Мърдок оглежда "Ендемол"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мърдок оглежда "Ендемол"

Мърдок оглежда "Ендемол"

Медийният магнат държи пазара в напрежение и не пропуска изгодни сделки

Весислава АНТОНОВА
6271 прочитания

Визитката на Endemol



Холандската продуцентска компания e създадена през 1994 г. от Йоп ван ден Енде и Джон де Мол. За пръв път през 1996 г. е листвана на Амстердамската стокова борса. През 2000 г. Еndemol става собственост на испанската телекомуникационна компания Telefonica group. Мрежата от компании на Endemol включва 24 страни от пет континента. В топ 10 на най-известните риалити програми на Endemol влизат: Big Brother, Fear factor (в България предаването трябва да стартира тази година по "Нова тв" с името "Страх"), Who wants to be a millionaire ( в България "Стани богат"), The Farm, Star Academy и т.н. Риалити форматът се наложи и в България, след като "Нова тв" инвестира в Big Brother и предаването се излъчва с успех вече трети сезон. Първият сезон на шоуто в България донесе на медиата 12 милиона лева приходи от реклама. News Corp. на Рупърт Мърдок пък притежава основния конкурент на "Нова" - bTV.


Американският медиен магнат Рупърт Мърдок, председател и главен изпълнителен директор на News Corporation, е заинтересуван от закупуването на 75% от капитала на Endemol, писа през седмицата испанският вестник La Gaceta, цитиран от агенция Ройтерс.

Това е компанията, която продуцира риалити прог­рамите Big Brother, Star Academy, "Стани богат" и т.н. Същата новина коментира на страниците си и ирландският всекидневник Irish Independent, но медиата се позова и на базираната в Ню Йорк компания AFX News, която твърди, че не е констатирала подобни намерения до момента. Въпреки разногласието разпространението на информацията за продажбата на Еndemol доведе до силно нарастване нa цената на акциите на продуцентската компания и те скочиха с близо 12%. В момента те се търгуват на нива около 22.7 евро, което е почти два пъти повече от ноември 2005 г., когато компанията пусна 22.3% от капитала на Endemol на пазара за първично публично предлагане на борсата в Амстердам. От сегашния собственик на Еndemol - "Телефоника", не коментираха публикациите. Очаква се обаче испанската телекомуникационна компания да обяви официален конкурс за продажбата на продуцентската фирма през следващите няколко седмици, оповести електронното издание на в. Times. Според изданието "Телефоника" ще се срещне с консултанта по сделката Merril Lynch, за да обсъди продажбата на две-трети от продуцентската компания.

Слуховете кой ще купи компанията, зад която стоят риалити програмите Big Brother и "Страх", вървят на пазара от няколко месеца. В началото на годината стана ясно, че холандският медиен магнат Джон де Мол купи 5.15% от капитала на Еndemol. По-рано La Gaceta посочи, че Де Мол е формирал алианс с американския гигант Disney, с който ще кандидатства за покупката на Еndemol. Малко след това говорителят на Де Мол - Томас Нотерманс, заяви, че не са постигнати конкретни договорености за закупуването на Еndemol с който и да било, включително и "Дисни". Де Мол, който присъства на медийния пазар от над 30 години, основа Еndemol през 1994 г. заедно с местния си конкурент Йоп ван ден Енде. През 2000 г. двамата продават Еndemol на испанската телекомуникационна компания "Телефоника" - сделка, която ги направи милиардери. Испанският телеком купи холандската продуцентска компания на риалити програми за 5.5 млрд. евро.

"Телефоника" обяви намеренията си да продаде Еndemol още в края на 2005 г., когато приключи първичното публично предлагане на борсата. Според "Телефоника" делът й в Еndemol не е от стратегическо значение и евентуалната продажба ще й позволи да се съсредоточи към основния си бизнес - телефония и интернет. Еndemol е само един от бизнесите, купени от "Телефоника" по време на дотком треската. Още преди първичното публично предлагане на дружеството се заговори, че Еndemol е отхвърлил предложенията на няколко големи медийни компании, сред които и Time Warner. Офертите за изкупуване оценяваха холандската компания на около 2 млрд. евро.

Чуждестранните издания още миналата година писаха, че интерес към продуцентската компания имат още испанската медийна група Vocento, Sony Entertainment и Time Warner. През септември миналата година в британската преса излязоха публикации, че шест частни инвестиционни компании вече са проявили интерес към Еndemol. Това са британските Apax Partners, Cinven Group, CVC Capital Partners и Permira и американските Providence и KKR.

Тогава финансовият директор на Еndemol Ян Петер Керстенс каза пред Ройтерс, че компанията предпочита да не бъде закупена от друга медийна група, за да не се обтегнат взаимоотношенията със съществуващите клиенти. Това даде повод за спекулации, че бъдещият собственик ще бъде частна инвестиционна компания.

Името на медийния магнат Рупърт Мърдок се завъртя през седмицата в американските вестници и по друг повод. Все повече се засилват слуховете за интереса на Мърдок от закупуването на Tribune Company - издателите на Los Angeles Times. В Америка Мърдок стои зад вестник The New York Post. Във Великобритания притежава The Times и таблоида The Sun, както и безплатния Thelondonpaper.

Медийният магнат Рупърт Мърдок обича да залага предимно на печеливши компании
Източник: Reuters

Визитката на Endemol



Холандската продуцентска компания e създадена през 1994 г. от Йоп ван ден Енде и Джон де Мол. За пръв път през 1996 г. е листвана на Амстердамската стокова борса. През 2000 г. Еndemol става собственост на испанската телекомуникационна компания Telefonica group. Мрежата от компании на Endemol включва 24 страни от пет континента. В топ 10 на най-известните риалити програми на Endemol влизат: Big Brother, Fear factor (в България предаването трябва да стартира тази година по "Нова тв" с името "Страх"), Who wants to be a millionaire ( в България "Стани богат"), The Farm, Star Academy и т.н. Риалити форматът се наложи и в България, след като "Нова тв" инвестира в Big Brother и предаването се излъчва с успех вече трети сезон. Първият сезон на шоуто в България донесе на медиата 12 милиона лева приходи от реклама. News Corp. на Рупърт Мърдок пък притежава основния конкурент на "Нова" - bTV.



Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK