Буш и Кери са сред най-големите рекламодатели в САЩ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Буш и Кери са сред най-големите рекламодатели в САЩ

Буш и Кери са сред най-големите рекламодатели в САЩ

525 прочитания

Най-скъпите, най-оспорваните и изпълнените с най-много негативни послания избори в историята на САЩ, а и на целия свят, са факт. Най-доволни след съпартийците на Джордж Буш със сигурност са агенциите за медийно планиране и купуване и медиите отвъд океана. Според TNS Media Intelligence двата враждуващи щаба са вложили в телевизионна и радиореклама около 600 млн. долара. Ако към тях бъдат прибавени и рекламните инвестиции на подкрепящите ги организации, направени от началото на годината, сумата ще надхвърли 1 млрд. долара. Според вестник New York Times изборният процес струва 4 млрд. долара, преди да са включени разходите за отпечатването на бюлетините, преброителите и армиите от адвокати. Като се прибавят и разходите на отделните щати, сумата се очаква да достигне 5 млрд. долара.

Още в началото на кампанията анализаторите в САЩ обсъждаха безпрецедентния негативизъм, който излъчваха рекламните послания на Джордж Буш, насочени срещу Кери. Например: „Той гласува за войната в Ирак, противопостави и се, подкрепи я и сега отново е против нея. Джон Кери: Накъдето духа вятърът.“ Една от малкото позитивни реклами в подкрепа на президента Буш пък предизвика скандал с Международния олимпийски комитет. Телевизионният клип бе излъчен по време на летните олимпийски игри в Атина. В него бяха показани иракски и афганистански плувци, а гласът зад кадър съобщава: „През 1972 г. в света имаше 40 демократични страни. Днес те са 120. Свободата се разпространява по света като слънчев изгрев и на тази олимпиада ще има още две свободни страни, а терористичните режими ще са с два по-малко.“ Клипът завършва с надпис „Президентът Буш. Движи Америка напред“. Според политически изследователи още в началото на битката между двамата кандидати нивото на излъчени негативни рекламни послания от предизборния щаб на Буш е било по-високо от това при кампаниите през 1992, 1996 и 2000 г. В периода от март до май 75% от платените от републиканците реклами са били негативни, докато в кампанията на Джон Кери те са били 27%.
Реакцията на поддръжниците на Кери не закъсня. Скоро след вълната от негативизъм срещу него се „роди“ станалият популярен и в България девиз „Едно тексаско село е загубило своя идиот“, а в интернет се появи играта „Очисти един Буш“. В нея президентът на САЩ реже дървета с моторна резачка, излива варели с петрол в океана и се появява от заводски комини с надпис „Отровно“. Целта на играта е Буш да бъде ударен по главата с вестник, докато извършва тези опасни за околната среда дейности. По-голямата част от огромните разходи за телевизионна и радиореклама на двата предизборни щаба и техните съмишленици бяха концентрирани в т.нар. swing states (щати, които имат по-голяма важност за крайния изход от изборите и в които няма ясно изразен победител). Например жителите на Толедо, щата Охайо, са били „облъчени“ с 15 000 тв и радиоклипа между март и септември, а само на 30 октомври зрителите в Тампа, Флорида, са имали възможност да видят 200 тв спота. Само през последната седмица от кампанията противниците са вложили в реклама 60 млн. долара, което се равнява на една четвърт от общите разходи за реклама на предишните президентски избори. Независимите организации, които агитираха избирателите да гласуват, са инвестирали в рекламни послания около 150 млн. долара.

Стратези и от двата предизборни щаба признават, че в тази кампания е било много трудно да се привлече вниманието на избирателите. Представители на щаба на Кери коментират пред New York Times, че техните клипове се отличавали с това, че Джон Кери е говорел директно на камерата - нещо, което Буш не направил през цялата кампания.

От огромния интерес, който предизвикват изборите за президент, се възползваха и някои рекламодатели. Например в последната си кампания за продукта Never Edning Shine компанията за производство на продукти за коса En Vouge използва плакат, на който е изобразен Джордж Буш със светещ ореол около главата. Посланието е „Дори и деспотите могат да заблестят с помощта на Never Ending Shine“.

Най-скъпите, най-оспорваните и изпълнените с най-много негативни послания избори в историята на САЩ, а и на целия свят, са факт. Най-доволни след съпартийците на Джордж Буш със сигурност са агенциите за медийно планиране и купуване и медиите отвъд океана. Според TNS Media Intelligence двата враждуващи щаба са вложили в телевизионна и радиореклама около 600 млн. долара. Ако към тях бъдат прибавени и рекламните инвестиции на подкрепящите ги организации, направени от началото на годината, сумата ще надхвърли 1 млрд. долара. Според вестник New York Times изборният процес струва 4 млрд. долара, преди да са включени разходите за отпечатването на бюлетините, преброителите и армиите от адвокати. Като се прибавят и разходите на отделните щати, сумата се очаква да достигне 5 млрд. долара.

Още в началото на кампанията анализаторите в САЩ обсъждаха безпрецедентния негативизъм, който излъчваха рекламните послания на Джордж Буш, насочени срещу Кери. Например: „Той гласува за войната в Ирак, противопостави и се, подкрепи я и сега отново е против нея. Джон Кери: Накъдето духа вятърът.“ Една от малкото позитивни реклами в подкрепа на президента Буш пък предизвика скандал с Международния олимпийски комитет. Телевизионният клип бе излъчен по време на летните олимпийски игри в Атина. В него бяха показани иракски и афганистански плувци, а гласът зад кадър съобщава: „През 1972 г. в света имаше 40 демократични страни. Днес те са 120. Свободата се разпространява по света като слънчев изгрев и на тази олимпиада ще има още две свободни страни, а терористичните режими ще са с два по-малко.“ Клипът завършва с надпис „Президентът Буш. Движи Америка напред“.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK