С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
21 сеп 2005, 0:00, 4622 прочитания

Няма нищо по-интересно от стария вестник

Манията за евтини филми на DVD променя вестникарския пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Понеделник вечер. Мъж и жена пазаруват в квартална софийска бакалия. Докато съпругата плаща на касата, мъжът се спира до щанда за списания и трескаво започва да преравя купчината от издания. „Имате ли съботни вестници“, обръща се той към продавачката. Тя го поглежда учудено. Повечето от клиентите също недоумяват защо на някой може да му трябват вестници отпреди два дни. В този миг мъжът се натъква на стар брой на вестник „Доктор“, в който има филм на DVD. „Този го имаме“, скастря го жена му и мъжът разочаровано го връща на мястото му.
Колекционерството на филми от вестници е новата мания на средностатистическия българин, която може би ще опровергае журналистическата максима „няма нищо по-старо от вчерашен вестник“. Различните издания вече бълват по около 50 заг­лавия на месец, което е почти двойно повече от новите заглавия във видеотеките. DVD манията не само вдигна тиражите на част от вестниците, но стана причина и за появата на една дузина нови издания, построени изцяло върху модела „четиво + филм“. Вече е по-изгодно човек да си купи два-три вестника в събота и така да си осигури забавление за целия уикенд, отколкото да посещава кварталната видеотека.
Според наблюдатели видео­треската няма да бъде „чудо за три дни“ и тепърва предстои преразпределение на вестникарския пазар. Така например вестник „Стандарт“, който пръв от ежедневниците заложи на формулата с DVD, е пред финализиране на договор с една от най-големите разпространителски къщи, който ще осигури дълъг списък от заглавия на филми, които вестникът ще пуска на пазара. „Със сигурност ще продължим пускането на филми поне до края на 2006 г.“, заяви Славка Бозукова, изпълнителен директор на „Стандарт нюз“ ЕАД.
Успехът на DVD изданията не е българско откритие. „Популярността на дисковете е следствие от модата с опаковането на подаръци. Ние започнахме да опаковаме нещо, което да си струва да купиш, което да ти носи някаква естетическа наслада. Другите преди това опаковаха чанти и други подобни подаръци. И това е нормална практика по света. Да възнаградиш, грубо казано, читателите си за тяхната лоялност и същевременно да привличаш нови. Ние просто го направихме с филми. След което изведнъж се отпуши някаква река. Не казвам, че ние сме причината за това, напротив. Просто беше назрял очевидно моментът“, коментира Сашо Жеков, издател на списание „DVD мания“, което пусна филми като „Ван Хелзинг“ и „Невероятната история на Амели Пулен“.
Най-видимо

Ефектът от DVD манията

личи на вестникарския пазар, където някои вестници чувствително успяха да вдигнат тиражите си за кратко време. Това важи особено за „Стандарт“, който преди пускането на поредицата от филми на DVD излизаше в тираж от около 30 000 броя в събота, а сега той надхвърля 100 000. В отделни случаи, когато се пуска по-качествен филм, тиражът стига и 130 000 броя. Четирикратното увеличение носи и повече реклама в сравнение с времето, преди да започне прилагането на DVD с филми, твърди Славка Бозукова. Тя допълва, че освен вдигането на тиража в събота е бил отчетен и ръст на продажбите в останалите дни от седмицата с около 20% заради привличането на нови читатели. Понякога това е съчетано с големи количества непродадени вестници. „Останалите дискове, които не са били продадени, няма да бъдат бракувани. Смятаме да ги използваме за агресивна абонаментна кампания, както и за раздаване на подаръци на читателите по Коледа“, коментира Славка Бозукова.
Основният губещ от ръста на тиража на „Стандарт“ засега са останалите ежедневници, чиито тиражи неминуемо бележат спад. Според източници от вестникарския пазар ВАЦ също се готви за пускането на филми с тиражите на съботните „24 часа“ и „Труд“. Представители на германската медийна група вече проучват възможностите за пускането на филми в продажба заедно с вестниците, потвърди Пламен Тенев, управител на „168 часа“ ЕООД, който допълни, че пресгрупата скоро ще огласи плановете си.
Вероятно в централата на ВАЦ вече съжаляват, че вместо с филми на DVD предпочетоха да предлагат вестниците си с книги. В интерес на истината ВАЦ бяха сред първите, открили потенциала на продажбите чрез DVD. В края на миналата година „24 часа“ пусна на DVD българския филм „Опасен чар“ с Тодор Колев. Въп­реки че тиражът беше увеличен двойно, вестникът беше разграбен за часове. „Няколко дни преди да излезе броят с филма, имахме заявки от разпространители за тройно по-големи количества от обикновено“, разказва Борислав Зюмбюлев, заместник главен редактор на „24 часа“. Читатели на вестника са купували по няколко броя, за да подаряват филма на свои познати и роднини.
Преразпределение се наблюдава и в сегмента на жълтите вестници. Така например „Уикенд“, който доскоро излизаше в тираж 80 000, вече печата по 115 000 броя всяка седмица. „Аз си го обяснявам не толкова с колекционерската страст на хората, колкото с типично българския маниер да има далавера. Това е като с книгите на ВАЦ в началото. Имаше бой за „Името на розата“. Аз дълбоко се съмнявам, че бабата от Каспичан някога ще прочете тая книга, но въпреки това се бие с бастуна. Абсурд е да има бой за тежък семиотичен роман. По същия начин започна и тази треска за DVD-тата. Явно читателят се чувства победител, той едва ли не е прецакал системата и „Александра видео“, като не е дал 15 лева за DVD“, коментира Мартин Радославов, който е издател на вестниците „Шок“, „Уикенд“, „Контра“ и „Аз, жената“.
Ръст имат и издания като „Шоу“ и „Доктор“, които доскоро бяха само едни от многото жълти издания на пазара. „Това са вестници, които са прозрели факта, че хората имат нужда от две неща - хляб и зрелища. А филмите са нещото, което може да продава вестници повече от всичко друго“, коментира собственикът на „Тандем видео“ Цветан Георгиев.
По-слабо засегнат от DVD манията засега като че ли е кинопазарът. Няколко собственици на софийски видеотеки заявиха, че има известен спад на продажбите, но това било нормално през лятото, когато хората са на море. Големите киноразпространители също отричат спад на посещенията в киносалоните. „DVD манията не оказва пряко влияние засега. Посещаемостта в кината е в рамките на нормалната за сезона. Нямаме и някакви специални оплаквания от собствениците на видеотеки“, коментира Веселин Савов от „Съни филмс“. Според него причината за това е фактът, че във вестниците се пускат филми предимно на т.нар независими студиа. „Тези филми са само малка част от заглавията, които се пускат на пазара въобще - по-малко от 5%. Освен това обект на сделките с вестниците и списанията са филми, които отдавна са пуснати на пазара, минали са през видеотеките и са се продавали в магазините“, допълни той.

Hollywood гледа безмълвно

Революция на пазара би настъпила, ако в бизнеса с DVD влязат представителите на големите компании, твърдят издатели. Става дума за т.нар. мейджъри - 20th Century Fox, Paramount Pictures, Sony Pictures, Univer­sal, New Line Cinema, Walt Dis­ney Company, Miramax Films и Warner Bros. В България правата за техните филми са поделени между „Александра видео“ и „Съни филмс“. Сравнително отскоро към тях се присъедини и гръцката фирма „Прооптики“, която успя да вземе преди около година правата за видеоразпространение на Universal.
По принцип големите продуцентски компании в Холивуд нямат интерес да продават свои филми за разпространение чрез вестници и списания, тъй като това влияе негативно на пазара в дългосрочен план. Когато хората свикнат да получават добри филми на ниска цена, по-трудно ще бъдат накарани след това да плащат по 15 или 20 лева за филм на DVD. Всички дават за пример Гърция, където доскоро почти всички тиражни вестници подаряваха на читателите си филми на DVD и това е довело до тотален спад в продажбите на филми в търговската мрежа и е засегнало сериозно бизнеса на видеотеките.
Поначало филмовите мейджъри продават правата за киноразпространение отделно от тези за видеоразпространение. Случва се носители на правата за един и същ филм да бъдат различни фирми. Така например в България правата за киноразпространение на филмите на Columbia Pictures и Warner Bros. се държат от „Александра видео“, докато правата за видеоразпространение на същите филми са собственост на „Съни филмс“. Поначало цената на мейджърските филми е много по-висока. По тази причина до този момент издаваните от вестниците филми са от т.нар. независими студиа, чиито права струват по-евтино.
По принцип изданията не желаят да афишират плащаните от тях суми за уреждане на правата, които са търговска тайна. Според запознати себестойността на едно DVD за сравнително стойностен филм може да излезе под един лев. В тази сума влизат както разходите за изработка, така и авторските права. Разликата до 2.50 формира печалбата на изданието. За по-стойностните филми обаче правата могат да бъдат и доста по-скъпи. Освен това вестниците плащат големи проценти търговска отстъпка на разпространителите, стигащи до 35% в някои случаи. Печалбата допълнително се намалява и от непродадените вестници (т.нар. брак), които трудно могат да бъдат предвидени и зависят най-вече от интереса към филма. „Стандарт“ например компенсира големите разходи по изработката и опаковането на филмите със спонсорски договор за реклама с „Мобилтел“.
„Правата на филмите, които се продават съв­местно с вестници или списания, са уредени по същия начин, по който и правата на филмите, продавани в магазините. За нас вестниците и списанията се явяват купувач на едро и по този начин няма особена разлика между двата вида продажби. Цената на продукта зависи от много компоненти - от тиража, от качеството на филмите, както и от спецификата на договорите с всяка отделна компания“, коментира Веселин Савов от „Съни филмс“. Според него DVD манията формира новото отношение на потребителите към филмите. „Те започват вече да ги притежават, както се притежава книга. Ясен знак за това променено отношение е и фактът, че продажбите на DVD-та в магазините вече повече от година бележат ръст. Аз мисля, че DVD-манията във вестници и списания е по-скоро мода, която като всяка мода рано или късно ще залезе, и, надявам се, ще остане желанието у хората да притежават филмите в своите лични колекции, което е добре за бизнеса“, казва управителят на „Съни филмс“.
Самите дискове се правят на две места. Едната машина се намира в Стара Загора и е на фирма „Медийни системи“ ЕАД, сред чиито собственици са Младен Мутафчийски, бивш директор на държавната оръжейна фирма „Тератон“, и бившият депутат във Великото народно събрание Асен Мичковски. Втората машина е в София и е собственост на фирмата „Кристал тон-2“ ЕООД, собственост на Драгомир Ганев. Именно на тази машина се правят дисковете с два филма, които се разпространяват от вестниците „Шоу“ и „Доктор“. Дисковете, които тези два вестника пускат, са по-големи от обикновеното DVD. Те събират до 10 гигабайта информация, което поз­волява печатането на два филма върху един и същ диск чрез компресия на сигнала. В стремежа за печелене на аудитория

Стават и гафове

Преди седмица вестник „Доктор“ трябваше да излезе с два филма на един и същ диск. По вина на производителя обаче вторият филм не е бил записан, а вместо него читателите са получили диск, на който от двете страни е бил отпечатан филмът „Балът на чудовището“ с Холи Бери и Били Боб Торнтън. Според издателя на вестника Георги Илиев гафът е бил по вина на фабриката производител. За да компенсира читателите си, „Доктор“ пусна в последния си брой цели три филма! Сред тях беше и неиздаденият по погрешка филм „От здрач до зори“ с Харви Кайтел и Джордж Клуни.
Според киноразпространители масовият клиент в България обича зрелищни филми, в които има екшън и кръв, а не толкова сериозните филми, дори и ако имат по няколко награди. Най-ярък пример за това е филмът „Английският пациент“, който беше пуснат с тиража на вестник „Уикенд“ преди няколко седмици. Въпреки че филмът с Ралф Файнс и Жулиет Бинош има девет награди „Оскар“, интересът към него се е оказал доста по-нисък от очаквания и близо 45% от тиража е останал непродаден и се е наложило да бъде бракуван.
Стига се и до тотални провали. Един от провинциалните вестници за обяви, които също разпространяват DVD-та с филми, наскоро се принудил да бракува около 34 000 от общо 40 000 тираж, тъй като интересът към филма се оказал много по-малък, отколкото издателите очаквали.
Според хората от бранша българският пазар е много нелогичен. В повечето страни по света филмите, които вече веднъж са били излъчени по телевизията, не се пускат в продажба на DVD, тъй като се предполага, че интересът към тях ще е нисък. У нас се случва точно обратното. Филми, които са били давани по кабелните телевизии, се оказват по-търсени от други, за които никой не е чувал. „Хората се водят от рекламата. Те смятат, че щом един филм е бил излъчван по кабелната, значи е добър, и решават, че трябва да си го купят“, коментира представител на една от разпространителските компании.
Бумът на DVD с вестниците е подтикнал фирми, занимаващи се с видеоразпространение, да откупят правата и за стари филми, които от години са част от каталозите на видеотеките. Така например от „Тандем видео“ съобщиха, че току-що са закупили правата за издаване на популярни заглавия от 80-те години, сред които са заглавия като „Рамбо - Първа кръв“ и „Терминатор“ с Арнолд Шварценегер. „Ще видим с кой вестник ще ги пуснем, още разглеждаме различните предложения“, заяви Цветан Георгиев, собственик на „Тандем видео“.
Според някои играчи на пазара следващата мания ще бъде пускането на популярни сериали като „Приятели“ или „Сексът и градът“ на DVD заедно с вестниците. Вече се говори, че един от вестниците с подчертана ориентация към по-възрастното поколение е успял да договори правата за сериала „На всеки километър“. Някои прогнозират дори съчетаване на сериали с игрални филми в един и същ диск с цел привличане на различни типове аудитория. Има обаче и мнения, че това няма да се посрещне добре от публиката. „Според мен сериалите не са подходящи за продажба с вестник или списание. Има разлика между това да искаш да гледаш и да искаш да притежаваш един филм“, коментира Бисер Боев, управляващ директор на IDG България, издател на списанията Computerworld, PC World и Digital World, които също влагат филми. Той е на мнение, че интересът на хората към евтините DVD-та скоро ще изчезне. „Нямаше как DVD модата да не окаже влияние върху медийния пазар. Но ако гледаме в дългосрочен план, по-скоро съм скептичен. Само поради факта, че пускаш филми, не можеш да очакваш, че интересът на хората към твоето списание ще бъде винаги голям. Не може маркетинговата стратегия да се гради само върху подаръците, които пускаш. Така не се изгражда никаква лоялност“, допълва Бисер Боев.
Мнозина се питат защо вестниците не издават български игрални филми. Зрителите от по-старото поколение с охота биха купували филми като „Оркестър без име“, „Вчера“, „Време разделно“ или „Козият рог“. Проб­лемът е, че повечето популярни български филми са стари и преформатирането им от кинолента на DVD формат ще струва скъпо. Другата пречка е, че правата за тях са разхвърляни между много институции. Продуцентските права за филмите, снимани преди 1993, се държат от БНТ и Националния филмов център, докато авторските права на режисьорите, сценаристите и операторите се представляват от „Филм аутор“. Отделно трябва да се договарят правата за музиката към филмите, които се представляват от „Мюзик аутор“, както и възнагражденията на актьорите. „Сега процедурата е много усложнена и затова ние предложихме да се подпише споразумение, което да улесни ползвателите на филмите“, коментира Мария Палаурова от „Филм аутор“. Тя допълни, че е имало много запитвания от вестници, желаещи да тиражират стари български филми на DVD, но още няма подписан договор заради неуредения статут на правата.
„Ние искахме да вземем два-три български филма и се оказа, че те са четири пъти по-скъпи, отколкото холивудските филми. Примерно „Английският пациент“, който е с девет оскара, е четири пъти по-евтин, отколкото например „Оркестър без име“. Това е причината да не се тиражират български филми“, коментира Мартин Радославов.
Според Георги Илиев, издател на вестниците „Шоу“ и „Доктор“, вестникарският пазар като цяло е спечелил от DVD треската. „Това де факто бяха два отделни пазара - единият на вестниците, а другият на филмите. Ние ги обединихме в едно и е нормално да има разширение на аудиторията“, заяви той. По думите му всички вестници с филми на DVD вече са успели да си вдигнат тиражите, но сега се наблюдава пренасищане на пазара и отлив на читатели. „В началото всички вестници, които пуснаха DVD-та, успяха да си вдигнат тиражите с 1/3. Но вече се наблюдава спад, което е обяснимо, тъй като много издания започнаха да го правят. Ние ще пускаме филми, докато има интерес“, казва собственикът на „Шок прес“ ООД.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 614 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 1905 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Накратко

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма