С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 юни 2007, 0:00, 2016 прочитания

Бавна промяна

Законодателите имат шест месеца да променят ЗРТ, но по всичко личи, че няма да се справят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Според ЗЕС
§ 3. (1) Предприятията, които предоставят услугата радио- и телевизионно разпръскване чрез кабелни електронни съобщителни мрежи, разпространяват безвъзмездно в реално време националните и регионалните програми на БНТ и БНР.
(3) БТК се задължава да осигурява наземно аналогово радиоразпръскване и пренос на програмите на БНТ и на БНР качествено въз основа на договор при цени, покриващи разходите за тази дейност при обичайна печалба по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане.
§ 5. Разрешения за индивидуално определен ограничен ресурс - радиочестотен спектър за аналогово наземно телевизионно разпръскване, се издават до 31 декември 2008 г. за максимален срок до 31 декември 2012 г.
Бюрокрация
6 държавни ведомства се борят със създаването на стратегия за цифровизация.
За медийния сектор идват трудни дни. Законът за електронното съобщение (ЗЕС) е приет и обнародван в Държавен вестник. Предстоят сериозни промени в медийния закон и трудни разговори по какъв план ще се движи цифровизацията в сектора.

От началото на март към парламентарната комисия по гражданско общество и медии има сформирана работна група, която да подготви проект на стратегия за предстоящата цифровизация, която трябва да даде начало на промените в Закона за радио и телевизия (ЗРТ), както и да обсъди вариантите за тези промени. Според Женевското споразумение България трябва да премине изцяло на цифрово разпространение на тв и радиосигнал до 2012 г. В експертната група участват представители на Съвета за електронни медии (СЕМ), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), Държавната агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС), Комисията по гражданско общество и медии, Министерството на културата и Министерството на финансите. Досега групата се е срещала само три пъти и е провела доста заплетени и объркани разговори за собствеността на бъдещите мултиплекси (мрежа за наземно цифрово излъчване, която може да разпространява до шест тв канала), ще има ли държавен мултиплекс, как ще започне преминаването от аналогово към цифрово излъчване. Изглежда, няма готовност за документ с финални изводи. Как точно са протек­ли дебатите може да проследите на страницата на парламентарната медийна комисия, където са качени стенограмите - media.parliament.bg (раздел "Актуална информация").


Проектотекстове за промени в медийния закон до момента няма. Дори в работен вариант. В момента ЗРТ дори не съдържа думите цифровизация или мултиплекс. За да е още по-трудно и заплетено, работни групи по приоритетите има сформирани и към отделните ведомства, които и без това участват в парламентарно-медийната работна група. "Изграждането на паралелни групи по принцип води до делегитимирането на експертните усилия в тях. Накрая не е ясно чие мнение ще бъдат зачетено и ще бъде ли прозрачен процесът по промяната и дори написването на нов медиен закон", коментира председателят на Българската медийна коалиция Георги Лозанов. Членове на парламентарната комисия потвърдиха, че някои правила за сектора ще са резултат от политическо решение. А от това, което сега ще приемат като стратегия и промени в медийния закон, ще зависи бъдещето на пазара поне през следващите десет години.

Посоки на промяна

Основна част от времето си работната експертна група към медийната комисия е отделила на въп­роса ще има ли държавни мултиплекси. В ЕС няма единна позиция по този въпрос. Държавен е необходимо да има най-вече в случаите, когато се преценява, че той ще осигури ефективност на пазара. "В Италия например съществуват няколко частни, но и държавни. Всеки голям канал с национално покритие си има и мрежа за разпространение, което означава, че на практика пазар няма. Ако в България имате пазар, който работи добре, няма кой знае какво значение дали бъдещият мултиплекс ще бъде държавен или частен", коментира генералният директор на дирекция "Информационно общество и медии" в Европейската комисия Фабио Коласанти, който бе в България през април по покана на ДАИТС. Все пак най-разпространената европейска практика е на действащите аналогови национални телевизии да се предоставят автоматично мултиплекси. Това е така от съображение за ефективно използване на спектъра. При посещението си в България Коласанти коментира и този въпрос: "Дали ще имате и държавен мултиплекс или само частни ще прецените сами. Важно е решението ви да осигури ефективност на пазара."



Нов или ремонтиран закон

Медийният закон ще трябва да бъде преработван освен заради ЗЕС и заради новата европейска директива, регулираща електронните комуникации (бившата "Телевизия без граници"). Което поставя въпроса дали не е по-доб­ре да бъде приет нов ЗРТ, или старият да се кърпи постоянно. "Когато сме готови с проект на стратегия за цифровизация, ще го представим на кръгла маса пред всички заинтересувани страни от медийния сектор. Там ще бъдат изслушани всички и тогава ще се пристъпи към окончателното гласуване на текста", обясни експертът към медийната комисия и ръководител на работната група Светлозар Бахчеванов.

Когато към всичко това се добавят и краткият период за промените в медийния закон, който дава ЗЕС (шест месеца), предстоящата ваканция на депутатите, местните избори и фактът, че вече половин година Министерският съвет не приема изготвения от ДАИТС честотен план, който целият медиен сектор очаква, наяве излиза мрачната прогноза за втората половина от годината пред същия този сектор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 546 прочитания

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2313 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Позитивна развръзка

"Евроком кабел" поднови излъчването на Diema и ММ

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10