С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 юли 2000, 0:00, 3980 прочитания

Кабелните оператори привикват да плащат за права

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

В рекламите, с които се опитват да привлекат клиенти американските мотели и хотели, често атакуват с услугата, че предлагат кабелната програма HBO, която излъчва нашумели филми преди видеопремиерите им, шоупрограми и боксови мачове.
В хотелите по българското Черноморие

Луксът да гледаш сателитния канал

"ТВ 1000" не се рекламира, защото излъчването му е незаконно. И ако сред гостите се окаже представител на отдел "Авторско право" в Министерството на културата, собственикът бива глобен за пиратстването на скандинавската програма. Сега "ТВ 1000" е засичан да се излъчва незаконно през нощта и в малките градчета.
Правата за излъчване на повечето сателитни програми вече са уредени. Големите кабелни оператори са сключили договори и свикват да си плащат, за да имат западните и американските телевизии в менюто от програми, с което привличат абонати. Повечето кабелни мрежи у нас предлагат над 50 програми. "В Европа кабелните оператори оферират около 25-30 програми, у нас се стига до 70, ами ако трябва да платят пари за всички тях? Голяма част се излъчват незаконно и са с лошо качество", коментира представител на чужди програми. При предлагането на по-малко програми е по-лесно и уреждането на препредаването им. В отдел "Авторско право" посочват като образцова кабелната мрежа "Вариант 6" в Шумен, която при 30 препредавани програми има 30 сключени договора.
Постановление на МС от 1996 г. задължава всяка фирма, която е придобила права върху аудио-визуални носители, да ги регистрира в управление "Авторско право" в Министерството на културата (МК). През 1998 г. наредбата е допълнена с изискването и телевизионните оператори да регистрират договорите си за излъчване на съответните програми. "Големите кабелни оператори вече са уредили правата за излъчване на програмите си. Има все още малък брой оператори, които си позволяват да пиратстват около 1/4 от програмите, които предлагат. Сред каналите с неуредени права са DSF, Sky sport, ОРТ, турски телевизии", обясни Йордан Андонов от отдел "Авторско право" в МК. Първите договори за придобиване на права за излъчване са някъде от 1997 г. и са за програмата на CNN, представлявана от скандалната фирма на Красимир Гергов - "Триада комюникейшънс".
Правата за 37 програми, сред които обществените телевизии в повечето европейски страни и немските комерсиални канали, са уредени с глобалния договор за едновременно препредаване по кабел, подписан през лятото на миналата година. Страни по договора са асоциацията за международно колективно управление на аудиовизуалните произведения (AGICOA), Европейският съюз за радио- и телевизионно излъчване (ЕBU), VPRT (за частните немски и френски канали), българските дружества за управление на авторски права "Музикаутор", "Филмаутор", "Театъраутор" и кабелните мрежи. Цените, които европейските партньори предлагат, са преференциални за България и се увеличават през всяка от трите години, за които е сключено споразумението. За около година 258 оператора са подписали

Глобалния договор за излъчването

на някои от програмите. Всеки оператор си избира съответните предпочетени канали (сред които RTL, SAT 1, PRO7, VIVA, ONYX, tm3, ARTE, ARD, трите канала на RAI) и цената зависи от броя на програмите и от броя на абонатите.
Правата за комерсиалните канали си поделят няколко фирми - "ТВ+ ", "Зоун вижън", "Варна кабел инженеринг", "Медиа линк". Фирма "ТВ+" е търговски представител за програмите на Eurosport (от Eurosport sales organisation), на Euronews (от SOEMIE), на CNBC Europe (от CNBC Europe Ltd.) и BBC prime (от BBC world service). Договорите за излъчването на тези програми се сключват в централите на телевизиите, като българската фирма се явява посредник. За MCM "ТВ+" има ексклузивни права. В пакета програми, които фирмата предлага, са и модният канал Fashion tv, и еротичната програма XXL tv. Цената на програмите зависи от броя на абонатите, оператора и колко програми купува. "Един от проблемите е, че няма как реално да се изчислят абонатите на кабелните оператори и те плащат за

2-3 пъти по-малко абонати

отколкото е реалният им брой. Но пазарът на кабелни мрежи се движи от посивяване към побеляване. От 1997 г. върви нагоре и проблемът с правата за препредаване и с авторските права постепенно се решава", коментира Иван Димов, управител на "ТВ+". Според него от съществуващите в момента около 800 кабелни оператора след година-две ще останат 100-150. Фирмата предпочита да сключва едногодишни договори, защото заради бързите темпове на развитие на пазара не е ясно "кои ще са играчите утре". Най-скъпата програма, но и най-търсена, е Eurosport. Цената й варира от 12.5 до 15 цента за абонат на месец, излъчвана на английски език.

Eurosport на български

От есента обаче ще се повиши, защото спортният канал ще върви с коментари на български език.
Със субтитри на родна реч от септември ще тръгне и част от програмата на Discovery, която се представлява в България от "Зоун вижън". Английската фирма притежава правата за България и за MTV, VH-1, Animal planet, Hallmark, Romantica, E! Entertainment, Reality, Private blue, TV 5, Landscape. Преди година след изтичането на договора на "Триада комюникейшънс" правата за CNN, Cartoon network и TMC (програми на Turner Entertainment Networks) се представляват от "Зоун вижън". Кабелните оператори сключват договор директно с всяка телевизия, като използват посредничеството на "Зоун вижън". Първите договори са от 1997 г., когато програмата на MTV се е предлагала срещу три цента на абонат. "Цените ни се повишават елегантно. Има български канали, които се предлагат по-скъпо от американския Hallmark например. Ние имаме твърда ценова политика и не правим разлики и отстъпки за операторите", обясни представителят на "Зоун вижън" в България Мила Кръстева. Фирмата "М вижън", управлявана от нея, се счита за собственост на скандалния Красимир Гергов. "Зоун вижън" е английска компания, собственост на полския евреин Крис Брокски, той държи правата на тези програми за Европа", каза Мила Кръстева. Собствеността на "М вижън", която е подпомогнала стъпването на "Зоун вижън" в България, обаче не може да бъде доказана, защото акциите в дружеството са на приносител. Най-търсени са програмите на Discovery и Animal planet, защото събират голяма аудитория, най-скъпи са Romantica, E! Entertainment, Reality, които се излъчват с български субтитри и това повишава цената им. Фирмата сключва договори с операторите за 3 години, за да може да планира инвестициите си.
Фирма на Красимир Гергов държи правата и за програмите на "Нюз корпорейшън". "Медиа линк" е посредник за Fox kids Еurope, Fox sports, Sky news и National geographic.
Фирмата "Алфа медиа" притежава правата върху сръбската програма Pinс+. Без уредени права се излъчват основно руските и турските програми. Все още няма официален представител и на държавната телевизия ОРТ. "Варна кабел инженеринг" е изключителен представител на програмите на "Медиа мост" - "НТВ", "Наше кино" и "Детский мир". Цената на пакета от три програми е 14 цента. За РТР има регистриран договор в МК, но фирмата, която урежда правата за руската програма, не може да предоставя за излъчване цялата програма, а само определени части от нея, защото самата руска телевизия не е уредила правата си за излъчване за кабелни мрежи на територията на България. За някои от програмите (сред които турски, португалски, полски канали) операторите сключват договори директно с операторите.
Кабелните инспектори от отдел "Авторско право" непрекъснато получават сигнали за незаконно излъчване на програми от конкуренти, от органите на Икономическата полиция или оплаквания от зрители за липсата на дадена програма и пътуват по проверки.



Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 ноември)

КЗК глоби Ozone.bg с близо 100 хил. лв. заради заблуждаваща реклама; Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна; Предстоящи комуникационни обучения; HBO сваля цената на онлайн платформата си; Коледната приказка на John Lewis и др.

20 ное 2018, 714 прочитания

HBO сваля цената на онлайн платформата си и предлага нова опция за плащане 2 HBO сваля цената на онлайн платформата си и предлага нова опция за плащане

HBO GО вече ще струва 2.99 евро на месец за директните абонати на услугата

14 ное 2018, 1658 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Бедни ми, бедни читателю...

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

Призовката за Лозан Панов е до всички съдии

Атаката срещу председателя на Върховния касационен съд се развива по план - той вече е мишена на антикорупционната комисия

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете