Кандидатите за частна национална телевизия продължават да намаляват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кандидатите за частна национална телевизия продължават да намаляват

Кандидатите за частна национална телевизия продължават да намаляват

SBS вероятно няма да инвестира в България заради малкия обем на рекламния пазар

Алексей ЛАЗАРОВ
566 прочитания

Колкото повече наближава издаването на лиценз за частна национална телевизия у нас, толкова по-малко стават сериозните кандидати за него. “SBS Broаdcаsting няма интерес да инвестира в телевизионни проекти в страни, където обемът на рекламния пазар е под 250 млн. долара”, заяви преди седмица пред американското издание на списание “Variety” един от шефовете на скандинавската компания SBS Хари Слоун. В края на миналата година фирмата обяви, че ще участва в състезанието за частна национална телевизия у нас. Преди десетина дни пък беше оповестено сливането между скандинавците и другия кандидат за националния ни ефир - американската компания Central European Media Enterprises (СМЕ). След тази сделка и изявлението, че компанията няма интереси в страни с малък рекламен пазар (какъвто несъмнено е българският), състезанието около даването на националния ни лиценз поема в неочаквана посока - едва ли някой е очаквал, че може да се стигне до дефицита на кандидати.
Според първоначалните изявления от SBS и СМЕ окончателното сливане между двете компании (всъщност сделката представлява по-скоро закупуване на американската компания от скандинавския й конкурент) ще завърши след около шест месеца. Дотогава двете фирми ще имат независима пазарна стратегия. Оттук нататък хипотезите за развитието на състезанието за частна национална телевизия са няколко.
Едната възможност е плановете на много от управляващите “Нова телевизия” да получи национален лиценз да се сбъднат по далеч по-безболезнен начин, отколкото те са предполагали и в най-смелите си мечти. Оттеглянето на SBS Broadcasting (след сливането със СМЕ новата компания запазва това име) ще даде на сините партньори на Дарко Таминджич силен аргумент. “А кой друг”, ще могат да отговарят те, когато ги попитат защо са пуснали “Нова” в националния ефир. Това естествено е възможно само при положение, че столичният канал все още е фаворит на управляващите. Според някои източници доверието на сините политици към “Нова” е намаляло след скандала около собственика на медиата Дарко Таминджич и отразяването на войната в Югославия. Преди време министър-председателят Иван Костов даде сърбина с български паспорт като пример за това как югославското посолство се опитва да влияе на общественото мнение у нас. Близки до властта смятат, че с това си изказване премиерът е показал, че докато “Нова” се притежава от сегашните си собственици, националният лиценз ще остане за нея само мечта.
Теоретично е възможен вариант, според който CME да продължи борбата за ефира. Американската компания ще работи самостоятелно през следващата половин година, докато бъде финализирана сделката по сливането й със SBS Broadcasting. Дори и да има желание, СМЕ може да се бори за лиценз само ако началото на конкурса бъде дадено преди окончателното й обединение.
Ако обаче никой от чужденците не се включи в надпреварата, управляващите ще бъдат изправени пред интересна ситуация. До момента девет български медии са подали в Държавната комисия по далекосъобщения молби за телевизионен лиценз с национален обхват. Освен Канал 1 на БНТ и “Нова телевизия” амбиции към националния ефир е заявил и другият столичен канал, “7 дни”. Молби за лиценз за “смесено” разпространение на тв програми и по ефира, и по кабела са подали варненската “Мустанг и Тим”, “Евроком” (фирмата “Евроком корпорейшън” иска национален обхват за две свои програми, едната от които кабелен канал, предназначен за деца), телевизия “Демо” и трите програми на “София кабел” - “Канал 3”, “СК Филм” и “СК Фолк”. Малко вероятно е обаче някоя от тези програми да получи лиценз за националния ефир.
Така няколко обиколки преди финала състезанието за частна национална телевизия може да се лиши от всички, смятани доскоро за фаворити състезатели, а управляващите да бъдат принудени да търсят друг свой любимец в движение.

Колкото повече наближава издаването на лиценз за частна национална телевизия у нас, толкова по-малко стават сериозните кандидати за него. “SBS Broаdcаsting няма интерес да инвестира в телевизионни проекти в страни, където обемът на рекламния пазар е под 250 млн. долара”, заяви преди седмица пред американското издание на списание “Variety” един от шефовете на скандинавската компания SBS Хари Слоун. В края на миналата година фирмата обяви, че ще участва в състезанието за частна национална телевизия у нас. Преди десетина дни пък беше оповестено сливането между скандинавците и другия кандидат за националния ни ефир - американската компания Central European Media Enterprises (СМЕ). След тази сделка и изявлението, че компанията няма интереси в страни с малък рекламен пазар (какъвто несъмнено е българският), състезанието около даването на националния ни лиценз поема в неочаквана посока - едва ли някой е очаквал, че може да се стигне до дефицита на кандидати.
Според първоначалните изявления от SBS и СМЕ окончателното сливане между двете компании (всъщност сделката представлява по-скоро закупуване на американската компания от скандинавския й конкурент) ще завърши след около шест месеца. Дотогава двете фирми ще имат независима пазарна стратегия. Оттук нататък хипотезите за развитието на състезанието за частна национална телевизия са няколко.
Едната възможност е плановете на много от управляващите “Нова телевизия” да получи национален лиценз да се сбъднат по далеч по-безболезнен начин, отколкото те са предполагали и в най-смелите си мечти. Оттеглянето на SBS Broadcasting (след сливането със СМЕ новата компания запазва това име) ще даде на сините партньори на Дарко Таминджич силен аргумент. “А кой друг”, ще могат да отговарят те, когато ги попитат защо са пуснали “Нова” в националния ефир. Това естествено е възможно само при положение, че столичният канал все още е фаворит на управляващите. Според някои източници доверието на сините политици към “Нова” е намаляло след скандала около собственика на медиата Дарко Таминджич и отразяването на войната в Югославия. Преди време министър-председателят Иван Костов даде сърбина с български паспорт като пример за това как югославското посолство се опитва да влияе на общественото мнение у нас. Близки до властта смятат, че с това си изказване премиерът е показал, че докато “Нова” се притежава от сегашните си собственици, националният лиценз ще остане за нея само мечта.
Теоретично е възможен вариант, според който CME да продължи борбата за ефира. Американската компания ще работи самостоятелно през следващата половин година, докато бъде финализирана сделката по сливането й със SBS Broadcasting. Дори и да има желание, СМЕ може да се бори за лиценз само ако началото на конкурса бъде дадено преди окончателното й обединение.
Ако обаче никой от чужденците не се включи в надпреварата, управляващите ще бъдат изправени пред интересна ситуация. До момента девет български медии са подали в Държавната комисия по далекосъобщения молби за телевизионен лиценз с национален обхват. Освен Канал 1 на БНТ и “Нова телевизия” амбиции към националния ефир е заявил и другият столичен канал, “7 дни”. Молби за лиценз за “смесено” разпространение на тв програми и по ефира, и по кабела са подали варненската “Мустанг и Тим”, “Евроком” (фирмата “Евроком корпорейшън” иска национален обхват за две свои програми, едната от които кабелен канал, предназначен за деца), телевизия “Демо” и трите програми на “София кабел” - “Канал 3”, “СК Филм” и “СК Фолк”. Малко вероятно е обаче някоя от тези програми да получи лиценз за националния ефир.
Така няколко обиколки преди финала състезанието за частна национална телевизия може да се лиши от всички, смятани доскоро за фаворити състезатели, а управляващите да бъдат принудени да търсят друг свой любимец в движение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.