Всичко се плаща
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всичко се плаща

Всичко се плаща

Общината показа проекта за нова наредба за рекламна дейност в София

Борислав КАНДОВ
1672 прочитания

Рекламна рисунка в подлеза на НДК - 20 лева на кв.м. Рекламен чадър пред НДК - 50 лева на кв.м. Полет на рекламен балон над НДК - 100 лв. Така ще изглежда ценоразписът на Столичната община, ако бъде приет проектът за нова наредба за рекламната дейност на територията на София. Той е подготвен от администрацията на столичния кмет Бойко Борисов и бе публикуван за обществено обсъждане във виртуалния пресцентър на сайта на общината sofia.bg. Негов автор е сектор „Реклама“ към общината с началник Евгени Радев. Предстои текстът да бъде внесен за обсъждане в общинския съвет.

Добър проект...

„Проектът за наредба е много добър“, коментира председателят на Българската асоциация за външна реклама (БАВР) Георги Ненков. Той е бил обсъден с представители на асоциацията и според Ненков общината се е съобразила с всички предложения, които бизнесът е направил по време на обсъждането.

При приемането на предишната наредба представителите на бизнеса протестираха срещу обединяването на рекламните съоръжения с преместваемите обекти - будки, павилиони и т.н. Сегашният проект се отнася само за рекламните елементи. Той дава по-големи правомощия на кмета във взаимоотношенията с бизнеса. Ако бъде приет в сегашния си вид, кметът ще дава съгласие да стартира процесът по разглеждане на проектната документация. След това документацията ще отива в Общинския експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ), който ще я разглежда срещу заплащане от 30 до 150 лева в зависимост от типа съоръжение. Главният архитект на столицата ще издава разрешение за монтаж и документацията ще се връща при кмета, който подписва договор с кандидата. В текста няма ограничение на срока, за който може да бъде подписан един договор. „Ние отдавна настояваме за подписване на дългосрочни договори. Те ще ни позволят да инвестираме повече средства в поддръжката и модернизирането на съоръженията“, коментира Ненков. Освен максималния срок в проекта отпада и ограничението за размера на рекламните съоръжения в зона 1 - идеалния център на столицата. В приетата през юли 2005 г. наредба в тази зона бе забранено поставянето на съоръжения над 6 кв.м.
За разлепването на печатна реклама също ще се изисква издаване на разрешение от общината след подаване на заявление и мостра от рекламния материал. Към досегашните съоръжения, за които общината получаваше наем от ползвателите, са добавени и рекламните камиончета, рекламни рисунки и графити, въздушната реклама (с балон, самолет и т.н.), рекламните чадъри и тенти на заведенията и рекламата по витрините на магазините.

...но с пропуски

Милена Стефанова, общински съветник от групата на СДС, смята, че с този проект се бяга от обявяването на конкурси. „В сега действащата наредба след приемането на нови схеми беше предвидено да се обявят конкурси, което евентуално щеше да доведе и до повишаване на цените за наема на съоръженията.“ Цените остават почти същите, като само за малките съоръжения с площ до 10 кв.м в централните зони те са значително повишени - от 12 евро или близо 24 лева месечно на кв.м в сегашната наредба до 35-50 лева в проекта. За най-разпространените билбордове тип „Пиза“ (12 кв.м) наемателите ще плащат на общината от 144 лв. в крайните райони до 480 в центъра. Предвидено е обявяване на конкурси от кмета само за централни и представителни градски площи.

Един от проблемите на проекта е устното съгласие, с което кметът може да стартира процеса по издаване на необходимите документи. Не става ясно, ако бъде дадено такова съгласие, как то ще бъде приложено към останалата документация за ОЕСУТ. Освен това условието кметът да е дал съгласието си на всеки кандидат може да доведе до липса на гъвкавост на процеса, смята Георги Ненков. Както според него, така и според общински съветници най-големият проблем на проекта е липсата на ресурс в общината да се следи за спазването на наредбата. Не става ясно и дали заведенията ще трябва да плащат за рекламните чадъри и тенти, или сумата ще бъде плащана от рекламодателите, които най-често ги предоставят безплатно за ползване срещу продажба на техните стоки.

През лятото БАВР преброи 784 билборда в София. След приемането на сега действащата наредба през юли миналата година отпадна действащият от 2000 г. мораториум върху разполагането на рекламни съоръжения на територията на столицата. Според Георги Ненков сега те са със 70 - 100 броя повече.

Рекламна рисунка в подлеза на НДК - 20 лева на кв.м. Рекламен чадър пред НДК - 50 лева на кв.м. Полет на рекламен балон над НДК - 100 лв. Така ще изглежда ценоразписът на Столичната община, ако бъде приет проектът за нова наредба за рекламната дейност на територията на София. Той е подготвен от администрацията на столичния кмет Бойко Борисов и бе публикуван за обществено обсъждане във виртуалния пресцентър на сайта на общината sofia.bg. Негов автор е сектор „Реклама“ към общината с началник Евгени Радев. Предстои текстът да бъде внесен за обсъждане в общинския съвет.

Добър проект...

„Проектът за наредба е много добър“, коментира председателят на Българската асоциация за външна реклама (БАВР) Георги Ненков. Той е бил обсъден с представители на асоциацията и според Ненков общината се е съобразила с всички предложения, които бизнесът е направил по време на обсъждането.

При приемането на предишната наредба представителите на бизнеса протестираха срещу обединяването на рекламните съоръжения с преместваемите обекти - будки, павилиони и т.н. Сегашният проект се отнася само за рекламните елементи. Той дава по-големи правомощия на кмета във взаимоотношенията с бизнеса. Ако бъде приет в сегашния си вид, кметът ще дава съгласие да стартира процесът по разглеждане на проектната документация. След това документацията ще отива в Общинския експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ), който ще я разглежда срещу заплащане от 30 до 150 лева в зависимост от типа съоръжение. Главният архитект на столицата ще издава разрешение за монтаж и документацията ще се връща при кмета, който подписва договор с кандидата. В текста няма ограничение на срока, за който може да бъде подписан един договор. „Ние отдавна настояваме за подписване на дългосрочни договори. Те ще ни позволят да инвестираме повече средства в поддръжката и модернизирането на съоръженията“, коментира Ненков.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK