НСРТ умува над националните лицензи за кабел и сателит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

НСРТ умува над националните лицензи за кабел и сателит

НСРТ умува над националните лицензи за кабел и сателит

Кандидатите клонират програмната схема на БНТ. Само “ММ” и “Ринг +” предлагат специализирани канали

Велислава ПОПОВА
997 прочитания

Ако бяха чули програмните обещания и идеи на кабелните оператори за това какво ще им предложат, след като получат лиценз за национално разпространение по кабел или сателит, българските зрители би следвало да плеснат с ръце и да прегърнат телевизорите си. Може би затова срещите с медийния съвет бяха определени като “място за големи думи и самохвалство”, което е естествено, защото всеки се опита да направи най-добрата реклама на телевизионния си продукт.

Лиценз ми дай

Повечето от 13-те оператора, които атакуват медийния пазар, обаче залагат на програма, която в голяма част имитира всичко, познато от БНТ. “Нова телевизия” например се похвали, че подготвя програма в стил “Всяка неделя” - “Предаването на...”. Въпреки обещанията, че ще превърнат информационните си емисии от регионални в национални, но няма да копират държавната телевизия, никой от операторите не успя да каже как точно ще прави по-добрите новини. Повечето кандидати посочиха като приоритетна тема българската култура, а председателят на медийния съвет Александър Томов непрекъснато питаше кой какви български филми ще предлага и продуцира и как ще подкрепя българските интелектуалци. Въпреки че са подали документи за търговски оператори, кандидатите се опитваха да гонят изискванията за обществена телевизия. “Искаме да направим телевизия на диалогичността”, “по пътя към Европа да започнем да създаваме национална идентичност на зрителите”, “ще бъдем атрактивни в просвещението”, “да изградим самочувствието на българина”, бяха сред обещанията, които телевизиите ще се опитат да изпълнят с програмните си схеми. Само от “Херос комюникейшънс” си признаха - “учим се да правим телевизия”.
След като две седмици Националният съвет за радио и телевизия събеседва с кандидатите, които са покрили изискванията, в понеделник предстои да посочи отличниците. Въпреки че няма ограничение колко лиценза за кабел и сателит могат да бъдат издадени, медийният съвет няма да разреши на всички да се упражняват в правенето на национална телевизия.
Сред 13-те оператора фаворитът на членовете на медийния съвет е “Нова телевизия”. Проблемът с акциите на приносител, който изхвърли канала от националния конкурс, е разрешен. Дарко Таминджич ги продаде на “Антена България” ЕООД, а телевизията си осигури материалната и морална подкрепа на гръцката “Антена тв”. В НСРТ е представен договор за намерения, според който чуждата тв компания изцяло подкрепя бизнесплана на “Антена България”. “Парите за инвестиции във вашата страна са в касата. Планираме пет пъти да увеличим техническите възможности на “Нова тв” и да заложим на производството на български програми”, обясни финансовият директор на “Антена тв” Никос Ангелополус. Бизнеспланът предвижда през следващите четири години гърците да инвестират 50 млн. ДМ. Представителите на “Антена тв” обещаха, че вече няма да има проблеми с авторските права (“каквото е било досега в “Нова тв”), коментира програмният директор Йоанис Лациос), и че принципът, който ще се спазва безпощадно, е плурализъм на мненията.
“Евроком корпорейшън”, които бяха губещи в конкурса за националната ефирна телевизия, също предложиха програмата си за разпространение по кабел и сателит. Търговският директор и съсобственик Росен Илчев обяви, че имат намерение да създадат Интернет-информационна агенция.

Различните

Музикалната телевизия на Камен Воденичаров “ММ” е сред кандидатите с най-големи шансове за лиценз, защото предлага специализирана програма. Форматът, на който залага екипът на българската MTV, е “музикално-развлекателен”, като освен популярните вече предавания “ММ” ще включи в програмата си музикални филми и talk show. “В бизнесплана, който предложихме, 30% от приходите е предвидено да бъдат от таксите от кабелни оператори и 70% от реклама и други услуги”, обясни Камен Воденичаров. Телевизията ще разработи “ММ магазин” - вариант на телешопинг, чрез който от екрана и по Интернет ще се предлагат аудиовизуални продукти. Ако получат лиценз, от “ММ тв” предвиждат да изтеглят кредит, с който да разширят технологическите възможности на канала, за да могат да предават концерти на живо и партита в клубовете.
НСРТ сигурно ще одобри за национален лиценз и програмата на “Ринг св”, известна като българският спортен канал “Ринг +”. Програмната схема обещава най-добрите футболни дербита от Европа, бразилски футбол, автомобилни състезания, спортна публицистика, съвместно предаване с екипа на вестник “Седем дни спорт”, както и музикални програми, филмова класика, международни новини.

Съмнителните

“Юниън телевижън”, която излъчва програма “Ден”, има проблеми с изясняване на собствеността, стана ясно по време на събеседването в НСРТ. Сред допълнителните критерии за оценяване на кандидатите, които медийният съвет прие, основно беше изискването да се установят съдружниците или акционерите в търговското дружество, за да може да се спазят и забраните в чл. 105 ал. 4 на Закона за радиото и телевизията. По документи обаче 80% от акциите на “Юниън” са собственост на офшорна фирма, регистрирана в Кипър - Clearway investment. Управителката на “Юниън телевижън” Денка Иванова обясни миналия четвъртък, че в началото на седмицата проблемът с офшорната фирма е решен, като акциите са прехвърлени на нейно име. Другите акционери в канала с по 10% са Росен Илчев (от “Евроком”) и “Евротур сат тв”.
“Евротур сат тв” е акционер и в други кандидати - “Демо тв” и телевизия “Верея кабел”, която също залага на магазинна програма.
“М САТ” единствени смело обявиха сумата, която предвиждат да инвестират - 30 млн. лева през следващите три години. Финансирането на телевизията идва от “Мустанг холдинг”. За телевизията се смята, че е създадена с капитали на бившата силова групировка “ТИМ”, но според членове на НСРТ документите на телевизията в това отношение били изрядни. Лицензът обаче може да бъде отнет, ако се установи, че кандидати са подавали декларации с невярно съдържание. “М САТ” искат да направят национална телевизия с морски дух.
Още един варненски оператор кандидатства за национална програма. “Херос комюникейшън” ЕООД предлага традиционната програмна схема, като вижда ролята си като семейна телевизия.
От морския бряг към националната аудитория се насочва и “Скат”, която и сега се рекламира като национална, защото се излъчва по кабелните мрежи в почти цялата страна. От “Скат” обещават, че никога “няма да има и една нота чалга, тъй като това е жанр в музиката, който нанася страхотни вреди”.

Мечтателите

С амбициозния проект да прави общоевропейска сателитна телевизия на осем езика се представи “Крида арт сат” ООД. Като цифри и обещания авторите на проекта печелят внимание, но те не успяха да защитят идеите си. “Демо тв” кандидатстват за обществен оператор. От екипа обещаха на НСРТ, че ако получат лиценз, са готови да излъчват безплатно социална реклама. “Делта тв” е проект, който ще бъде финансиран от футболния бос Николай Гигов и разработван от режисьора Людмил Стайков и бившия шеф на БНТ Иван Попйорданов. Акционер в “Делта тв” е един от съдружниците в “Евротур сат тв” - Явор Джиджев. Сред “изпитваните” от НСРТ кандидати беше и “Eurokom” - Пловдив, която се запомни като телевизията с най-много музикални предавания за български фолклор.
Предстои НСРТ да избере най-добрите, които да получат лиценз. Според пазарната логика обаче при конкуренцията на еднакви стоки печели най-добрата, така че след волята на медийния съвет решаваща ще е тази на зрителите.

Ако бяха чули програмните обещания и идеи на кабелните оператори за това какво ще им предложат, след като получат лиценз за национално разпространение по кабел или сателит, българските зрители би следвало да плеснат с ръце и да прегърнат телевизорите си. Може би затова срещите с медийния съвет бяха определени като “място за големи думи и самохвалство”, което е естествено, защото всеки се опита да направи най-добрата реклама на телевизионния си продукт.

Лиценз ми дай

Повечето от 13-те оператора, които атакуват медийния пазар, обаче залагат на програма, която в голяма част имитира всичко, познато от БНТ. “Нова телевизия” например се похвали, че подготвя програма в стил “Всяка неделя” - “Предаването на...”. Въпреки обещанията, че ще превърнат информационните си емисии от регионални в национални, но няма да копират държавната телевизия, никой от операторите не успя да каже как точно ще прави по-добрите новини. Повечето кандидати посочиха като приоритетна тема българската култура, а председателят на медийния съвет Александър Томов непрекъснато питаше кой какви български филми ще предлага и продуцира и как ще подкрепя българските интелектуалци. Въпреки че са подали документи за търговски оператори, кандидатите се опитваха да гонят изискванията за обществена телевизия. “Искаме да направим телевизия на диалогичността”, “по пътя към Европа да започнем да създаваме национална идентичност на зрителите”, “ще бъдем атрактивни в просвещението”, “да изградим самочувствието на българина”, бяха сред обещанията, които телевизиите ще се опитат да изпълнят с програмните си схеми. Само от “Херос комюникейшънс” си признаха - “учим се да правим телевизия”.
След като две седмици Националният съвет за радио и телевизия събеседва с кандидатите, които са покрили изискванията, в понеделник предстои да посочи отличниците. Въпреки че няма ограничение колко лиценза за кабел и сателит могат да бъдат издадени, медийният съвет няма да разреши на всички да се упражняват в правенето на национална телевизия.
Сред 13-те оператора фаворитът на членовете на медийния съвет е “Нова телевизия”. Проблемът с акциите на приносител, който изхвърли канала от националния конкурс, е разрешен. Дарко Таминджич ги продаде на “Антена България” ЕООД, а телевизията си осигури материалната и морална подкрепа на гръцката “Антена тв”. В НСРТ е представен договор за намерения, според който чуждата тв компания изцяло подкрепя бизнесплана на “Антена България”. “Парите за инвестиции във вашата страна са в касата. Планираме пет пъти да увеличим техническите възможности на “Нова тв” и да заложим на производството на български програми”, обясни финансовият директор на “Антена тв” Никос Ангелополус. Бизнеспланът предвижда през следващите четири години гърците да инвестират 50 млн. ДМ. Представителите на “Антена тв” обещаха, че вече няма да има проблеми с авторските права (“каквото е било досега в “Нова тв”), коментира програмният директор Йоанис Лациос), и че принципът, който ще се спазва безпощадно, е плурализъм на мненията.
“Евроком корпорейшън”, които бяха губещи в конкурса за националната ефирна телевизия, също предложиха програмата си за разпространение по кабел и сателит. Търговският директор и съсобственик Росен Илчев обяви, че имат намерение да създадат Интернет-информационна агенция.

Различните

Музикалната телевизия на Камен Воденичаров “ММ” е сред кандидатите с най-големи шансове за лиценз, защото предлага специализирана програма. Форматът, на който залага екипът на българската MTV, е “музикално-развлекателен”, като освен популярните вече предавания “ММ” ще включи в програмата си музикални филми и talk show. “В бизнесплана, който предложихме, 30% от приходите е предвидено да бъдат от таксите от кабелни оператори и 70% от реклама и други услуги”, обясни Камен Воденичаров. Телевизията ще разработи “ММ магазин” - вариант на телешопинг, чрез който от екрана и по Интернет ще се предлагат аудиовизуални продукти. Ако получат лиценз, от “ММ тв” предвиждат да изтеглят кредит, с който да разширят технологическите възможности на канала, за да могат да предават концерти на живо и партита в клубовете.
НСРТ сигурно ще одобри за национален лиценз и програмата на “Ринг св”, известна като българският спортен канал “Ринг +”. Програмната схема обещава най-добрите футболни дербита от Европа, бразилски футбол, автомобилни състезания, спортна публицистика, съвместно предаване с екипа на вестник “Седем дни спорт”, както и музикални програми, филмова класика, международни новини.

Съмнителните

“Юниън телевижън”, която излъчва програма “Ден”, има проблеми с изясняване на собствеността, стана ясно по време на събеседването в НСРТ. Сред допълнителните критерии за оценяване на кандидатите, които медийният съвет прие, основно беше изискването да се установят съдружниците или акционерите в търговското дружество, за да може да се спазят и забраните в чл. 105 ал. 4 на Закона за радиото и телевизията. По документи обаче 80% от акциите на “Юниън” са собственост на офшорна фирма, регистрирана в Кипър - Clearway investment. Управителката на “Юниън телевижън” Денка Иванова обясни миналия четвъртък, че в началото на седмицата проблемът с офшорната фирма е решен, като акциите са прехвърлени на нейно име. Другите акционери в канала с по 10% са Росен Илчев (от “Евроком”) и “Евротур сат тв”.
“Евротур сат тв” е акционер и в други кандидати - “Демо тв” и телевизия “Верея кабел”, която също залага на магазинна програма.
“М САТ” единствени смело обявиха сумата, която предвиждат да инвестират - 30 млн. лева през следващите три години. Финансирането на телевизията идва от “Мустанг холдинг”. За телевизията се смята, че е създадена с капитали на бившата силова групировка “ТИМ”, но според членове на НСРТ документите на телевизията в това отношение били изрядни. Лицензът обаче може да бъде отнет, ако се установи, че кандидати са подавали декларации с невярно съдържание. “М САТ” искат да направят национална телевизия с морски дух.
Още един варненски оператор кандидатства за национална програма. “Херос комюникейшън” ЕООД предлага традиционната програмна схема, като вижда ролята си като семейна телевизия.
От морския бряг към националната аудитория се насочва и “Скат”, която и сега се рекламира като национална, защото се излъчва по кабелните мрежи в почти цялата страна. От “Скат” обещават, че никога “няма да има и една нота чалга, тъй като това е жанр в музиката, който нанася страхотни вреди”.

Мечтателите

С амбициозния проект да прави общоевропейска сателитна телевизия на осем езика се представи “Крида арт сат” ООД. Като цифри и обещания авторите на проекта печелят внимание, но те не успяха да защитят идеите си. “Демо тв” кандидатстват за обществен оператор. От екипа обещаха на НСРТ, че ако получат лиценз, са готови да излъчват безплатно социална реклама. “Делта тв” е проект, който ще бъде финансиран от футболния бос Николай Гигов и разработван от режисьора Людмил Стайков и бившия шеф на БНТ Иван Попйорданов. Акционер в “Делта тв” е един от съдружниците в “Евротур сат тв” - Явор Джиджев. Сред “изпитваните” от НСРТ кандидати беше и “Eurokom” - Пловдив, която се запомни като телевизията с най-много музикални предавания за български фолклор.
Предстои НСРТ да избере най-добрите, които да получат лиценз. Според пазарната логика обаче при конкуренцията на еднакви стоки печели най-добрата, така че след волята на медийния съвет решаваща ще е тази на зрителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.