По стръмния СКАТ на национализма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По стръмния СКАТ на национализма

По стръмния СКАТ на национализма

Бургаският канал има основната заслуга за популярността на Волен Сидеров

Весислава АНТОНОВА
2381 прочитания

„Никола Вапцаров е боклук, трябва да бъде изхвърлен от учебниците; геноцидът срещу българското население е целенасочен...“ и още обидни квалификации срещу етническите малцинства в България, откровена агресивност и злобни подигравки. Това не са халюцинации, а твърдения, които можете да чуете от ефира на бургаската кабелна телевизия СКАТ.

Всъщност „Национална телевизия СКАТ“ ООД е регистрирана през 1992 г. като компания за кабелна телевизия и излъчва два телевизионни канала - СКАТ (излъчва се от София и се предава чрез сателит до цяла Европа) и СКАТ+ (излъчва от Бургас и се предава чрез мрежата на БТК до районите, където има кабелна мрежа на СКАТ). „Неудачният медиен закон тогава даде възможност да се нароят толкова много кабеларки. Според буквата на закона, за да изградиш кабелна мрежа, трябваше да правиш и програма“, коментира председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Райчо Райков. Според регистрацията на медийния съвет кабелната телевизия е с общ политематичен профил. Според собственика на СКАТ Валери Симеонов обаче „профилът ни е на патриотична българска телевизия“. И Симеонов, и изпълнителният директор на медиата Данчо Хаджиев обясниха пред „Капитал“: „Преди три години направихме промяна на телевизионния профил на програмата.“ Мотивът им:

Искали да са различни

и ако се съди по програмната схема, скандалите около предавания на медиата и поводите СЕМ нееднократно да издава наказателни постановления и да прави специален „фокусиран мониторинг“ на телевизията, явно целта за различност е постигната (още по темата на стр. 15 - 18). Сред скандално известните предавания освен ежедневната 10-минутна рубрика „Атака“ на Волен Сидеров, са „Сигнално жълто“ на Албена Вулева, „Размисли и страсти“ на проф. Юлиан Вучков, „Безкомпромисно“ с Георги Жеков. Спорни тези и тенденциозни коментари има и в други предавания на телевизията като „Сите българи заедно“, „От трета страна“. „Може да помислим и сега, след изборите, да преосмислим рекламната си политика. След успеха на „Атака“ ни потърсиха няколко агенции и стари наши клиенти, които ни бяха забравили“, обясни Хаджиев. Като кабелен оператор СКАТ е със стабилни позиции от Добрич до Бургас. Преди година Васил Симеонов купи и двете кабелни мрежи в Кюстендил и не се е отказал да разшири обхвата на бизнеса си. Бургаският бизнесмен преди време имал интереси и във Варна и направил опит да купи „Варна кабел“. Успял обаче да си осигури само 1000 абонати в централната част на града и да си създаде неприятности с варненските бизнесмени от групата ТИМ. През 1998 г. във Варна била взривена колата на Симеонов, като причина за това се сочат амбициите му да разшири бизнеса си като кабелен оператор и там. „Вече нямам кабелни абонати във Варна. Има само офис на телевизията с журналисти“, коментира той. За бургазлии пък СКАТ е телевизията, която водеше битка срещу червения кмет Йоан Костадинов. Въпреки че е фирмена тайна, според добре запознати абонатите на СКАТ са между 60 и 70 хил. „Основно телевизията се финансира от таксите на абонатите“, обясни пред „Капитал“ Симеонов. Програмната линия на патриотизма и национализма според Симеонов започва 1996-1997 г. с появата на предаването „Час по България“, което е по негова идея, но го води историкът Божидар Димитров. После се появяват и другите предавания и сега те са повече от 5. „Защо се правят повърхностни коментари на тези стойностни предавания, а никой не забелязва, че нашата телевизия продуцира автентичния български фолклор. Телевизията се развива в правилна посока и дано да има повече такива истински български телевизии, защото

Хората ги заслужават

каза Симеонов. Изследване на агенция „Маркет тест“ за аудиторията на телевизия СКАТ за месец май сочи, че 56% от българите, които имат кабелна телевизия, приемат СКАТ, а 18% са я гледали през последната седмица. Въпреки доброто техническо покритие медиата има малка гледаемост. Всекидневната твърда аудитория на телевизията е сред хората над 40-годишна възраст. Програмата на медиата е еднакво предпочитана от мъжете и жените. Най-гледана телевизията е в Североизточна и Югоизточна България. Гледаемостта в София е 13%. Основната аудитория се формира от живеещите в градовете с население над 150 хил. жители (като Бургас). От гледна точка на доходите основната аудитория се формира от хората с приходи под 100 лв. и безработните. Темите, на които зрителите на СКАТ отдават важно значение, са финанси и инвестиции, фолклор и местни новини. „Сред предпочитаните от тях предавания на други телевизии на първо място са новините на bTV, следвани от „Шоуто на Слави“, новините на „Канал 1“ и играта на „Нова телевизия“ „Стани богат“, коментира изследването изпълнителният директор на „Маркет тест“ Ивайло Богомилов. Сред предпочитаните седмични вестници на аудиторията на бургаската телевизия са „Трета възраст“, „Шок“, „Седмичен Труд“, „168 часа“.

