С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
42 16 мар 2007, 0:00, 6696 прочитания

Шест пирата съм заклала...

bTV скръцна със зъби на видеосайтовете, разпространяващи нейно съдържание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няма начин да не сте чували за този клип. На 2 март потребителят на видеосайта vbox7.com, регистриран като chefo от Пловдив, качва поредната порция клипове с участници в кастинга за Music Idol.

Един от тях е добилият вече култов статус "Шест кокошки съм заклала..." Няколко дни по-късно клипът вече е гледан стотици хиляди пъти, сайтът печели все повече популярност, а на площад "България" №1 недоволството нараства. В bTV стават свидетели на поредния пиратски набег към тяхната интелектуална собственост.


Ефектът YouTube

На тв компаниите в САЩ казусът е до болка познат. Подобно съдържание - изрязани интересни моменти от филми и шоупредавания, е един от стълбовете, изградили феномена YouTube. Същевременно те са и най-голямата заплаха пред бъдещето на сайта. През седмицата компанията Viacom (собственик на MTV, VH1, Comedy Central и още доста канали, дори и на ifilm.com - идентичен на YouTube видеосайт) заведе дело срещу YouTube и собственика на сайта Google за причинени щети за 1 млрд. долара.


В българския казус едва ли ще се стигне до такъв развой, но bTV заявиха, че няма да оставят нещата така. В официалното им становище се казва, че ще бъдат изпратени писма до администраторите на всички сайтове, в които е качено нелегално съдържание "от Music Idol, поредицата "Българите" и други предавания и [медиата] ще очаква това съдържание да бъде премахнато. Ако тези мерки не доведат до желания резултат, bTV ще предприеме и други мерки, за да ограничи пиратското разпространение на съдържание на свои предавания." Под тези "други мерки" едва ли може да се разбира нещо различно освен завеждане на съдебни дела.




Освен с паралела с YouTube казусът е любопитен и заради неудобната ситуация, в която изпада една от най-големите интернет компании в България - Netinfo. Тя е собственик на доставчика, осигуряващ хостинг на видеосайта vbox7 - Host.bg. "Ще окажем пълно съдействие на bTV и ще направим всичко възможно, за да ги свържем с хората, управляващи vbox7", каза пред "Капитал" Любен Белов, изпълнителен директор на Netinfo. По принцип при задълбочаване на конфликта и особено при намеса от страна на полицията или съда хостинг доставчикът може да спре достъпа до целия сайт. Белов отрече компанията да има каквито и да било връзки със собствениците на vbox7. Но това не е съвсем така.

Опасни връзки

Сайтът е регистриран на 28 юли 2006 г. от Богомил Павлов - един от двамата бивши собственици на "Хостинг" ООД, дружеството зад марката Host.bg. Той все още се води собственик на 50% от него. "Все още има неизпълнени условия по договора, но сделката може да се счита за приключена", обясни Павлов. "Все още не сме получили официално писмо от bTV за клиповете. Водим преговори с тях за тяхното евентуално легализиране. Готови сме при поискване са премахнем незаконното съдържание", коментира той казуса с клиповете от Music Idol.
Netinfo пък са в доста близки отношения с bTV. От известно време те създават и поддържат сайтовете на медиата. Освен това финансовият директор на телевизията Боян Калчев е в надзорния съвет на "Нет инфо" АД.
Тв каналът имаше същите проблеми и с предишния си риалити проект - Survivor BG. Както и с "Шоуто на Слави" и други свои предавания. Както и "Нова тв" с Big Brother, "Господари на ефира" и т.н. По различни сайтове могат да се намерят различни клипове, но най-старателно целите предавания се качват в Arenabg.com (единственият от големите торент тракъри, който все още функционира (повече на стр. 43), където от доста време има специална секция за български тв предавания и сериали, излъчвани по националните тв канали.

От една страна, от друга...

От една страна, bTV, както и "Нова тв" и която и да било медиа като притежатели на правата върху съдържанието, което излъчват, са абсолютно прави да търсят правата си. В случая с Music Idol ситуацията се усложнява от фак­та, че медиата е подписала договор с международната продуцентска компания FreemantleMedia, част от RTL Group, които притежават правата за Pop Idol (оригиналното заглавие на шоуто). Според записаните в него клаузи, дори и да искаше, bTV не би могла да разпространява повече от 30% от всеки епизод по други канали, включително и DVD носители. Затова и тя би трябвало ревностно да защитава правата си.


От друга страна, тенденциите на развитите пазари показват обратното. За разлика от Viacom голяма част от останалите тв компании започват да преосмислят позициите си спрямо YouTube и предпочитат да подпишат договори със сайта и да разпространяват съдържанието си онлайн срещу част от рекламните приходи, отколкото да ги съдят. С преливането на аудитория от офлайн към онлайн медиите тези компании са принудени да следват вълната, която тепърва предстои да се случи масово и в България. Заради договора си с FreemantleMedia обаче bTV е с вързани ръце да постигне взаимноизгодно споразумение с vbox7. Лошата, тоест още по-лошата, новина е, че това съвсем не е единственото място, където могат да се открият тези клипове. Но това съвсем не означава, че медиата не трябва да си търси правата от пиратите.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един среден пръст от СЕМ 6 Един среден пръст от СЕМ

Емил Кошлуков беше назначен за и.д. шеф на БНТ след като Константин Каменаров подаде оставка

24 апр 2019, 2545 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 април)

Рекламните инвестиции в България продължават да растат; България стои стабилно на европейското дъно по свобода на медиите; Beefeater с нова рекламна кампания в България; Създадена е нова асоциация на малъкия и среден бизнес в телекомуникациите и др.

23 апр 2019, 1139 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Рекламен трафик

КЗК глоби "БТК мобайл" с 15 хил. лева засравнителна реклама

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София