Хаос на концесия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хаос на концесия

Хаос на концесия

Бойко Борисов се опитва да въведе нещо като ред във външната реклама, но вместо това предизвиква съмнения

Борислав КАНДОВ
1636 прочитания

Няма такъв бизнес като външната реклама в София.

Така звучи най-краткото описание на пазара на външна реклама в София, ако си позволим да перифразираме заглавието на един легендарен филм от 1954 г. В цялата му история от деветдесетте години насам няма човек, който да се е опитал да въведе ред и да не се е омотал в мрежите, заплетени от общинските съветници и играчите на пазара. Бойко Борисов е на път да се превърне в поредната му жертва.

След като в началото на март ВАС отмени действащата от 2005 г. наредба за външната реклама в столицата, вече почти месец на пазара цари тиха анархия. Преди около две седмици Борисов, който още в началото на мандата си обърна сериозно внимание на рекламната дейност, внесе чрез екипа си отново своя проект за наредба, който вече бе отхвърлен от общинския съвет през есента на 2006 г. Според секретаря на Столичната община Росен Желязков във внесения текст са нанесени само дребни промени. Но по-впечатляващото желание на кмета е да се даде старт на замислената преди години процедура за отдаване на рекламните локации, собственост на общината, на концесия - билбордове и спирки на градския транспорт. Той заяви пред медиите, че ще изчисти центъра от билбордове, а от останалите рекламни съоръжения ще иска 15 млн. лева на година. Което е спад, като се има предвид, че през 2005 г. искаше да въведе такса от 2000 евро на билборд. И двете начинания засега изглеждат обречени на неуспех.

Дори и да бъде приета от общинския съвет, предложената от Борисов наредба със сигурност отново ще бъде обжалвана от Българската асоциация за външна реклама (БАВР). Именно след тяхна жалба съдът отмени текста, приет през 2005 г. Според председателя на БАВР Георги Ненков проектът има много слаби страни и такива, които никак няма да се харесат на общинския съвет - например кметът еднолично да сключва договори с агенциите. "Никога положението на пазара не е било толкова лошо, колкото в момента, каза Ненков. Колкото и слаби да бяха предишните наредби, поне ги имаше. А в момента няма дори и желание да бъде приета нова именно заради намерението на кмета за отдаване на локациите на концесия." Дори и без наредба процедурата за отдаване на концесията може да бъде проведена по Закона за концесиите.

Това би променило коренно пейзажа, изтривайки от него всички освен победителя и агенциите, опериращи на частни терени. Веднага тръгнаха и слухове, че концесията е предрешена. "Общинският съвет е този, който решава как да изглежда обявлението за отдаване на концесия, не кметът", коментира Росен Желязков и допълни: "Според мен има две тенденции - или да се върви към една конкурентна процедура, или да се запази статуквото в момента, от което всички са доволни." Според него изтичащите в края на март договори на фирмите с общината ще бъдат продължени за нови три месеца до края на юни. Ненков смята още, че членовете на асоциацията нямат нищо против концесията, стига тя да бъде проведена така, че да дава равен шанс на всички.

Едно е сигурно - Борисов е хванал горещ картоф и май няма на кого да го прехвърли.

От началото на месеца в София наредба за рекламната дейност няма. Скоро, май, няма и да има
Фотограф: АСЕН ТОНЕВ

Няма такъв бизнес като външната реклама в София.

Така звучи най-краткото описание на пазара на външна реклама в София, ако си позволим да перифразираме заглавието на един легендарен филм от 1954 г. В цялата му история от деветдесетте години насам няма човек, който да се е опитал да въведе ред и да не се е омотал в мрежите, заплетени от общинските съветници и играчите на пазара. Бойко Борисов е на път да се превърне в поредната му жертва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Азис

    България е унитарна държава , а не федерация . Необходим е ЗАКОН ЗА ВЪНШНАТА РЕКЛАМА, а не някакви пикливи наредбички, които групички по интереси да обжалват или да блокират. Само така ще има някакъв ред, макар и той да не се харесва на всички.

  • 2
    Avatar :-?
    The Core

    Много интересна темичка. Всъщност - наистина плаче за закон. Има ли въобще някаква цифричка - колко са парите, които се дават за право на реклама? Има ли ги заложени в нечий бюджет "по приходи"? По главния път София - Варна например има около 300 рекламни билборда. Непрекъснато се появяват нови, обновяват се паната на вече монтираните - въобще-кипи дейност! И пак - кой прибира парите? А дали да не искаме намаление на цените на винетките за сметка на рекламите? Майната им на пътните знаци!! По-добре да гледаме водки и FHM !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK