националния ефир

държавната телевизия всъщност е основен фактор за структурата и развитието на рекламния бизнес.

Новото ръководство на БНТ е и вторият шефски екип, който се обявява срещу медиашоповете като елемент от рекламния пазар. Когато на шефския стол на "Сан Стефано" стоеше Иван Гранитски, медиашоповете бяха нарочени за врагове. Тогавашният генерален директор ги наричаше "милите ми чудовища". По негово време бяха изработени първите правила за продажба на рекламно време, които се опитаха да изолират медиашоповете от БНТ, а наследникът му Иван Токаджиев либерализира до известна степен условията. Медиашоповете (всъщност по-правилното им название е медиаагенции) са участници на рекламния пазар, които купуват от медиите големи пакети рекламно време или пространство, след което го препродават на дребно на своите клиенти - обикновено рекламни агенции. Освен покупко-продажба те извършват и други услуги - планират коя реклама къде да бъде излъчена или публикувана, следят дали рекламите наистина излизат в ефир.

В същото време стана ясно, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва проверка на пазара на рекламно време, която цели да установи има ли монопол на пазара на телевизионно време. Експертите на комисията са изпратили писмо до БНТ, в което искат подробни данни за рекламната политика на държавната телевизия. Според юристи в сега действащите правила за продажба на рекламно време има най-малко две условия, които могат да се оспорят пред Комисията за защита на конкуренцията - изискването за депозит и бариерата пред чуждестранните рекламни агенции. Това ще е втората преписка на КЗК по този въпрос - предишната е от 1994 г. и е започната по повод публикации за монопола на "Крес" в БНТ. Една от версиите за сегашната проверка е, че тя е била предизвикана, за да послужи като допълнителен довод за смяната на Иван Токаджиев, но изборът на Стефан Димитров е изпреварил крайния резултат от проверката.

Именно начинът, по който бяха избрани сегашните шефове на БНТ и БНР, ще стане предмет на дебати в Конституционния съд. Миналата седмица съдиите се произнесоха по допустимостта на делото и определиха страните, които трябва да дадат становище - Народното събрание, Министерския съвет, президентството, БНР, БНТ, Съюза на българските журналисти, Асоциацията на независимите журналисти, "Свободно слово", Вечеслав Тунев, Лиляна Попова и Стефан Димитров. Срокът, в който заинтересованите страни трябва да внесат становище, до 15 септември. Има вероятност Конституционният съд да уважи желанието на вносителите на иска заседанието по това дело да е открито. Краят на септември е най-оптимистичният срок, в който конституционалистите могат да се произнесат по делото.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK