“Нова тв” попадна в преса между сръбското посолство и МВР
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

“Нова тв” попадна в преса между сръбското посолство и МВР

“Нова тв” попадна в преса между сръбското посолство и МВР

910 прочитания

Частната софийска медиа “Нова телевизия” попадна в преса между сръбското посолство и МВР заради новините за натовските удари в Югославия. Според информация на вътрешното министерство, изтекла в медиите, хора на югославското посолство притиснали собственика на “Нова телевизия”, сърбина Дарко Таминджич. Сънародниците на Таминджич искали телевизията да спре излъчването на новини от CNN за войната в Югославия и да заеме просръбска позиция, като ползва кадри от държавния канал на Югославия РТС. Сърбинът, който бил в чужбина в този момент, веднага се обадил в медиата и наредил на свой служител да отиде в посолството на страната му и да чуе инструкциите, твърдят източници от МВР. В резултат на това “Нова телевизия” рязко изменила съотношението на информациите с източник Белград и тези от западните медии. След започването на войната югославските власти обявиха за врагове CNN, ВВС и други световни медии заради “изкривено представяне на войната в Косово”, а техните кореспонденти бяха изгонени от страната.
Според в. “24 часа”, след като се върнал в България, Таминджич бил привикан в сградата на Националната служба “Сигурност” миналия понеделник, където му е било обърнато внимание да не влияе върху обективността на новинарските емисии в полза на режима на Милошевич и във вреда на България. Сръбският собственик отрекъл пред вестника да е имало подобна случка. Въпреки това обаче информациите по “Нова тв” станали значително по-разнообразни и вече дори клонели към позицията на НАТО за ситуацията в Сърбия.
Преди близо четири години, на 30 август 1994 г., Временният съвет по честотите към Комитета по пощи и далекосъобщения издава лиценз на “Мултимекс” ООД. Тогава дружеството е собственост на Дарко Таминджич (80%) и Иван Китов (20%), а сега - не е ясно на кого. През 1997 г. дружеството “Мултимекс” ООД е преобразувано в акционерно дружество с акции на приносител. Решението за преобразуването на дружеството предполага промяна на собствеността, но акциите на приносител гарантират анонимността на евентуалните нови собственици. Прехвърлянето на тези акции става само с физическото им предаване на друго лице и без съмнение по тази причина те са подходящи за потайни сделки. Сега “Нова телевизия” е един от кандидатите за национален ефир и не без основания се смята, че е толерирана от много сини политици. Смята се, че в телевизията интереси има и руският бизнесмен Майкъл Чорни. Именно мечтаният национален ефир вероятно е бил основният инструмент, чрез който българските власти са се опитали да окажат натиск върху сърбина с български паспорт Таминджич. Той не за първи път се сблъсква с българските органи на реда. Историята на неговото установяване в България минава през архивите на МВР.
Той посещава за пръв път България през септември 1986 г. Според преписка на Софийска градска прокуратура Дарко Таминджич “се издържа с доходи от незаконни сделки”. Сегашният медиен магнат е осъден условно на 30 април 1987 г. от Благоевградския районен съд на осем месеца лишаване от свобода с три години изпитателен срок за “спекулативни сделки”. През 1989 следва присъда за незаконна търговия с благородни метали и нарушения на паспортния режим и Таминджич е осъден на девет месеца лишаване от свобода, от които излежава осем месеца, докато текат следствието и процесът срещу него.
Основното качество на Таминджич е, че винаги успява да превключва навреме на вълните на управляващите. Неговата “Нова телевизия” не създаваше никакви грижи за социалистите при управлението на Жан Виденов. Като взе да се усеща тътенът на “синята лавина”, Дарко Таминджич хитро смени прочервения Явор Цаков с близкия до Иван Костов Стефан Димитров. Така от телевизията на Премянов и Клара Маринова “Нова телевизия” стана телевизия на СДС. Дори на моменти повече, отколкото националната телевизия е такава. Таминджич обаче си запазва и оперативния контрол върху важните решения, независимо от назначенията, които с готовност прави. Така например в рамките на един час той уволни по телефона репортер, който на пресконференция неразумно задаваше неудобни въпроси на шефа на столичната митница. Таминджич и митниците имат отношения от ембарговите времена, а и оборудането на самата телевизия беше дълго време на временен внос. Но по- интересното е, че тогавашната шефка на новините и сегашен ръководител на БНТ - Лили Попова, изобщо не беше уведомена за уволнения си подчинен.
В момента Таминджич и “Нова телевизия” се смятат за основни фаворити на управляващите за получаване на лиценза за частен национален канал. Това вероятно няма да се промени, ако при тази ситуация в Югославия Таминджич по категоричен начин е доказал, че въпреки сръбския си произход и съмнително минало може да удържа на атаките на сръбските служби и дипломати и знае кого да слуша. Не е изключено обаче точно кризата в Косово да бъде използвана като повод за радикална промяна на собствеността на “Нова телевизия”. Всъщност никой не знае каква е тя и в момента, защото акциите на дружеството-собственик са на приносител.

Частната софийска медиа “Нова телевизия” попадна в преса между сръбското посолство и МВР заради новините за натовските удари в Югославия. Според информация на вътрешното министерство, изтекла в медиите, хора на югославското посолство притиснали собственика на “Нова телевизия”, сърбина Дарко Таминджич. Сънародниците на Таминджич искали телевизията да спре излъчването на новини от CNN за войната в Югославия и да заеме просръбска позиция, като ползва кадри от държавния канал на Югославия РТС. Сърбинът, който бил в чужбина в този момент, веднага се обадил в медиата и наредил на свой служител да отиде в посолството на страната му и да чуе инструкциите, твърдят източници от МВР. В резултат на това “Нова телевизия” рязко изменила съотношението на информациите с източник Белград и тези от западните медии. След започването на войната югославските власти обявиха за врагове CNN, ВВС и други световни медии заради “изкривено представяне на войната в Косово”, а техните кореспонденти бяха изгонени от страната.
Според в. “24 часа”, след като се върнал в България, Таминджич бил привикан в сградата на Националната служба “Сигурност” миналия понеделник, където му е било обърнато внимание да не влияе върху обективността на новинарските емисии в полза на режима на Милошевич и във вреда на България. Сръбският собственик отрекъл пред вестника да е имало подобна случка. Въпреки това обаче информациите по “Нова тв” станали значително по-разнообразни и вече дори клонели към позицията на НАТО за ситуацията в Сърбия.
Преди близо четири години, на 30 август 1994 г., Временният съвет по честотите към Комитета по пощи и далекосъобщения издава лиценз на “Мултимекс” ООД. Тогава дружеството е собственост на Дарко Таминджич (80%) и Иван Китов (20%), а сега - не е ясно на кого. През 1997 г. дружеството “Мултимекс” ООД е преобразувано в акционерно дружество с акции на приносител. Решението за преобразуването на дружеството предполага промяна на собствеността, но акциите на приносител гарантират анонимността на евентуалните нови собственици. Прехвърлянето на тези акции става само с физическото им предаване на друго лице и без съмнение по тази причина те са подходящи за потайни сделки. Сега “Нова телевизия” е един от кандидатите за национален ефир и не без основания се смята, че е толерирана от много сини политици. Смята се, че в телевизията интереси има и руският бизнесмен Майкъл Чорни. Именно мечтаният национален ефир вероятно е бил основният инструмент, чрез който българските власти са се опитали да окажат натиск върху сърбина с български паспорт Таминджич. Той не за първи път се сблъсква с българските органи на реда. Историята на неговото установяване в България минава през архивите на МВР.
Той посещава за пръв път България през септември 1986 г. Според преписка на Софийска градска прокуратура Дарко Таминджич “се издържа с доходи от незаконни сделки”. Сегашният медиен магнат е осъден условно на 30 април 1987 г. от Благоевградския районен съд на осем месеца лишаване от свобода с три години изпитателен срок за “спекулативни сделки”. През 1989 следва присъда за незаконна търговия с благородни метали и нарушения на паспортния режим и Таминджич е осъден на девет месеца лишаване от свобода, от които излежава осем месеца, докато текат следствието и процесът срещу него.
Основното качество на Таминджич е, че винаги успява да превключва навреме на вълните на управляващите. Неговата “Нова телевизия” не създаваше никакви грижи за социалистите при управлението на Жан Виденов. Като взе да се усеща тътенът на “синята лавина”, Дарко Таминджич хитро смени прочервения Явор Цаков с близкия до Иван Костов Стефан Димитров. Така от телевизията на Премянов и Клара Маринова “Нова телевизия” стана телевизия на СДС. Дори на моменти повече, отколкото националната телевизия е такава. Таминджич обаче си запазва и оперативния контрол върху важните решения, независимо от назначенията, които с готовност прави. Така например в рамките на един час той уволни по телефона репортер, който на пресконференция неразумно задаваше неудобни въпроси на шефа на столичната митница. Таминджич и митниците имат отношения от ембарговите времена, а и оборудането на самата телевизия беше дълго време на временен внос. Но по- интересното е, че тогавашната шефка на новините и сегашен ръководител на БНТ - Лили Попова, изобщо не беше уведомена за уволнения си подчинен.
В момента Таминджич и “Нова телевизия” се смятат за основни фаворити на управляващите за получаване на лиценза за частен национален канал. Това вероятно няма да се промени, ако при тази ситуация в Югославия Таминджич по категоричен начин е доказал, че въпреки сръбския си произход и съмнително минало може да удържа на атаките на сръбските служби и дипломати и знае кого да слуша. Не е изключено обаче точно кризата в Косово да бъде използвана като повод за радикална промяна на собствеността на “Нова телевизия”. Всъщност никой не знае каква е тя и в момента, защото акциите на дружеството-собственик са на приносител.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.