Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 фев 2005, 0:00, 2366 прочитания

Идва ли краят на незаконните билбордове

Проектът за нова наредба за рекламата в София все още не е завършен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Парламентарната комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство прие на първо четене Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (ЗУТ). Тази поправка ще даде правомощия на кметовете на общини да премахват незаконно построените преместваеми обекти, рекламни, информационни и декоративни елементи. Към тази група освен будките за продажба на вестници и указателните табели спадат и рекламните билбордове, рекламните пана по спирките на градския транспорт и тротоарите (така наречените ракети).
Ако поправката бъде приета и на второ четене в пленарната зала, собствениците на билбордове, построени след влизането в сила през 2000 г. на сега действащия на територията на София мораториум, ще бъдат принудени или да ги демонтират за своя сметка или да постигнат споразумение с общинските органи за тяхното узаконяване. Според единия от двамата вносители на поправката - Васил Маринчев, текстовете са били възприети добре от парламентарната комисия, „особено в частта за преместваемите обекти и правомощията на кметовете за незаконното строителство“. Маринчев обясни, че е разговарял с няколко кметове и със зам.-министъра на регионалното развитие и благоустройството Савин Ковачев, които също са възприели новите текстове.

Билбордовете - с документи за сгради

Съветникът в столичния общински съвет Радомир Чолаков каза, че подкрепя инициативата на законодателите. „След като общината не може да си свърши работата, ще я свърши държавата“, коментира Чолаков, визирайки забавянето на приемането на новата наредба, която да регулира рекламната дейност на територията на София. В момента проектът за нов правилник все още се обсъжда от различни комисии в общината. Според него обаче текстът на новия чл. 57а, който постановява, че съоръженията ще се премахват, когато „са разположени без разрешение или в противоречие с издаденото разрешение и одоб­рени строителни книжа“, приравнява билбордовете на къщите и другите постоянни строежи. Според началника на сектор „Реклама“ в Столичната община Евгени Радев, ако бъде приета поправката, би трябвало общинският съвет да приеме текст, който да тълкува новите правила. „По смисъла на ЗУТ преместваемите съоръжения не са строежи. Така че под строителни книжа може би трябва да се имат предвид разрешителните за поставяне на такива съоръжения, а не за строеж.“ Общинските органи имат отношение към издаването на такива документи само когато теренът, на който ще бъде поставен билборд например, е общинска собственост. В момента те нямат право да демонтират дадено съоръжение, ако то се намира на частен терен и собственикът на съоръжението е неизвестен. По този начин досега се поставяха билбордове върху фасадите или пок­ривите на жилищните кооперации въпреки действащия мораториум. С поправката към ЗУТ кметовете ще имат право да задължат собствениците на терена или сградата да демонтират тези билбордове за своя сметка.

Необходима е нова наредба

Положително към промените се отнася и управляващият директор на агенцията за външна реклама Balkan News Outdoor (BNO) Теодора Ъндъруд. „Билбордовете станаха много, незаконните дублират нашите, които имат разрешение. Така, когато до един наш билборд има поставен на един метър още един, цената и на нашия, и на другия пада, а клиентът не иска и двата.“ BNO притежава голяма част от билбордовете в центъра на София, както и повечето ракети по спирките на градския транспорт. Агенцията, собственост на рекламния бос Красимир Гергов, отдава съоръжения и в Бургас, Варна, Банско и Пловдив. Като представител на Асоциацията за външна реклама Ъндъруд каза, че не би трябвало рекламните съоръжения да се третират заедно с другите преместваеми обекти като будките за продажба на вестници и закуски. В асоциацията членуват още 37 агенции, отдаващи рекламни площи под наем. „Ние сме абсолютно против и искаме по възможност да има отделна наредба за реклама и за останалите обекти.“
Новите рекламни носители, които агенциите предлагат на своите рекламодатели, също налагат приемането на нова наредба за реклама на територията на София. Такива са например рекламните камиончета, както и тв екраните на фасадата на НДК и Орлов мост, които не са описани от сегашния правилник и на практика не би трябвало да се предлагат. Преди няколко месеца Евгени Радев коментира, че по-голямата част от билбордовете в София са незаконно поставени след 2000 г. и едва една четвърт от тях са минали през процедура за узаконяване, а в момента наредбата не дава достатъчно възможности на общинските органи да премахнат останалите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 1025 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1397 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Би Би Си прави качествена продукция с парите на данъкоплатците

Зденка Кризман, ръководител на световните служби на Би Би Си, пред „Капитал“

Още от Капитал
По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10