След хаоса - още по-голям хаос
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

След хаоса - още по-голям хаос

След хаоса - още по-голям хаос

Общинарите забраниха билбордовете в центъра на София

Борислав КАНДОВ
1135 прочитания

След пет години на безтегловност във външната реклама Столичният общински съвет (СОС) прие нова наредба за разполагането на рекламни съоръжения на територията на София. Първият опит за приемането на новия проект в края на май се провали и общинските съветници решиха да отложат гласуването за след изборите. Тогава проекта подкрепи само групата на СДС, а сега всички партии в столичния парламент се обединиха, като само съветниците от БСП са били против.

Според новите правила

София се разделя на четири зони, в които действат различни правила и цени за разполагане на рекламни съоръжения. В първата зона (идеалния център) ще могат да се разполагат само рекламни елементи с размер до 6 кв.м. Това означава, че ще трябва да бъдат премахнати всички билбордове, тип „Пиза“ (4х3 метра), които са и основният източник на приходи за агенциите за външна реклама. Ще останат така наречените ракети (по спирките на градския транспорт и тротоарите) и паната в подлезите. Ще бъдат свалени и всички конструкции по покривите на сградите в центъра. Във втора зона между булевардите „Евлоги Георгиев“, „Пенчо Славейков“, „Опълченска“ и „Сливница“ и входно-изходните булеварди максимално допустимият размер е 12 кв.м, тоест „пизите“ ще останат. За останалите две зони, обхващащи по-външните райони на столицата, максималният размер на съоръженията е 24 кв.м. Агенциите ще имат една година да махнат съоръженията си, които не се вместват в така зададените рамки. Освен промените в размера се повишават цените за наем, който агенциите за външна реклама трябва да плащат на общината. Те също са различни за различните зони. Контролът по издаването на разрешения за поставяне на съоръжения на общински терени се концентрира в дирекция „Архитектура и градоустройство“, а за частните терени - в районните общини. За съоръжения, които са в разрез с правилата на наредбата, ще следи Столичният инспекторат. Досега за това отговаряше сектор „Реклама“ в общинската администрация.

„По време на дебатите само БСП беше против приемането на наредбата“, каза Милена Стефанова, съветник от групата на СДС, която ръководеше създаването на проекта през последните месеци. „Част от мотивите им бяха, че наредбата не определя цени за реклама в градския транспорт, но този текст регулира преместваемите рекламни съоръжения.“ Общинският съветник от БСП арх. Борислав Борисов заяви, че неговата група не е била против, а са настоявали да се отложи гласуването с една седмица, за да се допълни наредбата. „Възхищавам се на този общински съвет, в който всичко се политизира, дори и такава чисто комунална дейност“, каза Борисов. „В наредбата има противоречащи си текстове. Хем се определя тарифа за наем на площите, хем се казва, че позиции ще се отдават само след търг. А като има определена тарифа, не може да има търг и обратното“, каза Георги Ненков, председател на Българската асоциация за външна реклама (БАВР). Въпреки едногодишния срок, даден на агенциите, някои от тях имат дългосрочни договори с клиенти и премахването на съоръженията ще доведе до плащане на неустойки. „Ще сезираме областния управител и всеки един от нас ще си защити интересите. Лошото е, че за това няма да плаща общинският съвет, а отново жителите на София“, заяви Ненков. Според него с тази наредба се разчиства място за някой голям играч, който да дойде и да влезе на един вече разработен пазар.

Единствената добра новина за агенциите

(или поне за тези, които имат редовни документи за своите съоръжения) е, че с влизането в сила на новата наредба вече ще има правила, по които общината може да се бори с незаконно поставените билбордове, които подбиват цените на пазара. Приемането на наредбата автоматично отменя и въведения през 2000 г. мораториум върху разполагането на рекламни съоръжения върху общински терени.

За пореден път, вместо да намерят начин как ефективно да редуцират броя на съоръженията в централните райони и да се преборят с малките фирми, които, поставяйки табелите си, понякога раждат абстрактни архитектурни конструкции, общинските съветници с един замах просто забраниха по-голямата част от рекламната дейност на територията на столицата. „Ако бяхме приели да има определен брой съоръжения в центъра, щяха да се създадат предпоставки за корупция, тъй като преценката колко съоръжения да има щеше да става по субективен начин“, коментира Милена Стефанова. Промените ще доведат до сериозно разместване на позициите на рекламния пазар в София.

Раздвижване на пазара се очаква и заради предстоящото отдаване на концесия на спирките на градския транспорт. Предполагаемите основни играчи в конкурса ще бъдат Wal· - България, Balkan News Out­door и австрийската Europlakat International, която представи новия джойнт венчър заедно с френската JC Decaux точно по време на първия опит за гласуване на проекта за наредба.

След пет години на безтегловност във външната реклама Столичният общински съвет (СОС) прие нова наредба за разполагането на рекламни съоръжения на територията на София. Първият опит за приемането на новия проект в края на май се провали и общинските съветници решиха да отложат гласуването за след изборите. Тогава проекта подкрепи само групата на СДС, а сега всички партии в столичния парламент се обединиха, като само съветниците от БСП са били против.

Според новите правила

София се разделя на четири зони, в които действат различни правила и цени за разполагане на рекламни съоръжения. В първата зона (идеалния център) ще могат да се разполагат само рекламни елементи с размер до 6 кв.м. Това означава, че ще трябва да бъдат премахнати всички билбордове, тип „Пиза“ (4х3 метра), които са и основният източник на приходи за агенциите за външна реклама. Ще останат така наречените ракети (по спирките на градския транспорт и тротоарите) и паната в подлезите. Ще бъдат свалени и всички конструкции по покривите на сградите в центъра. Във втора зона между булевардите „Евлоги Георгиев“, „Пенчо Славейков“, „Опълченска“ и „Сливница“ и входно-изходните булеварди максимално допустимият размер е 12 кв.м, тоест „пизите“ ще останат. За останалите две зони, обхващащи по-външните райони на столицата, максималният размер на съоръженията е 24 кв.м. Агенциите ще имат една година да махнат съоръженията си, които не се вместват в така зададените рамки. Освен промените в размера се повишават цените за наем, който агенциите за външна реклама трябва да плащат на общината. Те също са различни за различните зони. Контролът по издаването на разрешения за поставяне на съоръжения на общински терени се концентрира в дирекция „Архитектура и градоустройство“, а за частните терени - в районните общини. За съоръжения, които са в разрез с правилата на наредбата, ще следи Столичният инспекторат. Досега за това отговаряше сектор „Реклама“ в общинската администрация.

„По време на дебатите само БСП беше против приемането на наредбата“, каза Милена Стефанова, съветник от групата на СДС, която ръководеше създаването на проекта през последните месеци. „Част от мотивите им бяха, че наредбата не определя цени за реклама в градския транспорт, но този текст регулира преместваемите рекламни съоръжения.“ Общинският съветник от БСП арх. Борислав Борисов заяви, че неговата група не е била против, а са настоявали да се отложи гласуването с една седмица, за да се допълни наредбата. „Възхищавам се на този общински съвет, в който всичко се политизира, дори и такава чисто комунална дейност“, каза Борисов.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK