Облачно с размествания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Облачно с размествания

Облачно с размествания

Новите схеми за разполагането на съоръженията ще променят пазара

Борислав КАНДОВ
1745 прочитания

Компанията на модния гуру Калвин Клайн поднесе поредната изненада на рекламните агенции, като създаде първия жив билборд. Огромната конструкция копира бутилката на новия парфюм на дизайнера, в която има специално направени „стаи“. В тях десетина модели танцуват на музиката, пускана от няколко диджеи. И всичко това се случва от осем сутринта до късно вечер на един от най-известните площади в света - „Таймс скуеър“, в сърцето на Ню Йорк.

Билбордовете - вън от центъра

А софийските агенции за външна реклама най-вероятно ще бъдат принудени да махнат по-голямата част от рекламните си конструкции в центъра на столицата. Най-вероятно защото според приложение към вече влязлата сила наредба, регулираща поставянето на преместваеми рекламни съоръжения, София бе разделена на няколко зони, в които могат да се поставят билбордове и пана до определен размер. В централната зона общината ще получава наем от агенциите за такива съоръжения с максимален размер до 6 кв.м. Но в самата наредба няма забранителни текстове, ограничаващи разполагането например на билбордове, тип „Пиза“ (с площ 12 кв.м). Според Екатерина Морова, зам.-председател на Българската асоциация за външна реклама и управител на агенция „Имидж“, текстовете, определящи зоните и тарифите на общината, не могат да имат забранителен характер. Тоест Столичната община или няма да взима наем за по-големи съоръжения, или те ще трябва да бъдат премахнати.

Всъщност наредбата регулира поставянето на преместваеми обекти (будки, павилиони и т.н.), като заедно с тях са включени и рекламните обекти. Според Морова асоциацията е настоявала текстовете, касаещи поставянето на рекламните съоръжения, да бъдат в отделна наредба или поне в отделен раздел. „Сега се получават много преплитания, които водят до объркване.“ Морова заяви, че асоциацията подготвя жалба срещу наредбата до областния управител, която ще бъде изпратена до 10-11 август, когато изтича едномесечният срок за обжалване. Според нея общинските съветници не са се съобразили и със закона за ограничаване на административното регулиране и контрол върху стопанската дейност.

Кого обича главният архитект

Най-голямата промяна, която предстои на пазара на външна реклама в София, ще бъде предизвикана от новите схеми за разположение на преместваеми обекти. Те вероятно ще разрешат разполагането върху общински терени на по-малко от сегашните съоръжения. Така донякъде ще се облекчи претоварената на места архитектура в столицата. Агенциите може и да спечелят от това, тъй като по-малкото локации ще повишат цената, която рекламодателите ще плащат. Главният архитект на София ще бъде една от най-ухажваните от агенциите личности през следващите месеци. Той заедно с районните кметове трябва да изготви и внесе за одобрение в Столичния общински съвет новите схеми до шест месеца. Съгласувано с КАТ ще се изработят и правила за разполагане на рекламни съоръжения около кръстовищата и по т.нар. високоскоростни улици и булеварди, които обикновено са и най-търсени от рекламодателите, съответно и от агенциите за външна реклама. „Това означава, че всичко трябва да бъде демонтирано и да бъде монтирано наново по новите схеми“, каза Морова. Неясен е текстът, по който ще се провеждат процедурите за издаване на разрешения за поставяне на съоръженията. В член 34 се казва, че лицата, спечелили търга или конкурса, подават молба за издаване на разрешение, но никъде преди това не е описано кой и как обявява тези търгове или конкурси.

Влиятелни хора с проблеми

Димитър Марков, управител на Trendy Vision, която оперира няколкото екрана, разположени на централни места в София, заяви, че ще се съобразят с новите правила, и изрази надежда, че новата наредба ще бъде ефективна в практически план. Големите агенции все още не се бяха запознали с текстовете на наредбата и не можеха да ги коментират, а управителите на друга част бяха в отпуск. Промените ще доведат до сериозно разместване на позициите на разпределения между няколко големи играча рекламен пазар в София и ще докарат облаци над главите на много и влиятелни личности - новоизлюпения депутат Стефан Софиянски, бившия председател на СОС Антоан Николов, Красимир Гергов, Красен Кралев. Със Софиянски се свързваха две от големите агенции - „Имидж“ и „Рекламна мрежа 5“. С първата връзката се прекъсна след скандала между него и Диляна Грозданова, която напусна предизборния щаб на ССД. За „Рекламна мрежа 5“ се твърдеше, че е близка до бившия кмет заради Елена Урумова, съпруга на зам.-кмета Богдан Стефанов. Отскоро обаче Урумова е напуснала (поне на хартия) агенцията, като нейният дял е взет от Ангел Токмакчиев. В момента той държи 70% от собствеността, а останалите 30% са на брат му - актьора Тончо Токмакчиев. Той пък бе кандидат-депутат заедно с Красен Кралев в листата на „Новото време“. „МАГ билборд“, също сред играчите в столицата, е част от рекламната мрежа на Кралев. Красимир Гергов държи сериозна част от съоръженията в столицата чрез Balkan News Outdoor. Продуцентската агенция „Прима“ управлява съоръженията на общинските фирми „Егида“ и скандалната „Софийски имоти“, близка до Николов. Сред силно засегнатите ще бъдат и фирмите на Христо Гюрковски. Той има собственост в Street Plakat, Neon Light, чрез Advice Holding в Wall Street и др. Neon Light и Wall Street са специализирани в изработването и поставянето на големи рекламни съоръжения по покриви и фасади на сгради.

Компанията на модния гуру Калвин Клайн поднесе поредната изненада на рекламните агенции, като създаде първия жив билборд. Огромната конструкция копира бутилката на новия парфюм на дизайнера, в която има специално направени „стаи“. В тях десетина модели танцуват на музиката, пускана от няколко диджеи. И всичко това се случва от осем сутринта до късно вечер на един от най-известните площади в света - „Таймс скуеър“, в сърцето на Ню Йорк.

Билбордовете - вън от центъра

А софийските агенции за външна реклама най-вероятно ще бъдат принудени да махнат по-голямата част от рекламните си конструкции в центъра на столицата. Най-вероятно защото според приложение към вече влязлата сила наредба, регулираща поставянето на преместваеми рекламни съоръжения, София бе разделена на няколко зони, в които могат да се поставят билбордове и пана до определен размер. В централната зона общината ще получава наем от агенциите за такива съоръжения с максимален размер до 6 кв.м. Но в самата наредба няма забранителни текстове, ограничаващи разполагането например на билбордове, тип „Пиза“ (с площ 12 кв.м). Според Екатерина Морова, зам.-председател на Българската асоциация за външна реклама и управител на агенция „Имидж“, текстовете, определящи зоните и тарифите на общината, не могат да имат забранителен характер. Тоест Столичната община или няма да взима наем за по-големи съоръжения, или те ще трябва да бъдат премахнати.

Всъщност наредбата регулира поставянето на преместваеми обекти (будки, павилиони и т.н.), като заедно с тях са включени и рекламните обекти. Според Морова асоциацията е настоявала текстовете, касаещи поставянето на рекламните съоръжения, да бъдат в отделна наредба или поне в отделен раздел. „Сега се получават много преплитания, които водят до объркване.“ Морова заяви, че асоциацията подготвя жалба срещу наредбата до областния управител, която ще бъде изпратена до 10-11 август, когато изтича едномесечният срок за обжалване. Според нея общинските съветници не са се съобразили и със закона за ограничаване на административното регулиране и контрол върху стопанската дейност.

Кого обича главният архитект

Най-голямата промяна, която предстои на пазара на външна реклама в София, ще бъде предизвикана от новите схеми за разположение на преместваеми обекти. Те вероятно ще разрешат разполагането върху общински терени на по-малко от сегашните съоръжения. Така донякъде ще се облекчи претоварената на места архитектура в столицата. Агенциите може и да спечелят от това, тъй като по-малкото локации ще повишат цената, която рекламодателите ще плащат. Главният архитект на София ще бъде една от най-ухажваните от агенциите личности през следващите месеци. Той заедно с районните кметове трябва да изготви и внесе за одобрение в Столичния общински съвет новите схеми до шест месеца. Съгласувано с КАТ ще се изработят и правила за разполагане на рекламни съоръжения около кръстовищата и по т.нар. високоскоростни улици и булеварди, които обикновено са и най-търсени от рекламодателите, съответно и от агенциите за външна реклама. „Това означава, че всичко трябва да бъде демонтирано и да бъде монтирано наново по новите схеми“, каза Морова. Неясен е текстът, по който ще се провеждат процедурите за издаване на разрешения за поставяне на съоръженията. В член 34 се казва, че лицата, спечелили търга или конкурса, подават молба за издаване на разрешение, но никъде преди това не е описано кой и как обявява тези търгове или конкурси.

Влиятелни хора с проблеми

Димитър Марков, управител на Trendy Vision, която оперира няколкото екрана, разположени на централни места в София, заяви, че ще се съобразят с новите правила, и изрази надежда, че новата наредба ще бъде ефективна в практически план. Големите агенции все още не се бяха запознали с текстовете на наредбата и не можеха да ги коментират, а управителите на друга част бяха в отпуск. Промените ще доведат до сериозно разместване на позициите на разпределения между няколко големи играча рекламен пазар в София и ще докарат облаци над главите на много и влиятелни личности - новоизлюпения депутат Стефан Софиянски, бившия председател на СОС Антоан Николов, Красимир Гергов, Красен Кралев. Със Софиянски се свързваха две от големите агенции - „Имидж“ и „Рекламна мрежа 5“. С първата връзката се прекъсна след скандала между него и Диляна Грозданова, която напусна предизборния щаб на ССД. За „Рекламна мрежа 5“ се твърдеше, че е близка до бившия кмет заради Елена Урумова, съпруга на зам.-кмета Богдан Стефанов. Отскоро обаче Урумова е напуснала (поне на хартия) агенцията, като нейният дял е взет от Ангел Токмакчиев. В момента той държи 70% от собствеността, а останалите 30% са на брат му - актьора Тончо Токмакчиев. Той пък бе кандидат-депутат заедно с Красен Кралев в листата на „Новото време“. „МАГ билборд“, също сред играчите в столицата, е част от рекламната мрежа на Кралев. Красимир Гергов държи сериозна част от съоръженията в столицата чрез Balkan News Outdoor. Продуцентската агенция „Прима“ управлява съоръженията на общинските фирми „Егида“ и скандалната „Софийски имоти“, близка до Николов. Сред силно засегнатите ще бъдат и фирмите на Христо Гюрковски. Той има собственост в Street Plakat, Neon Light, чрез Advice Holding в Wall Street и др. Neon Light и Wall Street са специализирани в изработването и поставянето на големи рекламни съоръжения по покриви и фасади на сгради.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK