Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 дек 2005, 0:00, 1138 прочитания

Лек стрес на пазара на външна реклама

Бизнесът търси диалог със столичната община в битката с незаконните съоръжения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Облачно време започва да застига агенциите за външна реклама в София. Или поне тези, които злоупотребят с продължилия няколко години хаос в общината, предизвикан от липсата на правила. Кметът Бойко Борисов още с встъпването си в длъжност се закани на незаконните билбордове. В края на миналата седмица думите му се превърнаха в дела. В неделния следобед десетина журналисти станаха свидетели на публичното сваляне на едно от 14-те незаконни съоръжения. Събитието се състоя на светофара зад НДК, а съоръженията се оказаха собственост на общинската фирма „Озеленяване“. Въпреки все още нефункциониращата напълно нова наредба за преместваемите обекти, която регулира издаването на разрешения и разполагането на рекламни съоръжения на територията на столицата, акцията на Борисов е сигнал, че този път, може би, от пазара на външна реклама в столицата ще бъдат изхвърлени играчите, заобикалящи закона (още по темата можете да прочетете на стр. 18-19).

Всички под ревизия

Кметът обаче се закани не само на собствениците на незаконни съоръжения, но и на легалните такива, тъй като според него наемите, които те плащат на общината са смешно ниски. В изказванията си пред медиите той стигна дори до крайности, заявявайки, че наемът на един билборд трябва да бъде 2000 евро на месец... С наредбата, приета в края на юли, София бе разделена на четири зони от центъра към покрайнините, с различни цени за наем, вариращи от седем до 20 евро на месец. Тъй като документът бе приет под пара заради наближаващите кметски избори, в него останаха множество неясноти. Така и не става ясно тези цени за квадратен метър площ ли са или за цялото съоръжение например.
„Като цяло одобряваме инициативата на кмета, но трябва да има диалог между общината и бизнеса, коментира председателят на Българската асоциация за външна реклама (БАВР) Георги Ненков. Да стане ясно каква е идеята - да влизат пари в бюджета на града или да се показва извършване на дейност.“ Веднага след приемането на наредбата асоциацията обяви, че ще я обжалва пред областния управител. Освен неясното определяне на наемните цени, според бизнеса наредбата нарушава чл.56 и чл.57 от Закона за устройството на територията, обединявайки под общ знаменател рекламните съоръжения с преместваемите обекти. „Една сергия днес е на едно място, а утре може да бъде преместена на съвсем друго. Докато един билборд е конструкция, която не може толкова лесно да бъде местена от едно място на друго“, казва Ненков. БАВР така и не успя да стигне до областния управител, защото според Ненков „и.д. кметът Минко Герджиков спря наредбата и ние нямаше какво да обжалваме. След това отмени решението си, но се оказа, че [въпреки спирането] е трябвало да подадем жалба в срок от един месец от приемането и от общинския съвет, което ние не бяхме направили. Сега я обжалваме пред Софийски градски съд.“
Едно от основните действащи лица при изготвянето на проекта за наредба - съветникът от групата на БСП арх. Борислав Борисов призна, че има пропуски в текстовете. Той каза, че се работи по предложение за допълнение на наредбата, включително и в частта за тарифите. Борисов каза още, че наредбата на практика все още не се прилага от общинската администрация. „Моето лично мнение е, че смяната на кмета и предстоящият избор на нов главен архитект на столицата са причините за забавянето“, смята Борисов. Въпреки това одобрението на проекти стартира и през септември започнаха да се появяват нови съоръжения. По-голямата част от тях - отново полулегални. Според наредбата на всяко от тях трябва да бъдат отбелязани името и адресът на собственика. На почти всички от новите билбордове в централната част на града обаче подобна информация липсва.

Малки играчи - големи пакости

Според Георги Ненков негативното отношение към пазара на външна реклама се създава заради малки играчи, които поставят рекламни съоръжения на всевъзможни места и по този начин създават негативно впечатление за всички на пазара. „Те са привлечени от писания в медиите, в които се обяснява как от един билборд се печелят по 2000 евро на месец и си казват „ами защо и аз да не си направя един“. Точно те са тези, които се набиват на очи“, казва Ненков.
За него започналият процес на окрупняване на пазара (няколко големи играчи директно изкупуват по-малките агенции или чрез подставени лица влизат в тяхното управление) е нормален и самият пазар се нуждае от него. „По този начин ще се облекчи и работата на общината“, смята той и допълва, че и общината трябва да улесни работата на агенциите, като въведе обслужване на едно гише.
Текстът от новата наредба, който също предизвика много коментари бе този, с който се отменяха всички досегашни схеми за разполагане на рекламни съоръжения. Наредбата даваше срок от шест месеца на кмета, районните кметове и главния архитект на София да изработят новите схеми. Това заедно с неведнъж изказаното от Бойко Борисов мнение, че съоръженията са много, със сигурност притесняват както големите, така и по-малките играчи на пазара. Срокът, поставен от наредбата, изтича през февруари. А в конкурса за избор на нов главен архитект след оставката на досегашния Стоян Янев все още не е приключил процесът на подаване на документи за участие. Една от потенциалните кандидатури е тази на арх. Борислав Борисов. „Ако конкурсът бъде едно честно състезание на идеи за развитие на града - ще участвам“, коментира пред „Капитал“ Борисов.
Единственото желание на бизнеса според Георги Ненков е „при направата на нова схема да присъстват наши представители в работната група или комисията, която ще я изработва“.
Пред Бойко Борисов стоят два варианта - или да премахне незаконните съоръжения и да създаде нови схеми, които да бетонират статуквото, поддържано с години, или с новите схеми да влезе в конфликт с големите играчи, като намали силно броя на съоръженията и повиши цената за отдаване под наем на общински площи за тяхното разполагане. Засега поведението му наклонява везните по-скоро към втория вариант. А големите играчи на пазара ще трябва освен за неговото благоволение да водят и още една битка - за спирките на градския транспорт. Идеята за обявяването на конкурс за отдаването им на концесия, появила се в началото на годината, засега остава на заден план. Най-вероятно поради факта, че за повечето от тях, разположени в центъра на града, големите агенции имат сключени дългосрочни договори и тяхното разтрогване ще предизвика нова вълна от проблеми за общината.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 803 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 900 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Властта е нечувствителна към свободата на словото

Промени в закона дават възможност на МВР да цензурира информацията

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10