С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
18 авг 2001, 0:00, 5311 прочитания

Реклама на “Загорка” събуди феминистките

Ужилването на бирената компания може да предизвика още съдебни дела заради реклами

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Осем искови молби за полова дискриминация изискват от бирената компания “Загорка” финансово обезщетение за накърнено женско достойнство. Повод за предстоящите дела е рекламата “Какво му трябва на човек”. Зад пет от делата застава асоциация “Анимус”, която се занимава с жени, преживели насилие. Останалите три искови молби са от Пловдив - града, в който се намира основният конкурент на “Загорка”. През изминалата седмица НСРТ излезе със становище, че рекламата “би могла” да нарушава Закона за радио и телевизия. Медийният съвет обаче се отказа от финансова санкция и обяви, че започва специализиран мониторинг на рекламата в електронните медии. Слоганът

"Какво му трябва на човек

- нова кола, мила жена и една добра бира” предизвика гнева срещу третия най-голям рекламодател в България. За първите шест месеца на 2001 г. Brewinvest, които произвеждат също “Ариана” и “Амстел”, са инвестирали в телевизионна реклама повече от 3.3 млн. лв., показва мониторингът на “Маркет тест”. Исковите молби срещу “Загорка” се позовават на текстове от Закона за защита на потребителите и правилата за търговия. Ищците са засегнати от това, че жената е сведена до стойността на кола и бира, а под човек се разбира мъж. Първият иск, заведен от пловдивчанката Величка Христева, е на стойност 100 000 лв. От “Анимус” не посочиха точния размер на обезщетението, но обясниха, че с него ще разширят материалната си база. “Парите, които бихме спечелили от делата, ще отидат за строеж на Център за жени, преживели насилие”, обясни Катя Кръстанова, която отговаря за връзките с медиите в асоциацията. “Анимус” са водили кореспонденция с бирената компания, в която “Загорка” са отказали извънсъдебно споразумение, казаха от женската организация. Според Закона за защита на потребителя отговорност за щетите носят рекламодателят и рекламната агенция. От “Загорка” отказаха коментар по случая. Изпълнител и автор на кампанията е рекламна агенция Huts/ Spot Thompson. “Рекламното послание “Какво му трябва на човек” има за цел да провокира на подсъзнателно ниво нуждите на целевата аудитория както на мъжете, така и на жените”, обясниха от рекламната агенция. От Huts/ Spot Thompson казаха също, че са провели предварителен тест на рекламното послание, в който слоганът е бил приет с одобрение и от двата пола.
Кампанията срещу “Загорка” може да предизвика

Вълна от съдебни дела

на засегнати от реклами зрители, които да открият в свободната трактовка на закона възможности за лесна печалба. “Мисля, че някой си прави добър PR на себе си и намира начин да изкара добри пари, което е далеч от обявените идеалистичните цели на кампанията срещу рекламата. Но считам, че подобни дела са полезни за рекламния бизнес. Крайно време е да се избегнат разговорните изрази. Рекламата трябва да възпитава добър вкус, да има баланс между комерс и изкуство”, счита Валя Банкова, творчески директор на “МАГ адвъртайзинг”. НСРТ обяви, че ще провежда мониторинг, който да следи за реклами, причиняващи политическа, етническа, религиозна, расова и полова дискриминация .”Така ще се съберат казуси, на чиято база НСРТ ще създаде норма, по която да прилагаме закона”, обещаха от медийния съвет.
В българските медии вече е имало прецедент за цензура на рекламата. През 1999 г. БНР отказа да излъчва реклама на лекарството против пърхот “Низорал” - “Тихо се сипе първият сняг”. “Преценихме, че това е клип с неподходящ текст, и временно го спряхме. Оказа се обаче, че нямаме правното основание за това”, разказа Сия Венкова от рекламния отдел на БНР.

La donna e mobile*

Бирената реклама на “Загорка” събуди феминизма в българското общество два века след възникването му като движение в Европа. В САЩ рекламните агенции са особено предпазливи и ползват консултантските услуги на феминистки организации при създаването на реклами. Големите компании имат специална PR-политика към женските формации, защото те са лидери на обществено мнение и тяхното недоволство би се отразило на продажбите. От “Анимус” твърдят, че нямат за цел да се превърнат в регулатор на рекламния пазар. “Нашето желание е по-скромно - да повдигнем темата за правата на жените. Дебатът за рекламата на “Загорка” ще покаже облика на обществото”, счита Катя Кръстанова.

* La donna e mobile (ит.) - Жената е непостоянна


В европейските страни ограничението за сексизъм в рекламата е залегнало в кодексите за реклама, които нямат задължителен характер и в законите за защита на потребителя. Във Великобритания през 1975 г. е приет Закон за дискриминацията на половете, чиито разпоредби се отнасят най-вече за рекламите при набиране на персонал, в които не трябва да се уточнява полът и възрастта на кандидата. Подобни закони съществуват в Австралия и Канада. Според австралийския закон се забраняват реклами, които дискриминират по отношение на пол, семейно положение и бременност. Глобите при нарушение са от 1000 до 5000 долара.
В САЩ законодателството е съобразено с основния закон - конституцията, където е забранена половата дискриминация. Съдебните прецеденти в правораздаването обаче отварят неограничени възможности за водене на дела на засегнати жени срещу рекламодатели.



Йонко Грозев, секретар на Българския хелзинкски комитет:
В практиката на Европейския съд няма дела за сексизъм в рекламата, което означава, че те не са честа практика в отделните държави. Не очаквам исковете да са успешни. Ще е много трудно да се разглежда делото на базата на стандартен съдебен подход, който се позовава на общоприети понятия в обществото. Идеологията “феминизъм” в България все още не се е случила. Законодателството е изпреварило подобни процеси в общественото развитие. Съдът ще има проблем с какво да запълни липсата на познание с подобни дела, защото не може да се позовава на обществения опит. Друг проблем ще бъде неговата компетентност да преценява текст, който е форма на изкуство.
Положителният ефект от този случай е, че се започва някаква дискусия.
По-интересен е въпросът доколко една реклама може да се определи като проблемно изразяване. Пред държавата стои въпросът как да се опише в ясни категории кое изразяване е забранено. Ако понятията са широко обтегаеми, има опасност от прекомерни забрани.
Доц. Георги Лозанов, председател на НСРТ:
Рекламата е много лош терен за каквото и да било приложение на законодателни норми, тъй като там всичко е игрово и двузначно. Ако някой излезе в едно информационно или публицистично предаване и каже, че жената не е човек, веднага ще попадне под обществената санкция, докато в рекламата всичко е игра. Европейските органи също се занимават с такава проблематика, но не стигат лесно до решения. Обикновено го прехвърлят към съда, който е облагодетелстван, защото решава конкретен случай.



Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро 2 "БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро

Българските им мениджъри ги купиха от ирландската Communicorp, която вече излезе от целия регион

21 юни 2018, 11444 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 юни) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 юни)

Колко инвестира БНТ в световното първенство по футбол; КЗК ще проверява сделката на "Нова" за "Нет инфо" по сигнал на конкуренти; Петя Жекова е новият мениджър "Маркетинг" на Sanofi Pasteur; Бисер Манолов поема управлението на "Forbes България" и др.

19 юни 2018, 1597 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Next Level: Нашите връстници не преследват възможностите, а по-скоро чакат те да дойдат при тях

Носителите на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт", разказват откъде идва вдъхновението за техния проект Next Level

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

Юбилейното 10-то издание на форума "Изгряващи звезди" събра най-добрите ученически и студентски стартъпи в България

В рамките на събитието, организирано от "Джуниър ачийвмънт България", бяха връчени награди в повече от 15 категории на младежи от цялата страна

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Откази за достъп до информация предизвикаха 15 дела

Битката за Слънчака не стихва

Вицепремиерът Симеонов и ДНСК в спор за това кое е преместваем обект на плажа

Ще превърне ли Бабиш Чехия в олигархия

Други големи чешки бизнесмени също правят опити да влязат в политиката, но за момента не могат да се сравняват с успеха на премиера

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Sightspotting

Глазгоу за нетуристи

Славянска беседа

Журналистът и писател Мариуш Шчигел за днешна Полша, демокрацията като трудова злополука и лекарството против популизъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 23.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 23.06.2018 Прочетете