Рекламни избори

Агенциите започнаха да развиват своите кампании

Бързо - как е предизборният слоган на Неделчо Беронов? А на Волен Сидеров? А на Първанов?

Да, все още трябва малко замис­ляне, преди да се даде отговор. До края на предизборните кампании със сигурност изреченията, с които, образно казано, се продават кандидатпрезидентските двойки, ще са ни втръснали. От официалния старт на кампаниите изминаха почти две седмици, но комуникационните машини на кандидатите още не са заработили с пълна пара. Повечето предизборни щабове, които създават стратегията и координират действията на и около кандидатите и, общо взето, държат цялата власт в кампанията, започнаха да преодоляват страховете си и наемат рекламни и PR агенции, които да създават и провеждат част от предизборните активности. Ако не броим щаба на двойката Волен Сидеров - Петър Шопов. "Не използваме нито PR агенции, нито рекламни, защото не им вярваме", каза шефът на предизборния щаб на двойката Десислав Чуколов. "Какво, ще ни съветват как да общуваме с гражданите ли? Сигурен съм, че можем да го направим по-добре от тях. На края на кампанията може да им организираме дори един курс за това как се прави, на граждански договор. Средствата ни са силно ограничени, но и да имахме, не бихме ги дали за това", отсече Чуколов. При официалното обявяване на кандидатурата на Сидеров от щаба казаха, че ще разпространяват само листовки на вестникарска хартия.
Щабовете на другите двама от сочените за основни действащи кандидати - Георги Първанов - Ангел Марин и Неделчо Беронов - Юлияна Николова, са по-благосклонни към рекламната и PR индустрия. От щаба на Първанов дори са обявили конкурс за избор на рекламна агенция преди старта на кампанията. Той е бил спечелен от Noble Graphics Creative Studio. В задълженията им влиза "само малка част от комуникацията на кампанията" по думите на управляващия директор на агенцията Светлин Стоев. Noble Graphics са създали визиите за рекламните материали. "Стратегията се изготвя от щаба, ние само им помагаме да преведат посланията на разбираем за тяхната аудитория език", каза още Стоев. Медиа планирането, както и PR частта от кампанията е възложена на PR Media. Както рекламната, така и PR стратегията е изготвена от щаба и агенцията се използва по-скоро като изпълнител. "Поддържаме основно връзките с медиите, медиа планирането и част от медиа купуването", каза управляващият директор на агенцията Моника Йосифова. Кандидат-президентът все още няма реклама във вестниците и затова от щаба не съобщиха през коя фирма ще се купува тя, но заявиха, че със сигурност ще използват за целта агенция.

Подобна е структурата и при външните консултанти на щаба на Неделчо Беронов. Дизайнът на рекламните елементи - тв клип, карета за печатните медии, плакати и листовки, е създаден от TBWA\Sofia, само стартовите билбордове са дело на щаба. PR дейностите - организирането на събития, връзките с медиите, изготвянето на материали и консултациите са възложени на агенция "Вивека", създадена от Албена Ивайлова и "още няколко приятели", по нейни думи. Допреди няколко месеца Ивайлова бе част от екипа на "Комуникация 2002". Тя обясни, че медиа планирането и купуването е разделено на три части - между "Вивека", медиа шопа "Пиеро 97" - основно за пресрекламата, а третата част от бюджетите е договаряна директно с част от електронните медии.

Още от Капитал