Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 дек 2004, 0:00, 1315 прочитания

Плати, за да препредаваш

Стартира поредният спор между операторите и управляващите авторски права

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

„Филмаутор“ започна активна кампания по разясняване и убеждаване на кабелните оператори как и защо трябва да заплащат авторски права за филми, които препредават в мрежата си чрез излъчваните програми на телевизиите. В Закона за авторското право и сродните му права е записано, че когато става дума за кабелно препредаване, операторите са длъжни да уреждат правата единствено чрез организация за колективно управление на права. „Филмаутор“ е дружество, в което членуват над 1300 български автори на филми, и то предлага на кабелните оператори специални рамкови договори, с които да се уредят авторските права. Подобен механизъм за колективно управление функционира в Европа. Наложен е с Директива на ЕС, която е възприета от българския закон за авторското право, а „Филмаутор“ се опитва да го приложи (виж интервюто).
Кабелните оператори реагират със смесени чувства на опитите да бъдат убедени да подпишат договори с дружеството. Изпълнителният директор на „Центрум груп“ Данаил Янков твърди, че не е виждал договорите, изготвени от „Филмаутор“. „Имаме договори с конкретните телевизии, чиято програма препредаваме. Въпросът с авторските права върху филмите е техен проблем, а не наш. От „Филмаутор“ се опитват да ни накарат да плащаме повторно за нещо, за което вече е платено, но това няма да стане“, коментира Янков. Другите представители на кабелния бизнес заявиха, че ще участват в разговори за уреждане на правата с „Филмаутор“, но само чрез Асоциацията на българските кабелни оператори (АБКО), която да защити интересите им. Изпълнителният директор на „Евротур САТ“ Димитър Ангелов е сред тези, които отстояват, че правата са уредени чрез договорите, които фирмата му е подписала с телевизиите, чиято програма препредават. От „Евроком кабел“ вече са се запознали с договора, подготвен от „Филмаутор“, и вярват, че до споразумение трябва да се стигне. Изпълнителният директор на „Евроком кабел“ Петьо Стайков е на мнение, че „трябва да има по-точна и ясна рамка, по която да работим с „Филмаутор“. „Трябва яснота при механизма на събирането на такси за авторски права и яснота при отчитането на събраните средства. От дружеството имат право, но трябва да бъдат много по-ясни. Предстои ни разговор с тях“, коментира Стайков. Очевидно е, че става дума за по-сложни отношения между „Филмаутор“ и кабелните оператори. Разяснителни разговори са повече от необходими, защото в противен случай и двете страни ще влязат в омагьосан кръг на пререкания и взаимно неразбиране. „Хаотично се определят тези права. Може да залитнем в авторски рекет по отношение на кабелните оператори. Вярно, дадена е законовата рамка, но не са уредени отношенията между отделните страни“, смята изпълнителният директор на CableTEL Димитър Радев.
Някои от кабелните оператори частично плащат за част от програмите, които препредават. „Никой от кабелните оператори досега не е плащал авторски права за български програми“, обясниха от „Филмаутор“.
Междувременно СЕМ поиска среща с Комисията за регулиране на съобщенията и Комисията по търговия и защита на потребителите, защото надзорниците са обезпокоени, че се нарушават правата на абонатите на кабелните оператори. Поканата е във връзка със спирането на някои тв програми, предоставяни от кабелните оператори. От СЕМ обясниха, че става въпрос за спирането на програмите на „Диема+“, „Диема 2“ и „Александра“. „Съзнаваме, че не е в правомощията ни да се занимаваме с кабелните оператори, но е в правомощията ни да организираме срещи, когато сме обезпокоени, че са ощетени зрителите. Кабелните оператори по принцип вадят и слагат в схемите си за излъчване програми, както си искат, без да се съобразяват с аудиторията“, коментира членът на СЕМ Тома Иванов. p

Кабелните оператори нарушават закона
Мария Палаурова, изпълнителен директор на „Филмаутор“, пред „Капитал“

В какво се опитвате да убедите кабелните оператори?

- Става дума за операторите, които препредават по своите кабелни мрежи готови телевизионни програми, създадени от други тв компании. В закона се казва, че авторите са носители на авторски права върху аудиовизуалните произведения, те имат право на възнаграждения при всяко използване и за всяко последващо използване. Ние твърдим, че кабелният оператор се явява нов ползвател на един филм, включен в телевизионната програма. Първият ползвател е телевизията, която го купува от дистрибутора и го включва в програмата. Вторият е кабелният оператор, който препредава тази програма. В закона се казва, че възнагражденията на авторите на аудиовизуални произведения се дължат от ползвателя и за това насочваме нашите претенции към кабелните оператори. Един от аргументите им да не плащат е, че били получили правата от телевизионната организация. Това в повечето случаи не е така. Те получават от телевизионната организация обвивката - правото на цялата програма, но за отделните части вътре в нея не могат да получат правата, защото самата организация не ги е получила от носителите на права. Нашите претенции не са само за български филми, а и за чуждите филми, включени в програмите на телевизиите.

За каква такса става дума?

- Обикновено се договаря цена на абонат и си мисля, че каквато и такса да кажем на кабелните оператори, на тях все ще им се види висока. Може да използваме за основа цената, която те плащат по договор за чуждите програми с „Музикаутор“. Там кабелните оператори плащат 5 стотинки на абонат. Те покриват правата на тв организацията върху цялата програма, правата на продуцентите на филми, правата на авторите на филми, правата на авторите на музика и също на сценични произведения, т.е. 90% от дължимите права се побират в тези 5 стотинки.

Как ще ги принудите да спазват закона?

- Опитваме се да ги накараме да разберат, че няма начин да не се спазва законът. Засега подхождаме към тях като партньор. Ако не искат да си партнират с нас, остават в сферата на неспазването на закона, т.е. извън закона. За неуредените такси се говори от 1999 г. Предлагаме на операторите рамкови договори, но малко от тях откликват. Повечето разчитат, че всичко ще остане безнаказано и въобще не ни се обаждат. В договора уточняваме, че става дума само за аудио­визуални произведения, че правата, които им даваме с този договор, не покриват всички права, които трябва да уредят.

Имате ли своя форма на мониторинг, за да следите кой нарушава закона за авторското право?

- В момента, докато нямаме никакви договори с кабелните оператори, е много лесно, защото те рекламират по всякакви начини - „Ние ви предлагаме 70 тв програми“. От тях най-много 37 са лицензирани. Ако се стигне до сключване на договори, тогава ще стане по-сложно, защото трябва да се следи дали те са посочили всички програми, за които трябва да платят и дали плащат за всички програми, които препредават.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 596 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1425 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Депутати „демонтират“ незаконните билбордове

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10