Сезонът на лицензирането
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сезонът на лицензирането

Сезонът на лицензирането

Велислава ПОПОВА
761 прочитания

За Държавната комисия по далекосъобщенията (ДКД) лятото на последната година на този век със сигурност е сезонът на лицензирането. След като от миналата година комисията на Веселин Стойков загря с конкурса за първа частна национална телевизия, през тази пролет тя активизира различни процедури за лицензиране и прелицензиране, после даде старт и на състезанието за втора частна национална телевизия. В края на миналата седмица ДКД оповести намерението си да предложи на правителството да обяви конкурс за издаване на лиценз за далекосъобщителна мрежа за радиоразпръскване с национално покритие. Предложението до МС ще бъде гласувано на следващо заседание на ДКД. В момента комисията, председателствана от Веселин Стойков, изготвя проектодокументите и изчислява свободните честоти, които ще може да използва бъдещият частен радиооператор, както и какъв процент от населението и територията на страната ще покрива.
От Националния съвет за радио и телевизия (НСРТ) обявиха, че ще обсъдят критериите за издаване на програмен лиценз чак след официалното обявяване на конкурса. “Аз съм да бъдат заложени по-свободни критерии и да се търси специализиран или полуспециализиран формат”, обясни доц. Георги Лозанов. Според него радиосредата на регионално ниво е добре развита и няма нужда да се прави втора програма от типа на “Хоризонт”. Светлана Божилова обаче смята, че “второто национално радио трябва да е с политематичен формат, за да бъде алтернатива на държавната радиостанция”.
От критериите на НСРТ ще зависи и участието на някои от радиооператорите в конкурса. Ако медийните експерти поискат радио със специализиран формат, шансовете са за музикалните радиостанции или ако се появи нов за нашия пазар радиоформат. Ако с изискванията обаче се дава предимство на магазинна програма, участието на някои станции може би ще се обезсмисли. Затова медийният съвет ще трябва много внимателно да прецени каква национална радиопрограма да търси, още повече че разликите с телевизионния пазар са големи.
Като фаворит в бъдещото състезание се чувства “Дарик радио”. “Ние по традиция си участваме в този конкурс. Програмната ни схема още преди осем години е създадена като концепция за национално радио”, обясни собственикът на “Дарик” Радосвет Радев. Общото събрание на фирмата преди няколко седмици е взело решение компанията да бъде разделена, като в “Дарик радио” АД се запазят само медийните дейности. “Все още не е ясно какви ще са правата и задълженията на бъдещия оператор. Единственото нещо, което може да ме разколебае от участие, е, ако не са изгодни икономическите условия”, коментира Радосвет Радев. Местните станции на “Дарик” ще запазят регионалната си програма, защото това произтича от локалните им лицензи, обясни той. “Дарик” кандидатства и за няколко нови честоти в настоящия конкурс на ДКД за регионални радиа, но според собственика му това не е достатъчно, защото “механичен сбор от много на брой местни радиостанции не прави национално радио”. “Очакваме да разберем дали ще искат 24-часова програма, какъв процент ще е покритието, да се съобразим с тези условия и евентуално да изненадаме с нещо и НСРТ”, обясни програмният директор Владимир Танев.
Радио “Експрес”, което винаги е рекламирало програмата си като национална, също ще участва в конкурса, каза изпълнителната директорка Десислава Тодорова. Гръцката компания “Антена” чрез българската си фирма притежава акции в “Експрес”, потвърдиха от офиса на станцията, но отказаха подробности. Предполага се, че собственикът Дарко Таминджич, който според запознати отдавна искаше да се раздели с радиостанцията, я е предложил като част от сделката за “Нова телевизия” или пък гърците са проявили интерес и към радиобизнеса у нас. “Антена” има станции в Атина и Солун.
Преди повече от година намерението си да участват в тиража за раздаването на национална честота заявиха и от американската компания “Метромедиа”. Тя ще прави у нас радио с уникален формат - само с българска музика. В очакване на конкурса представителите на чуждата верига разработиха проект и предстои да започнат да излъчват в Интернет, а са подали документи за участие за регионални радиа и в осемте най-големи града.
Другите чуждестранни инвеститори в радиобизнеса в България - белгийската верига Contact, които станаха собственици на “Радио 99”, не са изкушени от национално разпространение. “Това не влиза в стратегията на Contact. Кандидатстваме за лицензи в Пловдив, Стара Загора, Бургас, Варна, Русе и Велико Търново. Предвиждаме по четири часа местна програма всеки ден”, обясни управителят Бранимир Авджиев.
На заседание на УС на радио “Тангра” тази седмица ще бъде решено дали рокрадиото отново да подаде документи за национален лиценз. “Бяхме подали такава молба още по времето, когато председател на Комитета по пощи и далекосъобщения беше Любомир Коларов, но сега не е ясно дали ще потвърдим старото си намерение”, обясни един от собствениците Константин Марков.
“Няма да участваме в конкурса за частно национално радио, защото концепцията на “ФМ +” е друга. Ние изграждаме радиогрупа от станции със силни местни програми, местни новини, местни водещи, които да са познати за слушателите в съответния град”, съобщи президентът на първото частно радио Петър Пунчев.
В състезанието за сбора от честоти, които трябва да осигурят национално покритие на победителя, все още не е ясно дали ще участват радио “Плюс”, “Витоша” и “Атлантик”, пловдивските вериги “Канал ком” и “Веселина”. Медийни слухове включват в надпреварата за бъдещото частно национално радио и издателя на вестник “Монитор” Петьо Блъсков, който щял да се ползва с подкрепата на бившия вицепремиер Евгений Бакърджиев. “Не коментирам, но това не означава и не”, така пък главният редактор на “Стандарт” Юлий Москов отклони въпросите дали новите собственици на “Стандарт нюз” (руският бизнесмен Майкъл Чорни чрез офшорна компания), които се интересуват от разширяване на медийния си бизнес, проявяват интерес към инвестиране в национална радиопрограма.

За Държавната комисия по далекосъобщенията (ДКД) лятото на последната година на този век със сигурност е сезонът на лицензирането. След като от миналата година комисията на Веселин Стойков загря с конкурса за първа частна национална телевизия, през тази пролет тя активизира различни процедури за лицензиране и прелицензиране, после даде старт и на състезанието за втора частна национална телевизия. В края на миналата седмица ДКД оповести намерението си да предложи на правителството да обяви конкурс за издаване на лиценз за далекосъобщителна мрежа за радиоразпръскване с национално покритие. Предложението до МС ще бъде гласувано на следващо заседание на ДКД. В момента комисията, председателствана от Веселин Стойков, изготвя проектодокументите и изчислява свободните честоти, които ще може да използва бъдещият частен радиооператор, както и какъв процент от населението и територията на страната ще покрива.
От Националния съвет за радио и телевизия (НСРТ) обявиха, че ще обсъдят критериите за издаване на програмен лиценз чак след официалното обявяване на конкурса. “Аз съм да бъдат заложени по-свободни критерии и да се търси специализиран или полуспециализиран формат”, обясни доц. Георги Лозанов. Според него радиосредата на регионално ниво е добре развита и няма нужда да се прави втора програма от типа на “Хоризонт”. Светлана Божилова обаче смята, че “второто национално радио трябва да е с политематичен формат, за да бъде алтернатива на държавната радиостанция”.
От критериите на НСРТ ще зависи и участието на някои от радиооператорите в конкурса. Ако медийните експерти поискат радио със специализиран формат, шансовете са за музикалните радиостанции или ако се появи нов за нашия пазар радиоформат. Ако с изискванията обаче се дава предимство на магазинна програма, участието на някои станции може би ще се обезсмисли. Затова медийният съвет ще трябва много внимателно да прецени каква национална радиопрограма да търси, още повече че разликите с телевизионния пазар са големи.
Като фаворит в бъдещото състезание се чувства “Дарик радио”. “Ние по традиция си участваме в този конкурс. Програмната ни схема още преди осем години е създадена като концепция за национално радио”, обясни собственикът на “Дарик” Радосвет Радев. Общото събрание на фирмата преди няколко седмици е взело решение компанията да бъде разделена, като в “Дарик радио” АД се запазят само медийните дейности. “Все още не е ясно какви ще са правата и задълженията на бъдещия оператор. Единственото нещо, което може да ме разколебае от участие, е, ако не са изгодни икономическите условия”, коментира Радосвет Радев. Местните станции на “Дарик” ще запазят регионалната си програма, защото това произтича от локалните им лицензи, обясни той. “Дарик” кандидатства и за няколко нови честоти в настоящия конкурс на ДКД за регионални радиа, но според собственика му това не е достатъчно, защото “механичен сбор от много на брой местни радиостанции не прави национално радио”. “Очакваме да разберем дали ще искат 24-часова програма, какъв процент ще е покритието, да се съобразим с тези условия и евентуално да изненадаме с нещо и НСРТ”, обясни програмният директор Владимир Танев.
Радио “Експрес”, което винаги е рекламирало програмата си като национална, също ще участва в конкурса, каза изпълнителната директорка Десислава Тодорова. Гръцката компания “Антена” чрез българската си фирма притежава акции в “Експрес”, потвърдиха от офиса на станцията, но отказаха подробности. Предполага се, че собственикът Дарко Таминджич, който според запознати отдавна искаше да се раздели с радиостанцията, я е предложил като част от сделката за “Нова телевизия” или пък гърците са проявили интерес и към радиобизнеса у нас. “Антена” има станции в Атина и Солун.
Преди повече от година намерението си да участват в тиража за раздаването на национална честота заявиха и от американската компания “Метромедиа”. Тя ще прави у нас радио с уникален формат - само с българска музика. В очакване на конкурса представителите на чуждата верига разработиха проект и предстои да започнат да излъчват в Интернет, а са подали документи за участие за регионални радиа и в осемте най-големи града.
Другите чуждестранни инвеститори в радиобизнеса в България - белгийската верига Contact, които станаха собственици на “Радио 99”, не са изкушени от национално разпространение. “Това не влиза в стратегията на Contact. Кандидатстваме за лицензи в Пловдив, Стара Загора, Бургас, Варна, Русе и Велико Търново. Предвиждаме по четири часа местна програма всеки ден”, обясни управителят Бранимир Авджиев.
На заседание на УС на радио “Тангра” тази седмица ще бъде решено дали рокрадиото отново да подаде документи за национален лиценз. “Бяхме подали такава молба още по времето, когато председател на Комитета по пощи и далекосъобщения беше Любомир Коларов, но сега не е ясно дали ще потвърдим старото си намерение”, обясни един от собствениците Константин Марков.
“Няма да участваме в конкурса за частно национално радио, защото концепцията на “ФМ +” е друга. Ние изграждаме радиогрупа от станции със силни местни програми, местни новини, местни водещи, които да са познати за слушателите в съответния град”, съобщи президентът на първото частно радио Петър Пунчев.
В състезанието за сбора от честоти, които трябва да осигурят национално покритие на победителя, все още не е ясно дали ще участват радио “Плюс”, “Витоша” и “Атлантик”, пловдивските вериги “Канал ком” и “Веселина”. Медийни слухове включват в надпреварата за бъдещото частно национално радио и издателя на вестник “Монитор” Петьо Блъсков, който щял да се ползва с подкрепата на бившия вицепремиер Евгений Бакърджиев. “Не коментирам, но това не означава и не”, така пък главният редактор на “Стандарт” Юлий Москов отклони въпросите дали новите собственици на “Стандарт нюз” (руският бизнесмен Майкъл Чорни чрез офшорна компания), които се интересуват от разширяване на медийния си бизнес, проявяват интерес към инвестиране в национална радиопрограма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.