Новият брой:
Образованието: Лунната мисия на България

Битката между GfK и TNS/TV Plan започна

От коректността на данните за тв гледаемост зависи разпределянето на рекламните пари

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

От тази седмица официално започна работа втората в България пийпълметрична система GfK Audiеnce Research Bulgaria (GARB), като предостави данни на първите си клиенти: БНТ, "Нова тв" и още осем кабелни тв канала, сред които ВВТ, Diema и TV7.

От една страна, медийните играчи са положително настроени към появилата се конкуренция и разбития монопол на досегашния доставчик на данни TNS/TV Plan. През годините някои от тях често са били недоволни от данните на TNS. От друга обаче, са и объркани, защото на практика за телевизионната гледаемост вече има две валути и за да преценят коя от тях ще е конвертируема, ще им се наложи дълго време да се съобразяват с данните и на двете компании. На рекламните агенции и рекламодателите ще им бъде най-трудно обаче, защото те задължително ще трябва да работят с двата пакета данни, за да са сигурни, че прецизно планират бюджетите си. Въпреки че на първо четене в данните на двете агенции има минимални разлики, още през първата седмица от работата на GARB всички започнаха да се надпреварват да сравняват тв рейтингите. "Представете си например, вместо да се обявява официалният курс на долара по БНБ, държавата да работи с два курса. Ще настъпи истинско объркване. Според мен две системи не трябва да има", коментира управляващият директор на Initiative/Media Club Катерина Буюклиева. По думите й много важно е на базата на дан­ните на двете агенции как медиите ще продават продукта си. Представете си например ситуация, при която телевизията Х има десет рейтинг точки* за определен часови пояс от програмното си време по данните на GARB, а според TNS точките са осем. При цена за една рейтинг точка сто лева рекламодателят ще си купи точките (зад които стоят определен брой зрители) за 1000 лв. по GARB и за 800 по TNS.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    k

    как може да има сто социологичекси агенции, а буюклиевата да ми разправят врели - некипели, че трябвало да има само една агенция /или квото е там/ за измерване на гледаемостта?
    че и ми се сравнява с фиксинга на БНБ?!?!. колкото повече агенции толкова по-добре мн ясно
    пък ако е толкова зор за рекламните агенции да си смятат бюджетите, да ми се обадят ще им покажа как се смята "средно"

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    The Core

    ....Ще настъпи истинско объркване. Според мен две системи не трябва да има, .... ситуация, при която телевизията Х има десет рейтинг точки ......... по данните на GARB, а според TNS точките са осем. При цена за една рейтинг точка сто лева рекламодателят ще си купи точките (зад които стоят определен брой зрители) за 1000 лв. по GARB и за 800 по TNS......
    Ето тука е заровено кучето..Никой не обича да му разбият монопола.. А кой определя цената на "рейтинг-точките"? Да сте ги чули на борсата например??..
    Много ми е интересно да чуя мнения дали наистина броят на "зрителите, гледащи канал Х" съвпада с броя на зрителите, гледащи РЕКЛАМИТЕ ПО КАНАЛ Х ?? Защото аз като ги видя веднага се хващам за ДУ..

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    k

    е къде ще е объркването, двете страни се договарят и ако се договорят за по данните на GARB телевизия Х ще взима 1000 лева, ако искат по TNS ще взима 800, а ако искат и по двете ще взима 900. И още 5 агенции да има все тая, в крайна сметка всеки има право да избере с кой да работи и на кой се доверява нали така?
    а че никой не обича да му разбиват монопола е ясно като бял ден

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    той

    Първото с което не съм съгласен е компетентността на авторката.
    А още по-недопустимо е хора, които си нямат идея за какво иде реч да коментират.
    Поставят се едни безумни въпроси и се правят едни малоумни коментари та чак да ти се до....
    Единственото което ще изкоментирам е - никъде по света както добре знаят запознатите няма две системи и това наистина е валута. Няма вариант двете системи да съществуват паралелно.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    k

    довода, че "така е по света" е винаги в устите на тези които нямат други доводи. мога да посоча поне 10 неща, които работят перфектно на запад, а в БГ нямат никакъв шанс - и обратно. заради смотаняци като ТОЙ ни е излязло подигравателното име на запад

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    той

    редактиращият - вземи се в ръце и трий адекватно - какво информативно или каква позиция видя в коментар #5.
    дайте на някого "власт" и му гледайте сеира...

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Vesislava

    Blagodaria vi 4e ste otdelili vreme na teksta i 4e ste izkazali mnenieto si. V predi6ni publikacii na v-k Capital po temata piipulmetria ne vednuj sme spomenavali 4ujdia opit i fakta 4e po princip raboti edna sistema. Izglejda ne sledite redovno tekstovete ni po tazi tema/ne go priemaite kato uprek/. Razbira se Bulgaria kato susedka na Rumania,/puk i nali po patia kum evropa vurvim v komplekt/ e izbrala da mine po izpitanieto dve sistemi, moje bi su6to kato na6ite susedi da prejivee obediniavaneto na dvete i nai nakraia da izbere vernia put za polu4avaneto na danni za tv gledaemostta. Vse pak nali v konkurenciata se rajda istinata, uvajaemi Toi.

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    k

    добре де весела, там в капитал кирилица нямате ли?

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    ivan

    za da bude namerena ot kude idva razlikata c danite triabva extra info. niakoi znae li kude ima dani za izvadkata i t.n. koito se polzvat? za gfk znam che tegliat koeto e glupavo ot tiahna strana.

    Нередност?
Нов коментар