Лек стрес на пазара на външна реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лек стрес на пазара на външна реклама

Лек стрес на пазара на външна реклама

Бизнесът търси диалог със столичната община в битката с незаконните съоръжения

Борислав КАНДОВ
1169 прочитания

Облачно време започва да застига агенциите за външна реклама в София. Или поне тези, които злоупотребят с продължилия няколко години хаос в общината, предизвикан от липсата на правила. Кметът Бойко Борисов още с встъпването си в длъжност се закани на незаконните билбордове. В края на миналата седмица думите му се превърнаха в дела. В неделния следобед десетина журналисти станаха свидетели на публичното сваляне на едно от 14-те незаконни съоръжения. Събитието се състоя на светофара зад НДК, а съоръженията се оказаха собственост на общинската фирма „Озеленяване“. Въпреки все още нефункциониращата напълно нова наредба за преместваемите обекти, която регулира издаването на разрешения и разполагането на рекламни съоръжения на територията на столицата, акцията на Борисов е сигнал, че този път, може би, от пазара на външна реклама в столицата ще бъдат изхвърлени играчите, заобикалящи закона (още по темата можете да прочетете на стр. 18-19).

Всички под ревизия

Кметът обаче се закани не само на собствениците на незаконни съоръжения, но и на легалните такива, тъй като според него наемите, които те плащат на общината са смешно ниски. В изказванията си пред медиите той стигна дори до крайности, заявявайки, че наемът на един билборд трябва да бъде 2000 евро на месец... С наредбата, приета в края на юли, София бе разделена на четири зони от центъра към покрайнините, с различни цени за наем, вариращи от седем до 20 евро на месец. Тъй като документът бе приет под пара заради наближаващите кметски избори, в него останаха множество неясноти. Така и не става ясно тези цени за квадратен метър площ ли са или за цялото съоръжение например.

„Като цяло одобряваме инициативата на кмета, но трябва да има диалог между общината и бизнеса, коментира председателят на Българската асоциация за външна реклама (БАВР) Георги Ненков. Да стане ясно каква е идеята - да влизат пари в бюджета на града или да се показва извършване на дейност.“ Веднага след приемането на наредбата асоциацията обяви, че ще я обжалва пред областния управител. Освен неясното определяне на наемните цени, според бизнеса наредбата нарушава чл.56 и чл.57 от Закона за устройството на територията, обединявайки под общ знаменател рекламните съоръжения с преместваемите обекти. „Една сергия днес е на едно място, а утре може да бъде преместена на съвсем друго. Докато един билборд е конструкция, която не може толкова лесно да бъде местена от едно място на друго“, казва Ненков. БАВР така и не успя да стигне до областния управител, защото според Ненков „и.д. кметът Минко Герджиков спря наредбата и ние нямаше какво да обжалваме. След това отмени решението си, но се оказа, че [въпреки спирането] е трябвало да подадем жалба в срок от един месец от приемането и от общинския съвет, което ние не бяхме направили. Сега я обжалваме пред Софийски градски съд.“ Едно от основните действащи лица при изготвянето на проекта за наредба - съветникът от групата на БСП арх. Борислав Борисов призна, че има пропуски в текстовете. Той каза, че се работи по предложение за допълнение на наредбата, включително и в частта за тарифите. Борисов каза още, че наредбата на практика все още не се прилага от общинската администрация. „Моето лично мнение е, че смяната на кмета и предстоящият избор на нов главен архитект на столицата са причините за забавянето“, смята Борисов. Въпреки това одобрението на проекти стартира и през септември започнаха да се появяват нови съоръжения. По-голямата част от тях - отново полулегални. Според наредбата на всяко от тях трябва да бъдат отбелязани името и адресът на собственика. На почти всички от новите билбордове в централната част на града обаче подобна информация липсва.

Малки играчи - големи пакости

Според Георги Ненков негативното отношение към пазара на външна реклама се създава заради малки играчи, които поставят рекламни съоръжения на всевъзможни места и по този начин създават негативно впечатление за всички на пазара. „Те са привлечени от писания в медиите, в които се обяснява как от един билборд се печелят по 2000 евро на месец и си казват „ами защо и аз да не си направя един“. Точно те са тези, които се набиват на очи“, казва Ненков.

За него започналият процес на окрупняване на пазара (няколко големи играчи директно изкупуват по-малките агенции или чрез подставени лица влизат в тяхното управление) е нормален и самият пазар се нуждае от него. „По този начин ще се облекчи и работата на общината“, смята той и допълва, че и общината трябва да улесни работата на агенциите, като въведе обслужване на едно гише. Текстът от новата наредба, който също предизвика много коментари бе този, с който се отменяха всички досегашни схеми за разполагане на рекламни съоръжения. Наредбата даваше срок от шест месеца на кмета, районните кметове и главния архитект на София да изработят новите схеми. Това заедно с неведнъж изказаното от Бойко Борисов мнение, че съоръженията са много, със сигурност притесняват както големите, така и по-малките играчи на пазара. Срокът, поставен от наредбата, изтича през февруари. А в конкурса за избор на нов главен архитект след оставката на досегашния Стоян Янев все още не е приключил процесът на подаване на документи за участие. Една от потенциалните кандидатури е тази на арх. Борислав Борисов. „Ако конкурсът бъде едно честно състезание на идеи за развитие на града - ще участвам“, коментира пред „Капитал“ Борисов. Единственото желание на бизнеса според Георги Ненков е „при направата на нова схема да присъстват наши представители в работната група или комисията, която ще я изработва“.

Пред Бойко Борисов стоят два варианта - или да премахне незаконните съоръжения и да създаде нови схеми, които да бетонират статуквото, поддържано с години, или с новите схеми да влезе в конфликт с големите играчи, като намали силно броя на съоръженията и повиши цената за отдаване под наем на общински площи за тяхното разполагане. Засега поведението му наклонява везните по-скоро към втория вариант. А големите играчи на пазара ще трябва освен за неговото благоволение да водят и още една битка - за спирките на градския транспорт. Идеята за обявяването на конкурс за отдаването им на концесия, появила се в началото на годината, засега остава на заден план. Най-вероятно поради факта, че за повечето от тях, разположени в центъра на града, големите агенции имат сключени дългосрочни договори и тяхното разтрогване ще предизвика нова вълна от проблеми за общината.

Облачно време започва да застига агенциите за външна реклама в София. Или поне тези, които злоупотребят с продължилия няколко години хаос в общината, предизвикан от липсата на правила. Кметът Бойко Борисов още с встъпването си в длъжност се закани на незаконните билбордове. В края на миналата седмица думите му се превърнаха в дела. В неделния следобед десетина журналисти станаха свидетели на публичното сваляне на едно от 14-те незаконни съоръжения. Събитието се състоя на светофара зад НДК, а съоръженията се оказаха собственост на общинската фирма „Озеленяване“. Въпреки все още нефункциониращата напълно нова наредба за преместваемите обекти, която регулира издаването на разрешения и разполагането на рекламни съоръжения на територията на столицата, акцията на Борисов е сигнал, че този път, може би, от пазара на външна реклама в столицата ще бъдат изхвърлени играчите, заобикалящи закона (още по темата можете да прочетете на стр. 18-19).

Всички под ревизия

Кметът обаче се закани не само на собствениците на незаконни съоръжения, но и на легалните такива, тъй като според него наемите, които те плащат на общината са смешно ниски. В изказванията си пред медиите той стигна дори до крайности, заявявайки, че наемът на един билборд трябва да бъде 2000 евро на месец... С наредбата, приета в края на юли, София бе разделена на четири зони от центъра към покрайнините, с различни цени за наем, вариращи от седем до 20 евро на месец. Тъй като документът бе приет под пара заради наближаващите кметски избори, в него останаха множество неясноти. Така и не става ясно тези цени за квадратен метър площ ли са или за цялото съоръжение например.

„Като цяло одобряваме инициативата на кмета, но трябва да има диалог между общината и бизнеса, коментира председателят на Българската асоциация за външна реклама (БАВР) Георги Ненков. Да стане ясно каква е идеята - да влизат пари в бюджета на града или да се показва извършване на дейност.“ Веднага след приемането на наредбата асоциацията обяви, че ще я обжалва пред областния управител. Освен неясното определяне на наемните цени, според бизнеса наредбата нарушава чл.56 и чл.57 от Закона за устройството на територията, обединявайки под общ знаменател рекламните съоръжения с преместваемите обекти. „Една сергия днес е на едно място, а утре може да бъде преместена на съвсем друго. Докато един билборд е конструкция, която не може толкова лесно да бъде местена от едно място на друго“, казва Ненков. БАВР така и не успя да стигне до областния управител, защото според Ненков „и.д. кметът Минко Герджиков спря наредбата и ние нямаше какво да обжалваме. След това отмени решението си, но се оказа, че [въпреки спирането] е трябвало да подадем жалба в срок от един месец от приемането и от общинския съвет, което ние не бяхме направили. Сега я обжалваме пред Софийски градски съд.“

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK