С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 апр 2005, 0:00, 1062 прочитания

Скандал с рейтингов механизъм

„Нова тв“ и bTV се скараха чие шоу е по-гледано

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Двете частни национални телевизии - bTV и „Нова тв“, през седмицата влязоха в остри противоречия заради рейтинга и популярността на новите си предавания - 5 Stars („Пет звезди“) и Star Academy („Академия за звезди“). Изпратените от bTV до всички медии в началото на седмицата предварителни данни на TV Plan TNS за гледаемостта на новото предаване скандализираха „Нова тв“.
Почти по едно и също време в понеделник (от 19.45 и от 20.00 часа) двата тв канала пуснаха нови продукции със сходен формат. bTV в продължение на месеци излъчваше музикалната „Ку-ку академия“ и като резултат от нея петте финалисти започнаха да правят собствено шоу - 5 Stars. Стратегически в него участва човекът с един от най-високите рейтинги в България, главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов. Присъствието му подсигури успешния старт на рубриката. bTV веднага се похвали с постигнатия висок рейтинг. „Нова тв“ представи непознато, но предварително силно рекламирано предаване в познатия риалити формат - Star Academy, независимо че от bTV изпревариха с музикалната академия „Нова тв“. След консултации с лицензианта на музикалния риалити формат Endemol телевизията се отказа да оспорва откраднала ли е bTV идеята за шоуто. С новите програми медиите се борят за аудитория и високи рейтинги, които им осигуряват спечелване на битката за повече рекламни пари. Предстои ни всеки понеделник да следим как ще се развие рейтинг войната между двете телевизии и кое предаване ще е по-гледано. Според изследването на TV Plan TNS зрителите и пазарният дял на bTV са били три пъти повече от тези на „Нова тв“. bTV е била най-гледана в понеделник вечерта, като по време на новото шоу рейтингът и е достигнал 22.9%. В същото време максималната гледаемост на „Нова тв“ е 7%. Според окончателните данни на TNS/TV Plan, предоставени от bTV, средният рейтинг на 5 Stars е 23.8 на сто и пазарен дял 63 на сто. Star Academy е със среден рейтинг 7.1 на сто и пазарен дял 18.9 на сто. „Тези данни са подигравка. Когато ги видях, се запитах защо човек трябва да инвестира в тази страна“, коментира председателят на съвета на директорите на „Нова тв“ Силва Зурлева. Изпълнителният директор Павел Станчев уточни, че заради това медиата е поръчала нови експресни изследвания на други две агенции - MBMD и „Алфа рисърч“. Данните на двете социологически агенции не показаха много по-различни резултати от тези на TV Plan TNS. По-висока се запазва гледаемостта на bTV. „Да, но разликата не е три пъти по-висока в полза на нашите конкуренти. Ние никога не сме твърдели, че bTV е по-малко гледана“, коментира Зурлева.
Да се прави сравнение между изследванията е неуместно заради различната методика, по която те са направени. Контролните изследвания на MBMD са реализирани чрез телефонни интервюта, проучването е представително за пълнолетните българи в страната, като данните отразяват гледалите телевизия на 11.04.2005. Методът на изследване на TV Plan/TNS е на базата на т.нар. пийпълметричен панел (населението над 4-годишна възраст, което активно гледа телевизия). Отклоненията между рейтингите на 5 Stars и Star Academy по думите на ръководството на TV Plan/TNS, съответно 4.5% и 4.8%, „може да се дължат на разликата в методиката“.
Според изследването на „Алфа рисърч“, също на базата на телефонни интервюта, гледалите Star Academy по „Нова тв“ са 10.8%, а шоуто 5 Stars по bTV - 21.7%. „Гледах и двете, преминавайки от единия на другия канал“, на този въпрос положително са отговорили 38.1 на сто от запитаните. Данните показват, че аудиторията гледа динамично тв и сърфира по каналите, за да прецени кое може да задържи вниманието и. Процентът на тези, които не са предпочели нито едно от двете предавания, също не е малък според „Алфа рисърч“ - 29.4%.
„Нова тв“ , няма да прекрати договора си с пийпълметричната агенция. Пред медиите TV Plan/TNS обаче обясни, че може да прекрати договора си с „Нова тв“, защото в него има етична клауза, която телевизията е нарушила. Павел Станчев обясни, че съмненията върху данните на TV Plan/TNS ще бъдат разсеяни само ако бъде направен одит на пийпълметричната система, тъй като такъв не е извършван от три години. „В Румъния например одитът на пийпълметричната система е направен от Френския национален статистически институт. В България също може да дойде авторитетна независима международна институция“, каза той. Според юристката на медиата Диляна Илиева е „лошо да се работи в ситуация на монопол“. От медиата бяха категорични, че очакват реакция и от новосформирания пийпълметричен комитет.
По думите на Силва Зурлева разминаването отново поставя на дневен ред въпроса за манипулациите при изготвяне на телевизионните рейтинги. Поставя и друг въпрос - ще успее ли „Нова тв“ да защити скъпата инвестиция от няколко милиона в новия риалити проект Star Academy.

Кои тв канали гледахте вечерта на 11.04.2005 г.?
  TNS/TV Plan MBMD
BTV 82,7 87,1
Нова тв 57,9 56,5
Канал 1 70,2 36,5
Рейтинг на 5 Stars и Star Academy
5 Stars 63,2 58,7
Star Academy* 40,1 44,9

Забележка: Данните са за пълнолетното население, гледало телевизия на 11.04.2005 г. Данните на TNS/TV Plan са от пийпълметричната система, а на MBMD - от проведено телефонно интервю на 12.04.2005 г.
* Данните са за часовия пояс 19.47-21.35
Източник: TNS/TV Plan, MBMD

Гледахте ли 5 Stars и Star Academy?
 5 Stars  21.7
 Star Academy  10.8
 Гледах и двете  38.1
 Не съм гледал нито едно от двете  29.4

Източник: „Алфа рисърч“

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 ноември)

КЗК глоби Ozone.bg с близо 100 хил. лв. заради заблуждаваща реклама; Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна; Предстоящи комуникационни обучения; HBO сваля цената на онлайн платформата си; Коледната приказка на John Lewis и др.

20 ное 2018, 722 прочитания

HBO сваля цената на онлайн платформата си и предлага нова опция за плащане 2 HBO сваля цената на онлайн платформата си и предлага нова опция за плащане

HBO GО вече ще струва 2.99 евро на месец за директните абонати на услугата

14 ное 2018, 1659 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Звездите на новия медиен Олимп

Кой ги създава и за какво служат те

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

Новата сграда на Брендо

Тя ще е жилищна, на 11 етажа и ще обгръща стария хотел "Рила"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете