Въпреки обвиненията в манипулиране PR индустрията печели уважение

Джон Далтън*, директор на London School of Public Relations, пред „Капитал”

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Как бихте описали състоянието на PR индустрията в момента?

- Трудно е да се даде описание на индустрията в момент, когато тя постоянно се променя. Това, което се случи през последните няколко години, е значителното изместване на стария фокус върху връзките с медиите. PR агенциите сега предоставят много по-широк кръг от услуги, които се занимават с „репутацията” на дадена марка, услуга, личност и т.н. Така че работата на PR агенциите, особено големите агенции, може да се опише и като консултанти по управлението.

Индустрията във Великобритания все още е силно разделена между голям брой малки агенции и няколко големи. Много от по-малките агенции работят за множеството микро, малки и средни компании, докато големите агенции обслужват основно неправителствени организации и мултинационални компании или извършват услуги по правителствени поръчки. PR индустрията е в преход. Тя си спечели повече уважение, отколкото имаше преди десет години, и, изглежда, че успя да се справи с голяма част от щетите, нанесени от обвиненията в манипулиране (Далтън използва думата spin, което буквално означава извъртане). Така че накратко бих описал индустрията в позитивна светлина, като креативна, динамична и все по-професионализирана дейност. Този образ допълнително се подсилва от по-голямата нужда от отчетност, регулиране и отстъпчивост. PR си спечели повече уважение и сред управленските кръгове, изпълнителните директори все по-силно осъзнават, че тяхната репутация трябва да бъде едновременно измервана и управлявана.

Ако приемем, че PR индустрията в САЩ определя световните тенденции, може ли да се каже, че съществува заплаха за етичните принципи на професията след публикациите в американската преса за направени от администрацията на президента Буш плащания на журналисти чрез няколко големи PR агенции?

- Проблемът с етичността винаги ни е съпровождал, но напоследък вниманието към него бе увеличено от събитията около Enron, WorldCom и още много други корпоративни сривания. Аз вярвам, че днес индустрията е много по-прозрачна от когато и да било, защото чрез корпоративното управление бяха създадени твърде много правила и регулации, ограничаващи компаниите да казват и правят каквото си искат.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар