Руска агенция: Управляваме рекламата на БНТ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Руска агенция: Управляваме рекламата на БНТ

Руска агенция: Управляваме рекламата на БНТ

Генералният директор на държавната медиа отрича. Рекламните агенции бяха изненадани

Велислава ПОПОВА
1060 прочитания

Новосъздадената „Видео интернешънъл България“ (ВИБ) предизвика сензация на общото събрание на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) този четвъртък, като обяви, че ще работи като sales house* на местния пазар, а първият и партньор е БНТ. Агенцията кандидатстваше за асоцииран член и представи договореностите си с държавната медиа като част от презентацията си. „Имаме споразумение да продаваме ефирното време на БНТ“, обясни на смаяните рекламисти управителят на ВИБ Майк Гъл.

„Нямаме договор с „Видео интернешънъл“, отрече генералният директор на БНТ Кирил Гоцев по-късно. „Не знам какво е представено на АРА, ще се запозная със случая и едва тогава ще коментирам“, каза той. Гоцев уточни, че в края на миналата година са се срещали с представители на ВИБ, които са се интересували от рекламното време за Евро 2004, олимпиадата и други спортни програми.

Какво става

Каква е бизнес схемата, с която ще влезе на пазара, и кой доведе руската агенция „Видео интернешънъл“ в България бяха въпросите, които се разменяха с най-голяма честота през седмицата в рекламните среди, след като агенцията обяви чрез платени съобщения дебюта си на българския пазар. Отговорите и подозренията бяха най-разнообразни. От обичайните, че „естествено зад нея стои Красимир Гергов“, до „имат политическа подкрепа да влязат на пазара“. Справка в БУЛСТАТ показва, че „Видео интернешънъл България“ е създадена в края на 2003 г. През октомври е регистрирано дружество „Феър плей интернешънъл“ ООД със съдружници Христо Христов и Пламен Желев. В началото на декември дружеството е преименувано на „Видео интернешънъл България“. Съдружници във ВИБ са офшорната компания „Малона пръдакшънс лимитед“, регистрирана в Кипър, и Христо Христов, който е и управител на фирмата. Справка в регистрите показва, че Христов управлява и „Транс“ ООД, в която съдружник е „Канис“, 33% от което са собственост на директора „Маркетинг и реклама“ на БНТ Велислав Велев. Пред „Капитал“ Велев си припомни за участие в тази фирма, но обясни, че това е дружество, което е напуснал. „Аз съм бил съдружник и с брата на Красимир Гергов - Тодор“, така Велев контрира подозренията, че има нещо общо с ВИБ.

Официален отговор кои са ВИБ се опитаха да дадат с презентацията си пред АРА и предизвикаха лавина от въпроси как точно ще работят на пазара, какви са договореностите им с БНТ, кои са собствениците. Председателят на АРА Красимир Гергов им обясни, че имат „концептуален проблем“ да членуват, защото според него притежавали дялове в руски медии, а това е забранено от устава на организацията. Майк Гъл каза, че знае само за собственост в рекламни агенции. Накрая на ВИБ беше предложено да се откажат от кандидатстване за членство и да дойдат след година, когато ще е ясно каква е репутацията им на пазара. „Озадачи ме начинът, по който разбрахме за тези договорености. Ние се срещнахме с bTV и „Нова тв“, правихме опити и с БНТ - не се получи. Явно залагат на елемента изненада. Не знаем какво включва тази изненада. Знаем, че имат нов партньор, но какви са им отношенията, как ще се продава, не получихме ясен отговор какво се случва“, коментира София Пенева от Graffiti BBDO, която оглавява медийната комисия към АРА. „Не разбрах каква част от рекламното време ще продават. Днес бях на среща в БНТ. Там нищо подобно не ми казаха. Някой идва и казва - ние така работим, ще работим и тук така. Стори ми се агресивно. След този случай вече не знам какво става“, коментира Иво Цеков от медиашопа „Пиеро 97“, собственост в който има Красимир Гергов. „Нямаме договор за продажба на цялото рекламно време. Ако искат да работят с БНТ, има правила и те важат за всички, всички са равни - руснаци, българи, шведи. Всеки, който доведе клиент, може да работи. Някой е искал да си направи реклама“, твърди Велислав Велев. Той също отрече БНТ да има каквито и да било договорености с БНТ. „Няма да кажа нищо повече от това, което обясних вчера“, каза Майк Гъл в петък, помолен да коментира защо БНТ отричат. Майк Гъл обясни на рекламистите, че водят преговори и с bTV, и с „Нова тв“. „Водим разговори, но нямаме постигнато споразумение“, обясни Георгиос Зоис, изпълнителен директор на „Нова тв“. „Имахме кратка среща с представители на агенцията, но е абсурд bTV да работи с тях за продажба или управлението на времето си“, коментира шефът на bTV Албърт Парсънз. От ръководството на канала отхвърлиха слуховете, че вицепрезидентът на News Corp. Мартин Помпадур е договарял рекламното време на bTV на среща с „Видео интернешънъл“ в Москва. Помпадур се е срещал с агенцията заради бизнеса с външна реклама в руската столица.
Това е третият опит на „Видео интернешънъл“ да влезе на българския пазар. Агенцията е сред най-силните играчи в Русия. Тя има изключителни права да продава рекламното време на ОРТ, РТР, CTC, РЕН ТВ, както и на регионални телевизии.

Кой лъже

е въпросът, който стана актуален, след като ВИБ обявиха, че имат споразумение с БНТ, а от държавната медиа отричат. Отговорът му може би ще изскочи през следващите дни.

* sales house (англ.) - търговска медиа къща - фирма, която продава рекламното време и място от името на собственик на медиа (според рекламния речник на The Economist)

Ще продаваме цялото рекламно време на БНТ
Майк Гъл*, управител на „Видео интернешънъл България“, пред „Капитал“ Можем ли да изясним какви договорености имате с БНТ?

- Имаме споразумение** да продаваме тяхната реклама.
Само за спортните събития ли имате договорка?
- Не, имаме споразумение да продаваме цялата реклама.
Цялото рекламно време на БНТ?
- Да.
За колко време?
- Споразумението е за определен фиксиран период.
За година?
- За повече от една година.
За две или три години?
- Това е въпрос на договора. Имаме договор, който гарантира достатъчно дълъг период, за да е сигурно, че ще можем да свършим добра работа.
Може ли да уточним - ако аз съм клиент, който има рекламна и медийна агенция, но искам да рекламирам в БНТ, моята медийна агенция с вас ли ще преговаря или с БНТ?
- Ще преговарят с мен, т.е. с „Видео интернешънъл България“.
Значи вие сте хората, които продават рекламата на БНТ?
- Да, точно така.
Странно е, защото сме нямали такава ситуация досега, имаше подобен случай с рекламното време на БНТ през 90-те години, но беше при други условия?
- Да, ново е и мисля, че някои от трудностите, които възникват в момента, са объркването между sales house и медиашоповете. Искам много ясно да кажа - ние не притежаваме ничие рекламно време - агенциите ще идват при нас с кампании и ние ще им продаваме рекламното време, което им е необходимо, за да реализират кампаниите си, но ще защитаваме и интереса на тв оператора.
Правилата, които БНТ обяви тази седмица, консултирани ли са с вас?
- Доволни сме да работим с тази тарифа и условията, които са свързани с нея, но може би след време ще се наложат някои промени, след като видим как ще реагира пазарът.
Т.е. клиентът ще гледа тарифата на БНТ, а ще преговаря с „Видео интернешънъл“?
- Това ще стане нашата тарифа, ако разбирате какво искам да кажа. Тарифата е на БНТ, това е тяхното време.
Ще имате ли специални условия за медиа агенции или само за рекламодатели?
- Ще продаваме точно както е в тарифата. Ако рекламодателят е лоялен, ще има отстъпки, както и комисиони за агенциите. Няма да продаваме блокове реклама на който и да е, ако не знаем каква кампания ще влезе в това рекламно време.
Споменахте, че преговаряте с News Corp. и Antenna Group?
- Преди да дойдем в България, разговаряхме и с други оператори и преговорите ни са на различен етап. Търсим и други оператори да ни станат клиенти...
Интересувате ли се от радио- и от печатна реклама?
- В момента уменията ни са насочени към тв рекламата заради предимствата и опита, които имаме. Засега нямаме интерес към други медии извън телевизията.
Според фирмения регистър собственици са кипърска фирма и българинът Христо Христов?- По отношение на документите за регистрация нещата ще бъдат доуточнени. Абсолютният собственик е „Видео интернешънъл“ - Москва.
Бяхте ли изненадан от въпросите от членовете на АРА?
- Да, от количеството въпроси, но може би защото е различна идея. Освен това имаме договорености само с една телевизия за момента и те ни възприеха нещо като „ръка по продажби“ на БНТ. Когато представляваме повече оператори, ще е ясно, че сме част от рекламния процес. Ще направим много за тв рекламата в България, не само за БНТ.

* Майкъл Гъл има над 20-годишен опит в продажбата на телевизионно време във Великобритания. Работил e в London Weekend Television, BSKyB, GMTV.
**Г-н Гъл употребява думата arrangement (англ.) - споразумение, уговорка.

Гергов запази позициите си в АРА

Красимир Гергов ще председателства Асоциацията на рекламните агенции и през следващите три години. Собственикът на „Крес“ беше единодушно преизбран на общото събрание на организацията през седмицата. „Повече няма да искам да съм председател, ако ме преизберете сега“, подхвърли с усмивка Гергов преди избора. Някои от членовете на АРА опитаха да му създадат конкуренция, като номинираха и шефовете на Ogilvy&Mather Екатерина Попова, на Graffiti BBDO София Пенева и на McCann Erickson Александър Тороманов, но те си направиха отвод. Само един нов член беше избран в УС на АРА - Ненад Лозович, който ръководи New Мoment New Ideas Group. Той беше избран на мястото на Емил Георгиев (DeConi). Преизбрани бяха Даниела Осиковска (Taurus Consultants), Калин Йорданов (Шампионите Young & Rubicom), София Пенева, Екатерина Попова, Александър Тороманов.
За нови членове в АРА бяха приети TBWA/Sofia, „Дига лайн“, MediaS Zenith, Publicis/MARC Group и „Аргент ИК“, собственик на която вече е само Ивайло Кирилов. Досега съдружници в агенцията бяха той и Владимир Денев. Двамата бяха съсобственици и в друга медиа агенция - „АргентА“, която Кирилов обяви, че е напуснал. От „АргентА“ е имало и молба за прекратяване на членството и.
Заради неплащане на членски внос по правилата на устава на АРА беше прекратено членството на „Антекс реклама“, „Аргент“, „Идея арт“, „Янев & Янев“, „Дезидирата“ и „Пулсар“.
Рекламистите, обединени в АРА, решиха да създадат нова комисия, която да се занимава с bt· (немедийната) реклама и да организират срещи и лобистки инициативи срещу подготвяните законодателни мерки за забрана рекламата на алкохол.

Новосъздадената „Видео интернешънъл България“ (ВИБ) предизвика сензация на общото събрание на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) този четвъртък, като обяви, че ще работи като sales house* на местния пазар, а първият и партньор е БНТ. Агенцията кандидатстваше за асоцииран член и представи договореностите си с държавната медиа като част от презентацията си. „Имаме споразумение да продаваме ефирното време на БНТ“, обясни на смаяните рекламисти управителят на ВИБ Майк Гъл.

„Нямаме договор с „Видео интернешънъл“, отрече генералният директор на БНТ Кирил Гоцев по-късно. „Не знам какво е представено на АРА, ще се запозная със случая и едва тогава ще коментирам“, каза той. Гоцев уточни, че в края на миналата година са се срещали с представители на ВИБ, които са се интересували от рекламното време за Евро 2004, олимпиадата и други спортни програми.

Какво става

Каква е бизнес схемата, с която ще влезе на пазара, и кой доведе руската агенция „Видео интернешънъл“ в България бяха въпросите, които се разменяха с най-голяма честота през седмицата в рекламните среди, след като агенцията обяви чрез платени съобщения дебюта си на българския пазар. Отговорите и подозренията бяха най-разнообразни. От обичайните, че „естествено зад нея стои Красимир Гергов“, до „имат политическа подкрепа да влязат на пазара“.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK