Едно стъпало нагоре

Приходите от реклама на тв каналите надхвърлиха 300 млн. лева за 2005 г.

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Ако приемем сумата 300 млн. лева, инвестирани в тв реклама в рамките на една календарна година, за психологическа граница, можем да кажем, че българският пазар премина тази граница през 2005 г. Според данните от мониторинга на агенция Market Links върху осем тв канала (три ефирни и пет кабелни) през изминалата година рекламодателите са инвестирали 319 583 140 лева. Мониторингът се извършва на база официалните тарифи на тв каналите, като от посочените суми не са извадени комисионите на рекламни агенции, медиа шопове и рекламодатели, купуващи директно рекламно време, както и бартерните договори и отстъпките за обем. Прието е от официалните суми да се вадят от 10% до 50%, за да се придобие приблизителна представа за реалните приходи от рекламна дейност на тв каналите.

Рекорден ръст

Мониторингът отчита ръст на рекламния тв пазар от 17% в сравнение с 2004 г., когато приходите на следените телевизии от продажба на рекламно време бяха 273 135 896 лева. Това е най-голямото повишение от 2003 г., когато „Капитал“ за пръв път публикува данни за приходите на тв каналите. Тези данни потвърждават прогнозите за положителното развитие на пазара в средносрочен план, както и мнението, изразявано от външни наблюдатели, че регионът е подходящо място за инвестиции в комуникационния сектор.

Неизменният лидер - bTV, успява да обърне негативния си резултат от 2004 г., когато мониторингът отчете спад от 8%, и през 2005 г. регистрира повишение на привлечените рекламни инвестиции от 9%. Общите рекламни приходи на bTV от 134.447 млн. лева представляват около 42% от целия обем на пазара. Без да има някакви изключителни успехи или провали, първата частна телевизия продължава да привлича интереса на рекламодателите. През есента bTV лансира голям пакет от външни продукции, сред които и може би най-голямото разочарование - предаването „Красавицата и отличникът“, което трябваше да се противопостави на Big Brother 2. „Нова тв“ продължава да бъде основен двигател на растежа на пазара. Според мониторинга телевизията е повишила приходите си с почти 42% от 78.155 млн. лева през 2004 г. до 110.858 млн. лева през 2005 г., или близо 35% от общия обем на инвестициите в тв реклама. Въпреки че Star Academy не успя да повтори успеха на първото издание на Big Brother, „академията за таланти“ привлече свежи рекламни инвестиции за „Нова тв“ през първата половина на годината. А в края на 2005 г. основна заслуга за ръс­та в приходите на телевизията изигра успешният втори сезон на Big Brother. Въпреки законовите ограничения държавната БНТ също успява да повиши приходите си - с 15% до 33.012 млн. лева. В началото на изминалата година БНТ промени тарифите и условията за рекламиране (тарифите и отстъпките бяха повишени, рейтинг точките отстъпиха на твърдите цени), а за пръв път от няколко години насам нямаше сътресения в управлението на медиата.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар