С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 апр 2005, 0:00, 1122 прочитания

Скандал с рейтингов механизъм

„Нова тв“ и bTV се скараха чие шоу е по-гледано

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Двете частни национални телевизии - bTV и „Нова тв“, през седмицата влязоха в остри противоречия заради рейтинга и популярността на новите си предавания - 5 Stars („Пет звезди“) и Star Academy („Академия за звезди“). Изпратените от bTV до всички медии в началото на седмицата предварителни данни на TV Plan TNS за гледаемостта на новото предаване скандализираха „Нова тв“.
Почти по едно и също време в понеделник (от 19.45 и от 20.00 часа) двата тв канала пуснаха нови продукции със сходен формат. bTV в продължение на месеци излъчваше музикалната „Ку-ку академия“ и като резултат от нея петте финалисти започнаха да правят собствено шоу - 5 Stars. Стратегически в него участва човекът с един от най-високите рейтинги в България, главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов. Присъствието му подсигури успешния старт на рубриката. bTV веднага се похвали с постигнатия висок рейтинг. „Нова тв“ представи непознато, но предварително силно рекламирано предаване в познатия риалити формат - Star Academy, независимо че от bTV изпревариха с музикалната академия „Нова тв“. След консултации с лицензианта на музикалния риалити формат Endemol телевизията се отказа да оспорва откраднала ли е bTV идеята за шоуто. С новите програми медиите се борят за аудитория и високи рейтинги, които им осигуряват спечелване на битката за повече рекламни пари. Предстои ни всеки понеделник да следим как ще се развие рейтинг войната между двете телевизии и кое предаване ще е по-гледано. Според изследването на TV Plan TNS зрителите и пазарният дял на bTV са били три пъти повече от тези на „Нова тв“. bTV е била най-гледана в понеделник вечерта, като по време на новото шоу рейтингът и е достигнал 22.9%. В същото време максималната гледаемост на „Нова тв“ е 7%. Според окончателните данни на TNS/TV Plan, предоставени от bTV, средният рейтинг на 5 Stars е 23.8 на сто и пазарен дял 63 на сто. Star Academy е със среден рейтинг 7.1 на сто и пазарен дял 18.9 на сто. „Тези данни са подигравка. Когато ги видях, се запитах защо човек трябва да инвестира в тази страна“, коментира председателят на съвета на директорите на „Нова тв“ Силва Зурлева. Изпълнителният директор Павел Станчев уточни, че заради това медиата е поръчала нови експресни изследвания на други две агенции - MBMD и „Алфа рисърч“. Данните на двете социологически агенции не показаха много по-различни резултати от тези на TV Plan TNS. По-висока се запазва гледаемостта на bTV. „Да, но разликата не е три пъти по-висока в полза на нашите конкуренти. Ние никога не сме твърдели, че bTV е по-малко гледана“, коментира Зурлева.
Да се прави сравнение между изследванията е неуместно заради различната методика, по която те са направени. Контролните изследвания на MBMD са реализирани чрез телефонни интервюта, проучването е представително за пълнолетните българи в страната, като данните отразяват гледалите телевизия на 11.04.2005. Методът на изследване на TV Plan/TNS е на базата на т.нар. пийпълметричен панел (населението над 4-годишна възраст, което активно гледа телевизия). Отклоненията между рейтингите на 5 Stars и Star Academy по думите на ръководството на TV Plan/TNS, съответно 4.5% и 4.8%, „може да се дължат на разликата в методиката“.
Според изследването на „Алфа рисърч“, също на базата на телефонни интервюта, гледалите Star Academy по „Нова тв“ са 10.8%, а шоуто 5 Stars по bTV - 21.7%. „Гледах и двете, преминавайки от единия на другия канал“, на този въпрос положително са отговорили 38.1 на сто от запитаните. Данните показват, че аудиторията гледа динамично тв и сърфира по каналите, за да прецени кое може да задържи вниманието и. Процентът на тези, които не са предпочели нито едно от двете предавания, също не е малък според „Алфа рисърч“ - 29.4%.
„Нова тв“ , няма да прекрати договора си с пийпълметричната агенция. Пред медиите TV Plan/TNS обаче обясни, че може да прекрати договора си с „Нова тв“, защото в него има етична клауза, която телевизията е нарушила. Павел Станчев обясни, че съмненията върху данните на TV Plan/TNS ще бъдат разсеяни само ако бъде направен одит на пийпълметричната система, тъй като такъв не е извършван от три години. „В Румъния например одитът на пийпълметричната система е направен от Френския национален статистически институт. В България също може да дойде авторитетна независима международна институция“, каза той. Според юристката на медиата Диляна Илиева е „лошо да се работи в ситуация на монопол“. От медиата бяха категорични, че очакват реакция и от новосформирания пийпълметричен комитет.
По думите на Силва Зурлева разминаването отново поставя на дневен ред въпроса за манипулациите при изготвяне на телевизионните рейтинги. Поставя и друг въпрос - ще успее ли „Нова тв“ да защити скъпата инвестиция от няколко милиона в новия риалити проект Star Academy.

Кои тв канали гледахте вечерта на 11.04.2005 г.?
  TNS/TV Plan MBMD
BTV 82,7 87,1
Нова тв 57,9 56,5
Канал 1 70,2 36,5
Рейтинг на 5 Stars и Star Academy
5 Stars 63,2 58,7
Star Academy* 40,1 44,9

Забележка: Данните са за пълнолетното население, гледало телевизия на 11.04.2005 г. Данните на TNS/TV Plan са от пийпълметричната система, а на MBMD - от проведено телефонно интервю на 12.04.2005 г.
* Данните са за часовия пояс 19.47-21.35
Източник: TNS/TV Plan, MBMD

Гледахте ли 5 Stars и Star Academy?
 5 Stars  21.7
 Star Academy  10.8
 Гледах и двете  38.1
 Не съм гледал нито едно от двете  29.4

Източник: „Алфа рисърч“

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

All Channels е най-добрата PR агенция на годината All Channels е най-добрата PR агенция на годината

БДВО връчи 44 отличия, като в състезанието участваха 93 проекта

18 май 2019, 1937 прочитания

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

17 май 2019, 1797 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Звездите на новия медиен Олимп

Кой ги създава и за какво служат те

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

Страхотна камера в познат дизайн

Huawei P30 Pro надгражда предшественика си P20 Pro във всеки аспект

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти