Реклама на “Загорка” събуди феминистките

Ужилването на бирената компания може да предизвика още съдебни дела заради реклами

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Осем искови молби за полова дискриминация изискват от бирената компания “Загорка” финансово обезщетение за накърнено женско достойнство. Повод за предстоящите дела е рекламата “Какво му трябва на човек”. Зад пет от делата застава асоциация “Анимус”, която се занимава с жени, преживели насилие. Останалите три искови молби са от Пловдив - града, в който се намира основният конкурент на “Загорка”. През изминалата седмица НСРТ излезе със становище, че рекламата “би могла” да нарушава Закона за радио и телевизия. Медийният съвет обаче се отказа от финансова санкция и обяви, че започва специализиран мониторинг на рекламата в електронните медии. Слоганът

"Какво му трябва на човек

- нова кола, мила жена и една добра бира” предизвика гнева срещу третия най-голям рекламодател в България. За първите шест месеца на 2001 г. Brewinvest, които произвеждат също “Ариана” и “Амстел”, са инвестирали в телевизионна реклама повече от 3.3 млн. лв., показва мониторингът на “Маркет тест”. Исковите молби срещу “Загорка” се позовават на текстове от Закона за защита на потребителите и правилата за търговия. Ищците са засегнати от това, че жената е сведена до стойността на кола и бира, а под човек се разбира мъж. Първият иск, заведен от пловдивчанката Величка Христева, е на стойност 100 000 лв. От “Анимус” не посочиха точния размер на обезщетението, но обясниха, че с него ще разширят материалната си база. “Парите, които бихме спечелили от делата, ще отидат за строеж на Център за жени, преживели насилие”, обясни Катя Кръстанова, която отговаря за връзките с медиите в асоциацията. “Анимус” са водили кореспонденция с бирената компания, в която “Загорка” са отказали извънсъдебно споразумение, казаха от женската организация. Според Закона за защита на потребителя отговорност за щетите носят рекламодателят и рекламната агенция. От “Загорка” отказаха коментар по случая. Изпълнител и автор на кампанията е рекламна агенция Huts/ Spot Thompson. “Рекламното послание “Какво му трябва на човек” има за цел да провокира на подсъзнателно ниво нуждите на целевата аудитория както на мъжете, така и на жените”, обясниха от рекламната агенция. От Huts/ Spot Thompson казаха също, че са провели предварителен тест на рекламното послание, в който слоганът е бил приет с одобрение и от двата пола.
Кампанията срещу “Загорка” може да предизвика

Вълна от съдебни дела

на засегнати от реклами зрители, които да открият в свободната трактовка на закона възможности за лесна печалба. “Мисля, че някой си прави добър PR на себе си и намира начин да изкара добри пари, което е далеч от обявените идеалистичните цели на кампанията срещу рекламата. Но считам, че подобни дела са полезни за рекламния бизнес. Крайно време е да се избегнат разговорните изрази. Рекламата трябва да възпитава добър вкус, да има баланс между комерс и изкуство”, счита Валя Банкова, творчески директор на “МАГ адвъртайзинг”. НСРТ обяви, че ще провежда мониторинг, който да следи за реклами, причиняващи политическа, етническа, религиозна, расова и полова дискриминация .”Така ще се съберат казуси, на чиято база НСРТ ще създаде норма, по която да прилагаме закона”, обещаха от медийния съвет.
В българските медии вече е имало прецедент за цензура на рекламата. През 1999 г. БНР отказа да излъчва реклама на лекарството против пърхот “Низорал” - “Тихо се сипе първият сняг”. “Преценихме, че това е клип с неподходящ текст, и временно го спряхме. Оказа се обаче, че нямаме правното основание за това”, разказа Сия Венкова от рекламния отдел на БНР.

La donna e mobile*

Бирената реклама на “Загорка” събуди феминизма в българското общество два века след възникването му като движение в Европа. В САЩ рекламните агенции са особено предпазливи и ползват консултантските услуги на феминистки организации при създаването на реклами. Големите компании имат специална PR-политика към женските формации, защото те са лидери на обществено мнение и тяхното недоволство би се отразило на продажбите. От “Анимус” твърдят, че нямат за цел да се превърнат в регулатор на рекламния пазар. “Нашето желание е по-скромно - да повдигнем темата за правата на жените. Дебатът за рекламата на “Загорка” ще покаже облика на обществото”, счита Катя Кръстанова.

* La donna e mobile (ит.) - Жената е непостоянна

В европейските страни ограничението за сексизъм в рекламата е залегнало в кодексите за реклама, които нямат задължителен характер и в законите за защита на потребителя. Във Великобритания през 1975 г. е приет Закон за дискриминацията на половете, чиито разпоредби се отнасят най-вече за рекламите при набиране на персонал, в които не трябва да се уточнява полът и възрастта на кандидата. Подобни закони съществуват в Австралия и Канада. Според австралийския закон се забраняват реклами, които дискриминират по отношение на пол, семейно положение и бременност. Глобите при нарушение са от 1000 до 5000 долара.
В САЩ законодателството е съобразено с основния закон - конституцията, където е забранена половата дискриминация. Съдебните прецеденти в правораздаването обаче отварят неограничени възможности за водене на дела на засегнати жени срещу рекламодатели.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар