Може би да, а може би не
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Може би да, а може би не

Агенциите са в състояние на полуготовност - част от договорите им не са под- новени, но не са и прекратени

Може би да, а може би не

Новият проект за наредба за външната реклама в София а-ха и да разреши концесиите

Борислав КАНДОВ
2815 прочитания

Агенциите са в състояние на полуготовност - част от договорите им не са под- новени, но не са и прекратени

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Представете си следния надпис в ресторант: "При нас може и да си платите сметката, а може и да не плащате."

Подобен текст има и в новия проект за наредба, която трябва да регулира хаотичния пазар на външна реклама в столицата.

Проектът трябва да внесе някакъв ред в бизнеса в София, след като приетата през лятото на 2005 г. наредба бе обжалвана от Българската асоциация за външна реклама (БАВР) и Софийският градски съд уважи молбата им и спря наредбата. Председателят на асоциацията Георги Ненков каза, че в момента хао­сът на пазара е пълен - договорите на част от фирмите са изтекли, но общината не ги подновява. На други изтичат в края на годината, но няма никаква информация дали те ще бъдат продължени. "Нито една от тези фирми не е нарушила договора си, те си поддържат съоръженията и си плащат наема на общината", обяснява Ненков. Според него общината ги държи в шах с текстове от сегашната наредба, която действа до приемането на нова или евентуалната отмяна на решението на съда. Те предвиждат подписването на нови договори по нови схеми, изработени от главния архитект на столицата. Те обаче не съществуват.
Според Ненков актуалният проект буди прекалено много съмнения, че обслужва нечии бизнес интереси. В него обсъжданото от една-две години отдаване на концесия на локациите за билбордове, спирките на градския транспорт и останалите видове рекламни елементи е намерило своето проявление. В чл. 71 е записано, че правото да се поставят елементи на общински терени, както и по спирките на градския транспорт "може да се предоставя и по реда на Закона за концесиите". Ключовата дума, досещате се, е може. Присъствието на такъв двузначен израз в нормативен акт е недопустимо и трябва да се премахне и според становището на Националната асоциация за външна реклама (НАВР), обединяваща предимно агенции, собственици на рекламни елементи в частни терени. "Правото да се извършва рекламна дейност в обхвата на спирките трябва да става единствено чрез състезателен принцип, а не това да е някаква възможност", се казва още в становището. В текстовете, регламентиращи разполагането и използването на групи от елементи и обекти, има още любопитни моменти. Като липсата на установен срок, в който те могат да се отдават за ползване, както и в премахването на иначе задължителната такса за издаване на разрешения и за извършване на рекламна дейност в обхвата на спирките. Това би поставило в неравнопоставено положение по-малките играчи на пазара, както и тези, опериращи с елементи в частни терени, които рядко са повече от един - арки по покривите, елементи по калканите на жилищни ко­операции и т.н. "Трябва да има равнопоставеност", казва Георги Ненков. "Не може ние с билбордовете да имаме ограничения [в срока на договорите за ползване с общината], а тези със спирките да са вечни." В проекта се предвижда разделение на столицата на шест зони. Поставянето на елементи в първа зона е забранено, а за втора са въведени ограничения в размерите, които не включват стандартните билбордове (12 кв.м). В становището на НАВР се обръща внимание, че въп­реки забраната в чл.33, ал.1 друг член предвижда издаването на скици от главния архитект на столицата за разполагане на елементи в първа зона. Част от спирките на градския транспорт влизат в тази първа зона, обхващаща идеалния център, което при евентуалното изчистване на центъра от реклами би ги превърнало в изключително апетитни локации. Освен това в проекта никъде не се забранява разполагането на транспаранти в първа зона.

Подозренията, както винаги, когато става въпрос за външна реклама в София, падат върху рекламния бос Красимир Гергов. В момента създадената от него мрежа News Outdoor Bulgaria държи по-голямата част от спирките. Компанията постепенно започна да подменя старите конструкции с нови, въпреки че договорът й с общината изтича в началото на 2007 г.. В момента техният брой надхвърля 20. Една такава спирка струва не по-малко от 5000 евро. А едва ли някой предприемач би направил подобна инвестиция, ако не се надява да извлече бъдещи ползи.

Представете си следния надпис в ресторант: "При нас може и да си платите сметката, а може и да не плащате."

Подобен текст има и в новия проект за наредба, която трябва да регулира хаотичния пазар на външна реклама в столицата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK