С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 юни 2004, 0:00, 1519 прочитания

Идеите преди всичко…

New Moment New Ideas Company е рекламната агенция на годината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Харесва ми, не ми харесва, много е яка, много е тъпа, гениална идея, не я разбрах, едва ли е българска... Подобни са първоначалните реакции при възприемане на реклами. Дори и от рекламистите, които имат различен поглед към послания, идеи, изпълнение, постпродукция. Първата реакция е емоционална, възприемането е субективно. Може да забравите рекламата веднага, може да си тананикате рефрен от нея. Не се изстрелвате веднага към магазина, за да напазарувате от лютеницата, с която зловещо са омазани стените в клипа, или за да закупите няколко марки шампоани, чиито спотове трудно различавате. Ако клипът с репетиращия да се измъкне незабелязано младеж ви дразни, няма да започнете да го харесвате само защото 12 криейтив директори например са гласували за него и е избран за най-добрата тв реклама за годината. В оценката на рекламата винаги има емоции и лично отношение. Дори когато има повече или по-малко ясни критерии. Затова и впечатленията след връчването на наградите на фестивала на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) винаги са полярни. Противоположни бяха оценките още преди финала му. За някои това е най-силното състезание, откакто в България се отличават реклами, за други - най-слабото. Може би е парадоксално, но и победителите недоволстват от финалните резултати (виж карето). Всеки има своята гледна точка към фестивала, финалистите и победителите. Всеки има своите пристрастия. Затова, за да се определи нивото на българската креативност, трябва първо рекламната индустрия да се обедини около модела на формиране на журито, категориите на състезанието и после около критериите за оценка на рекламите. Критериите може да са в стил „няма да ни е срам да я покажем на Golden Drum“ (фестивалът, в който се състезават страните от Централна и Източна Европа) - „всъщност, не става за там“. Може да са сложна схема за оценяване, но е важно по тях да има максимален консенсус - от членовете на журито. След като фестивалът е за креативност, е добре скалата на оценка да се задава от творческите директори, а не от мениджърите на агенции, при които все пак „тежат“ и други интереси. Трудно е, но досега не е правен подобен опит. В момента критериите се определят извън журито и то дори не разбира някои от тях или не ги приема. Въпреки крачките напред фестивалът все още трябва да работи сериозно за собствения си имидж. И за стимулирането на българската креативност и идеи.
Опит за обобщение на номинациите и наградите показва, че агенцията с най-много заявки New Moment New Ideas Company (50) получи най-много номинации (10), най-много награди (четири - виж таблицата на стр. 47) и стана агенция на годината. Българската компания на сръбския рекламист Драган Сакан всъщност за трети път е отличена с най-голямата награда на АРА, но през 2000 г. беше като S Team Bates Saatchi&Saatchi, а през 2001 г. като S Team Ideas Group. Агенцията вече не е свързана с международна рекламна компания, но продължава да е сред агенциите, които са основни конкуренти за рекламните оскари. На втора позиция с осем финалиста и три награди е агенцията на 2003 г. - McCann Erickson. С шест номинации, но без награда остана Noble Graphics Creative Studio, което затвърди силното си участие от миналата година. От две номинации две награди получи S Team Bates, при това в класически категории като пресреклама и най-важната - за рекламна кампания. Наградата за кампания беше определена от повечето наблюдатели като заслужена. Освен налагането на продукти с идеи, точно прицелени в таргета (например химикалки със слогана „Задраскай скуката!“), в кампанията са били разработвани и местата за продажби. В рекламите се казва „Търсете в добрите книжарници“ и съответно тези книжарници се разграничават със специално флагче - „Една доб­ра книжарница“. Bates всъщност бяха подготвили презентацията си като „урок по доб­ра кампания“. Прави впечатление, че поне сред финалистите в рекламната битка освен New Moment Bates също е от групата агенции на Драган Сакан, а творческият директор на Noble Чавдар Кенаров е бил в тази школа - той заемаше същата длъжност дълги години в S Team Bates Saatchi&Saatchi, преди да се опита да се наложи със собствен криейтив шоп. Рекламодател с две наг­ради (за тв и външна реклама) стана „Винпром Пещера“ и продуктът водка „Флирт“, която има съществен принос от години за рекламните битки между водките на българския пазар и за стила на рекламирането на алкохол. За марката работят New Moment и McCann Erickson. За рап изпълнителите „Ърпсурт“ също може да се каже, че се оказаха с две награди, защото радиореклама с тяхно участие спечели награда, както и кампанията за филма „И твойта майка също“, в която изпълняват едноименна песен с Белослава. Тя взе приза за събитие. Наградата предизвика реакции, че това не е точно събитие и че е адаптация по световната премиера на филма. За рекламното послание победител „Месни избори“ пък беше припомнено, че преди години се е появявало като заглавие в списание „Егоист“...
Церемонията по връчването на наградите пак беше измислена като излишен „Сблъсък“ с Иван и Андрей. Няколко ценни „слогана“ за рекламния бизнес, които прозвучаха от сцената, бяха „Идеите правят пари. Парите не правят идеи“ и „Благодарим на клиентите, че ни позволиха да направим повечето идеи“. А водещите трансформираха и слогана на своето предаване в „Помнете, че в рекламата няма невъзможни неща“. Може би освен едно. Всички да са доволни от номинациите и наградите...

Вестникарски тенденции от Афганистан до Зимбабве

В кралство Бутан нямат всекидневници. В африканската държава Еритрея няма издания, притежавани от частни компании, а в Екваториална Гвинея няма вестници, които да излизат повече от шест пъти в годината, нямат и печатница. В Сенегал вестникът струва колкото килограм ориз и повечето хора го четат назаем, вместо да си го купуват. В Иран правителството е спряло 80 издания през миналата година, а в Ирак са били уволнени 5000 работещи в медиите. В Камбоджа приходите от вестникарска реклама са се удвоили през 2003 г. В Босна излизат 226 вестника, при положение че само 5% от населението чете преса. Около 374 милиона души всеки ден си купуват вестник. Японският всекидневник Yomiuri Shimbun е най-тиражното издание с над 14 млн. копия. Китайците четат най-дълго един вестник - средно около 56 минути, за разлика от хървати или испанци, които го преглеждат за около 16 минути... Това са някои от любопитните факти, колекционирани в годишния доклад World Press Trends Book на Световната асоциация на вестниците (WAN), който беше представен по време на конгреса на организацията преди седмица. За първи път анализът съдържа информация за всички 208 страни в света, в които излизат вестници. Въпреки някои учудващи данни (като информацията за България, че всекидневниците през 2003 г. са се увеличили от 48 на 63) целта на доклада е да концентрира актуалните цифри за индустрията и се изготвя съвместно с медийната агенция ZenithOptimedia.
Изпълнителният директор на WAN Тимоти Балдинг направи анализ на основните тенденции в рекламните приходи и тиражите на вестниците. „Много малко издания могат да демонстрират успехи и в двете области. Такива са Ирландия, Китай и Индия, които са по-скоро изключения“, коментира Балдинг. По-сериозно е увеличението на рекламните инвестиции във вестниците в Северна Америка, както и в новите страни - членки на ЕС, в сравнение със „стара Европа“. В Полша почти са удвоили рекламните приходи за последната година, докато в Италия, Франция и Испания те са намалели. ZenithOptimedia прогнозира, че рекламните постъпления ще продължат да се движат нагоре, но не толкова бързо, колкото очаквания ръст за рекламния пазар като цяло. „Драматично“ е нараснало потреблението на онлайн изданията на вестниците. От WAN са изчислили, че около 2.1% от рекламните приходи на вестниците идват от интернет версиите им. Тимоти Балдинг представи като основни изводи, че глобално тиражите падат леко, но приходите от реклама във вестниците са нараснали (с около 2% за последната година). Някои от развиващите се пазари остават силни, докато на развитите има спад на продажбите. Като цяло делът на вестникарската реклама обаче също е намалял. Сред другите модни тенденции във вестникарския бизнес са по-цветни вестници и нови редакционни концепции, експерименти с нов дизайн и формати (преминаване към по-компактни и удо­бни за четене вестници), увеличаването на безплатните вестници, подобряване на рекламната ефективност.

Недоволството на един победител

и други реакции Чавдар Кенаров, творчески директор Noble Graphics Creative Studio (член на журито, шест номинации от 33 заявки): Това беше най-силният фестивал. Впечатли ме, че за разлика от други години всички обръщат много по-голямо внимание на идеята. Преди гледахме реклами, в които основното е дизайн, но рядко със силни идеи. Тази година повечето неща бяха с по-силни или по-слаби, но с идеи. Не мога да говоря за разочарование. Доказахме, че едно българско студио може да създава добър креатив. Бях сигурен, че New Moment ще станат агенция на годината не заради комбинации, а защото гледам какво направиха и какво представиха.
Емил Ст. Захариев, творчески директор на агенцията на годината New Moment New Ideas Group (член на журито): Беше добра стъпка за развитието на фестивала като първи опит да се направят критерии за оценка, за селекция на жури и абсолютен позор за журито, което показа, че явно никакви критерии не важат. Ако разгледате заявките, проличава, че не най-добрите неща бяха номинирани. Не мога да си го обясня. Нормално е по фестивали добрите неща да изпъкват - т.е. да се появява нещо от една и съща кампания в различни категории. Тук няма повторения. Например „Меркуриус“, която спечели за кампания, нямаше дори номинации за тв клипа или пресата, т.е. елементите не са финалисти, но тя е най-добрата... Ще работя да се променят правилата на фестивала. Трябва да има първа, втора и трета награда, тогава номинациите да са пет. Важно е и как се стига до номинацията. Трябва да има първи етап - „да, достойно е за награда“ и „не, не е достойно“. Иначе фестивалът става безсмислен. Нанася вреда на отношенията между агенциите и на индустрията. Ако по всеобщо мнение не най-добрите биват номинирани и печелят, това сваля мотивацията, нивото на фестивала и авторитета на тази награда. Ние станахме агенция с календар, слоуган... това ли е рекламата?! По-малко категории да останат, но да има такива с повече тежест. Радвам се, че спечелихме, но не мисля, че е точно с това, с което заслужавахме.
Елена Бачева, директор „Връзки с клиенти“ в Grey Worldwide Bulgaria (седем заявки): Предварително може да се сетиш кой ще спечели голямата награда, но по-важно е как да се подобри регламентът. Трябва да се започне от журито - получава се така, че има недостатъчно квалифицирани хора, които да оценят например рекламна кампания. Трябва да се промени начинът на оценяване и да има ясни критерии. Странно е, че в категория „Събитие“ спечели номинация, която всъщност не е събитие. Другата голяма дискусия е за локалния креатив и адаптациите. По време на фестивала има много въпроси-слухове, те не се изясняват, а се подхвърлят и все пак влияят върху журито. Имаше добри идеи, които останаха извън номинациите, и така на финала се конкурираха едни и същи агенции. New Moment имаха добри попадения и взеха заслужено някои награди.
Койно Койнев, творчески директор на DDB Sofia (17 заявки): Определено нивото беше по-добро. Направиха ми впечатление някои силни креативни идеи, които не съм виждал преди това. Сториха ми се много добър креатив, за да е бил приет от клиента, може би са били използвани по веднъж, за да участват. В някои категории според мен спечелиха по-слабите номинации. Полезно е обаче да се видим къде сме, по кой път вървим, да си кажем какво трябва да научим.



Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 май)

Компаниите за медиен мониторинг и анализ Perceptica и Media Monitor обединиха екипите си; All Channels е най-добрата PR агенция на годината; Агенция APRA Porter Novelli стана член на БАКА; Ръстът на рекламния пазар ще се забави; Πлaтфopмaтa YоuТubе Мuѕіс вeчe e дocтъпнa нa бългapcĸия пaзap

21 май 2019, 801 прочитания

All Channels е най-добрата PR агенция на годината All Channels е най-добрата PR агенция на годината

БДВО връчи 44 отличия, като в състезанието участваха 93 проекта

18 май 2019, 2317 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Накратко

"Хладилника" - пилотният нов квартал на София

Общината и инвеститорите са в безпрецедентен диалог за бъдещето на квартала

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти