С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 май 2006, 0:00, 3106 прочитания

Специалист по събитиен мениджмънт пред „Капитал“ Джо Голдблат: Различното мислене възхищава хората

Но посланието не трябва да бъде прекалено крайно, иначе би отблъснало публиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
профил

По собствените му думи Джо Голдблат започва да се занимава със специални събития още на шестгодишна възраст. Тогава открива, че докато другите деца изкарват пари, като продават лимонада пред къщите си, той може да изкарва три пъти повече пари, като организира празненства в задния двор на дома си - „печелиш от входа, който хората плащат, от таксите, които им взимаш, за да построят своите сергии и за да продават различни стоки, и като продаваш своите собствени стоки“. Организира големи събития като откриването на казиното на Доналд Тръмп „Тадж Махал“ в Атлантик сити, събитията на президента Рейгън в Белия дом, встъпването в длъжност на Джордж Буш-старши.

През 1990 г. продава компанията си за събитиен мениджмънт. През 1992 г. създава първата университетска програма по събитиен мениджмънт в университета „Джордж Вашингтон“. Голдблат е създател и първи президент на Международното дружество за специални събития (ISES).




Рождени дни, чествания, пресконференции, откриване на нов офис, концерт на открито, представяне на нов продукт - всичко това са специални събития. Както подсказва и названието им, в тях трябва да има нещо специално, нещо, което да остане като приятен спомен в съзнанието на гостите. И нищо, което да ги накара да се чувстват некомфортно.


За да се случи това, специалистът по събитиен мениджмънт Джо Голдблат казва, че е необходимо организаторът да поз­нава и разбира необходимостите, нуждите и желанията на хората, или това, което той нарича „йерархия на необходимостите на гостите“. Той обяснява разликата между трите така: „В България например необходимост може да бъде добро място за провеждане на събитието. Нужда би било място за паркиране, така че да не се налага да паркирате на тротоара. Желание би било да имате персонал, който да паркира колите или да раздава подаръци в края на събитието.“

В условията на жестока конкуренция за място в съзнанието на потребителите клиентите по света започват все по-често да се обръщат към специализирани компании за събитиен мениджмънт.

Голдблат казва, че има три основни неща, които клиентът трябва да знае за една компания, преди да й повери организацията на събитието си. „Първо и най-важно - опитът на агенцията със събития в същата сфера и със същите размери. Например някой може да организира много добри събития за 100 или по-малко души. Но ако става въпрос за над 10 000 души, би трябвало да се запитате дали те имат ресурсите, опита и знанията, за да се справят с подобно събитие. Трябва да поискате и препоръки и да научите какви са техните процедури за осигуряване на сигурността и справяне с кризисни ситуации.“



От своя страна компанията за събитиен мениджмънт би трябвало да зададе пет основни въпроса на клиента си, преди да започне организацията и планирането - защо се организира събитието, кой ще присъства, кога и къде ще се проведе и какво иска клиентът да постигне с това събитие.

„Би трябвало да се поинтересувате и за основните пречки пред организирането. Ако успеете да намерите разрешение и на този проблем, печелите поръчката. Защото сте отделили време да проучите необходимостите, нуждите и желанията на клиента и как можете да преодолеете препятствията пред събитието“, казва Голдблат.

Донякъде на шега той предупреждава, че двата най-рискови фактора при организирането на едно събитие са алкохолът и аматьорската организация. „Всъщност най-слабото ниво е времето, защото всички искат събитието да се случи утре. При ограниченото време хората не отделят време да направят проучванията“, смята специалистът.



Какво всъщност направихме


Както и при останалите аспек­ти на PR, и при събитийния мениджмънт една от трудностите е етапът на оценяване на ефекта от събитието. „Това е проблем, с който в САЩ се сблъскваме всеки ден“, казва Джо Голд­блат. Според него има пет основни показателя, по които може да бъде оценен резултатът от едно събитие.

„Първо търсим какъв е икономическият ефект. Например, ако аз правя бизнес с вас, вие имате пет доставчика, с които работите, и така, ако ви дам 1000 долара, те се умножават три до пет пъти, разпръснати в общността чрез тези доставчици. Второ, измерваме социалния ефект - допринесли ли сме с нещо добро към обществото, хората водят ли по-добър живот. След това се измерва политическият ефект - подобрихме ли по някакъв начин политическите взаимоотношения, по-добре ли се разбираме като семейство, като корпорация, служителите общуват ли по-добре помежду си, комуникираме ли с външните си публики по-ефективно? Следващият ефект, който измерваме, е екологичният. Подпомогнахме ли или навредихме на околната среда? Например, ако сме организирали пресконференция и сме отпечатали една купчина материали на хартия, следователно сме изсекли половин гора. Или сме казали на журналистите, че всичко, което им трябва, е в уебсайта на организацията. Последният въпрос е дали сме създали нова общност, дали сме обединили хората около обща кауза.“

На българския пазар агенциите, специализирани в събитийния мениджмънт, все още са малко и задълженията се поемат от рекламната или PR агенцията на съответния клиент. Това понякога предизвиква конфликти между двата типа агенции.

Според Голдблат спорът кой трябва да отговаря за събитията е излишен. Той смята, че двете агенции трябва да си съдействат, за да създадат ефективна комуникация с публиките на клиента. „Няма такова нещо като промотиране на събитие чрез използване само на една медиа. Днес трябва да използвате интегриран маркетингов подход. Това означава специални събития, реклама, гостоприемство, [осигуряване на] сензации.“ (Голдблат показва бар-билборда на „Хайнекен“, включен като илюстрация към българското издание на книгата му „Специални събития: Събитийният мениджмънт през XXI век“ - бел. ред.)



Докосни сърцето


„Трябва да правите всичко това, защото днес има толкова много конкуренция, толкова хаос. Четох някъде, че дневно човек е бомбардиран от 3000 рекламни послания. Начинът, по който можете да преодолеете това бомбардиране, е като откриете нещо завладяващо, нещо, което достига сърцето“, обяснява специалистът.

Според него един от кратките пътища към сърцето на публиката е нетрадиционният подход. Той дава за пример рекламна кампания за българския туризъм. „Традиционно България би рекламирала историята и културата си. При нетрадиционния начин бихте рекламирали революция, хора по улиците развяват знамена. Така че клиентът е изненадан, изумен, възхитен. Не само от креативността, но от различното мислене“, казва Голдблат и допълва, че първото нещо, което трябва да направи едно съобщение, е да прикове вниманието на зрителя. „Да го накара да спре, да се замисли и накрая да действа. Посланието, разбира се, не трябва да бъде толкова крайно, че да отблъсне хората.“
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Не на скучната реклама Не на скучната реклама

Техническият директор на рекламната агенция 72andSunny Тобин Нажот разказва как се създава и запазва доверие в дигиталната среда

19 апр 2019, 754 прочитания

Рекламните инвестиции в България продължават да растат Рекламните инвестиции в България продължават да растат

През 2021 г. вложенията ще достигнат 604 млн. лв., прогнозират от Zenith

18 апр 2019, 1148 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Накратко

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Най-дългото кацане на летище София

Пет големи европейски кандидата поискаха за 35 години столичното летище

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София