„Регулаторният орган е наложил повече от 5 наказателни постановления на оператора за сериозни нарушения“, припомни председателят на СЕМ Райчо Райков. Само 4 са срещу предаването „Сигнално жълто“. Медийните надзорници заведоха дело срещу журналистката за нарушаване на точки от чл.10 на Закона за радио и телевизия (ЗРТ) като защита на личната неприкосновеност на гражданите, гарантиране правото на отговор, съхраняване чистотата на българския език, недопускане на предавания, внушаващи

Нетърпимост между гражданите

„Вече спечелихме това дело пред Бургаския окръжен съд“, каза Райков. Той обясни, че още на 10 юли 2003 г. е изпратил писмо до главния прокурор Никола Филчев за извършените от водещия на предаването „Атака“ Волен Сидеров нарушения по същия чл.10 от ЗРТ. В него председателят на СЕМ молел главния прокурор да провери дали предаването нарушава и други членове на закона. „Нямаме отговор на писмото“, каза Райков. Месец по късно, през август 2003 г., СЕМ издава наказателно постановление на СКАТ заради „Атака“. За бургаската кабелна телевизия пак се заговори покрай заличената регистрация на телевизия „Ден“ през лятото на миналата година заради предаването на Ник Щайн „От телефон до микрофон“. Тогава бургаската телевизия започна да излъчва скандалното предаване на Щайн, което стана причина за закриването на „Ден“. По онова време председателят на СЕМ обясни, че и СКАТ я грози същата опасност като „Ден“. Райков беше категоричен: „СКАТ продължава да трупа нарушения, собствениците отказват да подписват актове. Ще се обърнем към прокуратурата. Ще решим и техния случай. Не Райков спира телевизии. Спират ги най-малко 5 гласа в съвета.“ Към днешна дата в регулаторния орган имат записи на всички изяви и предавания на Сидеров преди и по време на изборите: „Експертите ни от отдел „Мониторинг“ ги гледат. Ще напишат анализите си и ще предоставим изводите, където трябва. Съдът може да реши има ли нарушения или не. Аз в лично качество мога да кажа, че няма съд, който да не забележи нарушения“, коментира Райков пред „Капитал“. СЕМ вече е съставил акт на СКАТ и заради предаването „Безкомпромисно“ на Георги Жеков.

Аудитория на телевизия СКАТ по социо-демографски характеристики
Гледал СКАТ през последната седмица Вчера/днес гледал СКАТ
Общо* 18,00% 5,58%

Възраст

15-19 16,30% 4,01%
20-29 15,50% 3,54%
30-39 14,50% 3,78%
40-49 19,40% 6,69%
50-59 20,30% 6,55%
60-69 25,40% 11,70%

Населено място

София 13,80% 3,57%
Градове под 150 хил. души (вкл. Стара Загора) 18,50% 5,79%
Градове над 150 хил. души 20,00% 6,65%

Личен доход

100 лв. и по-малко 21,50% 9,15%
101-200 лв. 19,10% 5,70%
201-400 лв. 17,00% 5,56%
Над 400 лв. 13,90% 3,44%
Без личен доход 18,30% 4,98%

„Никола Вапцаров е боклук, трябва да бъде изхвърлен от учебниците; геноцидът срещу българското население е целенасочен...“ и още обидни квалификации срещу етническите малцинства в България, откровена агресивност и злобни подигравки. Това не са халюцинации, а твърдения, които можете да чуете от ефира на бургаската кабелна телевизия СКАТ.

Всъщност „Национална телевизия СКАТ“ ООД е регистрирана през 1992 г. като компания за кабелна телевизия и излъчва два телевизионни канала - СКАТ (излъчва се от София и се предава чрез сателит до цяла Европа) и СКАТ+ (излъчва от Бургас и се предава чрез мрежата на БТК до районите, където има кабелна мрежа на СКАТ). „Неудачният медиен закон тогава даде възможност да се нароят толкова много кабеларки. Според буквата на закона, за да изградиш кабелна мрежа, трябваше да правиш и програма“, коментира председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Райчо Райков. Според регистрацията на медийния съвет кабелната телевизия е с общ политематичен профил. Според собственика на СКАТ Валери Симеонов обаче „профилът ни е на патриотична българска телевизия“. И Симеонов, и изпълнителният директор на медиата Данчо Хаджиев обясниха пред „Капитал“: „Преди три години направихме промяна на телевизионния профил на програмата.“ Мотивът им:

Искали да са различни

и ако се съди по програмната схема, скандалите около предавания на медиата и поводите СЕМ нееднократно да издава наказателни постановления и да прави специален „фокусиран мониторинг“ на телевизията, явно целта за различност е постигната (още по темата на стр. 15 - 18). Сред скандално известните предавания освен ежедневната 10-минутна рубрика „Атака“ на Волен Сидеров, са „Сигнално жълто“ на Албена Вулева, „Размисли и страсти“ на проф. Юлиан Вучков, „Безкомпромисно“ с Георги Жеков. Спорни тези и тенденциозни коментари има и в други предавания на телевизията като „Сите българи заедно“, „От трета страна“. „Може да помислим и сега, след изборите, да преосмислим рекламната си политика. След успеха на „Атака“ ни потърсиха няколко агенции и стари наши клиенти, които ни бяха забравили“, обясни Хаджиев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK