Статуквото печели, хаосът засега остава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Статуквото печели, хаосът засега остава

Статуквото печели, хаосът засега остава

Нова наредба най-вероятно ще бъде приета едва след изборите

Борислав КАНДОВ
1178 прочитания

Дълго отлаганият проект за нова наредба, регулираща пазара на външна реклама в София, разпали страстите в Столичния общински съвет. След като за пет години общинските съветници я прехвърляха от комисия в комисия, най-накрая проектонаредбата стигна до градския парламент, но нейното приемане беше отложено. В подкрепа на проектонаредбата гласуваха само съветниците от групата на СДС, след като в началото на седмицата зад нея застанаха и представителите на БСП, НДСВ и отцепилите се от групата на ССД. От другата страна на барикадата бяха партията на кмета Софиянски, „Гергьовден“ и ДСБ.

Ако проектът беше преминал

успешно гласуването, автоматично щеше да бъде отменен мораториумът върху разполагането на рекламни съоръжения в София, който бе въведен през 2000 г. При отхвърлянето му в сила остава наредбата от 1996 г., чиито административно-наказателни разпоредби не могат да се прилагат, защото са базирани на отменения през 2001 г. Закон за териториално и селищно устройство. Този недос­татък дава възможност въпреки мораториума да бъдат разполагани незаконни рекламни съоръжения. Това доведе до създаването на пълен хаос на пазара на външна реклама в столицата, подбиване на цените на големите агенции и странно изглеждащи кръстовища в централната част на града.

Проектът за наредба обединява два текста - на главния архитект на столицата Стоян Янев, отнасящ се до рекламната дейност, и на общинския съветник от БСП арх. Борислав Борисов, чийто текст касае преместваемите съоръжения (будки, павилиони, сергии и т.н.). Това обединение предизвика и несъгласието на част от общинските съветници и представителите на агенциите за външна реклама.

Според неговите противници проектът е прибързан

и се предлага в незавършен вариант. Председателят на Българската асоциация за външна реклама Георги Ненков коментира, че е неправилно да се обединяват преместваемите съоръжения с тези за реклама заради разликите в тяхната експлоатация. Освен това асоциацията протестира и срещу административното усложняване на процедурата по издаване на необходимите документи за поставяне на рекламно съоръжение. Проектът предвижда документите да се одобряват от главния архитект, когато са разположени в идеалния център, и от районните кметове за останалата част от града. Според Ненков „проблемът на старата наредба [за рекламната дейност] е, че административно-наказателните разпоредби в нея на практика не действат. Иначе тя е в пъти по-доб­ра от новата“. В проекта тези разпоредби са базирани на новия Закон за устройството на територията.

С обединяването на двата текста се бе заела Милена Стефанова, съветник от листата на СДС. Според нея твърденията на противниците на наредбата в общинския съвет, че първо трябва да бъде регулирана рекламната дейност на територията на София и след това - за поставянето на съоръжения, са несъстоятелни. „Още на следващото заседание на общинския съвет ще внесем проекта отново“, заяви Стефанова. Засега обаче няма сигнали, че резултатът ще бъде различен. Когато в началото на седмицата стана ясно, че проектът ще бъде предложен за гласуване, някои съзряха желанието на част от политическите опоненти на кмета Стефан Софиянски да му попречат да използва пълноценно възможностите на някои от големите агенции за отдаване на площи за външна реклама, смятани за близки до него. Според Стефанова зад отлагането на проекта „трябва да се търсят по-скоро икономически интереси“.

Големите участници на пазара на външна реклама

в София са продуцентската агенция „Прима“, която управлява съоръженията на общинските фирми „Егида“ и „Софийски имоти“, „Имидж“ на Диляна Грозданова (съпруга на шефа на Общинска банка Любомир Павлов), Krivicki&Co., управлявано от Румен Кривицки, „Рекламна мрежа 5“ на Елена Урумова (съпруга на зам.-кмета на София Богдан Стефанов), която държи малък брой билбордове, но доста от ракетите (рекламни пана) по спирките на градския транспорт и централните улици, и Balkan News Outdoor, собственост на Красимир Гергов. Често по билбордовете може да се срещне и името на фирмата „Булмедия“. Неин съсобственик и управител е Георги Ненков, който освен председател на БАВР е и съдружник на Красен Кралев в част от рекламния му бизнес. На пазара в София се опитва да пробие и германската компания Wall чрез дружеството „Вал-България“, в което компанията е съдружник с Елена Урумова. Друг голям международен играч - австрийската

Europlakat International, направи официална презентация

на дейността си в България в края на седмицата. Фирмата е джойнт венчър между френската JC Decaux и швейцарската Affichage Holding (APG). Нейната цел е да спечели предстоящия конкурс за отдаване на концесия на спирките на градския транспорт в София. Представителите на фирмата заявиха интереса си към 500 спирки и казаха, че ако бъдат одобрени за концесионери, ще дарят на общината спирковите конструкции, но само при положение че продължителността на договора бъде 25 години. За толкова време според тях фирмата ще може да си върне инвестициите по изграждане и поддържане на съоръженията.

Дълго отлаганият проект за нова наредба, регулираща пазара на външна реклама в София, разпали страстите в Столичния общински съвет. След като за пет години общинските съветници я прехвърляха от комисия в комисия, най-накрая проектонаредбата стигна до градския парламент, но нейното приемане беше отложено. В подкрепа на проектонаредбата гласуваха само съветниците от групата на СДС, след като в началото на седмицата зад нея застанаха и представителите на БСП, НДСВ и отцепилите се от групата на ССД. От другата страна на барикадата бяха партията на кмета Софиянски, „Гергьовден“ и ДСБ.

Ако проектът беше преминал

успешно гласуването, автоматично щеше да бъде отменен мораториумът върху разполагането на рекламни съоръжения в София, който бе въведен през 2000 г. При отхвърлянето му в сила остава наредбата от 1996 г., чиито административно-наказателни разпоредби не могат да се прилагат, защото са базирани на отменения през 2001 г. Закон за териториално и селищно устройство. Този недос­татък дава възможност въпреки мораториума да бъдат разполагани незаконни рекламни съоръжения. Това доведе до създаването на пълен хаос на пазара на външна реклама в столицата, подбиване на цените на големите агенции и странно изглеждащи кръстовища в централната част на града.

Проектът за наредба обединява два текста - на главния архитект на столицата Стоян Янев, отнасящ се до рекламната дейност, и на общинския съветник от БСП арх. Борислав Борисов, чийто текст касае преместваемите съоръжения (будки, павилиони, сергии и т.н.). Това обединение предизвика и несъгласието на част от общинските съветници и представителите на агенциите за външна реклама.

Според неговите противници проектът е прибързан

и се предлага в незавършен вариант. Председателят на Българската асоциация за външна реклама Георги Ненков коментира, че е неправилно да се обединяват преместваемите съоръжения с тези за реклама заради разликите в тяхната експлоатация. Освен това асоциацията протестира и срещу административното усложняване на процедурата по издаване на необходимите документи за поставяне на рекламно съоръжение. Проектът предвижда документите да се одобряват от главния архитект, когато са разположени в идеалния център, и от районните кметове за останалата част от града. Според Ненков „проблемът на старата наредба [за рекламната дейност] е, че административно-наказателните разпоредби в нея на практика не действат. Иначе тя е в пъти по-доб­ра от новата“. В проекта тези разпоредби са базирани на новия Закон за устройството на територията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK