Върховният съд присъди служебна победа на ВАЦ
Висшите магистрати отмениха решението на КЗК срещу общата реклама
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Имало едно време едно съдебно дело срещу ВАЦ и още едно, и още... Немската медийна групировка може би е най-съденият чуждестранен инвеститор в България. Съдебната “война” срещу компанията се води от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), защото вече трета година “Вестдойче алгемайне цайтунг” има монополно положение на българския вестникарски пазар. Поредният съдебен процес приключи миналата сряда и ВАЦ излезе победител в него.
Върховният административен съд отмени решението на “малкия икономически съд” (както председателят на КЗК Николай Павлов я нарича) за забрана на общата реклама в “Труд” и “24 часа”. “Ще се съобразим с решението на ВАС. Няма да обжалваме”, коментира Николай Павлов. Миналата седмица, преди да е известно решението по делото, шефът на антимонополната комисия обясни във в. “Сега”, че ВАЦ “рязко променя поведението си на българския пазар”. Австрийски и швейцарски фирми според Павлов ще купят акции от “168 часа” и “Медиа холдинг”. Новото разпределение на акциите в групировката намалява и пазарния й дял у нас, обяснява антимонополният шеф. Управителите на “Вестникарска група България” бяха извън страната през миналата седмица и нямаше кой да потвърди или отрече информацията за продажба на дялове.
КЗК обаче ще трябва да преразгледа решението си по същество според становището на ВАС, да се съобрази с указанията от съда и да се произнесе с мотивирано решение. Комисията забрани съгласуваната рекламна практика между “168 часа” ЕООД и “Медиа холдинг” през декември миналата година. Според анализите, които са използвани като доказателства за решението, общият пазарен дял по отношение на приходите от реклама на вестниците на ВАЦ през 1997 г. е 58.4% и немският концерн има господстващо положение. Законът за защита на конкуренцията обаче забранява съгласувана практика, която ограничава конкуренцията.
“Това е безобразие. Решението на съда е крещящ пример на беззаконие”, коментира един от издателите на в. “Сега” Кънчо Стойчев. Той беще свидетел от страна на КЗК като шеф на социологическата агенция ББСС АД. Данните от нейните изследвания за пазарния дял на всекидневниците бяха използвани като доказателства в решението на комисията. Според Кънчо Стойчев мотивите за отмяна на решението са политически.
Краят на това съдебно дело предполага начало на подобен процес. Ако КЗК отново се произнесе за забрана на общата реклама във всекидневниците на ВАЦ, немската групировка пак ще обжалва и съдебната одисея ще продължи още поне година. В същото време изданията на “Вестдойче” ще запазят идентичната реклама и монопола си, който пречи на развитието на вестникарския пазар. Освен ако собствениците Ерих Шуман и Гюнтер Гроткамп не са измислили схема, с която сами да разрушат господстващата си позиция. А КЗК-шефът Николай Павлов, който възприемаше битката срещу немските монополисти като лична борба, намекна, че е готов да смекчи позицията си.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.