Мобилните оператори, банки и автомобили са най-големите рекламни „инвеститори“
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилните оператори, банки и автомобили са най-големите рекламни „инвеститори“

Мобилните оператори, банки и автомобили са най-големите рекламни „инвеститори“

Рекламните приходи в преса през първите шест месеца са над 39 млн. лева

Велислава ПОПОВА
2012 прочитания

Има само един факт, който би притеснил повече издателите от падащите тиражи - ако (с тях) започнат да падат и приходите от реклама. Според данните от мониторинга върху прес рекламата на TNS/TV Plan инвестициите в печатна реклама през първите шест месеца на 2003 г. са 39 733 000 лева. Сравнение със същия период на 2002 г. показва незначителен спад с около

800 000 лева. Механичното съпоставяне не е съвсем коректно, защото има разлика в броя на наблюдаваните издания. Промениха са обаче и рекламните тарифи на повечето вестници и списания, които редактират офертите си в посока нагоре обикновено от началото на годината. Като се отчетат тези факти, може да се обобщи, че посоката на движение на инвестициите в пресреклама е надолу. Реалният обем на вложени средства в реклама във вестници и списания остава неясен, защото данните на TNS/TV Plan не отчитат агентските комисиони, бартерните договори и отстъпките, а се изчисляват според официалната тарифа. Лидерската си позиция на най-голям рекламодател в преса запазва „Мобилтел“.

Битката е по-евтина

Тази година Mtel e инвестирал почти 5 млн. лева (за сравнение през първите шест месеца на 2002 г. - над 8 млн. лева), докато конкурентът му Globul е вложил около 2 млн. лева (над 3 млн. лева през миналата година). В Топ 50 на рекламодателите на предпоследно място влиза и „Мобиком“. Общият бюджет на трите мобилни оператора е над 7 млн. лева, което прави телекомуникационния бизнес най-голям инвеститор в пресреклама. Сред фирмите със сериозни бюджети са и още две компании, свързани с мобилните оператори - специализираните магазини Germanos и Da, da.

Най-силно е присъствието в класацията на банките, които се състезаваха с кампании за популяризиране на различни видове кредити. В Топ 50 се подреждат 11 банки, но общите им инвестиции (около 3 млн. лева) са по-малки от бюджета на Mtel например. Най-много средства за пресреклама е отделила Първа инвестиционна банка. С 613 хил. лева тя заема пета позиция. Другите големи „инвеститори“ са автомобилните компании. Девет представителства на автомобилните концерни са в класацията. Следват ги вносителите на техника и хипермаркетите. Общо за 50-те рекламодатели приходите от реклама са 18 656 000 лева. В сравнение със същия период на миналата година българските алкохоли (винпром „Пещера“ и SIS Industries) са удвоили пресбюджетите си, докато бирените компании „Загорка“ и „Интербрю“ са ги намалили. „Едва ли има движение нагоре. Отчитам по-скоро

Преразпределение

на бюджетите между вестниците. Според нашите данни има ръст в инвестициите в изданията на ВАЦ. Той е свързан и с увеличението на тарифите им. Вестниците на ВАЦ не са изключение от общата тенденция на свиване на тиражите и коефицентът цена на 1000 се влоши. За голяма част от клиентите обаче остава по-изгодно да рекламират в тях“, коментира Владимир Денев, управител на „Аргент“, през който се купуват голяма част от обемите в преса. Освен липсата на нови рекламодатели Денев отчете, че някои от старите свиват инвестициите си. Данните на агенцията показват ръст и на средствата, похарчени за реклама в регионални медии, тъй като рекламата освен в пъти по-евтино, е и в пъти по-ефективна за определени клиенти или кампании.

От другия голям медиа шоп „Пиеро 97“, през който се извършва купуване за пресреклама, отбелязват, че на фона на незначителното повишение в списания и лекия спад при вестниците инвестициите в радиото скачат. „Миналата година имаше бум на интереса към списания, докато тази година нивата се запазват. В привличането на по-големи бюджети се открояват няколко месечни издания“, коментира Емилия Бакърджиева, медиа директор за преса, радио и кино в „Пиеро 97“. Вторите шест месеца на годината обикновено са

По-силни

за рекламни постъпления. Сред факторите, които ще окажат влияние върху рекламните инвестиции в преса до края на годината, са местните избори. Очаква се те да увеличат постъпленията в регионалните вестници. Засега няма прогноза нито за появата на нови големи „инвеститори“ в реклама, нито на нови издания. В края на септември се очаква re-launch на списанието на Mtel, което се разпространява сред абонатите и в бизнес центровете на мобилния оператор. Според медийните наблюдатели обаче дали то ще открадне голяма част от рекламните бюджети за списания ще проличи през следващата година. Основното предимство на новото издание, което може би ще се отнесе към категорията на лайф-стайл списанията, ще е тиражът (очаква се да се печатат 750 000 броя), както и ясната аудитория, до която достига. Медиа агенциите все още не са получили представяне и рекламна тарифа, но се очаква то да предлага най-скъпата реклама в печатни медии.

Топ 50 на рекламодателите в пресаТА за периода януари - юни 2003 г.
РекламодателБюджет (хил.лв.)Медиа агенцияРекламна агенция
1Мобилтел4 966Грейн АдвъртайзингDemner, Merlicek & Bergmann
2Globul1 938Sun MediaМАГ адвъртайзинг, McCann-Erickson
3Винпром Пещера665MediaS Zenith, Пиеро 97Leo Burnet, New Moment New Ideas Company, McCann-Erickson
4Загорка АД621Ogilvy&Mather, Аргент, Пиеро 97, Huts Spot ThompsonGraffitiBBDO,Ogilvy&Mather, Huts Spot Thompson
5Първа инвестиционна банка613Аргент, Kiwi Advertising, Пиеро 97, S Team BatesKiwi Advertising, McCann-Erickson, S Team Bates
6Български спортен тотализатор600директноняма
7Българска финансова група ДЗИ Росексим банк417директноM3 Communications Group, Медиаком
8Банка ДСК324директно, Sun Mediaдиректно
9Germanos311Grey Worldwide Bulgaria, АргентGrey Worldwide Bulgaria
10TM Auto Sofia309MediaS Zenith, Пиеро 97New Moment New Ideas Company
11София Франс Ауто295Аргент, Евромедия, Sun Media„Бизнес дата“, Clockwork
12Samsung Electronics295АргентKiwi Advertising
13Kontrax Ltd.285АргентТриера студио
14Moto Pfohe281Медия клуб, МедиахелпLowe Swing Communications, Graffiti-BBDO
15Стопанска инвестиционна банка269Аргент, Opus CommunicationsImage Art design
16Da, Da267Clockwork, Пиеро 97Clockwork, McCann-Erickson
17Росексим260директноM3 Communications Group
18Procredit bank257Аргент, „Лобо РМР“, Пиеро 97, MediaS ZenithLeo Burnet, Янус (Сърбия), А-team, Неонет
19Стар Моторс ООД 249Триас, Пиеро 97Триас
20Sis Industries245Пиеро 97Медиаком, Noble Graphics Studio, Hidalgo Communicatons
21Автомотор корпорация241Eurapel Communications, Пиеро 97Eurapel Communications
22Обединена българска банка233Ogilvy&Mather, Пиеро 97 Ogilvy&Mather
23ЦАПК прогрес 230директно, Поли ООДПоли ООД
24Евробанк224Медия клуб, Пиеро 97Комуникация 2002
25Berlin-Chemie217АргентЛидер
26Coca-Cola HBC Bulgaria208Zenith Advertising Communications, ДрейвMcCann-Erickson, Noble Graphics Studio
27Procter&Gamble205директноIdeo Saatchi&Saatchi, Grey Worldwide Bulgaria, Leo Burnett,
28IND Commerce203АргентKiwi Advertising
29Autotechnica201Olympic DDB, АргентOlympic DDB
30KIA Motors198Медиа групМ.A.D.
31Интерсервиз Узунов197Гид консулт, Медиахелпняма
32Nokia197Grey Worldwide BulgariaGrey Worldwide Bulgaria
33Българо-американска кредитна банка 195Аргент, Рекламна къща Вe, Пиеро 97 Deconi
34Интер брю193МедиахелпEuro RSCG, Шампионите Y&R, „Аква графикс“
35Крафт Якобс Фуудс177Ogilvy&Mather, Аргент, Пиеро 97Ogilvy&Mather, Huts Spot Thompson
36АПИС Христович176Поли ООД, директноПоли ООД
37Pаnasonic/Technics170Sun MediaMAG Advertising
38Техномаркет Европа168АргентKiwi Advertising
39Promobile166Аргент, директноняма
40Лукойл 157Пиеро 97няма
41ITD Network /интернет доставчик/154директноMARC Communications
42Allied Domecq Agencies149MediaMark/Optimedia, Mедия клуб, Ogilvy&MatherS Team Bates, Lowe Swing Communications,Ogilvy&Mather
43L'oreal144Universal McCann, MARC Advertising, Пиеро 97, АргентMcCann-Erickson, MARC Advertising
44Биохим142Grey Worldwide Bulgaria, АргентGraffiti BBDO
45Opel139Universal McCannMcCann-Erickson
46Technopolis136Пиеро 97Шампионите Y&R
47Rubella131Zenith Advertising Communications, ДрейвMcCann-Erickson, Global films, „Аква графикс“
48Index Bulgaria LTD.130директноняма
49Мобиком128M.A.D.M.A.D.
50Българска пощенска банка128Аргент, Huts Spot ThompsonHuts Spot Thompson
Общо за 50-те рекламодатели18 656
Общо за преса39 733
Източник:TNS/TV PlanКапиталКапитал
- Мониторингът на TNS/TV Plan обхваща 15 всекидневника, 27 седмични вестника, 6 седмични и 53 месечни списания. - В графата „Медиа агенция“ са отбелязвани и медиа шоповете, през които минава покупката на рекламни площи. При някои от рекламодателите списъкът е дълъг, защото заради различните условия, които ползват агенциите във вестници и списания, рекламната агенция/рекламодателят търси най-изгодния вариант. - Рекламодателите, които са уточнили, че нямат обслужваща рекламна агенция (в таблицата е отбелязано „няма“) обясняват, че за различни кампании ползват услугите на различни агенции и не предоставят пълен списък.

- За компании като Coca-Cola, Procter&Gamble, Интер брю, Technopolis таблицата не претендира за изчерпателност, защото различните им марки се обслужват от различни агенции, включително и за кратки периоди - например марката Х е обслужвана по договор от агенция Y, но за конкретна кампания се ползва креатив на агенция Z.

- Освен Българска финансова група ДЗИ Росексим банк (7 позиция), в таблицата отделно е класирана и банка „Росексим“ (17 позиция), когато се е рекламирала самостоятелно. Отделен бюджет в размер на 49 хил. лева е инвестирал и ДЗИ, показват данните от мониторинга. Ако трите бюджета се сумират, рекламните инвестиции на финансовата групировка са общо 726 хил. лева.

Има само един факт, който би притеснил повече издателите от падащите тиражи - ако (с тях) започнат да падат и приходите от реклама. Според данните от мониторинга върху прес рекламата на TNS/TV Plan инвестициите в печатна реклама през първите шест месеца на 2003 г. са 39 733 000 лева. Сравнение със същия период на 2002 г. показва незначителен спад с около

800 000 лева. Механичното съпоставяне не е съвсем коректно, защото има разлика в броя на наблюдаваните издания. Промениха са обаче и рекламните тарифи на повечето вестници и списания, които редактират офертите си в посока нагоре обикновено от началото на годината. Като се отчетат тези факти, може да се обобщи, че посоката на движение на инвестициите в пресреклама е надолу. Реалният обем на вложени средства в реклама във вестници и списания остава неясен, защото данните на TNS/TV Plan не отчитат агентските комисиони, бартерните договори и отстъпките, а се изчисляват според официалната тарифа.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK