Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 юли 2005, 0:00, 1077 прочитания

След хаоса - още по-голям хаос

Общинарите забраниха билбордовете в центъра на София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

След пет години на безтегловност във външната реклама Столичният общински съвет (СОС) прие нова наредба за разполагането на рекламни съоръжения на територията на София. Първият опит за приемането на новия проект в края на май се провали и общинските съветници решиха да отложат гласуването за след изборите. Тогава проекта подкрепи само групата на СДС, а сега всички партии в столичния парламент се обединиха, като само съветниците от БСП са били против.

Според новите правила

София се разделя на четири зони, в които действат различни правила и цени за разполагане на рекламни съоръжения. В първата зона (идеалния център) ще могат да се разполагат само рекламни елементи с размер до 6 кв.м. Това означава, че ще трябва да бъдат премахнати всички билбордове, тип „Пиза“ (4х3 метра), които са и основният източник на приходи за агенциите за външна реклама. Ще останат така наречените ракети (по спирките на градския транспорт и тротоарите) и паната в подлезите. Ще бъдат свалени и всички конструкции по покривите на сградите в центъра. Във втора зона между булевардите „Евлоги Георгиев“, „Пенчо Славейков“, „Опълченска“ и „Сливница“ и входно-изходните булеварди максимално допустимият размер е 12 кв.м, тоест „пизите“ ще останат. За останалите две зони, обхващащи по-външните райони на столицата, максималният размер на съоръженията е 24 кв.м. Агенциите ще имат една година да махнат съоръженията си, които не се вместват в така зададените рамки. Освен промените в размера се повишават цените за наем, който агенциите за външна реклама трябва да плащат на общината. Те също са различни за различните зони. Контролът по издаването на разрешения за поставяне на съоръжения на общински терени се концентрира в дирекция „Архитектура и градоустройство“, а за частните терени - в районните общини. За съоръжения, които са в разрез с правилата на наредбата, ще следи Столичният инспекторат. Досега за това отговаряше сектор „Реклама“ в общинската администрация.
„По време на дебатите само БСП беше против приемането на наредбата“, каза Милена Стефанова, съветник от групата на СДС, която ръководеше създаването на проекта през последните месеци. „Част от мотивите им бяха, че наредбата не определя цени за реклама в градския транспорт, но този текст регулира преместваемите рекламни съоръжения.“ Общинският съветник от БСП арх. Борислав Борисов заяви, че неговата група не е била против, а са настоявали да се отложи гласуването с една седмица, за да се допълни наредбата. „Възхищавам се на този общински съвет, в който всичко се политизира, дори и такава чисто комунална дейност“, каза Борисов.
„В наредбата има противоречащи си текстове. Хем се определя тарифа за наем на площите, хем се казва, че позиции ще се отдават само след търг. А като има определена тарифа, не може да има търг и обратното“, каза Георги Ненков, председател на Българската асоциация за външна реклама (БАВР). Въпреки едногодишния срок, даден на агенциите, някои от тях имат дългосрочни договори с клиенти и премахването на съоръженията ще доведе до плащане на неустойки. „Ще сезираме областния управител и всеки един от нас ще си защити интересите. Лошото е, че за това няма да плаща общинският съвет, а отново жителите на София“, заяви Ненков. Според него с тази наредба се разчиства място за някой голям играч, който да дойде и да влезе на един вече разработен пазар.

Единствената добра новина за агенциите

(или поне за тези, които имат редовни документи за своите съоръжения) е, че с влизането в сила на новата наредба вече ще има правила, по които общината може да се бори с незаконно поставените билбордове, които подбиват цените на пазара. Приемането на наредбата автоматично отменя и въведения през 2000 г. мораториум върху разполагането на рекламни съоръжения върху общински терени.
За пореден път, вместо да намерят начин как ефективно да редуцират броя на съоръженията в централните райони и да се преборят с малките фирми, които, поставяйки табелите си, понякога раждат абстрактни архитектурни конструкции, общинските съветници с един замах просто забраниха по-голямата част от рекламната дейност на територията на столицата. „Ако бяхме приели да има определен брой съоръжения в центъра, щяха да се създадат предпоставки за корупция, тъй като преценката колко съоръжения да има щеше да става по субективен начин“, коментира Милена Стефанова. Промените ще доведат до сериозно разместване на позициите на рекламния пазар в София.
Раздвижване на пазара се очаква и заради предстоящото отдаване на концесия на спирките на градския транспорт. Предполагаемите основни играчи в конкурса ще бъдат Wal· - България, Balkan News Out­door и австрийската Europlakat International, която представи новия джойнт венчър заедно с френската JC Decaux точно по време на първия опит за гласуване на проекта за наредба.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес 1 Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 1829 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 1595 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Накратко

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10