Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 юли 2003, 0:00, 2778 прочитания

Външната реклама: access denied*

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

София, бул. „Витоша“, идеален център, осветление вътрешно, цена 500 долара... Звучи като обява за даване на жилище под наем, но не е. Част от оферта е за предлагане на рекламно съоръжение тип „пиза“**. И ако в столицата при жилищата (под наем и за продажба) предлагането надвишава многократно търсенето, но строителството продължава, при билбордовете е обратно. Търсенето надхвърля няколко пъти предлагането (виж карето), но вече трета година е забранено издигането на нови рекламни съоръжения.
Въпреки че с началото на лятото търсенето на позициите в столицата се укротява за сметка на морските градове, на пазара през последните седмици се усеща напрежение, предизвикано от предстоящите местни избори. Тъй като победителят във вота в София все още е трудно прогнозируем, играчите във външната реклама обмислят полезните се ходове. Очаква се, че общинарите ще предприемат стъпки, които да гарантират запазване на статуквото на пазара, дори и след октомври столицата да има ново управление. Позициите на настоящите играчи, някои от които са близки до управляващите в София, могат да бъдат затвърдени чрез подходящи поправки в Наредбата за външна реклама, които се очакват отдавна, и евентуалните конкурси за разпределение на нови позиции.
От предизборната ситуация обаче могат да се опитат да се възползват и кандидати за изграждане на съоръжения, които досега са били пренебрегнати от общината или които имат малко позиции, но искат да ги увеличат. Около отдаването на местата за улична реклама винаги са витаели съмнения за корупция и облагодетелстване на определени агенции, така че не е изключено конкурентите да имат козове, с които да принудят настоящите столични управници да действат в тяхна полза, за да се спасят от скандал в предизборната битка.
От Асоциацията за външна реклама тази седмица отправиха искане за сключване на тригодишни договори. „Изпратихме писмо до кмета Стефан Софиянски, че искаме да преподпишем договорите си, които изтичат през септември, за период от три години, тъй като за работата ни е много неудобно удължаването им само с по шест месеца, както е в момента“, обясни Даниела Велкова, съсобственик във фирма „Кресли“. Тя коментира, че е учудена, че въпреки забраната в столицата са се появили нови съоръжения. През 2000 г. мораториумът обаче беше наложен с подкрепата на асоциацията, председателствана тогава от настоящата депутатка Диляна Грозданова, която все още е мажоритарен собственик в агенция „Имидж“, която разполага с над 80 пизи в София.
Невъзможно е да се прогнозира какво ще се случи с позициите на агенциите при смяна на властта в София, дори и договорите им да бъдат удължени за по три години. Коментарите на пазара са, че ако столицата има ново управление, ще има сериозно разместване сред играчите в уличната реклама. Сигурна за своите позиции може да е само „Егида“, чийто договор за стопанисване на подлезите вече беше удължен, а с него и ползването на рекламните площи, които тя преотдава за управление на рекламни агенции.
С решение на Столичния общински съвет от средата на май засега забраната е почти увековечена. „Направиха мораториума безсрочен - до приключване на работата на комисията, която трябва да подготви промените в наредбата и правилата за конкурсната процедура“, потвърди началникът на отдел „Реклама“ Евгени Радев. Трудно е да се прогнозира колко време още комисията ще размотава поправките в наредбата и алгоритъма за бъдещите конкурси. Секретарят на Столичната община Асен Дюлгеров коментира, че се очаква т.нар. рекламна карта да се гледа на предстоящата сесия и ако се одобри, ще се обявят конкурси за разполагане на рекламните съоръжения. Според него сигурно ще се разгледат и поправките в наредбата. Дюлгеров прогнозира, че след бъдещите конкурси фирмите ще сключват договори със срок между 5 и 10 години. „Конкурсите трябва да се обявяват само за новите позиции. Досега местата са били отдавани чрез пряко договаряне, не би следвало да се пускат на конкурс“, смята Румен Кривицки от „Кривицки и ко“. На същата позиция са и останалите играчи на пазара, независимо колко съоръжения имат. Те естествено не подкрепят и увеличаване на цените, по които общината отдава местата, но настояват условията да са еднакви за всички.
Въпреки мораториума рекламните съоръжения през последните години са се увеличили. Някои от новопоявилите се билбордове биват демонтирани, а други сякаш остават невидими за общинарите. Друг трик, който често използват фирмите, е да поискат преместване на съоръжението си на по-добро близко място, но „забравят“ да демонтират старото и така умножават билбордовете си. Фирми - кандидати за билбордове, се оплакват, че молбите въобще не се разглеждат в общината, няма значение дали става дума за центъра, който е пренаселен със съоръжения, или за „Надежда“, „Люлин“, „Младост“, където има неизползвани възможности и интерес на рекламодатели. През последните седмици беше коментирана появата на ракетите на „WALL България“ ООД срещу Военния клуб, на пл. „Народно събрание“, на пл. „Славейков“. Евгени Радев твърди, че не са се появявали нови съоръжения, а тези на WALL били изградени по индивидуален съгласуван проект. Мажоритарният дял в дружеството е на немската компания WALL, но неин съдружник е „Урум и ко“, в която собственик е Елена Урумова. Тя управлява и е съдружник в „Рекламна мрежа 5“, която заедно с „Имидж“ се смята за привилегирована от общината фирма.
Чрез съдебен процес друга фирма ще се опита да предизвика дискусия и евентуално довършване на работата по наредбата за рекламна дейност. „Ако нямаш изричен отказ, можеш да монтираш. Клиентът ми е подал молба, изминали са сроковете, от общината не са издали отказ и затова са си построили билбордовете“, коментира Владимир Иванов, който защитава интересите на „Аутдор медиа груп“, чиито билбордове бяха демонтирани преди три седмици. „Заповедта, която ни беше връчена, веднага беше обжалвана. Съдът спря предварителното изпълнение и насрочи заседание“, обясни юристът, който е и експерт към временната комисия, работеща по промените в наредбата. „Невъзможността да започнеш да развиваш такава дейност, ако искаш, не е защото настоящата наредба не дава възможност, а има субективни пречки, зад които стоят интересите на действащи вече фирми“, смята Иванов.

* access denied (англ.) - достъпът е отказан
** „пизи“ са билбордовете с размер 3/4 м. „Ракети“ се наричат малките рекламни съоръжения (1.20/1.74 м).

Билбордовете бързо се свършват

Катерина Буюклиева, управител на медиа агенция „Медиа клуб“: Има повишен интерес към т.нар. OOH медии (Out of home - извън дома - бел.ред.) през периода януари - юни 2003 г. ООН рекламата отразява динамиката на живота - колкото повече хората се движат, толкова повече контакти имат с рекламните послания. С това се обяснява търсенето на позиции не само в София, но и в динамичните градове. Не става дума за бум, а за по-сериозни позиции на бюджетите за OOH реклама в медиа микса. Има голям интерес и към нестандартните OOH медии - транспорт, покриви, калкани. Очаквам, че повишеният интерес ще се запази до края на годината. Рекламните агенции също стимулират развитието на тази медиа, като предлагат нестандартни проекти. Преди време GfK бяха представили много хубав проект за оценка на OOH реклами, но той е много скъпо начинание за българския пазар. Единственият начин да се измери ефективността е, като се направи кампания само с външна реклама и да се проследят резултатите, но в практиката си аз нямам подобен пример.
Лили Георгиева, медиа директор в Ogilvy & Mather: През последните три-четири години интересът към външна реклама продължава да се увеличава. Намалява към преса и радио спрямо външна реклама. В София обаче има повишено търсене на рекламни позиции и незадоволително предлагане. Има недостиг на стандартния пиза формат - например до края на годината най-добрите позиции са 100% резервирани или продадени, останалите - около 60%, също са заети. В по-малките градове е по-лесно да се намерят свободни съоръжения, ние ги включваме в националните кампании. В аванс вече се запазват билбордове за следващата година. Светещите ракети също са много търсени и там заетостта до края на годината е 80-90%. Отказвали сме кампании на клиенти, заради липса на свободни позиции. Има фирми, които ползват външната реклама като имиджова и купуват за цяла година съоръжения на едни от най-атрактивните места. Поради недостиг на пизи се разработват всякакви други рекламни форми. Външната реклама се развива и поради липсата на развита телевизионна среда.
Петър Свещаров, отдел „Външна реклама“ в медиа агенция „Пиеро 97“: Делът на външната реклама се е увеличил спрямо 2002 г., а ако направим сравнение с 1999 г., ръстът сигурно е 100%. В момента има недостиг на съоръжения за месеците след септември, а вече се купуват позиции и за 2004 г., защото бързо свършват и някои клиенти се презастраховат. Обикновено август - октомври се продава следващата година. Летните месеци са слаби за София, защото интересът се пренасочва към морските градове и курортите.
Красен Кралев, управител на „Маг адвъртайзинг“: Най-интересният пазар за външна реклама - този в София, е затворен, има недостиг на съоръженията, което води до изкуствено повишаване на търсенето и повишаване на цените. Във Варна и Бургас интересът към външна реклама се отличава със сезонност, а към курортите е по-слаб, защото таргет на рекламодателите са българите, а не чуждите туристи. През последните десет години интересът към външната реклама винаги е нагоре. Колкото и да се повишават цените, тя е по-евтина от други медии. Пазарът е концентриран основно в четири града, в които можеш да постигнеш покритие на около 60% от населението и няма нужда да инвестираш в национална кампания. Ако искаме да имаме добри позиции, започваме планирането на позициите за следващата година през август.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 1066 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1530 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Накратко

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10