С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 апр 2005, 0:00, 1168 прочитания

Скандал с рейтингов механизъм

„Нова тв“ и bTV се скараха чие шоу е по-гледано

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Двете частни национални телевизии - bTV и „Нова тв“, през седмицата влязоха в остри противоречия заради рейтинга и популярността на новите си предавания - 5 Stars („Пет звезди“) и Star Academy („Академия за звезди“). Изпратените от bTV до всички медии в началото на седмицата предварителни данни на TV Plan TNS за гледаемостта на новото предаване скандализираха „Нова тв“.
Почти по едно и също време в понеделник (от 19.45 и от 20.00 часа) двата тв канала пуснаха нови продукции със сходен формат. bTV в продължение на месеци излъчваше музикалната „Ку-ку академия“ и като резултат от нея петте финалисти започнаха да правят собствено шоу - 5 Stars. Стратегически в него участва човекът с един от най-високите рейтинги в България, главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов. Присъствието му подсигури успешния старт на рубриката. bTV веднага се похвали с постигнатия висок рейтинг. „Нова тв“ представи непознато, но предварително силно рекламирано предаване в познатия риалити формат - Star Academy, независимо че от bTV изпревариха с музикалната академия „Нова тв“. След консултации с лицензианта на музикалния риалити формат Endemol телевизията се отказа да оспорва откраднала ли е bTV идеята за шоуто. С новите програми медиите се борят за аудитория и високи рейтинги, които им осигуряват спечелване на битката за повече рекламни пари. Предстои ни всеки понеделник да следим как ще се развие рейтинг войната между двете телевизии и кое предаване ще е по-гледано. Според изследването на TV Plan TNS зрителите и пазарният дял на bTV са били три пъти повече от тези на „Нова тв“. bTV е била най-гледана в понеделник вечерта, като по време на новото шоу рейтингът и е достигнал 22.9%. В същото време максималната гледаемост на „Нова тв“ е 7%. Според окончателните данни на TNS/TV Plan, предоставени от bTV, средният рейтинг на 5 Stars е 23.8 на сто и пазарен дял 63 на сто. Star Academy е със среден рейтинг 7.1 на сто и пазарен дял 18.9 на сто. „Тези данни са подигравка. Когато ги видях, се запитах защо човек трябва да инвестира в тази страна“, коментира председателят на съвета на директорите на „Нова тв“ Силва Зурлева. Изпълнителният директор Павел Станчев уточни, че заради това медиата е поръчала нови експресни изследвания на други две агенции - MBMD и „Алфа рисърч“. Данните на двете социологически агенции не показаха много по-различни резултати от тези на TV Plan TNS. По-висока се запазва гледаемостта на bTV. „Да, но разликата не е три пъти по-висока в полза на нашите конкуренти. Ние никога не сме твърдели, че bTV е по-малко гледана“, коментира Зурлева.
Да се прави сравнение между изследванията е неуместно заради различната методика, по която те са направени. Контролните изследвания на MBMD са реализирани чрез телефонни интервюта, проучването е представително за пълнолетните българи в страната, като данните отразяват гледалите телевизия на 11.04.2005. Методът на изследване на TV Plan/TNS е на базата на т.нар. пийпълметричен панел (населението над 4-годишна възраст, което активно гледа телевизия). Отклоненията между рейтингите на 5 Stars и Star Academy по думите на ръководството на TV Plan/TNS, съответно 4.5% и 4.8%, „може да се дължат на разликата в методиката“.
Според изследването на „Алфа рисърч“, също на базата на телефонни интервюта, гледалите Star Academy по „Нова тв“ са 10.8%, а шоуто 5 Stars по bTV - 21.7%. „Гледах и двете, преминавайки от единия на другия канал“, на този въпрос положително са отговорили 38.1 на сто от запитаните. Данните показват, че аудиторията гледа динамично тв и сърфира по каналите, за да прецени кое може да задържи вниманието и. Процентът на тези, които не са предпочели нито едно от двете предавания, също не е малък според „Алфа рисърч“ - 29.4%.
„Нова тв“ , няма да прекрати договора си с пийпълметричната агенция. Пред медиите TV Plan/TNS обаче обясни, че може да прекрати договора си с „Нова тв“, защото в него има етична клауза, която телевизията е нарушила. Павел Станчев обясни, че съмненията върху данните на TV Plan/TNS ще бъдат разсеяни само ако бъде направен одит на пийпълметричната система, тъй като такъв не е извършван от три години. „В Румъния например одитът на пийпълметричната система е направен от Френския национален статистически институт. В България също може да дойде авторитетна независима международна институция“, каза той. Според юристката на медиата Диляна Илиева е „лошо да се работи в ситуация на монопол“. От медиата бяха категорични, че очакват реакция и от новосформирания пийпълметричен комитет.
По думите на Силва Зурлева разминаването отново поставя на дневен ред въпроса за манипулациите при изготвяне на телевизионните рейтинги. Поставя и друг въпрос - ще успее ли „Нова тв“ да защити скъпата инвестиция от няколко милиона в новия риалити проект Star Academy.

Кои тв канали гледахте вечерта на 11.04.2005 г.?
  TNS/TV Plan MBMD
BTV 82,7 87,1
Нова тв 57,9 56,5
Канал 1 70,2 36,5
Рейтинг на 5 Stars и Star Academy
5 Stars 63,2 58,7
Star Academy* 40,1 44,9

Забележка: Данните са за пълнолетното население, гледало телевизия на 11.04.2005 г. Данните на TNS/TV Plan са от пийпълметричната система, а на MBMD - от проведено телефонно интервю на 12.04.2005 г.
* Данните са за часовия пояс 19.47-21.35
Източник: TNS/TV Plan, MBMD

Гледахте ли 5 Stars и Star Academy?
 5 Stars  21.7
 Star Academy  10.8
 Гледах и двете  38.1
 Не съм гледал нито едно от двете  29.4

Източник: „Алфа рисърч“

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 2508 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 1337 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Звездите на новия медиен Олимп

Кой ги създава и за какво служат те

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10